Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 5701
Hei!

Har fått en gyllen mulighet på å ta over et stort drivesterk området og et eventuelt ny oppsatt gårdsbruk.

Litt relevant bakgrunns info:

Gården som var der brant ned for noen måneder siden. Forsikringspengene kommer til å dekke et nybygg til en bygningsverdi av 13.5 millioner, samt at man da har 3 traktorer og får dekt alt av verktøy man måtte trenge av forsikringen som var på gården.


Geografi: Området er ganske så stort og det er gode beiteområder for sau og kyr samt mulighet for å drive med skogbruk og turistvirksomhet. (kart: http://www.norgeskart.no/adaptive2/d...avinetBasemap2 ) Det meste som er innenfor tunnelene (tunnelene er de stiplete røde linjene ved kisten og ved starten av stømdalstunnelen) er eid mark/områder. Dette inkluderer området merket som Sørdalen og Østerdalen. (Dette inkluderer straumdalstinden og straimdalsfjellet.) Området er veldig fint og kan se for meg at det er flere ting enn bare gårdsbruk man kan tjene noen kroner på her.

Grunnen til at jeg spør her er fordi jeg personlig vet ikke nok om det økonomiske rundt gårdsdrift til å forstå om dette er lønnsomt eller ikke for drift i dag. Som det vises på kartet er dette gårdsområdet i nord noe som bekymrer meg om eventuelle politiske forhandlinger gjør det slikt at dem etterhvert bare ønsker å ha gårdsbruk nær leverandører/importører sørpå.

Det vi har snakket om til nå er å starte med rundt 300 sau som beiter på egen mark. (Som det vises på kartet er det nok av mark rundt på området.)

Vet ikke helt hva mer som kan være relevant å legge inn her men svarer på tilbakemeldinger å spørsmål når dem kommer.

Takk for svar, tilbakemeldinger og synspunkt.
For å kunne gi svar på om dette er lønnsomt må man ha mye mer informasjon. Ta kontakt med en landbruksrådgiver. Det koster litt (tror jeg) men da får du fullstendig svar.
Hvor mye mark har du til sau? har du nok til å fore 900 sau om sommeren? har du nok gras til å holde 300 vfs om vinteren?
Hvilken sone er bruket i? kan du få noe ekstra tilskudd? hvem hva hvor? Når vi har regnet på sauehold med tall fra faktiske bruk så går de egentlig i minus på sauedrifta, men redder seg på tilskuddet. Du skal være jævlig god, bo riktig til og ha alt linet og tilrettelagt for å tjene godt på sau.
Skal ta og sette meg ned med rådgiver nå før jul.
Ser det er mye mann må sette seg inn i. Takker for svar!
Som Brisingr sier trenger vi mye mer informasjon for å kunne gi deg skikkelige svar om lønnsomheten. Jeg kan gi deg noen tips som du kanskje ikke har tenkt på selv.

- Du må sette deg godt inn i hvilke subsidier og økonomisk støtte du kan få.
- Er det mulighet for skogdrift? En fordel da er at skogen er lett tilgjengelig. Er det bratt og/eller ulendt terreng kan fort vinningen gå opp i spinningen.
- Jaktrettigheter. Om du har mye utmark har eiendommen kanskje jaktløyver på forskjellig storvilt. Om du ikke jakter selv kan løyvene selges/leies ut. Har du en hytte eller andre overnattingsmuligheter kan du tjene godt på dette til folk fra andre steder i landet.
- I tillegg til vanlig norsk sau og storfe kan du ha noe litt mer eksotisk. Noen eksempel her er villsau og Skotsk høylandsfe. Dette er dyr som stort sett klarer seg selv. Sett opp gjerde i utmark og sørg for nok for til vinteren så kan de være ute hele året. Når du slakter kan du utnytte hele dyret ved å selge kjøtt, skinn og horn.

Det var noen enkle muligheter i tillegg til vanlig gårdsbruk jeg kom på i farten. Det viktigste er at du også kan være litt kreativ og se muligheter som kan hjelpe den økonomiske driften av gården.
Lykke til!
Onkelen min har KOLS og går snart av som bonde. Kan legge inn et godt ord for deg
Takker for svar å tips. Som nevnt over skal jeg sette meg med rådgiver fortløpende før jul for å finne ut av det økonomiske rundt driften og hvilken stønader og lignende man har krav på.

Ignotum: Er gode muligheter for skogdrift. Mesteparten av skog er på flat mark og det er mye å hente ut.
Jakt kan være noe å tenke på. Er en del elg i området. Tenker også på å bygge noen hytter for utleie i turistsesongen samt se på muligheten for rasteplass for bobil/camping turister. (Er ikke noe slikt i området så blir ikke mye konkurranse).

Veum: Har allerede en gård jeg har mulighet til å ta over
Ring Innovasjon Norge og be om et møte med en rådgiver. De har masse ordninger for landbruket.
Vel, nå skal ikke jeg svartmale, men man tjener generelt ikke godt på gårdsdrift, værtfall ikke om du regner timespris. Det er vel viktig å interresere seg for dette. Det mest lønsomme er vel å slå seg sammen med andre og drive stort. Jeg kjenner vertfall ikke til noen enkeltpersoner som lever kun av gården sin, uten noe tillegsnæring.
Husker når foreldra mine dreiv med melkeproduksjon, familien kunne sikkert overlevd på dette, men vi hadde nok hatt det stusselig. Både modern og fadern hadde deltidsjobb utenom.
Heisann!

Jeg jobber litt som avløser, så har fått litt innsikt i gårdsdrift - så kan prøve å gi noen tips fra mitt ståsted. Svinedrift er ganske enkelt og "lønnsomt", stiller ikke store krav til utstyr og bygger du fjøset på en praktisk og god måte er det fort gjort å gjøre rent.

Her hvor jeg arbeider så leveres det ca. 1500 griser i året, og fjøseier sitter igjen med noe omkring 250.000 kroner så vidt jeg forsto. Dette er da ikke et spesielt stort fjøs, og renholdet tar omkring en time hver dag. Slaktgris er veldig enkelt og drive med, lite man trenger å gjør samt at det meste gjør seg selv med et automatisk foringsannlegg.

Skulle jeg startet opp med gårdsdrift ville jeg i alle fall satset på ett stort grisfjøs

P.S - Han gjør aldri noe arbeid selv, har avløser hver eneste dag.
Jeg anbefaler deg å ta kontakt med et slakteri. De har rådgivere, og konsulenter som har god erfaring, og hjelper gjerne til. Tar du kontakt på pm så skal jeg få deg i kontakt med de rette personene. Dette er noe jeg jobber med!

Sitat av Sarv_2 Vis innlegg
Vel, nå skal ikke jeg svartmale, men man tjener generelt ikke godt på gårdsdrift, værtfall ikke om du regner timespris. Det er vel viktig å interresere seg for dette. Det mest lønsomme er vel å slå seg sammen med andre og drive stort. Jeg kjenner vertfall ikke til noen enkeltpersoner som lever kun av gården sin, uten noe tillegsnæring.
Husker når foreldra mine dreiv med melkeproduksjon, familien kunne sikkert overlevd på dette, men vi hadde nok hatt det stusselig. Både modern og fadern hadde deltidsjobb utenom.
Vis hele sitatet...
Vet om flere bønder som sitter igjen med opptil 2 millioner. Men da snakker vi purkeringer, smågrisbesetninger, eller store besetninger med storfe, og at dem gjør en god og grundig jobb.
Sist endret av Storebrand; 12. september 2013 kl. 17:36.
Takk for alle svar, tips å tilbakemeldinger. Det settes stor pris på.

Skal forhøre meg med en rådgiver samt se hvilke stønader og lignende man har krav på før jul så man kan sette seg ned å lage et budsjett for å beregne alle utgående å innkommende kronasjer.
Mink er vist den nye gullgruva, prisene på skinn er grove å et dyr tar ikke rare plassen, noe som gjør det mulig for folk å ha masse dyr.

Har et par bekjente som har startet med mink nå siden 2011,de klager ikke.. de bygger mer minkhaller. Dette er folk som har hatt\har hatt mulighet til å ta over driften med sau å kveg men ikke har sett vitsen grunnet de få kronene dette utgjør,med mindre man driver i STOR-gård.

Det er jo og et kontroversielt tema i disse dager med mink, men hvilken side du velger får være ditt valg =)
Som de bekjente av meg sa "Det var enten å tenke nytt eller å legge ned gården"
Jeg vil si, at mink er usikkert. Dette er mest p.g.a. mink er en fremmed art i Norge, og at det er beviset på at den skader norske økosystemer. å det kan hende den blir totalforbudt å ha, sammen med at rømming også er et problem.
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Nå som Høyre og Frp skal styre skuta blir vel tilskudd og de avgiftene på mat inn i Norge fjernet så bøndene i Norge ikke klarer seg mer.