Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 3319
Som tittelen sier.

Det kommer ofte opp at folk har en intensjon om å bruke sprøyter. Det er også veldig mange som kommer med innspill. Jeg lurer litt hva på alderen til folk var da de startet med sprøyter?

Og sett bort fra alderen, i hvilken setting skjedde det?

Det skal jo innmari mye til for plutselig å fy lysten til å gjøre det og gjennomføre det uten noen ytterligere form for miljø?
Anonym bruker
"Kjær Oter"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg var 32 pr gammel. Var allerede avhengig av en hel del, og fikk subutex av legen. Med en nedtrappingsplan. Kjæresten gjorde det slutt, og jeg var redd for nedtrappingen og leste om biotilgjengelighet via å snorte/under tungen/skyte. Så da jeg kom ned til 4-5 mg subutex så begynte jeg å skyte for å få ønsket effekt. Hadde mye med livssituasjonen å gjøre, jeg ville døyve vonde følelser raskest og mest effektivt. Det er det dummeste valget jeg har tatt noen sinne
Var 19 år og akkurat flyttet til Bergen. Rett på heroin
Litt feil å si jeg begynte da jeg aldri har gjort det fast og kan telle antall ganger på en hånd.

Første gang var i fjor med kokain faktisk, jeg brukte steroider før og hadde masse nåler. Jeg skøyt testo med den brune kanylen som er 26g tror jeg. Eigentlig altfor lite for oljer, men jeg varma opp testoen i et vannbad før jeg administrerte det derfor hadde jeg disse nålene.

Var rein nysgjerrighet var ekstrem inten rusa og cola i sprøyte var som sniffa cola bare at det smalt 10x så mye og jeg kræsja 10x så hardt Ikke anbefalt.

Så i november i fjor skøyt jeg heroin pga ren desperasjon siden jeg hadde intenst sug og lite igjen. Jeg hadde så lite dope at til og med et skudd ga Ikke ønsket effekt.

Det har vært to ganger etterpå jeg har prøvd å skyte heroin. Jeg har forståelse for hvorfor folk gjør det da virka 2.5-3x så kraftig og det kicker inn med engang.

Men selve rusen var helt likt som når jeg sniffer det som er metoden min. Jeg er glad i opiater men jeg synes risikoen med infeksjon og sekunder skader fra nåler for å spare penger Ikke er verdt det. Faktisk så er det Ikke stigmaet som stopper meg.

Jeg fikk en ganske nasty infeksjon engang fra å skyte dårlig equipose i rompa som førte til en tur til lege vakta og anti biototika kur, jeg fulgte alle forhånds regler men hadde rett og slett dårlig flaks. Hver gang huden bristes er det en sjansje for infeksjon.

Men for å være helt ærlig om jeg blir grise hekta på heroin så kommer jeg off course til å skyte det bare for å spare spenn.

Ofte så er det å bruke nåler for en som sliter med avhengighet helt logisk å gjøre om mann er desperat og finansiering er et problem. Hadde det Ikke vært for stigmaet så ville mange flere har brukt nåler men det bare mine 00.2$
Sist endret av Trynefaktor_69; 27. oktober 2023 kl. 02:02. Grunn: Glemte å skrive noe
Trådstarter
Jeg selv har ikke noe forhold til sprøyter. Det ligger vel en frykt og redsel i å sette sprøyte på seg selv.
Og stigmaet, som blir nevnt her, bidro vel til at det ikke var aktuelt noen gang.

Men den avhengigheten av å stikke nåla inn i blodåra, handler det også om å overvinne en frykt? At man har full kontroll på en situasjon som vil ta en til et forholdsvis bedre sted?

Det er også noe som går igjen i svarene her, at det ikke nødvendigvis er stoffet, men nåla i seg selv som er suget.

Jeg tror "Requiem for a dream" formet min frykt for sprøyter.
Prøvde heroin i sprøyte når jeg var 17 år. Brukte innimellom frem til noen og tyve årene. Var aldri hektet, hadde ikke noe å flykte fra. Ville utforske og se hva det var.
Nå er jeg 44 og liker å ta 20mg oxynorm en gang i mellom. 30mg om det er oxycontin.

Mvh
Anonym bruker
"Tilfreds Håkjerring"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Satte første smell som 25-åring, etter å ha lefla med speed i tre år nasalt og oralt. Satte siste som 27-åring. Er nå 30. Rakk å teste en smell med heroin før jeg kasta inn håndkledet, og synes til dags dato det er det kjedeligste stoffet jeg har prøvd, så jeg var nok heldig der.
Tror jeg var 22. Alene hjemme med heroin.

Bodde delvis sammen med de tyngste brukerne i byen, så jeg visste godt hvordan, men kun prøvd i nesa.

Enten med at jeg satt en minidose jeg ikke kjente noe særlig av, så snortet jeg meg til noddeform.

Gikk en stund til neste skudd. Så ble det daglig bruk.
Nå, ca 10 år senere er det relativt sjeldent, og aldri heroin.
20. Ville bli større. AAS. Ikke knarkotika.

Har vurdert ketamin IM men har ikke kommet så langt enda og delvis lagt idéen på hylla.
Sist endret av IneartheDx; 27. oktober 2023 kl. 16:51.
Trådstarter
Angående avhengigheten og at man savner nåla, gjelder det også AAS?

Det blir vel et slags rituale. Husker det godt fra rullingen.

Hvor mye av de produktene er man egentlig nødt til å ta med sprøyte?
Ble tvingt i en speedball som 11 - 12 åring, det var første gangen jeg fikk sprøyta. Andre gangen så prøvde jeg heroin alene på eget initiativ når jeg var 14ish.

Lenge leve barnevernet.

Har ikke drevet med det siden. Har utviklet en stor angst for nåler i ettertid.
Sist endret av Vasken; 27. oktober 2023 kl. 17:18.
Sitat av Asket Vis innlegg
Angående avhengigheten og at man savner nåla, gjelder det også AAS?

Det blir vel et slags rituale. Husker det godt fra rullingen.

Hvor mye av de produktene er man egentlig nødt til å ta med sprøyte?
Vis hele sitatet...
Tja. Økt testosteron øker dopamin i hjernen, så det er iallefall en psykisk avhengighet der. Har bola nå godt over 10 år og det blir litt som å pusse tenna.

Olje som man injiserer er mer skånsomt for kroppen enn piller. AAS piller gir stor belastning på lever og nyrer. Det kan man ikke bruke i lengden.
Sitat av Vasken Vis innlegg
Ble tvingt i en speedball som 11 - 12 åring, det var første gangen jeg fikk sprøyta. Andre gangen så prøvde jeg heroin alene på eget initiativ når jeg var 14ish.

Lenge leve barnevernet.

Har ikke drevet med det siden. Har utviklet en stor angst for nåler i ettertid.
Vis hele sitatet...
Fy fader, så ille at du ble utsatt for det som barn. Kan jeg spørre om hvem som gjorde det mot deg?
Sitat av Vasken Vis innlegg
Ble tvingt i en speedball som 11 - 12 åring, det var første gangen jeg fikk sprøyta.
Vis hele sitatet...
Av jevnaldrene eller voksne? Måtte de som tvinger barn til rus brenne i helvete.
Trådstarter
Grusomt! Har det noen gang kommet en form for rettferdighet i ettertid?

Nå er det vel ingenting som kan bøte for et sånt traume, dessverre.

Og hvordan er det å ha brukt AAS i over ti år? Får man mindre/oppbrukte blodårer? Kanskje man bare tar det rett i muskelen/fettet? Kan man stikke ihjel en muskel?

Kan man balansere det såpass bra at det ikke vil gi noen varige bivirkninger? Tenker da på egenproduksjonen.
Sist endret av Asket; 27. oktober 2023 kl. 19:15. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Svartsola Vis innlegg
Fy fader, så ille at du ble utsatt for det som barn. Kan jeg spørre om hvem som gjorde det mot deg?
Vis hele sitatet...
Det var noen eldre barn som ble kortidsplassert på institusjonen jeg var plassert på. De hadde vært barnesoldater og var ikke i stand til å se hva som var galt i å gjøre det, så jeg klandrer ikke de. De skulle aldri ha vært der i utgangspunktet.

Sitat av Asket Vis innlegg
Grusomt! Har det noen gang kommet en form for rettferdighet i ettertid?

Nå er det vel ingenting som kan bøte for et sånt traume, dessverre.
Vis hele sitatet...
Det står ikke noe om det i papirene til barnevernet til tross for at de vet hva som foregikk. Det er mange ting som ikke ble journalført som det skulle. Så da blir det bare mitt ord mot Staten og det har jeg ikke hatt god nok psyke til å nøste opp i.
Tviler på at det er noe jeg får gjort, det er mange år siden.
Sist endret av Vasken; 27. oktober 2023 kl. 19:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Lett Havert"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
var 18 år, russ faktisk. var hos en som hadde skutt en del før, og begynte med det igjen etter flere mnd pause. jeg hadde alltid sagt "aldri sprøyter" men etter jeg så at han gjorde det ble jeg jo ekstra nysjerrig og ville prøve selv. det var amfetamin, etter det brukte jeg sprøyter nesten daglig i over ett år. helt ærlig det eneste i livet mitt jeg angrer på skikkelig. er clean nå men tenker fortsatt på det minst 1 gang i uken. bruker fortsatt noen rusmidler men jeg stoler ikke på meg selv nok til å ta f.eks. amfetamin, når jeg vet at jeg kan bare ta en kjapp tur på apoteket og kjøpe sprøyter...
Sitat av Asket Vis innlegg
Og hvordan er det å ha brukt AAS i over ti år? Får man mindre/oppbrukte blodårer? Kanskje man bare tar det rett i muskelen/fettet? Kan man stikke ihjel en muskel?

Kan man balansere det såpass bra at det ikke vil gi noen varige bivirkninger? Tenker da på egenproduksjonen.
Vis hele sitatet...
Når man injiserer testosteron i muskelen (ikke blodåre) så starter det en rekke kjedereaksjoner. Det belaster blodårene men ikke hvis du tenker på å sette et skudd.

Jeg roterer mellom rompe og lår, så jeg har 4 faste steder jeg roterer på. Men skal ikke se bort i fra at jeg har stikket på samme sted/muskel 250-300 ganger, så da bør man absolutt ikke bruke de største nålene. Man får jo arrdannelser. Jeg vet ikke om man kan stikke ihjel en muskel men det er ikke bra å injisere samme sted for lenge.

Egenproduksjonen er i dass, men man kan ikke dø av det heller. Høyt blodtrykk er vel kanskje det man må være mest obs på, dersom man velger den livsstilen og vil minimalisere bivirkningene.

Hårtap og ballekrymp er bare potensielle bivirkninger man kan få, men jaggu er som oftest det som holder kidsa unna det, og det er bra.
Begynte når jeg var i slutten av 30 årene. Etter å ha brukt nesa i rundt 10 år. Slutta etter 1 år ca.
Anonym bruker
"Halvfylt Rødrev"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Begynte å ruse meg som 13-åring – tok min første sprøyte da jeg var 16 år.
Hvordan er det for dere som har sluttet med sprøyter?

Får man seneffekter som man må leve resten av livet med? Typ dårligere blodgjennomstrømning, svakere kroppsdel, blodfortynnende medisiner osv.
Anonym bruker
"Hjemmelaget Succubus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
69 år, jeg begynte med det når legen sa jeg bare har 3 måneder igjen å leve, det var 6 måneder siden nå. Bruker nål så å si hver dag. Intravenøs væskebehandling.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
69 år, jeg begynte med det når legen sa jeg bare har 3 måneder igjen å leve, det var 6 måneder siden nå. Bruker nål så å si hver dag. Intravenøs væskebehandling.
Vis hele sitatet...
Damn. Opprett en tråd og fortell om det da. Hvordan er det å leve på overtid?
Anonym bruker
"Laktoseintolerant Knurr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei, 15. Hadde problemer med rus fra før av, men kjente absolutt ingen som holdt på med nåla fra før. Ble flyttet fra en helt ok instutisjon til en helt forferdelig langt ute i gokk med ansatte som ikke skjønnte problemene mine og var så sinnsykt ensom. Googlet med fram til hvordan man gjorde det og satt første skuddet med amf på rommet, etter det blandet jeg opp å skøyt alt jeg fikk tak i. Holdt på slik i litt over 3 måneder helt til jeg endelig fikk flytte derrifra. Hadde mast på bv så lenge men brydde seg ikke. Eneste måten å komme meg vekk derrifra var enten å søke meg inn i behandling eller ta livet mitt. Å tro meg når jeg sier det var så jævli. Hadde vært på rømmen i flere dager og skjønnte at de kom til å finne meg snart. Klarte ikke tanken på å dra tilbake dit, ville heller dø enn å dra dit. Det er sykt faktisk. Var jo litt rusa fra før av men jeg husker så godt når jeg satt der i stua til han ene å blandet opp en åpenbart overdose smell. Husker jeg tenkte når jeg skulle sette at den nåla var det eneste som hadde blitt igjen med meg i dette slitet og det var den jeg skulle dø med. Ble hentet med ambulanse og fikk flere doser nalokson iv på sykehuset. Etter det ble jeg søkt inn i behandling, ikke fordi jeg egentlig ønsket å bli rusfri men kun pga den plassen jeg bodde på var helt feil for meg. Har vært i behandling nå siden mai. Sier jo til de selfølgelig at jeg ønsker bli clean men jeg ønsker egt ikke bli clean men fått kontroll på sprøytebruken nå. Ikke pga behandlingen men tok lsd for flere uker siden å fikk helt andre tanker om sprøyter og slikt. Har gjort det en gang etter lsd trippen men tror faktisk det var siste gangen. Litt langt svar, beklager haha. Håper ikke den eneste setningen virket som jeg prøvde romantisere, fordi de der tidene var helt forjævlige. Ble mentalt syk i hodet av det
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hei, 15. Hadde problemer med rus fra før av, men kjente absolutt ingen som holdt på med nåla fra før. Ble flyttet fra en helt ok instutisjon til en helt forferdelig langt ute i gokk med ansatte som ikke skjønnte problemene mine og var så sinnsykt ensom. Googlet med fram til hvordan man gjorde det og satt første skuddet med amf på rommet, etter det blandet jeg opp å skøyt alt jeg fikk tak i. Holdt på slik i litt over 3 måneder helt til jeg endelig fikk flytte derrifra. Hadde mast på bv så lenge men brydde seg ikke. Eneste måten å komme meg vekk derrifra var enten å søke meg inn i behandling eller ta livet mitt. Å tro meg når jeg sier det var så jævli. Hadde vært på rømmen i flere dager og skjønnte at de kom til å finne meg snart. Klarte ikke tanken på å dra tilbake dit, ville heller dø enn å dra dit. Det er sykt faktisk. Var jo litt rusa fra før av men jeg husker så godt når jeg satt der i stua til han ene å blandet opp en åpenbart overdose smell. Husker jeg tenkte når jeg skulle sette at den nåla var det eneste som hadde blitt igjen med meg i dette slitet og det var den jeg skulle dø med. Ble hentet med ambulanse og fikk flere doser nalokson iv på sykehuset. Etter det ble jeg søkt inn i behandling, ikke fordi jeg egentlig ønsket å bli rusfri men kun pga den plassen jeg bodde på var helt feil for meg. Har vært i behandling nå siden mai. Sier jo til de selfølgelig at jeg ønsker bli clean men jeg ønsker egt ikke bli clean men fått kontroll på sprøytebruken nå. Ikke pga behandlingen men tok lsd for flere uker siden å fikk helt andre tanker om sprøyter og slikt. Har gjort det en gang etter lsd trippen men tror faktisk det var siste gangen. Litt langt svar, beklager haha. Håper ikke den eneste setningen virket som jeg prøvde romantisere, fordi de der tidene var helt forjævlige. Ble mentalt syk i hodet av det
Vis hele sitatet...
Hvor gammel er du nå?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hei, 15. Hadde problemer med rus fra før av, men kjente absolutt ingen som holdt på med nåla fra før. Ble flyttet fra en helt ok instutisjon til en helt forferdelig langt ute i gokk med ansatte som ikke skjønnte problemene mine og var så sinnsykt ensom. Googlet med fram til hvordan man gjorde det og satt første skuddet med amf på rommet, etter det blandet jeg opp å skøyt alt jeg fikk tak i. Holdt på slik i litt over 3 måneder helt til jeg endelig fikk flytte derrifra. Hadde mast på bv så lenge men brydde seg ikke. Eneste måten å komme meg vekk derrifra var enten å søke meg inn i behandling eller ta livet mitt. Å tro meg når jeg sier det var så jævli. Hadde vært på rømmen i flere dager og skjønnte at de kom til å finne meg snart. Klarte ikke tanken på å dra tilbake dit, ville heller dø enn å dra dit. Det er sykt faktisk. Var jo litt rusa fra før av men jeg husker så godt når jeg satt der i stua til han ene å blandet opp en åpenbart overdose smell. Husker jeg tenkte når jeg skulle sette at den nåla var det eneste som hadde blitt igjen med meg i dette slitet og det var den jeg skulle dø med. Ble hentet med ambulanse og fikk flere doser nalokson iv på sykehuset. Etter det ble jeg søkt inn i behandling, ikke fordi jeg egentlig ønsket å bli rusfri men kun pga den plassen jeg bodde på var helt feil for meg. Har vært i behandling nå siden mai. Sier jo til de selfølgelig at jeg ønsker bli clean men jeg ønsker egt ikke bli clean men fått kontroll på sprøytebruken nå. Ikke pga behandlingen men tok lsd for flere uker siden å fikk helt andre tanker om sprøyter og slikt. Har gjort det en gang etter lsd trippen men tror faktisk det var siste gangen. Litt langt svar, beklager haha. Håper ikke den eneste setningen virket som jeg prøvde romantisere, fordi de der tidene var helt forjævlige. Ble mentalt syk i hodet av det
Vis hele sitatet...
Tøft gjort av deg glad du er i livet den dag idag, stå på!
14 år, men det var en engangs greie. Hadde en kompis som var et par år eldre satt et skudd med amfetamin på meg mens jeg var pillerusa.


Var aldri fan av speed før nyere tid.