Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  40 1662
Erfaring med og ha en leiekontrakt? Eksempelvis dere er 4-5 stk og du har ansvaret, og passer på at de betaler deg hver mnd.

Eller er det helt ekstrem risikosport? (med folk du kjenner).
Ikke gjør det.
Hva skjer om noen må utsette betaling en måned? Hva skjer om noen flytter? Andre konflikter? Noe blir ødelagt?

Bare nei.

Ikke gjør det.
Sitat av sjuken Vis innlegg
Ikke gjør det.
Hva skjer om noen må utsette betaling en måned? Hva skjer om noen flytter? Andre konflikter? Noe blir ødelagt?

Bare nei.

Ikke gjør det.
Vis hele sitatet...
Det er derfor jeg skal ordne en kontrakt på alle oss innad i gruppen, med underskrift og signering, så vi slipper det.

Og hvorfor har vi depositum? Det trekkes vel fra om noen ikke betaler?
Det er ikke sånn man leier noe sammen med andre folk. Hvorfor skal du alene sitte med ansvaret for innbetaling av leie? Skriv en felles leiekontrakt.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Det er ikke sånn man leier noe sammen med andre folk. Hvorfor skal du alene sitte med ansvaret for innbetaling av leie? Skriv en felles leiekontrakt.
Vis hele sitatet...
Ikke optimalt, men det er sånn ordningen er. Leies fra et utleiefirma(ekstremt trygge) i Oslo, og det er enklere for dem og ha styr på en person bare.

Men alle de må jo betale depositum, så det er jo en trygghet jeg har vel? Da den står i mitt navn.
Sist endret av klattus; 9. august 2023 kl. 00:02.
Sitat av klattus Vis innlegg
Det er derfor jeg skal ordne en kontrakt på alle oss innad i gruppen, med underskrift og signering, så vi slipper det.

Og hvorfor har vi depositum? Det trekkes vel fra om noen ikke betaler?
Vis hele sitatet...
Spiller ingen rolle hva slags kontrakter dere har innad om det mangler husleie. Du må betale huseier. Får ikke raskt eller i det hele tatt krevet inn penger selv om dere har aldri så mye kontrakt.

Depositumet redder deg ikke..
Sitat av Bønnemann1 Vis innlegg
Spiller ingen rolle hva slags kontrakter dere har innad om det mangler husleie. Du må betale huseier. Får ikke raskt eller i det hele tatt krevet inn penger selv om dere har aldri så mye kontrakt.

Depositumet redder deg ikke..
Vis hele sitatet...
Husleien uroer jeg meg ikke for, dette er folk jeg kjenner. Men tenkte mer på skader og slik, ved ukjente mennesker på fest, plutselig ryker det glass etc.

Nei, redder meg ikke. Men man man trekker vel fra depositum? Om det mangler leie. Eller et vindu er knust, trodde det var derfor man hadde depositum.
Sist endret av klattus; 9. august 2023 kl. 00:08.
Sitat av klattus Vis innlegg
Husleien uroer jeg meg ikke for, dette er folk jeg kjenner. Men tenkte mer på skader og slik, ved ukjente mennesker på fest, plutselig ryker det glass etc.

Nei, redder meg ikke. Men man man trekker vel fra depositum? Om det mangler leie. Eller et vindu er knust, trodde det var derfor man hadde depositum.
Vis hele sitatet...
Man kan trekke leien av depositumet hvis du er flyttet ut, men ikke midt i leieforholdet. Da ville de jo mistet depositumet mens du allikevel bor der.
Sist endret av DrDeath; 9. august 2023 kl. 00:10.
Depositumet skal stå der til dere avslutter leieforholdet eller du selv stikker av. For å betale for eventuelle skader i hovedsak. Usikker på om det kan dekke tapet om du stikker av, men da må du jo i så fall det. Hjelper ikke at kompisen stikker og ikke betaler deg.
Sist endret av Bønnemann1; 9. august 2023 kl. 00:13.
Sitat av DrDeath Vis innlegg
Man kan trekke leien av depositumet hvis du er flyttet ut, men ikke midt i leieforholdet. Da ville de jo mistet depositumet mens du allikevel bor der.
Vis hele sitatet...
Å, er det ikke? Det var nytt. Så depositum kan aldri trekkes fra midt i leieforholdet?

Sitat av Bønnemann1 Vis innlegg
Depositumet skal stå der til dere avslutter leieforholdet eller du selv stikker av. For å betale for eventuelle skader i hovedsak. Usikker på om det kan dekke tapet om du stikker av, men da må du jo i så fall det. Hjelper ikke at kompisen stikker og ikke betaler deg.
Vis hele sitatet...
La oss si han stikker og jeg nekter og betale de siste tusenlappene. Da påløper renter og namsmannen? Mens depositumet forblir urørt?
Sist endret av klattus; 9. august 2023 kl. 00:15. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Korrekt. Frem til du er kastet ut av namsmannen.

Med mindre du leier useriøst av 17 år gamle Ola Dunk da..
Sist endret av Bønnemann1; 9. august 2023 kl. 00:28. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Bønnemann1 Vis innlegg
Korrekt. Frem til du er kastet ut av namsmannen.

Med mindre du leier useriøst av 17 år gamle Ola Dunk da..
Vis hele sitatet...
Handler vel bunn og grunn i at man må stole på de man er med.

https://docs.google.com/document/d/1...Gfc/edit?pli=1

Men en slik kontrakt, med alles underskrift og signatur? Hvor mye vil den bety juridisk?
Så lenge denne kontakten er dere i mellom, så hjelper det ikke deg om noen ikke betaler. Eier av boligen vil ta deg for manglende betaling. Hvordan har du tenkt å håndheve kontrakten om noen stikker av? Det kan gå lang tid før du ser pengene, om noen stikker av.

Om det er første gang du prøver å bo sammen med andre, så vær klar over at i en gruppe på 5, er sjansen stor for at en av dere ikke eier økonomisk sans, og kommer til å skape mye kvalm med ubetalt husleie osv.
Nei nei, ikke gjør det sånn som dette. Juridisk ansvarlig overfor huseier blir deg.
Som mange har nevnt tidligere, det blir du som blir skurken hvis du blir for sein med å betale husleien fordi en av beboerne er for sein med sin innbetaling i henhold til den interne kontrakten dere har.

Depositumet skal heller ikke fungere som en «buffer» i leieforholdet som du tenker nei, det er kun for eventuelle sluttoppgjør etter at du flytter ut. Det er derfor depositumet vanligvis er 3 ganger månedsleien.

Dessuten, dersom det blir problemer, så vil vennskapet deres bli satt på prøve, og motsatt. (At interne konflikter fører til at noen flytter ut, og du blir stående igjen med ansvaret alene)

Ikke gjør det, du vil ikke være den som tar de upopulære avgjørelsene.
Sist endret av Tysteren; 9. august 2023 kl. 07:59. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Enklere for utleier? Selvsagt er det enklere for utleier, du tar jo på deg store deler av jobben og ansvaret deres med å drive inn leie. Hva får du for det da, prosenter av inntekten til utleiefirmaet? Billigere leie enn de andre? Ikke noenting, nei? Tenkte meg det.

Dette er en forbanna uting, og utleiere før ikke få drive på sånn.
Ligg unna. Aldri stå til ansvar for penger du ikke har råd til å tape.
Plutselig er en av dem(eller alle) ikke lenger din venn, og du blir sittende med hele betalingen alene.

Og det kan skje fort. Folk kan lett rote til sin egen økonomi alledere første mnd, dere ender med en krangel og så sitter du der med dobbel husleie.

Jeg låner aldri bort penger lenger. Jeg gir dem heller bort om jeg har råd til det, så får vedkommende selv avgjøre om hen vil betale tilbake. Har brent med på å låne bort penger en god del ganger. Disse folka har jeg ikke kontakt med lenger.
Sist endret av SkammeligNykter; 9. august 2023 kl. 09:20.
Jeg kan svare en gang til: det virker som du er fersk, kanskje er det første gang du skal leie? Skjønner det er vanskelig å finne bolig og alt det der.
Jeg bodde med venner og andre studenter i 6 år totalt. Samme hvor gode venner dere er på forhånd, så vil dette settes ekstremt på prøve når dere bor sammen. Noen er rotete, noen rydder aldri, noen fester for mye, noen drar med seg random folk hjem på nachspiel, og noen har overraskende lite kontroll på egen økonomi. Noen treffer ei jente, får tilbud om å bo billigere hos henne og flyttet ut. Slik er det bare.
At DU skal sette deg ansvarlig for de andre er galskap, og kan være oppskriften på store problemer for deg.
Tenk om du er hjemme en helg, 2-3 av de andre drar nachspiel som sporer av. Leiligheten blir trashet, politiet er innom og avslutter festen og den greia der. Du kommer tilbake på søndag kveld, skader på kjøkkeninnredning for 15-20K f.eks, og de har enda ikke ryddet etter seg når du kommer søndag ettermiddag. Hva gjør su? De som hadde festen bør jo betale men de har studentøkonomi og klarer kanskje å betale bare 1000 kr måneden for ødeleggelsene, trenger ett år på å skaffe penga. Problemet er at DU er ansvarlig for kontrakten, dermed kommer huseier med håndverker for å fikse skadene og regningen kommer til DEG. Hva gjør du da? Da kan jeg si grattis, du har skaffet deg din første inkasso-sak for du har ikke sjans. Skulle du ha de penga på en sparekonto må du legge dem ut og få dem tilbakebetalt hundrelapp for hundrelapp av de ansvarlige.

Seriøst, dette er ikke bare dumt, det er direkte uansvarlig av deg å ta på deg fullt økonomisk ansvar på vegne av 4-5 andre mennesker.
Gjentar meg selv fra første post:

Ikke gjør det.
Sitat av Neipådeg Vis innlegg
Så lenge denne kontakten er dere i mellom, så hjelper det ikke deg om noen ikke betaler. Eier av boligen vil ta deg for manglende betaling. Hvordan har du tenkt å håndheve kontrakten om noen stikker av? Det kan gå lang tid før du ser pengene, om noen stikker av.

Om det er første gang du prøver å bo sammen med andre, så vær klar over at i en gruppe på 5, er sjansen stor for at en av dere ikke eier økonomisk sans, og kommer til å skape mye kvalm med ubetalt husleie osv.
Vis hele sitatet...
Som sagt, husleien bekymrer meg ikke. Er karer jeg er vokst opp med, og har bodd med tre stk før. Men man er aldri 100% safe. OM noen skulle finne på og dra, så er det ikke verre enn og finne en annen leieboer. Er et populært område i Oslo, så bør ikke være helt umulig. Men selvsagt, det er et sjansespill.

Sitat av *pi Vis innlegg
Enklere for utleier? Selvsagt er det enklere for utleier, du tar jo på deg store deler av jobben og ansvaret deres med å drive inn leie. Hva får du for det da, prosenter av inntekten til utleiefirmaet? Billigere leie enn de andre? Ikke noenting, nei? Tenkte meg det.

Dette er en forbanna uting, og utleiere før ikke få drive på sånn.
Vis hele sitatet...
Ja. De aller fleste utleierfirmaene gjør sånn, og overaskende nok så blir mange av deres leililigheter utleid, til studenter som har en leiekontrakt.

Jeg får nesten 2000,- rimeligere leie enn de andre, og betaler da en svært god pris, i et meget populært strøk i Oslo.

Sitat av SkammeligNykter Vis innlegg
Ligg unna. Aldri stå til ansvar for penger du ikke har råd til å tape.
Plutselig er en av dem(eller alle) ikke lenger din venn, og du blir sittende med hele betalingen alene.

Og det kan skje fort. Folk kan lett rote til sin egen økonomi alledere første mnd, dere ender med en krangel og så sitter du der med dobbel husleie.

Jeg låner aldri bort penger lenger. Jeg gir dem heller bort om jeg har råd til det, så får vedkommende selv avgjøre om hen vil betale tilbake. Har brent med på å låne bort penger en god del ganger. Disse folka har jeg ikke kontakt med lenger.
Vis hele sitatet...
Haha, det skjer ikke. Ikke for og være cocky, men jeg hadde aldri bodd med folk jeg ikke er 100% safe på, så husleie-biten føler jeg mg ikke usikker på.

Er mer det at om en har vors/fest, og en idiot kommer innom, og ødelegger hele boligen. Da står jeg med ALT ansvar, ingen innboforsikring, ingen depsotium blir brukt? Hvordan er det disse utleierfirmaene leier ut leiligheter med en leiekontrakt, om det er så ekstremt farlig? Fordi de går på sekundet, spesielt her i Oslo.
Sist endret av klattus; 9. august 2023 kl. 10:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av klattus Vis innlegg
Som sagt, husleien bekymrer meg ikke. Er karer jeg er vokst opp med, og har bodd med tre stk før. Men man er aldri 100% safe. OM noen skulle finne på og dra, så er det ikke verre enn og finne en annen leieboer. Er et populært område i Oslo, så bør ikke være helt umulig. Men selvsagt, det er et sjansespill.



Ja. De aller fleste utleierfirmaene gjør sånn, og overaskende nok så blir mange av deres leililigheter utleid, til studenter som har en leiekontrakt.

Jeg får nesten 2000,- rimeligere leie enn de andre, og betaler da en svært god pris, i et meget populært strøk i Oslo.



Haha, det skjer ikke. Ikke for og være cocky, men jeg hadde aldri bodd med folk jeg ikke er 100% safe på, så husleie-biten føler jeg mg ikke usikker på.

Er mer det at om en har vors/fest, og en idiot kommer innom, og ødelegger hele boligen. Da står jeg med ALT ansvar, ingen innboforsikring, ingen depsotium blir brukt? Hvordan er det disse utleierfirmaene leier ut leiligheter med en leiekontrakt, om det er så ekstremt farlig? Fordi de går på sekundet, spesielt her i Oslo.
Vis hele sitatet...

Da synes jeg du skal gjøre det. Er du så jævlig sikker, er det på tide du lærer at man ikke kan stole på noen. Oppdater gjerne tråden når ting går skeis.
Enig med SkammeligNykter, du spør spørsmål om noe, får svar og avfeier de svarene du ikke vil ha.

Du har allerede gjort deg opp en mening om at dette går fint, så bare signer kontrakten du.

Edit: bare det at du bor 2000 billigere i måneden vitner om at utleier er villig til å betale 24.000 kr i året for å slippe å ha risikoen selv. Da høres det ut som en reell risiko, just sayin….
Sist endret av sjuken; 9. august 2023 kl. 10:33.
Sitat av sjuken Vis innlegg
Enig med SkammeligNykter, du spør spørsmål om noe, får svar og avfeier de svarene du ikke vil ha.

Du har allerede gjort deg opp en mening om at dette går fint, så bare signer kontrakten du.

Edit: bare det at du bor 2000 billigere i måneden vitner om at utleier er villig til å betale 24.000 kr i året for å slippe å ha risikoen selv. Da høres det ut som en reell risiko, just sayin….
Vis hele sitatet...
Er et uleierfirma(du kan søke deg opp, i Oslo), som leier 10-20 leiligheter i mnd til studenter. Så jeg ser ikke hva de har av og tjene 1000,- ekstra i profitt, med faste rutiner og oppfølgninger.

Virker som folk her inne tror at det er så uvanlig og ha en leiekontrakt i et kollektiv

Sitat av SkammeligNykter Vis innlegg
Da synes jeg du skal gjøre det. Er du så jævlig sikker, er det på tide du lærer at man ikke kan stole på noen. Oppdater gjerne tråden når ting går skeis.
Vis hele sitatet...
Joda. Men hvorfor skal jeg ikke stole på vennene mine, jeg har kjent siden oppveksten? Hva har de av og ikke betale husleie, og kaste vekk et 10-15 års vennskap?

At det kan oppstå konflikter, er jeg enig med deg i, men med folk jeg kjenner inn og ut, kjenner familien på? Tja.
Sist endret av klattus; 9. august 2023 kl. 10:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av klattus Vis innlegg
De aller fleste utleierfirmaene gjør sånn, og overaskende nok så blir mange av deres leililigheter utleid, til studenter som har en leiekontrakt.
Vis hele sitatet...
Overraskende er det ikke, nei. Det er ca 15 år siden jeg sluttet å bli overrasket over hvilke leieforhold studenter finner seg i.

Du spurte om det var risikabelt, vi svarer ja. Du spurte om du hadde sikkerhet i depositum, vi svarte nei. Do with that information as you please.

Det går jo stort sett bra. Det gjør det for utleier også. Men det er selvsagt bedre å bare skyve risikoen for den lukrative businessen sin nedover på de mest naive og uerfarne kundene.
Bare 10-15 år? Det er da ingenting. Gått på samme smell som du kommer til å gå på, men dette er 20-25 års vennskap forduftet.

Har du 4-5 personer i backup også, som du stoler 100% på? Noen må ta plassen til den som stikker.

Uansett, kjør på. Det kan gå, men sannsynligvis ender du opp med en rimelig dyr lærepenge.

Få heller en av de andre til å stå som ansvarlig.
Greier du ikke det, så vet du allerede hvor dere står.
De stoler ikke på deg eller de andre.
Hvorfor skal du stole på dem?
Sitat av *pi Vis innlegg
Overraskende er det ikke, nei. Det er ca 15 år siden jeg sluttet å bli overrasket over hvilke leieforhold studenter finner seg i.

Du spurte om det var risikabelt, vi svarer ja. Du spurte om du hadde sikkerhet i depositum, vi svarte nei. Do with that information as you please.

Det går jo stort sett bra. Det gjør det for utleier også. Men det er selvsagt bedre å bare skyve risikoen for den lukrative businessen sin nedover på de mest naive og uerfarne kundene.
Vis hele sitatet...
Klart er det risikabelt, men dette er med folk jeg kjenner inn og ut. Virker som at folk tror at de skal ruinere hele leiligheten og stikke etter den første mnd. Samtidig har vi også en kontrakt innad i gruppen(for sikkerhet), som kan brukes juridisk.

Sitat av SkammeligNykter Vis innlegg
Bare 10-15 år? Det er da ingenting. Gått på samme smell som du kommer til å gå på, men dette er 20-25 års vennskap forduftet.

Har du 4-5 personer i backup også, som du stoler 100% på? Noen må ta plassen til den som stikker.

Uansett, kjør på. Det kan gå, men sannsynligvis ender du opp med en rimelig dyr lærepenge.

Få heller en av de andre til å stå som ansvarlig.
Greier du ikke det, så vet du allerede hvor dere står.
De stoler ikke på deg eller de andre.
Hvorfor skal du stole på dem?
Vis hele sitatet...
Det virker som at du i bunn og grunn tviler på vennskapet i seg selv, ikke leieforholdet. Du tror at iløpet av disse 12 mnd med leie, så vil det skje en eller annen konflikt, som gjør at jeg havner i gjørma? Eller sliter du med og stole på mennesker generelt?

Hvorfor skal jeg ikke stole på dem? De har ikke bevist noe for at jeg skal ikke skal gjøre det. Uskyldig til det motsatte er bevist, er det noe som heter.
Sist endret av klattus; 9. august 2023 kl. 11:25. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Begge deler, men det er vennskapet som avgjør hvordan dette går.

Igjen, få en av de andre til å stå ansvarlig.
Kan umulig være vanskelig om dere er så close.
Sist endret av SkammeligNykter; 9. august 2023 kl. 11:27.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Er du interessert i råd eller har du bestemt deg på forhånd og ønsker bare bekreftelse?
Sist endret av Quakecry; 9. august 2023 kl. 11:29.
Sitat av SkammeligNykter Vis innlegg
Begge deler, men det er vennskapet som avgjør hvordan dette går.

Igjen, få en av de andre til å stå ansvarlig.
Kan umulig være vanskelig om dere er så close.
Vis hele sitatet...
Det blir jo samme risiko for dem, som med meg. Er det først en kontrakt, så er det vel samme hvem som står for den.

Hvor er det du tror problemen oppstår? Tror du det skjer skader? Har bodd 3 år i kollektiv, og det har gått bra hver gang. Eller tenker folk at det kommer til og bli knuste vinduer, og ruinering av hele kåken?

Sitat av Quakecry Vis innlegg
Er du interessert i råd eller har du bestemt deg på forhånd og ønsker bare bekreftelse?
Vis hele sitatet...
Ja, om jeg tenker pris, beligenhet og selve gjengen. Minuset er at jeg har "alt" ansvar, men litt usikker hvordan prosedyrer slike utleierfirma har.

Virker som de fleste her begrunner med at vennegjengen vil backstabbe meg. Hva om jeg hadde kjent alle fire i 60 år?
Sist endret av klattus; 9. august 2023 kl. 11:59. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Skjønner ikke hvorfor du spør om du avfeier alt.

Kjør på! Ikke noe problem.
Det fremstår noe naivt at du er så sikker på vennskapet ditt - og du får råd av mange her som nok er både eldre og har mer livserfaring. Du får gjøre hva du vil med informasjonen, men det er en grunn til at ekteskap vart i tiår ryker. Sånn er livet, folk endrer seg, vennskap, forhold varer ikke alltid for evig. Det folk her prøver å få deg til å forstå er at du tar risikoen, og kan bli skadelidende da det er du som er juridisk ansvarlig. Om det er en risiko du er villig til å ta får være opp til deg selv - Men samtlige i denne tråden fraråder deg dette.

Hvordan er du fortsatt usikker på prosedyrene? Du har jo fått mange svar. Du er ansvarlig.
Greia er ikke om de stikker, men om de begynner med unnskyldninger for å slippe. " Kan du vente en uke?", "Jeg er blank, kan du betale? lover å betale dobbelt neste måned". Sånn baller det på seg, og det er plutselig ikke småpenger lenger. Aldri lån bort penger til venner, du ikke kan glemme at du lånte bort.
Sitat av Neipådeg Vis innlegg
Greia er ikke om de stikker, men om de begynner med unnskyldninger for å slippe. " Kan du vente en uke?", "Jeg er blank, kan du betale? lover å betale dobbelt neste måned". Sånn baller det på seg, og det er plutselig ikke småpenger lenger. Aldri lån bort penger til venner, du ikke kan glemme at du lånte bort.
Vis hele sitatet...
Ja, men han har jo kjent dem i 10-15år, og stoler 100% på dem.
Og han har KONTRAKT!

Ikke alle klarer å lære av andres erfaringer. Jeg er blant dem i flere tilfeller.
Iblant må man brenne seg litt for å lære.
Sitat av SkammeligNykter Vis innlegg
Ja, men han har jo kjent dem i 10-15år, og stoler 100% på dem.
Og han har KONTRAKT!

Ikke alle klarer å lære av andres erfaringer. Jeg er blant dem i flere tilfeller.
Iblant må man brenne seg litt for å lære.
Vis hele sitatet...
Svidd barn skyr ild man lærer mye av å drite seg ut litt. Ikke at det må gå galt, føler bare det er unødvendig risiko.
Du gjør jo jobben til utleiefirmaet for dem.

Å bo med venner fungerer ofte greit, gjorde det selv, men hos oss sto alle denavn på kontrakten og hva hver enkelt skulle betale, alle hadde hver sin depositumskonto. Det er den riktige måten og gjøre det på. Det eneste var at en av oss fungerte som kontaktperson. Og den sto øverst i kontrakten.

Eneste gangen jeg ikke hadde dette opplegget var når jeg kjøpte leilighet og en kompis leide, mora hans hadde fast trekk til kontoen min. Så null stress der.

Men det er mange vennskap som har ryki over slike kontrakter som du beskriver og folk som sitter igjen med gjeld. Ja du har kjent dem hele livet, men vet du egentlig hvor ansvarlige de er? Verdens beste kompis kan jo og være konstant blakk. Orker du å leve med han høylytte gameren som skriker klokka tre om natta fordi han klarte bossen i WOW. Eller jenta som alltid har en ny type med hjem og får skrikende orgasmer tre fire ganger i uka.

De er kulemåmhenge med når dere kan gå hvert til deres men nå skal du leve med dem og deres særegenheter. Og i tillegg ha økonomisk ansvar for dem.

Det kan gå bra eller rett til helvete.
Sitat av SkammeligNykter Vis innlegg
Begge deler, men det er vennskapet som avgjør hvordan dette går.

Igjen, få en av de andre til å stå ansvarlig.
Kan umulig være vanskelig om dere er så close.
Vis hele sitatet...
Nei det er ikke nødvendigvis vennskapet som avgjør dette. Det er om en av de i kollektivet havner i en situasjon de ikke har planlagt for som gjør at de blir plutselig blakk. Folk har en lei tendens til å skyve problemer foran seg, eller tenke optimistisk at ting ordner seg, men ting ordner seg aldri - ikke av seg selv. Også har det brått gått et par måneder uten å en av dem har klart å dekke inn leien og når de innser at dette blir epic fail, stikker de enten hjem i til gutterommet hos mor og far, eller drar til en dame og starter på nytt.

Så må resten av kollektivet trå til å dekke manglende leie, de tror jo at de skal få igjen pengene av han som stakk. Og etter tre måneder med for høy husleie fordi de ikke har fått inn ny leietaker, og fortsatt ikke er helt ferdig med å dekke inn den manglende leien fra avhopperen så blir de 4 andre enige om å bare stikke uten at de sier noe til deg.

For gjør de ikke det, så må de kanskje avblåse studiene eller jobbe så mye at de ikke klarer henge med på studiene. Og da blir det veldig enkelt å bare dolke kompisen i ryggen.
Sitat av klattus Vis innlegg
Klart er det risikabelt, men dette er med folk jeg kjenner inn og ut. Virker som at folk tror at de skal ruinere hele leiligheten og stikke etter den første mnd.
Vis hele sitatet...
Nei, det er det nok ingen som tror. Men det hender jo bra folk får problemer med å følge opp diverse forpliktelser. Da må du balansere rollen som forståelsesfull kompis og kjip leieinnkrever. Hvor snill har du råd til å være? Husverten du jobber for har ingen kompisrelasjoner å ivareta her.

Skader på leiligheten har vært nevnt, det er ikke sikkert alle er enig om hvem sin feil det er. Det er i alle fall ikke sikkert huseier vurderer ting likt som dere. Det koster nok litt mer for deg å havne i en sak mot bestekompisene, armert med hjemmesnekra kontrakt, enn det gjør for et stort utleieselskap.

Og så er det flytting da, det er klassisk konfliktstoff. Hva hvis noen vil flytte, er det like ok å stå ansvarlig for vilt fremmedes husleie? Og hvis noen vil flytte ut før oppsigelsestid, kanskje med veldig god grunn, mot at de finner en erstatter - hvor "rimelig grunn" skal du ha for å ikke ville leie ut til denne erstatteren, og forlange at kompisen betaler i stedet?

Samtidig har vi også en kontrakt innad i gruppen(for sikkerhet), som kan brukes juridisk.
Vis hele sitatet...
Det er ikke gitt at noe er juridisk gyldig bare fordi det står på et papir, det er en del regler som gjelder for leieforhold. For du leier jo i praksis ut leiligheten til dem nå, som fremleier. Hvis kontrakten deres gjør dem pliktig til å betale leie, så gir det dem også rettigheter som leietakere, som du altså må sørge for at blir innfridd.

Nå er det er ikke noe ekstremt risikoprosjekt å leie ut en leilighet, men du mangler jo faktisk inntektssiden av risikokalkylen. I tillegg står du ansvarlig overfor noen andre enn deg selv om noe skjer, siden det du leier ut ikke er ditt. Da gir ikke regnestykke mening, selv med lav risiko.

Du blir altså ansvarlig både overfor utleieren hvis han ikke får penger eller hvis noe skjer med leiligheten hans, og samtidig ansvarlig overfor vennene dine for eventuelle mangler som oppstår som de forventer nedsatt leie eller erstatning for. Og denne tjenesten gjør du ikke for de snille, gode, pålitelige vennene dine, de er minst like godt sikret om de har egen kontrakt. Det er huseier du tar byrden for. Altså selskapet som håver inn leia for alle 6, mens du får et par tusen i avslag.

Jeg forstår godt at du/dere har veldig lyst på denne leiligheten og at det ikke er så enkelt å finne noe. Ikke er det særlig gøy å høre at du blir utnyttet heller. Et alternativ, hvis husverten bare vil ha én kontrakt, er at alle står på samme kontrakt. Da blir dere solidarisk ansvarlige for hverandres leie, byrden du tar nå blir da altså fordelt på alle. Dere kan lufte den muligheten for huseier. Hvis du likevel skulle gå inn på en kontrakt der du er ansvarlig, så tror jeg at jeg heller ville laget en sånn solidaritetskontrakt mellom beboerne enn å prøve å regulere et fremleieforhold til dem. Det stiller dere litt mer likeverdige, mindre du på den ene siden og dem på den andre. Men mulig det er haker ved det også som jeg ikke har tenkt på, jeg har aldri vurdert noe sånt opplegg selv.
Sist endret av *pi; 9. august 2023 kl. 15:10.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Nei det er ikke nødvendigvis vennskapet som avgjør dette. Det er om en av de i kollektivet havner i en situasjon de ikke har planlagt for som gjør at de blir plutselig blakk. Folk har en lei tendens til å skyve problemer foran seg, eller tenke optimistisk at ting ordner seg, men ting ordner seg aldri - ikke av seg selv. Også har det brått gått et par måneder uten å en av dem har klart å dekke inn leien og når de innser at dette blir epic fail, stikker de enten hjem i til gutterommet hos mor og far, eller drar til en dame og starter på nytt.

Så må resten av kollektivet trå til å dekke manglende leie, de tror jo at de skal få igjen pengene av han som stakk. Og etter tre måneder med for høy husleie fordi de ikke har fått inn ny leietaker, og fortsatt ikke er helt ferdig med å dekke inn den manglende leien fra avhopperen så blir de 4 andre enige om å bare stikke uten at de sier noe til deg.

For gjør de ikke det, så må de kanskje avblåse studiene eller jobbe så mye at de ikke klarer henge med på studiene. Og da blir det veldig enkelt å bare dolke kompisen i ryggen.
Vis hele sitatet...
Synes du beskriver et fucked vennskap ganske greit her jeg.
I et ordentlig et, ville husleie vært førsteprioritet for å ikke fucke opp for resten.
Jeg prioriterer alltid husleie foran f.eks mat.
Det kan gå bra eller rett til helvete.
Vis hele sitatet...
Det går nok helst rett til helvete. Sjansen for at alle i et kollektiv skal klare å hedre kontrakten år etter år som student er i mine øyne null. Jeg var samboer som student så vi trengte ikke bo i kollektiv, men valgte å gjøre det for å spare penger, pluss at vi trodde det skulle bli så kult. Det var så mye stress at etter halvveis i tredje semester sa vi opp avtalen og fra nyåret fant vi en liten billig hybel som ble billigere enn kollektivet og som ga oss sjelefred og lave skuldre. Det er alltid minst en i et kollektivt som enten ikke klarer betale full leie, eller som forsøker å forhandle om å betale mindre, bare denne ene gangen....så skal de betale ekstra neste måned. Men neste måned klarer de jo ikke dekke inn det de ikke betalte forrige måned også er sirkuset igang.

Sitat av SkammeligNykter Vis innlegg
Synes du beskriver et fucked vennskap ganske greit her jeg.
I et ordentlig et, ville husleie vært førsteprioritet for å ikke fucke opp for resten.
Jeg prioriterer alltid husleie foran f.eks mat.
Vis hele sitatet...
Beklager skulle quote ikke gi KP.

Nei det gjør jeg ikke. Folk flest som havner i økonomiske vansker er jo ikke onde, eller dårlige mennesker. De har bare tatt et par dårlig valg, og til sist innser de at de står i dritt til øra og når panikken tar dem så er det ofte hver mann for seg.

Jeg og sørger også for tak over hodet først. Men ikke alle er like flinke med penger. Eller noe uheldig skjer. Som gjør at de må punge ut masse spenn de egentlig ikke har.

Poenget er at de lar ikke være å betale av ondskap eller fordi de driter i vennskapet. De KAN ikke betale, fordi de har ikke pengene.

Jeg tror kanskje ts ser seg litt blind på at han skal betale 2000 kr mindre i husleie for å stå ansvarlig. Det kan virke som en god deal, men det er jo ikke det. For det maksimale du kan tjene er 24 000 per år, og du kan tape langt mer.
Sist endret av _abc_; 9. august 2023 kl. 15:20. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Det går nok helst rett til helvete. Sjansen for at alle i et kollektiv skal klare å hedre kontrakten år etter år som student er i mine øyne null. Jeg var samboer som student så vi trengte ikke bo i kollektiv, men valgte å gjøre det for å spare penger, pluss at vi trodde det skulle bli så kult. Det var så mye stress at etter halvveis i tredje semester sa vi opp avtalen og fra nyåret fant vi en liten billig hybel som ble billigere enn kollektivet og som ga oss sjelefred og lave skuldre. Det er alltid minst en i et kollektivt som enten ikke klarer betale full leie, eller som forsøker å forhandle om å betale mindre, bare denne ene gangen....så skal de betale ekstra neste måned. Men neste måned klarer de jo ikke dekke inn det de ikke betalte forrige måned også er sirkuset igang.



Beklager skulle quote ikke gi KP.

Nei det gjør jeg ikke. Folk flest som havner i økonomiske vansker er jo ikke onde, eller dårlige mennesker. De har bare tatt et par dårlig valg, og til sist innser de at de står i dritt til øra og når panikken tar dem så er det ofte hver mann for seg.

Jeg og sørger også for tak over hodet først. Men ikke alle er like flinke med penger. Eller noe uheldig skjer. Som gjør at de må punge ut masse spenn de egentlig ikke har.

Poenget er at de lar ikke være å betale av ondskap eller fordi de driter i vennskapet. De KAN ikke betale, fordi de har ikke pengene.
Vis hele sitatet...
Nei, ikke onde eller driter i vennskapet.
Men dårlig på prioritering.
Som igjen ender med et fucked vennskap.
De får da stipend som dekker husleie.
Om TS velger å stole 100% på at disse pengene går til husleie hver mnd istedet for mat, bøter, reparasjoner eller annet som kan gå galt, må han nesten bare gjøre det.

Det kan gå jævlig galt, men da har han lært.
Ting skjer også uforutsette ting. Og unge studenter har ofte ikke nok erfaring eller stor nok bufferkonto til å takle uforutsette ting. Og om de heller ikke har foreldre som har økonomisk ryggrad til å dekke inn om poden fucker opp så blir det fort kaos, og da blir det kaoset raskt jevnlig fordelt mellom alle i kollektivet.

Av de som er i tråden som selv har bodd i kollektiv, hvor mange hadde eksakt samme medboere gjennom hele tiden? Og om det var utskiftning, gikk det alltid smooth og raskt å få inn nye? Feks 4 uker før eksamen?
Risikerer du ikke at du egentlig driver med fremleie og da skal skatte av pengene du tar inn fra vennene dine siden du da også leier ut mer enn halve boligen?

Og som alle andre er inne på: Hvorfor skal du gjøre jobben til utleier enklere? Hva får du ut av det?
Sitat av klattus Vis innlegg
Ikke optimalt, men det er sånn ordningen er. Leies fra et utleiefirma(ekstremt trygge) i Oslo, og det er enklere for dem og ha styr på en person bare.
Vis hele sitatet...
Dette er jo definisjonen på møkkafolk. De reklamerer for at de skal ta seg av kontrakter, depostium og innkreving av leie da bør de gjøre det de tar seg fett betalt for.

Det er et paradoks at det er Utleiemegleren (fordyrende mellomledd) som er på nyhetene for tida og snakker om økte leiepriser når det er de som bidrar til å presse prisene opp.