Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  37 4086
Hei freak.

Jeg og min samboer flyttet inn i en 4-manns bolig for noen måneder siden. Vi bor i 2. etasje, mens de det er snakk om bor under oss.

Det har nå over en lengre tid vært en urytmisk dunking som kommer fra de som bor under oss. Det kan minnes om noen som rett og slett dunker/slår i veggen. Dette kan variere, men kan holde på i alt fra 15minutter til over èn time i enkelte tilfeller.
At det kommer diverse støy fra naboer har jeg og min samboer ingen problem med, men problemet kommer i det at det veldig ofte starter i rundt 21-22 tiden, og kan pågå urytmisk helt til kl 00-01. Det kan være 15 min med banking, pause i 20 min, så banking i 10 min, og sånn kan det holde på. Seneste i går så våknet vi begge rundt 0130 fordi det holdt på.

Jeg har hilst på naboen under, og hun sa direkte etter veksling av navn at hun ville at jeg skulle vite at hun hadde en sønn med autisme, denne sønnen har jeg sett, og vil gjette han er ett sted mellom 18-20 år. Jeg mistenker derfor at det er han som herjer på natten.

Min samboer har vært nede og banket på hos dem i to tilfeller allerede, hvor de sier de ikke kan skjønne hvor den lyden kommer fra, og at hun tar innsovningstablett, så hun hører lite om natten. I det siste tilfellet så gikk min samboer ned i det bankingen holdt på, og etter besøket ble hun igjen fortalt at de ikke visste, men bankingen stoppet etter det.

Jeg har planer om å gå til styreleder hvis det ikke blir noen bedring, men jeg føler meg ganske maktesløs her. Bankingen er så overdøvende at det blir utrolig ukomfortabelt når man skal sove, og det skaper stor daglig irritasjon. Hva ville dere ha gjort? Jeg kjenner at jeg har lyst til å ta konfrontasjonen, og prøve å ta de på bløffen, men er redd hun bare vil fortsette å nekte. Hun vil mest sannsynlig prøve å "beskytte" sønnen sin, men jeg vil på ekte bare få fred om natten, og hvis jeg må få en sur nabo relasjon som følge av det, så er det verdt det for meg.

Noen som vet hva jeg kan/burde gjøre?
Begynn med en klage til styreleder. Klarer du å ta opp lyden så er det en stor fordel.

Høres ut som noen knuser piller/krystaller eller puler i ett sett. Uansett, sjenerende støy er i værste fall grunnlag til utkastelse om du tar det helt til tingretten. Igjen er det jo beviser som kan bli relevant her da.


Hadde en slik nabo en gang som var heftig rusavhengig og utagerende. Orket ikke legge meg ut med han juridisk så sendte bare noen anonyme klagebrev til huseier. Hjalp litt.

Du kan jo repetere mine stunt, som hjalp litt mer. Blant annet trekke av et gevær utenfor stuevinduet til vedkommende når det bråka. Hjalp på litt det.

Ringte politiet ørten ganger og de kom nesten hver gang. Det hjalp og en del. Han ble kastet ut til slutt pga. herverk på boligen. ..

Der var det et sagbruk, gressklipperverksted eller veien til Kina han gravde. Fy faen i helvete å det bråka. Selv 3-4 på natta..

Ikke meninga å kuppe tråden.
Sist endret av Penisskaft; 4. mai 2023 kl. 22:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Ta det opp på en god måte såklart du skal kunne forsøke å ta opp dette
Konfronter gjerne naboen din, og snakk kanskje med styreleder hvis ikke det fører frem, men ha gjerne litt empati med at dette ikke nødvendigvis er kjempelett å bare fikse eller kontrollere. Hvis du ikke tenker at de skal kastes ut da, som fjerner bankingen - men et eller annet sted må forelder og utviklingshemmet sønn få lov å bo, og i så fall forstår jeg at hun blir tildekkende. Høres slitsomt ut for dere, men er nok uendelig mye mer slitsomt for moren å følge opp sønnen. Dere hører et utslag for tilstanden utenfra, men ser eller hører ikke alt som blir gjort hele tiden ellers for å gi stabilitet og ro.

Det er dog ikke en unnskyldning for å lyve og såklart vil man få slutt på problemet og sove i fred. Håper tiltakene dine hjelper, men situasjonen virker ganske ulik den Peniskraft hadde..
Sitat av rib Vis innlegg
Hei freak.

Jeg og min samboer flyttet inn i en 4-manns bolig for noen måneder siden. Vi bor i 2. etasje, mens de det er snakk om bor under oss.

Det har nå over en lengre tid vært en urytmisk dunking som kommer fra de som bor under oss. Det kan minnes om noen som rett og slett dunker/slår i veggen. Dette kan variere, men kan holde på i alt fra 15minutter til over èn time i enkelte tilfeller.
At det kommer diverse støy fra naboer har jeg og min samboer ingen problem med, men problemet kommer i det at det veldig ofte starter i rundt 21-22 tiden, og kan pågå urytmisk helt til kl 00-01. Det kan være 15 min med banking, pause i 20 min, så banking i 10 min, og sånn kan det holde på. Seneste i går så våknet vi begge rundt 0130 fordi det holdt på.

Jeg har hilst på naboen under, og hun sa direkte etter veksling av navn at hun ville at jeg skulle vite at hun hadde en sønn med autisme, denne sønnen har jeg sett, og vil gjette han er ett sted mellom 18-20 år. Jeg mistenker derfor at det er han som herjer på natten.

Min samboer har vært nede og banket på hos dem i to tilfeller allerede, hvor de sier de ikke kan skjønne hvor den lyden kommer fra, og at hun tar innsovningstablett, så hun hører lite om natten. I det siste tilfellet så gikk min samboer ned i det bankingen holdt på, og etter besøket ble hun igjen fortalt at de ikke visste, men bankingen stoppet etter det.

Jeg har planer om å gå til styreleder hvis det ikke blir noen bedring, men jeg føler meg ganske maktesløs her. Bankingen er så overdøvende at det blir utrolig ukomfortabelt når man skal sove, og det skaper stor daglig irritasjon. Hva ville dere ha gjort? Jeg kjenner at jeg har lyst til å ta konfrontasjonen, og prøve å ta de på bløffen, men er redd hun bare vil fortsette å nekte. Hun vil mest sannsynlig prøve å "beskytte" sønnen sin, men jeg vil på ekte bare få fred om natten, og hvis jeg må få en sur nabo relasjon som følge av det, så er det verdt det for meg.

Noen som vet hva jeg kan/burde gjøre?
Vis hele sitatet...

Du burde bruke ørepropper for det er lettere for deg bruke det en for han å slutte dunkingen om han er syk. Tenker du over i det hele tatt hva du driver med ? Menneske er syk og kan ikke hjelpe for det selv mest sannsynlig. Hva om du fikk en sønn som var syk? Hvordan hadde du ønsket naboene skulle forholde seg ? Skjerp deg. Jeg kunne forstått om det var selvforskyldt rus eller andre ting , men her snakker vi en sykdom som faktisk ikke er selvpåført. Jeg hadde enten brukt ørepropper eller flyttet selv , hadde aldri hatt samvittighet til å klage på et sykt menneske som ikke kan noe for det. Selv har jeg en nabo hund som bjeffet til alle døgnets tider , men kunne aldri falle meg og klage da jeg vet det bor en gammel dame der og hunden er nok det eneste som får hun ut om dagene.

Tenk deg om grundig før du gjør noe er mitt råd. Forsøk løsninger som ørepropper og andre ting , evt flytt. Ikke gjør livet vanskeligere en det er til den stakkars familien.
Her har dere ikke gjort nok research på forhånd og burde flytte ut. Folk med autisme har egne greier de gjøre, og det blir bare verre jo mer rammet de er. Hvis han er skikkelig rammet kan det hende han tyr til selvskading hvis han ikke får gjort tinga sine i fred.

Jeg vet jo ikke i hvor stor grad han sliter med sitt, men mange sliter med å forstå hvorfor/hvordan visse ting gjøres. Hu mora hans, hun har nok med sitt og sønnen sin, og få dere oppå toppen der igjen er noe hun virkelig ikke trenger.
En snillere retaliasjon: anskaff noen solide Cervin Vegaer i konsertstørrelse og inviter til rave. På dagtid mellom 07 og 23 naturligvis

Neida. Her kommer du nok langt med diplomati høres det ut som.

Sitat av Vasken Vis innlegg
Her har dere ikke gjort nok research på forhånd og burde flytte ut. Folk med autisme har egne greier de gjøre, og det blir bare verre jo mer rammet de er. Hvis han er skikkelig rammet kan det hende han tyr til selvskading hvis han ikke får gjort tinga sine i fred.

Jeg vet jo ikke i hvor stor grad han sliter med sitt, men mange sliter med å forstå hvorfor/hvordan visse ting gjøres. Hu mora hans, hun har nok med sitt og sønnen sin, og få dere oppå toppen der igjen er noe hun virkelig ikke trenger.
Vis hele sitatet...
Her kan man vike, men det er ikke nødvendig. Har han såppas problemer han under kan det være at han burde bo et annet sted.
Sist endret av Penisskaft; 4. mai 2023 kl. 23:59. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
rib
Trådstarter
4 3
Sitat av Rabl Vis innlegg
Du burde bruke ørepropper for det er lettere for deg bruke det en for han å slutte dunkingen om han er syk. Tenker du over i det hele tatt hva du driver med ? Menneske er syk og kan ikke hjelpe for det selv mest sannsynlig. Hva om du fikk en sønn som var syk? Hvordan hadde du ønsket naboene skulle forholde seg ? Skjerp deg. Jeg kunne forstått om det var selvforskyldt rus eller andre ting , men her snakker vi en sykdom som faktisk ikke er selvpåført. Jeg hadde enten brukt ørepropper eller flyttet selv , hadde aldri hatt samvittighet til å klage på et sykt menneske som ikke kan noe for det. Selv har jeg en nabo hund som bjeffet til alle døgnets tider , men kunne aldri falle meg og klage da jeg vet det bor en gammel dame der og hunden er nok det eneste som får hun ut om dagene.

Tenk deg om grundig før du gjør noe er mitt råd. Forsøk løsninger som ørepropper og andre ting , evt flytt. Ikke gjør livet vanskeligere en det er til den stakkars familien.
Vis hele sitatet...
Jeg har helt klart tenkt over hva jeg driver med. Dette er jo en av grunnene til at jeg skriver akkuratt dette innlegget. Jeg trenger absolutt ikke å skjerpe meg. Jeg gjør dette på en så respektsom måte som jeg kan klare, men jeg er såklart interessert i å få en forbedret tilstand rundt natterstid. Jeg har all respekt for situasjonen, men det er også ett ansvar gitt rundt å bo i sameie. Når vedkommende ikke kan være ærlig, og innrømme situasjonen ovenfor meg så må jeg agere annerledes.

Jeg vet med meg selv at jeg hvertfall ville vært ærlig med naboer hvis de følte seg plaget, hadde jeg vært i samme situasjon.
Er en vektskål her på empati og eget velbefinnende. Er det et sted du virkelig vil bo kan det være verdt å ta kampen. Selv om det kan føles kjipt ut.

Diplomati/rettens veg skulle jeg skrevet lenger opp.
Sist endret av Penisskaft; 5. mai 2023 kl. 00:07.
Sitat av Penisskaft Vis innlegg
Her kan man vike, men det er ikke nødvendig. Har han såppas problemer han under kan det være at han burde bo et annet sted.
Vis hele sitatet...
Dra på en instutisjon hvor det bor folk med autisme og andre funksjonshemminger og se hvordan de bor. Jeg ville ikke utsatt noen for det, for det er ikke en fin måte å bo eller tilbringe livet sitt. Det er helt ok på sånne steder hvis de ansatte gjør jobben sin korrekt og fyller livene deres med noe de liker, men det er sjeldent at det er så ideelle forhold.
Sa vel ikke institusjon akuratt da. Men har han såppas problemer at han er til sjenanse for andre burde jo han ta hensyn.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Folk med autisme kan ikke nødvendigvis bare "ta hensyn". Folk som er nevrotypiske kan derimot gjerne ta hensyn til folk som ikke er det, da disse gjerne har problemer nok som det er.
Sitat av robhol Vis innlegg
Folk med autisme kan ikke nødvendigvis bare "ta hensyn". Folk som er nevrotypiske kan derimot gjerne ta hensyn til folk som ikke er det, da disse gjerne har problemer nok som det er.
Vis hele sitatet...
Da får han jo flyttes med makt da. Om han er ute av stand til å forstå det selv.
Har du byttet brukernavn, Evil_Sink?

Ble du opplyst av tidligere eier at naboen var bråkete? Jeg mener de er pliktig til det. Har dem ikke opplyst om det, er det en mangel på boligen din, og du kan kreve erstatning fra kjøpssummen. Men det løser jo ikke problemet da.

Det eneste jeg kan tenke meg er at rommet til vedkommende lydisoleres, evt sette opp myke plater på veggene så det ikke kan dunkes.

Uansett, dette er en vanskelig situasjon. hva er rett og hva er galt? Selv valgte jeg å flytte når jeg fikk en voldelig nabo.
Sist endret av ivar_oslo; 5. mai 2023 kl. 00:53. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Har du byttet brukernavn, Evil_Sink?
Vis hele sitatet...
Yes sir!

Sitat av Penisskaft Vis innlegg
Sa vel ikke institusjon akuratt da. Men har han såppas problemer at han er til sjenanse for andre burde jo han ta hensyn.
Vis hele sitatet...
Det er helt riktig, men med historikken over hva du velger å poste stort sett, så valgte jeg å tøye strikken litt.

Ofte forstår de ikke sosiale normer, regler, hvorfor ting er som de er. De lever i en helt annen verden en oss mer vanlige personer som har bakkekontakt.

En person som har forsørger ansvar ovenfor noen med slike problemer har ikke mulighet til å tjene masse penger og flytte på seg hver gang det blir litt bråk med naboer. De må ta takke med de stedene som er villige til å la de bo der til en overkommelig pris.

For noen med autisme, så er endringer i livet helt jævlig, uansett hvor liten endring det kan virke som for andre folk. Å flytte for en slik person er derfor så godt som uaktuelt, med mindre man blir tvunget på noe vis. Da ødelegger man kanskje flere års arbeid, og dømmer de til å lide unødvendig.

Måtte hente en med autisme flere timer unna mange ganger, da jeg var den eneste personen han stolte på når assistenten hans var borte. Det som oftest hadde skjedd var at de serverte annen mat enn det han var vant til, noe som sendte han ned en mørk sti, hvor den eneste utveien han så var å rømme hjem til mor igjen. Og det var kun en endring av ett måltid som gjorde han såpass dårlig psykisk at han nesten knakk helt sammen. Ville aldri i verden funnet på å flytte på en som har autisme personlig, da måtte det være helt nødvendig og den nødvendigheten ser jeg ikke i dette tilfellet. Hadde de flyttet inn etter TS derimot, da ville jeg hatt en annen mening.
Ja nei, nå ble jeg løs i strikken gitt?

Og ja nei, noen med såpass problemer som du beskriver tenker jeg ville hatt det best på et sykehjem.

Hjemmesykepleien eller BPA har ikke ressurser til å holde på med den slags. Det har de på et sykehjem
Sist endret av Penisskaft; 5. mai 2023 kl. 01:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Penisskaft Vis innlegg
Ja nei, nå ble jeg løs i strikken gitt?

Og ja nei, noen med såpass problemer som du beskriver tenker jeg ville hatt det best på et sykehjem.

Hjemmesykepleien eller BPA har ikke ressurser til å holde på med den slags. Det har de på et sykehjem
Vis hele sitatet...
Stemmer det, en BPA eller hjemmesykepleien har ikke sjangs i havet til å ta vare på en som er godt parkert i spekteret. Det ville gått til helvete, veldig fort. De trenger en som kjenner de veldig godt, har et godt forhold med de og vet om triggere de har. Mor eller far som er villig til å vie livet sitt til å ta vare på avkom med disse vanskene er sjeldne, og de burde hylles da det ofte vil være det som er best for en med autisme. Det er ytterst få som er rusta godt nok psykisk og fysisk til denne jobben.

Han jeg henta hadde en assistent, i tillegg til å bo på en institusjon/hjem for de med funksjonsvansker. Hvis det er derfor du nevner disse tjenestene.
Rabi sa dét ; ørepropper

Jeg hadde ikke klart å sove i Oslo om det ikke var for ørepropper, type stickye og "tar all lyden"-propper ❤️

At kidden hennes har autisme skal for pokker ikke være deres problem, så finn ut hvor lyden kommer fra, og be Autist-duden lage lyden *der* istedet for *her*

Voila.

Jeg var såå plaget med en leietaker som lagde småå diffuse "stikke-lyder" med ujevne mellomrom - og jeg vurderte alt ifra torpedo til å "ta" leietaker - men så sa jeg heller ifra og spurte hvor lyden kunne komme ifra - og *der* var den borte ❤️
Sitat av Rabl Vis innlegg
Tenker du over i det hele tatt hva du driver med ? Menneske er syk og kan ikke hjelpe for det selv mest sannsynlig. Hva om du fikk en sønn som var syk? Hvordan hadde du ønsket naboene skulle forholde seg ? Skjerp deg.
Vis hele sitatet...
Hva i all verden er det her for et svar?
Du burde kanskje skjerpe deg selv og tenke over hva du skriver?
Her er det mange som kunne hatt godt av å se serien "Atypical" for å se litt mer om hva Autisme faktisk er istedenfor å bare anta og legge skylden på at det er en unge som banker i veggen uten mening til rare tider på døgnet.
For alt du vet kommer lyden fra noe helt annet, men selvfølgelig MÅ det jo være sønnen til denne damen fordi han har autisme i dine øyne....
Borettslag?

Ta det muntlig 2-3 ganger. Neste gang gjør du det skriftlig og litt formelt, da tar du også opp muntlig med styret at du har prøvd muntlige … (i mangel av et bedre ord i farta tidlig om morgen) irettesettelser også gir du en kopi av den samme klagen til styret.

Du skriver ikke noe om det, men søvn er egbentlig viktigere enn mye annet som du sier.

Grunnen til at jeg anbefaler deg dette er; dette gir deg et godt grunnlag for å få noen kastet ut. JEG SIER IKKE AT DU SKAL GÅ IGJENNOM MED DET, hele bolaget har mulighet for å sette igang rettslig prosess for avvikelse. Det 3 skriftelige varselet og styret mest sannsynelig har tatt opp saken med naboen din og du kan sende formelt varsel ln avvikelse/fravikelse. Helse/diagnose har veldig strenge kriterier.

Hvis ting da ikke bedrer seg har du noen valg selv. Gå igjennom med resten av fravikelse prosessen

Høre om mora hans vil dele sovemedisin med deg! Det var spøk, du lå såklart ta det med legen din

Du kan flytte selv, eller velge å fremdeles bo der


Mtp dette med autisme, så er man hvertfall smart nok til å vite bedre.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Ro om natta er jo forankret i lov for et borettslag. Det er ingenting galt med å strengt forvente at andre følger reglene om bråk og ro om natta.
Mange har det ille nok i sine egne liv om de ikke skal ha fred om natta, og det er ingen rett for en familie som har et barn som bråker hele natta, hver dag, å bo noe sted i det hele tatt.


Kan sutre så mye man vil, men det samfunnet legger opp til i disse tilfellene er egne boliger Skjermet fra andre.

Samma hvor lyden kommer fra er den gal og "urettmessig"
Sist endret av meaculpaUIO; 5. mai 2023 kl. 08:20.
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Ro om natta er jo forankret i lov for et borettslag. Det er ingenting galt med å strengt forvente at andre følger reglene om bråk og ro om natta.
Mange har det ille nok i sine egne liv om de ikke skal ha fred om natta, og det er ingen rett for en familie som har et barn som bråker hele natta, hver dag, å bo noe sted i det hele tatt.


Kan sutre så mye man vil, men det samfunnet legger opp til i disse tilfellene er egne boliger Skjermet fra andre.

Samma hvor lyden kommer fra er den gal og "urettmessig"
Vis hele sitatet...
Fremdeles er sykdom/diagnoser litt formildende

https://www.nrk.no/innlandet/ble-nek...ghet-1.7592304
Førstefiskevasker
Barte-Sam's Avatar
Tipper dere ikke kommer noen vei med å gå til styreleder, da dette har med sykdom å gjøre, og ikke rus.

Hvis dette var et stort problem for den forrige huseieren, så burde han jo ha opplyst om det. Negative boforhold kan også utgjøre en mangel i forhold til avhendingsloven, hvis det er graverende nok, men jeg tviler på om det er det i dette tilfellet.

Hadde det vært snakk om rus hadde det kanskje vært enklere å gjøre noe med, men her snakker vi om autisme.
Sist endret av Barte-Sam; 5. mai 2023 kl. 14:03.
Sitat av Barte-Sam Vis innlegg
Tipper dere ikke kommer noen vei med å gå til styreleder, da dette har med sykdom å gjøre, og ikke rus.


Hadde det vært snakk om rus hadde det kanskje vært enklere å gjøre noe med, men her snakker vi om autisme.
Vis hele sitatet...
Sjenerende støy er sjenerende støy, om det er rus eller sykdom.
Park Supervisor
NodSquad's Avatar
Jeg har studert, jobbet både i boliger og skole for mennesker med autisme, og en hævv andre diagnoser. Autisme vites veldig lite om men en felles greie i stor grad er vansker med de sosiale spillereglene og et helt enormt spenn i funksjonsnivå. Alle ekke rain man, som kalles savant syndrom.

Det er vanlig med autisme at personen «stimmer», dvs repeterende handlinger som feks rugging eller svaie fra side til side. Men også slå og dunke hodet i vegger eller smelle med skapdører.

Det er i nesten alle tilfeller bedre for dem å bo i en tilpasset bolig med personale. Og jeg vil påstå at de fleste slike tilbud utenom flere useriøse private muligens, gjør jobben, har fagfolk og er gode i jobben sin. Jeg var det og jeg så hvor mye bedre forholdet til barn og foreldre ble da vi kunne ta oss av opplæringen og ta i mot støyten, så kunne foreldrene bruke tiden på noe positivt. Men jeg skjønner seff at det må være veldig vanskelig for pårørende og må føles som å gi opp. Men det er det ikke.

Foreldre blir fullstendig utbrente og har sett det mange ganger. Du kan ikke forvente at sønnen med autisme endrer atferd, og mer oppmerksomhet på det kan føre til det motsatte faktisk. Igjen, det kommer an på hvor høytfungerende vedkommende er.

Du skal være veldig forsiktig med klaging og heller gå i dialog med mor. Vær interessert og prøv og lær. Hun kommer garantert til å sette pris på det. Hvorfor ellers skulle hun nevne at sønnen hadde autisme?
Men siden det ser ut som om du ikke vet noe om slikt så råder jeg deg til å lese litt om det. Han gjør det ikke for å plage deg med vilje lissom
Jeg har autisme og stimmer med å dunke hodet i veggen, kan ikke noe for det, det gir meg ro fra følelseslivet mitt. Kan du ikke ta en prat med naboen og finne en løsning sammen
Sitat av AllHourCymbals Vis innlegg
Jeg har autisme og stimmer med å dunke hodet i veggen, kan ikke noe for det, det gir meg ro fra følelseslivet mitt. Kan du ikke ta en prat med naboen og finne en løsning sammen
Vis hele sitatet...

Og da kan jo vi få litt innside info i tillegg, kan klokkeslettet spille en betydning?
Sitat av 420master Vis innlegg
Og da kan jo vi få litt innside info i tillegg, kan klokkeslettet spille en betydning?
Vis hele sitatet...
Klokkeslett spiller egentlig ingen rolle, det skjer hvis jeg får "meltdowns" og blir frustrert f.eks hvis ting ikke går som jeg ser for meg eller blir frustrert. Men det skjer hvis jeg ikke får sove eller sliter med å falle til ro eller våkner om natten. Så det skjer kanskje mest om kvelden/natten og morgenen når jeg sliter med å starte dagen blir bare sittende og bange hodet til jeg omsider er klar for å gjøre noe. Har fått naboklager, så har prøvd å bange hodet mindre hardt og det har hjulpet på
Sist endret av AllHourCymbals; 5. mai 2023 kl. 22:17.
rib
Trådstarter
4 3
Styreleder har nå blitt kontaktet og felles melding om støy på natten er sendt ut.

Jeg lurer på noe annet; vil det være lovende å be om prisreduksjon på bolig for å holde tilbake info angående nabo med autismelidelse?
Jeg siterer fra "Norsk Eiendomsmegler Forbund"

"Selgers opplysningsplikt gjelder alle forhold ved eiendommen som kan være av betydning for salget. Selv om eiendommen selges med et «as is» forbehold, vil manglende eller uriktige opplysninger fra selgers side være en mangel som kan gi kjøper et krav på enten retting, heving, prisavslag, erstatning eller krav om å holde deler av kjøpesummen tilbake. For manglende oppfylling av opplysningsplikten knyttet til naboforhold, vil krav på prisavslag som regel være det mest aktuelle.

En del forhold må selger forstå at kjøper kan ha forventning om å bli gjort kjent med. Særlig vil dette gjelde forhold, feil eller mangler som selger er kjent med, men som ikke er synlig for kjøper ved befaring. Ettersom det vil være vanskelig for en kjøper å tilegne seg relevant kunnskap om naboer og naboeiendommene, vil opplysninger om dette typisk falle inn under selgers opplysningsplikt. Relevante opplysninger om naboene er opplysninger kjøper i de fleste tilfeller vil være interessert i å motta og særlig dersom det foreligger naboforhold som kan by på fremtidige problemer og tvister."
Vis hele sitatet...
Med tanke på at selger har utelatt en ganske vesentlig informasjon angående en ung nabo med diagnose, så vil jeg si at opplysningsplikten ikke har blitt fulgt, og med det også brutt.

Hva tenker dere, freaks?
Sitat av rib Vis innlegg
Styreleder har nå blitt kontaktet og felles melding om støy på natten er sendt ut.

Jeg lurer på noe annet; vil det være lovende å be om prisreduksjon på bolig for å holde tilbake info angående nabo med autismelidelse?
Jeg siterer fra "Norsk Eiendomsmegler Forbund"



Med tanke på at selger har utelatt en ganske vesentlig informasjon angående en ung nabo med diagnose, så vil jeg si at opplysningsplikten ikke har blitt fulgt, og med det også brutt.

Hva tenker dere, freaks?
Vis hele sitatet...
Nå blir dette et enkelt spørsmål, men med et litt mer komplekst svar. I den nye avhendingsloven kan det godt hende du kan det. Men vet ikke når du kjøpte leiligheten, eller om det evt er tilbakevirkende kraft på den loven. Det BESTE, letteste er vel at du ringer NEF selv så får du svar
Sitat av rib Vis innlegg
Jeg lurer på noe annet; vil det være lovende å be om prisreduksjon på bolig for å holde tilbake info angående nabo med autismelidelse?
Jeg siterer fra "Norsk Eiendomsmegler Forbund"



Med tanke på at selger har utelatt en ganske vesentlig informasjon angående en ung nabo med diagnose, så vil jeg si at opplysningsplikten ikke har blitt fulgt, og med det også brutt.

Hva tenker dere, freaks?
Vis hele sitatet...
Jeg tenker det er svært optimistisk å håpe på. Jeg og samboer kjøpte et rekkehus som viste seg å være FULL av skjeggkre, til tross for at selger hadde skrevet "nei" i tilstandsrapporten.

Vi tok saken videre, men fikk ikke medhold siden skjeggkre tydeligvis var svært vanlig. Vi måtte betale for å få det fjernet på egen regning, til tross for at selger tilbakeholdt opplysninger.

Jeg tror nok dessverre du ikke kommer noen vei med dette her, for selger kan jo lett si at dette aldri var noe problem når h*n bodde der. Da blir det bare ord mot ord.
Sitat av Filkor Vis innlegg
Jeg tenker det er svært optimistisk å håpe på. Jeg og samboer kjøpte et rekkehus som viste seg å være FULL av skjeggkre, til tross for at selger hadde skrevet "nei" i tilstandsrapporten.

Vi tok saken videre, men fikk ikke medhold siden skjeggkre tydeligvis var svært vanlig. Vi måtte betale for å få det fjernet på egen regning, til tross for at selger tilbakeholdt opplysninger.

Jeg tror nok dessverre du ikke kommer noen vei med dette her, for selger kan jo lett si at dette aldri var noe problem når h*n bodde der. Da blir det bare ord mot ord.
Vis hele sitatet...
Nei det er nok ikke så enkelt, dersom det er trolig at selger kjente til dette kan det være nok. Det er også slik at saker angående støy ofte er kjent i gården og kanskje også har skriftlige spor. Det er ikke utenkelig at selger har tatt kontakt med styret angående støy etter klokken 23 og da er det faktisk bevist at selger holdt tilbake opplysninger som skulle vært inkludert og da kan selger bli ansvarlig for utbedring, feks støydemping til flere hundre tusen kroner, eller avslag på salgspris.

Gå etter selger ts, da kan du få en løsning som gjør at du kan bli boende uten at du må betale av egen lomme.

Angående de som mener ts burde droppe alt pga autisme, jeg forstår hvorfor dere tenker sånn. Og i en ideell verden ville det jo vært kjekt om en kunne ta seg råd til slike holdninger. Dessverre er virkeligheten slik at de fleste ikke har lommebok stor nok til å gi faen i egen søvnkvalitet, helse og ytelse fordi at en i blokken har autisme.

Men går ts etter selger kan det kanskje komme til en løsning der bråket dempes uten at autisten havner på "hjem" og uten at ts må ta regningen, enten via lommeboken eller via redusert livskvalitet og søvnkvalitet.
Sist endret av _abc_; 13. mai 2023 kl. 00:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Lang erfaring i styre på borettslag. Ja er synd på fyren og alt det derre, men du har like mye rett på nattero som alle andre selv om han er syk.

Jeg ville begynt med å dokumentere bråket, dato klokkeslett osv.
Inviter styreforman eller styremedlem over så de får hørt det selv. Ikke alt som er mulig å få opptak av.
Pøs på med offisielle naboklager til styret og selskapet (f.eks Obos)

Ja det surt men alternativet er å flytte for naboen kommer mest sannsynligvis aldri til å slutte.

Det jeg sa til meg selv når jeg har måtte sende ut brev med trussel om tvangssalg er at det er ikke alle som bør bo tett innpå andre og sånn er det bare noen ganger.
Du er ikke den som tar feil så ignorer alle som angriper deg. Lykke til
Hvorfor ikke få hjelp av psykratiren til å prøve ut medikall behandling opp mot autisten? En del av symtpomene til en autist kan forsvinne (tvangsritualer og det tvangsmessige) midlertidig, ved hjelp av medikmell behandling.

Det kunne ha vært verre da. Kunne jo ha vært slik at vedkommende hadde gått rundt å snakket med seg selv på gangen, eller utenfor vinduet til folk.
Sist endret av itori123; 14. mai 2023 kl. 08:48.
Sitat av itori123 Vis innlegg
Hvorfor ikke få hjelp av psykratiren til å prøve ut medikall behandling opp mot autisten? En del av symtpomene til en autist kan forsvinne (tvangsritualer og det tvangsmessige) midlertidig, ved hjelp av medikmell behandling.

Det kunne ha vært verre da. Kunne jo ha vært slik at vedkommende hadde gått rundt å snakket med seg selv på gangen, eller utenfor vinduet til folk.
Vis hele sitatet...
Det kanskje blir igangsatt per automatikk dette nå da borettslagets ledelse er informert-brev går til kommune->kommune sender brev til psykiatri/fastlege->pykiatri som iverksetter behandling->nabo blir rolig?
Park Supervisor
NodSquad's Avatar
Hvis personen har infantil barneautisme så er han garantert medisinert for flere ting. Eller ikke helt garantert da, men mest sannsynlig antipsykotiske, stemningstabiliserende og muligens mer.

Jeg jobbet i mange år med autister og husker hvor sløve og trøtte noen ofte virka om morran og etter medisintid. Jeg hadde aldri vært borti noen medisiner. Men så fikk jeg quetiapin og skjønte plutselig hvor sløv man kan bli.

Du blir sikkert kjempeglad hvis du får tvunget dem til å flytte, mens mor og sønn blir over gjennomsnittet fortvila sikkert. Autisme har jo ofte også sammenheng med dårlig evne til tilpasning eller forandring av miljø.

Ser ikke mye godt som kan komme ut av dette samme hva du gjør
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Hvordan har det gått?
Oppdatering på situasjonen?