Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1347
Hei. Jeg har vært litt av og på med Tramadolen siden Mai måned i fjor.

Abstinensene har alltid vært litt brutale mot meg, men Tramadol har hatt en god effekt på smerter (migrene, skulder og nakke) for ikke å nevne depresjon og angst.

Så, de siste to månedene har jeg misbrukt pillene litt og holdt meg på en 300-350 mg om dagen. Av og til 200-250 mg. Jeg har blitt bedt om å holde meg til en 50mg x 2, to ganger for dagen, dosering.

Jeg har trappet ned den siste uken, fra type 300mg om dagen, til her og nå - null tabletter om dagen.

I forgårs - egentlig helt siden jeg kom ned til 50mg i døgnet - hadde jeg selvmordstanker, kaldsvetting og hele den greien der. Fett. Fett..

Nå har jeg rastløsheten, angsten, kløen etter å ta mer - og er nok akkurat over den mest intense delen av abstinensene, men inni den klassiske syv-dagers-syklusen med abstinenser som for hver dag blir litt og litt bedre.

Og her kommer spørsmålene mine, gjerne til folk som har peiling på avhengiget, opioider og gjerne tramadol i sin helhet;

1. Er det nå slik, at siden jeg har vært avhengig av det ved flere anledninger (og klart å trappe ned selv - med forferdelige abstinenser i 2-3 dager før bedring) at jeg aldri noensinne bør ta det igjen?

2. Kan jeg fortsatt ta Tramadol, 100-200mg ved behov (smertelindring og/eller litt kos), èn til to ganger uken eller vil jeg da oppleve en "reset" av syklusen og abstinensene komme tilbake som en knyttneve?

3. Hva er det mest fornuftige steget nå som de to verste dagene med abstinenser er over? Å fortsette uten dosering, eller gå tilbake til legens anbefalte dosering i henhold til smertene og behov?

Jeg trenger rett og slett veiledning, fornuft og erfaring alt i ett her. Takk.

Kan nevne at jeg har trappet ned, på egne premisser, ved flere anledninger før, og alltid opplevd et abstinenshelvete i en uke ved å trappe ned på en syv-dagers periode. Har også avsluttet det Cold Turkey, men det var et helvete uten like.
Sist endret av Anjohan; 16. august 2023 kl. 21:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Kjent Grevling"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
1. Det er ikke nødvendigvis slik at du aldri bør ta Tramadol igjen, men det er viktig å være klar over risikoen for avhengighet og bivirkninger. Du bør diskutere dette med legen din og vurdere alternative behandlingsmetoder.

2. Å ta Tramadol 1-2 ganger i uken kan føre til at abstinensene kommer tilbake, spesielt hvis du allerede har opplevd abstinenser før. igjen, det er best å diskutere dette med legen din og vurdere alternative behandlingsmetoder.

3. Det mest fornuftige steget nå er å følge legens anbefalte dosering i henhold til smertene og behovene dine. Det kan være lurt å jobbe med en lege eller annen helsepersonell for å utvikle en trappetrinnsplan for å kontrollere smertene dine på en trygg og effektiv måte.
Som rusavhengig som har slutta med rus kan jeg gi deg de svar jeg kjenner. Selvom min avhengighet har gått på blandingsbruk med hovedsakelig cannabis, psylocybin, lsd og amfetamin. Allikevel så er avhengighet det samme, men abstinenser kan være forskjellig.

1. Du har registrert noe viktig tenker jeg...at du har en sårbarhet for stoffet. Allikevel så har du holdt fornuften inntakt og fått til å gå av det på egenhånd hver gang, noe som er en stor fordel og veldig positivt. Hvorvidt du tar eller ikke tar det er noe du burde vurdere selv. Og eventuelt gi informasjon til legen din om slik at du kan få andre smertestillende dersom du har behov for det. Min lege er ihvertfall veldig imøtekommende på å tilpasse medikamenter til meg grunnet min avhengighet.

2. Jeg tenker at det vil være fordelaktig å informere legen din, som nevnt ovenfor. Det er en risiko for at flere eventualiteter kan oppstå i livet ditt samtidig, og plutselig så har du rota deg godt inn i det hele og får ikke til å stoppe på egenhånd. Og veien fra bruk og misbruk til avhengighet er utrolig sleip og plutselig i mange tilfeller. Hvorvidt du ønsker å ta risikoen eller ikke må du selv vurdere og avgjøre.

3. Ettersom du tar det på grunn av smerter så er det som nevnt kanskje lurest å spørre om alternativer. Jeg hadde et smertefullt ubehag hvor jeg fikk tramadol av legevakta. Fastlegen min så en fare for at det kunne være problematisk med tanke på min historikk og ga meg et annet smertestillende preparat som ikke inneholdt morfin. Og det fungerte like godt for meg. Hva gjelder abstinenser så har du jo gått av tidligere og kjenner til hvordan det vil være. Så med tanke på det så tenker jeg at du vet om det går fint å holde deg unna med tanke på abstinenser.

Alt i alt så er det opp til deg å vurdere hva som er best for deg å gjøre. Innser at det ikke er noe fett å fortelle legen om problemstillingen med eventuell avhengighet osv, og det er eventuelt noe som vil forfølge deg. Men, det går an å gi beskjed om at du blir kvalm eller andre typiske bivirkninger og at du er redd for avhengigheten og slikt og derfor lurer på om det er smertestillende preparat uten morfin som kunne bli forsøkt
Tusen takk for oppklarende, reflekterende og intelligente svar. Dette skal jeg ta til meg og bruke.

Hadde blitt glad for enda flere tanker rundt emnet (og spørsmålene mine) også, for økt videre kunnskap - for både meg og andre.

Spørsmål i forhold til overnevnte punkter:

1. Er det slik at når du først har fått avhengighet av et opioid, slik som Tramadol, at hver gang jeg "går tilbake til det" så vil hjernen min gå rett inn i en slags "du er ikke tolerant på Tramadol"-modus og skyte meg rett inn i abstinenshelvete dagen etterpå når jeg ikke tar igjen?

2. Blir man avhengig av smertestillende uten morfin i seg, slik som @SaySo er inne på med å ta kontakt med legen med smertestillende uten morfin? Og i så fall, hvis ikke, hvilken smertestillende finnes som ikke er (vanedannende)?

3. Jeg vet det høres rart og trist ut, men jeg synes faktisk det er trist å tenke på at dette mest sannsynlig er siste gang jeg tok Tramadol. På tross av at jeg har anerkjent en avhengighet og kuttet det ut på egne premisser, så er det som å si farvel til en venn som hjalp meg når jeg var nede - og spesielt med smerter og depresjon. Det høres ufattelig teit ut, jeg vet, men... det er en følelse jeg ikke har klart å riste av meg. Er dette noe jeg bør reflektere videre med legen om? Eller får det meg i et dårlig lys for framtiden, mon tro? Jeg har overlevd mye i mitt liv... kreft, fattigdom, smerter... og å si ha det til Tramadolen føles som å miste noe. Men jeg vil heller miste den, enn å miste meg selv...

4. Jeg føler jeg har sviktet meg selv... er det noen, annen en min egen fastlege, jeg kan snakke med dette om? Jeg føler at jeg svikter meg selv to-foldig;

- 4.1 Det ene sviket er med å ha tillatt meg selv å ha brukt det såpass mye at jeg har oppnådd avhengighet, noe jeg sverget til meg selv å aldri oppleve.
- 4.2 Det andre sviket er følelsen av å "gi opp" på noe som har hjulpet meg, og det er nok abstinens-biten som snakker/savnet etter euforiaen når depresjon var tilstede.

Takk for at dere bidrar i diskusjonen og at dere tar dere tid til å forstå.
Hei igjen....

På spørsmål 1.
Kroppen din kan bli trigga av å kjenne stoffet. Så det er kanskje mer det at du fort kan bli overivrig som er problematisk, enn det med at abstinenser kommer.
Det blir litt som å treffe igjen en gammel venn som du for mange år siden avslutta vennskapet med.

3.
Det er ikke noe rart med det. I rusbehandling er det ofte en oppgave man får som dreier seg om å skrive avskjedsbrev til rusen.
Det er noe som har vært med deg over tid og gitt deg en eller annen gevinst. Også er det den klassiske "frykten for det ukjente" som venter. Så, ikke noe underlig på noen som helst måte.

4.
Anonyme narkomane er et flott sted å snakke med folk. Mye nyttig erfaringer som man kan få høre om og mange som har gått den samme veien før deg. Gå inn på nanorge.org så kan du finne ut hvor det er møter i nærheten av deg. Helt anonymt og som regel en haug av hyggelige mennesker å treffe i fellesskapet
Takk igjen, SaySo.

Jeg tok og gjorde det store med kjæresten min nå nettopp, og tok pakken med 96 tramadol og kastet den ned i søppelsjakten til sameiet. Deretter skrev jeg melding til fastlegen min om at jeg helst ikke vil ha morfin-preparater til behandling av smertene mine, ettersom det er for lett å la seg misbruke av dem.

Satser nå på å avslutte det som kunne blitt et mørkt kapitel i livet mitt, og takker dere som bidro i forumet her for veiledningen til å ta det jeg tror er den rette avgjørelsen for meg.
En ting som er viktig å huske nå når du begynner å angre og noe du bør tenke på når du roter rundt i bånn av søpplesjakta.

Du har egentlig ikke stått på store doser. I tillegg har du brukt hurtigvirkende Tramadol. Så hver natt har du hatt et lite vindu der kroppen har vært uten. Du vil selvfølgelig merke noe abstinens, men siden det er en relativt lav dose hurtigvirkende Nobligan så vil det gi seg fort. Mye er psykisk, hvis du blir sengeliggende og kjenner etter på alt av ubehag så blir det mye verre.
Ssri'n din må du få målt!