Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  464 50462
Kjøkkensjef
Hofsoe's Avatar
Fant denne notisen i BA i dag. Fy faen slike ting er så jævlig tragisk.

Er det noe jeg synes er dumt å se på så er det slik fjortiser som leker full. Har aldri hatt noe til overs for slike personer. Personlig så synes jeg at fjortenåringer er litt for små til å drikke alkohol.
Det er slik fjortisser drikker. Det er få som slipper inn fjortisser på private fester, og da får man grøftefyll som dette.
Eventyrbesatt
Wiggles's Avatar
Det er egentlig talentløst! Synes jeg da.
Men er morsomt egentlig.
Alle de tøffe fjortisene kommer, huff så tøffe de er.
Ikke ute av redet engang...Bah, talentløst
Jeg kan ikke fordra fulle fjortisser, men her jo vært en selv. En del av og vokse opp i Norge med Norge sin drikke kultur..
Vet ingenting
Helt enig. Der jeg bor er det fullt av slike folk. De i klassen er sånn f.eks, (går i 9). Og resten av loder'ne drasser rundt på de. De er de største taperne som fins.

Tenk, de har ikke noe liv, at de må dra rundt på 14-15 åringer for å ha noe å gjøre? Det er så sykt, jeg hater dem. Og de kjøper drikke og røyk til de fleste, og drar de med på "alenehjemmefester" og slikt.

Og ikke med at fjortissene er med på det, de synes det er "kult" og drikke, "man gjør så masse dumt da", og dagen etterpå kommer de til meg eller resten av klassen og KLAGER eller syter fordi de har vært å gjort noe de angrer på.

who teh fuck cares!? De velger nå det der selv, og når man sier til de at de ikke trenger å drikke hver jævla helg, hører de ikke på oss, så jeg orker ikke å bry meg lenger. La de ødelegge livet sitt med å drikke seg sørpefull hver helg og gjøre teite ting.
Det er en grunn til at det er 18 års grense på alkohol! :@

Møkkete fjortisser..! Sååå tøft å drikke seg full!
huff... dagens ungdom ass....

det er ikke som i vår tid da alle satt hjemme og røykte pipe dagen lang!

http://home.woh.rr.com/ultimatearcade/markii/popeye.jpg
Eventyrbesatt
Wiggles's Avatar
Er ikke bare fjortisser som Drikker da, hehe en her ute går i 8'ende og begynte med hasj da han gikk i 6. Det er litt sykt.
En kamerat av meg drakk seg sørpe full, tyvlånte en bil, og kjørte fra Askøy til Åsane, der han Knuste inn i en fjellvegg og måtte sitte i rullestol 8 uker.Han var 15...

Jeg er 17 nå snart, og holder meg edru, og er stolt av det :P
Ministry of Love
sptz's Avatar
Det der er bare kult når du selv er 14. Et par år senere skjønner du hvorfor mor og far ikke kjøpte alkohol til deg.
Kjøkkensjef
Hofsoe's Avatar
Trådstarter
Jeg har aldri drukket meg full. Og begynte ikke å drikke noe særlig før jeg var 16, og da var det snakk om 1 cider hver 3 mnd eller noe slik. Jeg drikker fortsatt ikke noe særlig.

Men det er så dumt å høre på de i klassen da jeg gikk på ungdomsskolen og faktisk nå på vgs, de kom på skolen etter helgen å skryter så mye av hvor fulle de var i helgen. Det er så forbanna dumt å høre på at det finnes ikke ord.

Det er så idiotisk å se på folk som tror de er sååååå tøffe når de røyker og drikker.

ARGH!
Eventyrbesatt
Wiggles's Avatar
Mye mulig det, hehe vet om en som sikkert angrer når metallboltene i ankelen begynner å ruste :P
Jeg har faktisk holdt meg edru fram til jeg var 18, tok først av i russetiden, etter det har jeg ikke drukket noe..!
Wiggles - Det er da aldeles ikke noe galt i å drikke. Problemet er at fjortissene ikke kan drikke ordentlig. Jeg har selv vært på det stedet hvor man ikke er helt sikker på om 4 eller 8øl er nok for megselv. Da ender det med at du pøser på med alt du har + drinker du får.

Heldigvis for de fleste så lærer de jo av feilene over tid. Jeg har selv lært at jeg ikke skal drikke mer enn 5-6øl på en fest.
Er glad og stolt av å ikke drikke
Eventyrbesatt
Wiggles's Avatar
Har ikke sagt at drikking er galt, men "drikking" som jeg kjenner det herfra vil si å drikke så mye som mulig og huske så lite som mulig dagen etter. Altså fjortisdrikking. Det synes ikke jeg er OK da.
Men for guds (og buddas) skyld, jeg har ikke planer om å stoppe folk i å drikke..
Et sted må samfunnet få inn penger fra
Opprinnelig postet av Calavera
Helt enig. Der jeg bor er det fullt av slike folk. De i klassen er sånn f.eks, (går i 9). Og resten av loder'ne drasser rundt på de. De er de største taperne som fins.

Tenk, de har ikke noe liv, at de må dra rundt på 14-15 åringer for å ha noe å gjøre? Det er så sykt, jeg hater dem. Og de kjøper drikke og røyk til de fleste, og drar de med på "alenehjemmefester" og slikt.

Og ikke med at fjortissene er med på det, de synes det er "kult" og drikke, "man gjør så masse dumt da", og dagen etterpå kommer de til meg eller resten av klassen og KLAGER eller syter fordi de har vært å gjort noe de angrer på.

who teh fuck cares!? De velger nå det der selv, og når man sier til de at de ikke trenger å drikke hver jævla helg, hører de ikke på oss, så jeg orker ikke å bry meg lenger. La de ødelegge livet sitt med å drikke seg sørpefull hver helg og gjøre teite ting.
Vis hele sitatet...
Amen.
synes ikke så mye om dissa fjortissene som drikker en halv øl-kork, for så å rave rundt å være "drita fulle" jeg heller, men jeg synes egentlig det er bedre at de er fjortissfulle når de er fjortisser, i steden for å være fjortissfulle når de blir 20 å skal på byen...

det jeg mener er at det er bedre å prøve seg litt fram når man er fjortiss, og lære hvordan "det gjøres", i steden for å måtte lære det når man er godt voksen... voksne som er fjortissfulle er enda dummere å se på etter min mening!
*offtopic*

Mye mulig det, hehe vet om en som sikkert angrer når metallboltene i ankelen begynner å ruste
Vis hele sitatet...
det er derfor man lager slike bolter av materialer som ikke ruster.

at bolter derimot kan begynne å løsne er en helt annen sak, og ja, det kan fort gjøre småvondt
Eventyrbesatt
Wiggles's Avatar
moridin: Det var ment som et bilde på at noe kommer sikkert til å gå gale senere, ikke et konkret eksempel.
Ventet på at noen skulle påpeke det...

Enig med bent333.
Sist endret av Wiggles; 13. juni 2004 kl. 00:57.
For å si det sånn: Det er flere grunner til at jeg ikke drikker enn leverskader og tull.
må si meg enig i det at det blir for dumt når de kommer å skrøyter over hvor fulle de var, å at de ikke husker noen ting. for alt det de vet kan de ha blitt grøftepult på veien hjem fra festen?
Jeg drakk vel første gang da jeg var 14, det er 7 år siden. Siden den gang har jeg bare drukket mindre og mindre. Det var en opptrapping de første årene da det for meg var om å gjøre å drikke mest mulig, alle kveldene ble selvsagt helt ødelagt av det. Nå drikker jeg maks 6 pils. Jeg synes fjortiser skal få lov å gjøre det, ikke kjøpe alkohol asså, men drikke seg sanseløse og angre bittert på det. Slik lærer de og skjønner at dette er poengløst og bortkastede penger. De som ikke lærer er rett og slett for dumme og kan bare ha det så godt.
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
La nå de som vil drikke drikke uten at vi skal lage en teit tråd på forumet av den grunn. Er jo faen bedre å diskutere fotball EM selv blandt nerder.
Opprinnelig postet av knusp3r
De som ikke lærer er rett og slett for dumme og kan bare ha det så godt.
Vis hele sitatet...
De som ikke lærer ender opp på institusjoner og aa møter.
Foreldrene har skylda. Tilsynelatende like dumme og naïve som barna deres.

En ting som forebygger er sjokk-kampanjer. Så; start en kampanje som viser de negative sidene. Vis oppkast om nødvendig. Å skrive noen statistikktall og lage et par diagram og lansere det som en kampanje fungerer ikke, det blir for det meste ignorert. De skal starte med noe lignende i Danmark snart tror jeg og det er definitivt noe de også kan starte med her oppe i rølpe-Norge.
Først å fremst er ikke fjortis en alder, men en livsstil.
Jeg har selv vært ALTFOR dritas på fest, og det er ikke gøy så jeg har lært. 9 øl er fint til fest.

Så... Ingenting kommer til å stoppe fjortissene. Drikking er gøy. Drikking fører til damer.
Men drikke til man ligger bevistløs må ikke gjøres mer enn en gang pr. liv. Jeg har tatt min gang. Lykke til alle fjortisser der ute. Drikk med måte.

edit: vet ikke om dette er tatt opp før, men har en følelse. Så skal vi roe ned denne diskusjonen?
Igår var jeg edru for første gang på lenge på fest, først da gikk det opp et lys for meg: Jeg skal ikke drikke noe særlig mer. Så mye dumt som ble gjort, sagt og alt var bare patetisk - nå skal jeg holde meg til bønna
Mulig jeg tar feil, men kan hende omvendt psykologi funkerer her..
Mamma har alltid vært grei sånn, hun har liksom ikke sagt, nå må du ikke drikke osv. Hun har sagt at jeg for lov til å drikke, bare jeg ikke bruker narkotiske stoffer!
Altså dette sa hun da jeg var yngre, ungdomskole tiden..
Fikk smake alkohol om jeg ville osv..

Mulig dette er grunnen til at jeg venta til jeg var 18..! Hadde aldri noen grunn til å drikke.. Ikke før russetida..

Mulig fjortisser med fanatiske foreldre automatisk går på fjortiss fylla..

Samme har jeg lagt merke til med unger som har fanatisk kristne foreldre.. Vet om et par av dem, og de har også endt på fjortiss fylla..! Kristendom og fanatiske foreldre trur jeg har mye av skylden..!
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Opprinnelig postet av Laurentius
Først å fremst er ikke fjortis en alder, men en livsstil.
Vis hele sitatet...
Feil.
Man er 'fjortiss' mellom 13 og 18.

Når man oppfører seg slik etter man har fylt 18 så kalles det 'idiot', simple as that
Eventyrbesatt
Wiggles's Avatar
Opprinnelig postet av kermit-
Foreldrene har skylda. Tilsynelatende like dumme og naïve som barna deres.
Vis hele sitatet...
Hvordan er foreldrene dumme og naive? Bare lurer.
Ikke strenge nok regler/grenser?for strenge regler/grenser?

Det er så ekstremt mange fjortiser som driver med flatfyll hver helg, det er skremmende. Og hvis alle de fjortisene har dumme eller naive foreldre så er det bekymringsverdig.

*edit: Raymond, jeg er helt enig med deg. Fjortiser med for strenge grenser og regler, bryter dem som regel. (Mine erfaringer)

Ikke alle er "fjortiss" mellom 13 og 18 da. Men altfor mange
Sist endret av Wiggles; 13. juni 2004 kl. 01:33.
Opprinnelig postet av Raymond
Samme har jeg lagt merke til med unger som har fanatisk kristne foreldre.. Vet om et par av dem, og de har også endt på fjortiss fylla..! Kristendom og fanatiske foreldre trur jeg har mye av skylden..!
Vis hele sitatet...
Kjenner to personer som er prestesønner, og de er noen av de som drikker mest av alle, så det stemmer nok det.

De som drikker minst av dem jeg kjenner er de som har foreldre som sier det er greit. Fatter ikke helt det der jeg...

Opprinnelig postet av nso
Feil.
Man er 'fjortiss' mellom 13 og 18.

Når man oppfører seg slik etter man har fylt 18 så kalles det 'idiot', simple as that
Vis hele sitatet...
riktig det, men de fleste legger opp fjortissfylla etter de har fylt 18 eller 20... fjortiss er tross alt de som drikker til de spyr, så finner de seg en gutt/jente ut på kvelden, og på mandagen snakker de om hvor mye de angrer... og neste helg er det hele greia på ny.
Noe positivt med fulle fjortenåringer, er at de er løse på tråden, for de som vil ha de da...

Ikke nødvendig å drikke til man blir så drita at man ikke husker noe.

Jeg har strenge regler, og jeg er ikke fyllefant og driter i hva foreldrene mine sier. Ikke alle er slik

Noen som er like gamle som meg 16/17 har drukket hver helg siden skolen startet i august. Slikt ser jeg på som unødvendig. Men hver sin lyst antar jeg.
Opprinnelig postet av P4un
Noe positivt med fulle fjortenåringer, er at de er løse på tråden, for de som vil ha de da...
Vis hele sitatet...
Fitte er fitte, eller hva

Opprinnelig postet av P4un
Ikke nødvendig å drikke til man blir så drita at man ikke husker noe.

Jeg har strenge regler, og jeg er ikke fyllefant og driter i hva foreldrene mine sier. Ikke alle er slik (...)
Vis hele sitatet...
Jeg har også litt strenge foreldre, og dermed drikker jeg ikke så altfor mye, men for foreldrene gjelder det å finne en gylden middelvei. Er de for strenge blir ungene leie, og er de for "snille" så springer ungene ut til narkotika.
Jeg vet ikke om jeg defineres som en fjortis ( jeg er 16 år ).
Jeg har vært sånn skikkelig full en gang, og sånn lett brisen flere ganger. Men jeg mener det er litt dumt og gå ut og drekke seg skikkelig dritings hver helg, som flere jeg kjenner gjør.
Men la det være dem sitt problem, det er de som våkner opp en morgen om 2 år og innser at de har et alkohol problem.
Man lærer av feilene sine, men såklart, det er våre plikter som "tilskuere" og gjøre dem oppmerksomme på at de gjør noe som ikke er bra for noen.
Sånn som meg, jeg koser meg med et par pils til en god film, isteden for og helle den innpå og klage dagen etter.
Konklusjon:
Overbruk av fylla er bare dumt og kommer ikke til gode for degselv eller noen andre. Selv om det er morsomt akkurat da, så tenk på konsekvensene det kan ha.
Opprinnelig postet av Laurentius
Fitte er fitte, eller hva
Vis hele sitatet...
Ja for noen så er et hull et hull

Opprinnelig postet av Laurentius
Jeg har også litt strenge foreldre, og dermed drikker jeg ikke så altfor mye, men for foreldrene gjelder det å finne en gylden middelvei. Er de for strenge blir ungene leie, og er de for "snille" så springer ungene ut til narkotika.
Vis hele sitatet...
Drukket meg full 3 ganger i mitt liv, husker alle gangene, ble bakfull en gang pga jeg ikke hadde spiste noe den dagen.
endten drikker fjortissene en halv rusbrus og blir drita, eller så drikker de dårlig heimbrent, og blir full som ett helvette og drukner i sitt eget spy..
fjortiser kan ikke og drikke..men de må jo begynne og lære en gang de og..
tror det er mindre fjortisfyll i danmark f.eks der ølkjøpet begynner ved 16-års alderen..
det synes jeg er litt rart..men forstår det, for ungdommen her til lands blir tvungen til og kjøpe dårlig hjemmebrent fra en ukjent fyr, og drikker seg helseløs på det..
ned med lavalderen og prisen på øl!!
Liker mindre de 19-20 åringene som henger med fjortiser.. (!)
Opprinnelig postet av Knoph
Liker mindre de 19-20 åringene som henger med fjortiser.. (!)
Vis hele sitatet...
Det er slik dårlig fjortiss-grøftefyll starter. De 19-20åringene skjenker jo jentene slik at de kan slik P4un så fint sa det, få seg hull.
Skulle ha gjort alkohol ulovlig og legalisert cannabis - da hadde ungdommen hatt det mye bedre på fest!
Opprinnelig postet av Knoph
Liker mindre de 19-20 åringene som henger med fjortiser.. (!)
Vis hele sitatet...
Slik er bare ekkelt. Jeg synes 14 er maks lavalder og jeg er 16

Og det er absolutt lavest alder.
Opprinnelig postet av hafsal
Skulle ha gjort alkohol ulovlig og legalisert cannabis - da hadde ungdommen hatt det mye bedre på fest!
Vis hele sitatet...
skal være lite alkohol igjen i verden før det skjer..men man kan jo legalisere på sin egen måte..
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
hafsal: Akkurat det tror jeg ikke. Forbud forebygger ingenting, i alle fall ikke når det er alkohol det gjelder. Legaliser alt, mann!
Alle har vel vært fjortiss en gang selv. Husker da jeg gikk på ungdomskolen. Er vel en av skrekkeksemplene. Presterte å drikke nesten 0,7 liter heimkok og havnet på sykehuset. Jeg angrer i grunn ikke. Ikke fordi jeg ikke synes hele greia var en helt idiotisk ting å gjøre. For det var det. Ikke bare satte jeg meg selv i et dårlig lys, men også mine foreldre som aldri har gjort noe annet enn å beskytte meg fra slike ting. Men slike ting lærer man mye av. Ikke bare du, men også vennene dine. Etter denne episoden fikk jeg et mye bedre forhold til alkohol (vet det høres pussig ut). Jeg lærte nemmelig at det ikke er tøft å drikke for mye.

At akkuratt jeg drakk meg sørpe full og havnet på sykehuset blant kameratene mine tror jeg heller var en tilfeldighet. Ingen av oss viste hvor farlig HB egentlig var.

Jeg drikker fortsatt alkohol, først og fremst øl. Ikke bare smaker det bedre enn sprit, men det er også lettere å kontrollere.


Jeg er glad jeg gjorde erfaringene mine såpass tidlig. Jeg ser på det som en erfaring rikere.

For å stoppe grøftefylla må ungdom få lov til å drikke på steder hvor de kan være innendørs i mer kontrollerte omstendigheter. Jeg synes også man skal senke aldersgrensen på svakere drikker som øl for å unngå at flere skal ende opp slik som jeg gjorde med HB.

Om vi hadde hatt et mer avslappet forhold til alkohol blant ungdom her i Norge, er jeg overbevist på at grøftefylla ville sunket. Da ville alkohol blitt en mer "lovlig" ting, og derfor ikke like spennende å være den som drikker mest.

Er også enig med nso angående å kjøre noen kampanjer. Disse kampanjene bør si noe om at det kan være greit å ta en pils på fest og ha det morsomt og at hovedpoenget ikke er å bli fullest og være den som spyr mest. Kunne kanskje appelert litt med at "jenter liker ikke spyklatter mellom tenna" eller noe?
Sist endret av RipZ; 13. juni 2004 kl. 02:57.
når jeg var "fjortiss" drakk jeg jo bare HB, nå som jeg er over 18 og kan kjøpe øl i butikken selv går det bare på øl og evt. Cider.

Fant fort ut at hb ikke var noe spess. å drikke når man ikke var så alt for gammel, en kompis av meg fikk alkohol forgifting og havnet på sykehuset. det endret ivertfall min drikkestil
Jeg finner liksom ikke idyllen ved å finne seg ei sørpe full fjortiss jente som stinker å knulle hu.. Det er så LITE kos....
Eventyrbesatt
Wiggles's Avatar
Respekt til de som drikker øl eller cider for å kose seg

Men ingen respekt til "ripsplukkerne" de er de mest talentløse folka jeg vet om. Altså det er bare å finne seg en liten samling av fjortisjenter, sende rundt en øl, og så plutselig er hele gjengen sørpe og de kan gjøre til en viss grense det de vil.

Når det gjelder å sette ned aldersgrensen: Det er nok lite lurt (tror jeg) fordi fjortiser nå, de drikker ofte fordi de ikke kan få tak i alkoholen selv, og de blir da presset av eldre og "kule" gutter. Sett at 16åringer kunne kjøpe alkohol da, det hadde vært fulle 11-13 åringer overalt (igjen er deg jeg som tror) og man hadde vært fjortiss når man ble 11. Det er nok lite sundt for 12 åringer å ligge i grøften drita... Dette hadde nok ikke skjedd med en gang, men tatt noen år før det utvikler seg.
Jeg syntes folk egentlig bare skal spise en penis. Det er coolio å skjenke, og jeg gjør det så ofte som mulig. Å være fri for alle hemninger, og koble helt av. Personlig kan jeg ikke huske sist jeg gikk en uke uten å drikke, og det syntes jeg er helt greit. Syntes det er verre med snurpete dritunger som dømmer en om en liker å drikke seg drunk.
Opprinnelig postet av Wiggles
(...)Når det gjelder å sette ned aldersgrensen: Det er nok lite lurt (tror jeg) fordi fjortiser nå, de drikker ofte fordi de ikke kan få tak i alkoholen selv, og de blir da presset av eldre og "kule" gutter. (...)
Vis hele sitatet...
Stemmer nok det. Mange foreldre begynte å drikke da de var 12 år. Etter at staten har hatt litt anti-alkohol greier, så er det ikke mange som begynner i 12årsalderen lengre. Selv var jeg 15 år ved mitt første møte med alkohol, og synes selv at dette var ganske tidlig egentlig.

En kampanje som sannsynligvis vil funke er noe jeg så i aftenposten for noen dager siden. Bilder av skikkelig fulle folk, og hvor utrolig stygge de var da. Kan nok avskrekke noen fjortisser fra å drikke for mye.
Bare vis de disse bildene http://www.kontraband.com/html/top_t...6&fs=y&TTVAL=1

Og si til de hva som kan skje når de er sørpe, og vennene deres ikke er det
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Vel, nesten hele resten av europa får det bildet der i hodet når de tenker Nordmenn + alkohol.. ganske synd, drikke kulturen vår (eller u-kulturen?) bør overhales, og vi bør se til land som England, Tyskland og kanskje Danmark som forbilder..

Men, når alkoholen er så dyr.. så kanskje man får et press til å få så mye fyll ut av det som mulig?