Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  32 7881
[COLOR=DarkOrange]Subutex, Metadon og alkohol[/COLOR]

Jeg synes det er rart at narkomane kan få gratis rusmidler på apoteket, og at de slipper inn på psykiatriske institusjonar o.l. uten videre. Vi som er alkoholikere får ingenting, og er vi så heldige å bli innlagt får vi ikke så mye som en sovepille, mens de narkomane får sin vanlige dose av Subutex og Metadon. Hva er logikken i dette? Er det noeb som kan forsvare denne praksisen? Eller er det noen som vil stille opp for oss alkoholikere og forlange at vi skal få gratis alkohol på apoteket?
Mener å huske at Hertis fra Turboneger sa på et talkshow på tv, at det lille fingerbøllet han måtte ta hver dag med metadon var nok til å drepe 3 mennekser?

Trode du må ha en bakgrunn som heavvy rusmissbruker for å bruke Metadon?

[EDIT:]

Sitat av dagbladet
I DET SORTE medisinskrinet til Hertis ligger det 27 doser metadon. Like mange metadondoser som spillejobber på turneen. «Livsfarlig ved inntak for andre enn tilvendte brukere» står det.

–Denne dosen kan drepe tre voksne menn, sier Hertis, og heller i seg den røde væska.
Vis hele sitatet...
Kilde.
Sist endret av Turbolego; 24. november 2007 kl. 03:56.
Subutex og metadon er medisinske preparater, ikke rusmidler. De blir gjort tilgjengelige med det formål å få stoffmisbrukere til å kunne fungere mer normalt, og med tiden avslutte sitt misbruk. Ser ikke noen grunn til at alkoholikerne skal få gratis alkohol bare fordi de narkomane blir tilbudt par medisinske alternativer.. Hva er logikken i det?
Sist endret av mentalmelt; 24. november 2007 kl. 04:06.
Det er jo noe for alkoholikere også, men det gjør jo bare at de føler seg jævli når de drikker da.
Hvis det ikke er rusmiddel, hvorfor selges det på gata da? Se også artikkel fra den norske legeforening: http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/p...SEKS_ID=643594
Slutt å tull! Det er morfinpreparater og ikke noe medisin!
Hvilken verden lever du i? Bare fordi en haug med søpplenarkiser misbruker et medisinsk medikament så har det plutselig ikke medisinske verdier lengre? Det er jo helt latterlig..

Om du skulle fått alkohol på apoteket så burde de narkomane fått heroin isåfal, og da har man i prinsippet gitt opp å avvende misbrukeren. Da kunne dere alle fått det dere ville ha, og fortsatt å være alkiser og junkier..

Greit nok det forsåvidt, men du kan ikke sammenligne den situasjonen med det å erstatte rusmiddelet med et medikament som gjør at misbrukeren kan fungere bedre i samfunnet og i hverdagen.

Gidder ikke lese artikkelen din engang. Argumentene dine minner meg om 4 klasse.

God natt..
Sist endret av mentalmelt; 24. november 2007 kl. 04:38.
Sitat av Bratsj
Hvis det ikke er rusmiddel, hvorfor selges det på gata da?
Vis hele sitatet...
Det er mange legemidler som selges på gata på grunn av sin ruseffekt, mens metadon og subutex stiller i en særklasse fordi de er preparater spesielt utviklet for å motvirke heroinabstinenser. Selvfølgelig selges subutex og metadon på gata. Det finnes alltid de som prøver å holde seg "nyktre" men fremdeles vanker i gamle trakter, og det kommer alltids dødperioder der alt som kan stagge abstinensene er av interesse for enhver gatejunkie.

I tillegg kan jo nevnes at både metadon og subutex gir rus i seg selv, dog ikke så behagelig som heroin, etter det jeg hører (erfarne på området må gjerne utdype/korrigere).
Til mentalmelt: Tydeligvis er du ikke interessert i andres synspunkter. Jeg er forbannet på at Subiutex og Metadon blir betegnet som legemidler, idet 90% av dem som bruker det har sidemisbruk etc. Vanlige folk blir lurt til å tro at det er legemidler, mens det i virkeligheten er rusmidler! Gi oss alkoholikere Heminevrin gratis da i det minste. I dag er alkohol dyrere enn stoff, og ødelegger økonomien til mange familier. Det du skriver om at rusmisbrukeren kan fungere bedre i samfunnet og hverdagen, høres ut som alt det søndagsskolepreiket som står i avisene! De er rusmidler, ferdig med det!
Sett deg inn i saken før du kommer med argumenter.
Etter å ha lest innleggene dine Bratsj virker det mest som at du er veldig sjalu på disse x heroin brukerene fordi de får så mye gratis rus, du får være glad for at du "bare" er alkis da, jeg vil nå tro at heroin brukerene har det litt være.
"I dag er alkohol dyrere enn stoff, og ødelegger økonomien til mange familier" Ja, jeg er helt enig i den kommentaren der. Familie livet til de narkomane og økonomien er nok mye bedre, siden prisen på dop er så billig. Så ditt spare tips for alkoholikere er å bli hardbarka narkoman i stede?
Alle vi som misbruker rusmidler er euforikere. Dvs. at vi har behov for å stimulere hjernen. Uten rusen klarer vi oss ikke. Det jeg forsøker påpeke, er at det er en stor forskjellsbehandling i systemet i dag. Alkoholikere er havnet i nederste skuff, og narkomane får fordeler som vi ikke har sjanse til. Hvis man er på en psykiatrisk institusjon, (som jeg har vært noen ganger) får narkomane dop nok til å holde ut den forferdelige tilværelsen. Vi alkoholikere får ikke en sovetablett en gang.
Bratsj, jeg har sett på nært hold hva alkoholisme kan føre til, og du har min sympati. Dog virker det svært merkelig for meg at alkoholikere på avrusing ikke en gang får noen form for sovemedisin. Stemmer dette, og stemmer det generelt (regner med at det er tusenvis på alkoavvending til enhver tid)?

I så fall syns jeg det er en skam, og definitvt noe som bør fram i samfunnsdebatten.
Behandling av alkoholikere foregår i flere faser. I fase 1, avrusning, får man sovetabletter etc. Bl.a. Heminevrin (morfinpreparat). Populært på gata. I fase 2 blir man overført til Indre Enfold, og har ikke mye å ta seg til. Det er der terroren starter. Man får ingenting å sove på eller å roe seg ned på.
Fase 3 (avsluttende) er etter man kommer ut, og skal begynne å fungere. Da skal man ha såkalt ettervern. Dette fungerer ikk.
Narkomane får mye flere fordeler. Bl.a. får de beholde førerkortet selv om de går på Subutex/Metadon o.l. Noen bedre?
Uhm, de fleste alkoholikere som går til avvenning får benzoer for å motvirke abstinenser, akkurat slik som opiatavhengige får metadon/buprenorfin.
Mulig at det er individuelt, men jeg har i alle fall ikke blitt tibudt noe. Men - det er ikke det saken dreier seg om. Saken er at narkomane får ruspreparater, og får en rekke fordeler fremfor oss innen helsevesenet. Bl.a. får de lov å kjøre i Subutex/Metadon-rus.!
Sitat av Bratsj
Mulig at det er individuelt, men jeg har i alle fall ikke blitt tibudt noe. Men - det er ikke det saken dreier seg om. Saken er at narkomane får ruspreparater, og får en rekke fordeler fremfor oss innen helsevesenet. Bl.a. får de lov å kjøre i Subutex/Metadon-rus.!
Vis hele sitatet...
Så ønsker du at narkomane skal miste behandlingstilbudet sitt og ha det like jævlig som alkoholikere, eller ønsker du at alkoholikere skal få et bedre tilbud? Hvis det er sistnevnte du mener, så er det absolutt ikke nødvendig å sette to grupper opp mot hverandre.
Hvis du mener å opplyse folk om hvor ille behandlingstilbudet for alkoholikere er, så burde du droppe sammenlikningen. Får deg bare til å fremstå som usympatisk og sjalu på narkiser, i stedet for en som beskriver forholdene.
Jeg synes ikke det er noe behandlingstilbud å gi narkomane rusmidler. Det hadde jo vært det samme som å gi oss alkoholikere alkohol!
Sitat av Bratsj
Jeg synes ikke det er noe behandlingstilbud å gi narkomane rusmidler. Det hadde jo vært det samme som å gi oss alkoholikere alkohol!
Vis hele sitatet...
Som nevnt skal ikke f.eks. metadon gi noen behagelig rus, men stilne abstinenser, for å muliggjøre annen behandling. Det sier seg selv at en narkis ikke vil ha mulighet til å møte opp for behandling hvis han/hun stadig må jakte på dop.
MEN, det er jo helt greit at du ikke synes dette er veien å gå for å rehabilitere narkomane. Mange anti-rus-organisasjoner deler det synet. Problemet er du fremstiller tilværelsen til narkomane som får utdelt medikamenter som en luksustilværelse. Skal du kalle de "bortskjemte" neste gang?
Du kan jo kanskje komme med forslag til alternative behandlingsformer som du synes er mer riktige? Det er langt mer spennende enn "det er teit at narkiser får narko når alkiser ikke får sovepiller", for såvidt jeg har skjønt deg så er det ikke økt bruk av medikamenter du mener er riktig uansett.
Og de blir solgt dyrt på gata som rusmidler. (Metadon er mest populært og hensiktsmessig som rusmiddel.) Også folk som går fast på det og er "innkjørte", får go'følelsen/rus. Og man kan f eks ta litt ekstra en dag og litt mindre en annen dag, så blir man ekstra rusa når man tar litt ekstra. Metadon/Subutex-brukere er RUSmisbrukere i utgangspunktet, husk det. (Drøggs, god og rusa på Metadon)
Set er ikke riktig at narkomane får dop for å redusere abstinensen. Ingen alkoholikere får det. Vi må svett, fryse, spy, skjelve og en hel rekke andre ting uten hjelp. På institusjoner blir narkomane behandlet helt anderledes enn alkoholikere. Det nyeste er nå at vi ikke blir tilbudt plass på psykiatriske instusjoner før vi har vært gjennom et behandlingxsopplegg.
Jeg har selv vært på steder hvor narkomane går i svime, mens jeg selv ikke har fått en Valium. Nå kommer jeg ikke inn, men kjenner til flere narkomane som har fribillett! Og på toppen av det hele er mitt førerkort beslaglagt, mens narkomane får kjøre i sin rus/abstinesfjerner!
Denne mld var svar til fabianca, altså..
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Som nevnt tidligere i posten, pleier mange å få Benzodiazepiner for å få hjelp til avrusningen.
MEN: Det hjelper jo egentlig ikke i lengden.
Det blir for dumt å avruse seg, for så å bli hektet på 2-3 andre medisinske stoffer.
Tro meg. Det vil komme til å skje.

Når det gjelder narkomane og subutex. Så kan det forklares med at abstinensene for en alkoholiker desverre (eller heldigvis) ikke er så jævlig som med heroin og benzoer.
Om en heronist får subutex eller metadon vil ikke denne personen få noe funksjon av medisinen. Spesielt ikke da Subutex, men heller ikke metadon. Og får de rus, varer det kun i få dager.
Dette vet jeg av erfaring, så det er ikke slik at de er så jævlig mye heldigere enn deg.
Jeg forstår at du er en lei situasjon, men folk har forskjellige behov. Om du forteller det du har fortalt her, til helse tjenesten - regner jeg nok med at du vil få hjelp.
Sist endret av spQ; 24. november 2007 kl. 12:10.
Til Fabianca; Sitat fra annen på forumet: Både metadon og Subutex ruser.
Og de blir solgt dyrt på gata som rusmidler. (Metadon er mest populært og hensiktsmessig som rusmiddel.) Også folk som går fast på det og er "innkjørte", får go'følelsen/rus. Og man kan f eks ta litt ekstra en dag og litt mindre en annen dag, så blir man ekstra rusa når man tar litt ekstra. Metadon/Subutex-brukere er RUSmisbrukere i utgangspunktet, husk det. (Drøggs, god og rusa på Metadon)

Begynner du å skjønne noe nå?
Sitat av Drøggs
Og de blir solgt dyrt på gata som rusmidler. (Metadon er mest populært og hensiktsmessig som rusmiddel.) Også folk som går fast på det og er "innkjørte", får go'følelsen/rus. Og man kan f eks ta litt ekstra en dag og litt mindre en annen dag, så blir man ekstra rusa når man tar litt ekstra. Metadon/Subutex-brukere er RUSmisbrukere i utgangspunktet, husk det. (Drøggs, god og rusa på Metadon)
Vis hele sitatet...
Jada. Jeg har ikke betvilt at det _gir_ rus. Bare sa det ikke var hovedintensjonen å holde de narkomane gode og rusa. Forøvrig så skal jeg ikke si noe om det er rett eller galt, da jeg ikke har lest noe om resultatene av denne type behandling. (Orker noen å lete etter statistikk, så hadde det vært supert.) Synes bare man kan diskutere litt mer nyansert enn "det er så urettferdig at staten doper narkiser og ikke gir valium til alkiser," når det er et såpass seriøst tema.
En heroinist vil ikke få funksjon av hva..? Jeg har sikkert som vanlig litt vansker med å følge med på hva diskusjonen dreier seg om, men uansett: Hva var det snakk om ? At Subutex ikke virker før alle opiater er ute av blodet til pasienten kanskje? Metadon virker i hvert fall med en gang uansett. Hilsen Drøggs, vært metadonbruker i mange år nå.

Den var til Speq, altså..?
Sitat av Bratsj
Begynner du å skjønne noe nå?
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner at du kritiserer behandlingsformen for både narkomane og alkoholikere, men jeg ser fortsatt ikke hva du mener er løsningen. Slutte å gi medikamenter til narkomane, gi mer medikamenter til alkoholikere, eller noe helt annet?
Vi alkoholikere burde bltt tilbudt noe lign. som narkomane, Abstinesplagene til en alkoholiker er ikke å spøke med,.Faktisk kan de være dødelige. Heminevrin som funket bra, blir bare skrevet ut på institusjoner nå. Leger kan ikke skrive det ut lenger.
Dessuten synes jeg at det ikke er riktig at narkomane skal komme først i køen innin helsevesenet.
Jeg trenger ikke lese artikkelen din for å sette meg inn i denne saken. Jeg har kjent en god del tunge stoffmisbrukere opp gjennom årene som har hatt utbytte av disse medikamentene, og selv om mange velger å misbruke dem så er ikke det et argument for at de som trenger dem ikke skal få hjelp.

Du kan kalle det rusmidler så mye du vil, men det endrer ikke det faktum at for mange er det funksjonelle medisiner som gjør hverdagen levelig.

At du er grinete fordi den gruppen du tilhører ikke har et behandlingstilbud på lik linje med de narkomane virker veldig barnslig for meg. Det minner meg som sagt om 4 klasse, da Thea begynte å grine fordi hun mente at lekseoppgaven min ikke var like vanskelig som hennes, hvorpå hun prøvde å få lærern til å gi meg mer lekser.

At forskjellige grupper har forskjellige fordeler er helt naturlig i en del situasjoner, kanskje ikke rettferdig, men sånn er livet. Alkoholisme og heroinisme er to forskjellige lidelser, og man kan ikke forvente at det skal eksistere like bra behandlingsmetoder for begge grupper, selv om dette så klart hadde vært ideelt.

Om det skal gjøres noen endringer så må det isåfal være å gi alkoholikerne et bedre tilbud. Det løser ingenting å klage på at de narkomane har det så lett, og prøve å ta fra dem den lille hjelpen de har. Da er vi tilbake på barneskolen..
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Sitat av Drøggs
En heroinist vil ikke få funksjon av hva..? Jeg har sikkert som vanlig litt vansker med å følge med på hva diskusjonen dreier seg om, men uansett: Hva var det snakk om ? At Subutex ikke virker før alle opiater er ute av blodet til pasienten kanskje? Metadon virker i hvert fall med en gang uansett. Hilsen Drøggs, vært metadonbruker i mange år nå.

Den var til Speq, altså..?
Vis hele sitatet...
At du ikke klarer å følge med på diskusjoner, behøver du egentlig ikke fortelle oss. Det skjønner vi som oftest ut i fra dine innlegg.
Ja vi vet at du er metadon bruker. Du har nevnt det mange ganger før, som om du er stolt over det, eller noe. Du er kul!

Det jeg mente var at en heronist ikke vil få en rus av subutex. Ei heller metadon hvis det blir brukt på en riktig og forsvarlig måte(dosering)
Jeg skrev: Ikke funksjon -- men det var en feil uttalelse. Selfølgelig får en pasient funksjon av Subutex, men jeg mente rus-funksjon. Det samme gjelder for Metadon også, dog, der er det større sjans for å oppnå rus fordi det er mulig å mixe og trikse med mg. styrken.
Hvis en heronist skal bli stein på Subutex,vil jeg påstå at han er han rimilig ny i game'et og burde i så fall aldri fått dette ut levert på en avrusnings instutisjon. Men dette er min mening.

Sitat av Drøggs
Hva var det snakk om ? At Subutex ikke virker før alle opiater er ute av blodet til pasienten kanskje
Vis hele sitatet...
Øh, huh? Når skrev jeg det?
Hvordan klarte du å summere deg opp til noe slikt?
Jeg vil oppfordre deg til å poste i litt mer nyktre øyenblikk.
Sist endret av spQ; 24. november 2007 kl. 16:38.
Er ikke alle som får dette gratis. Går selv på suboxone å må betale halvparten selv. Betaler ca 3000 kr pr mnd. Resten dekker komunen
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Ja! Jeg går offtopic nå!- Men alikevel ikke. Topic er Subutex- Metadon og Alkohol. So jeg fyrer løs:


Sitat av Zag
Er ikke alle som får dette gratis. Går selv på suboxone å må betale halvparten selv. Betaler ca 3000 kr pr mnd. Resten dekker komunen
Vis hele sitatet...
Kan jeg spørre hvor gammel du er?
Jeg lurer pga. suboxone og evt. behandligs tiden for dette. Var det lang vente tid. Tar du gjevnlige urinprøver? 3000 kr? Er dette fordi du er i jobb?
Hva måtte du igjenom for å få Suboxone? En kamerat av meg er i en kjip situasjon og jeg trenger informasjon som kan hjelpe han på vei til behandling.
Jeg takker for svar.!.
Sist endret av spQ; 24. november 2007 kl. 16:45.
Er lang ventetid på dette, var på venteliste nesten ett år. Må innom legen å pisse 2 ganger i uka(tisdag og fredag). Grunnen for at jeg må betale selv er fordi jeg er så heldig å har fast jobb. Jeg er 30 år å har vært misbuker i snart 10 år. Ventetiden er nok litt forskjellig fra komune til komune. Her jeg bor har de kun plass til 20 personer tror jeg, hvis ikke må du betale selv. Går på 20 mg pr dag, som koster 167 kr + apoteket skal ha 100 kr for å gi det ut.
Buprenorfin virker bare når en er totalt fri for opiater i blodet, det er riktig. Men metadon overkjører heroin, en blir alltid mer rusa hvis man får i seg metadon oppå heroin. Andre veien blir det annerledes. Er man rusa på metadon, trenger man en større dose enn vanlig med heroin for å nå ønsket effekt. (Subutex blokkerer helt, faktisk. Og det var kanskje den effekten du mente å skrive om? Hva vet jeg..) Drøggs, på riv..

Og til deg andre personen: Nekt å ta imot Subuxone, krev Subutex! (Hvorfor vil de gi deg subuxone forresten, har noen ferska deg i å skyte subutex?)
Ser at flere forsvarer bruken av Subutex/Metadon. bl.a. pga. abstinensplagene. Det er ok det, men da skulle vi alkoholikere blitt tilbudt en dose alkohol gratis hver dag også.

Abstinensplagene ved langvarig alkoholbruk er rimelig kraftige, og i noen tilfelle dødelige. I tillegg kommer at hvis man av forskjellige grunner er utestengt fra alkohol i 2 -7 dager, risikerer man Delirium som er en livstruende psykotisk tilstand. De fleste av oss er heller ikke i stand til å holde på en jobb pga. abstinensplager.

I tillegg vet vel de fleste som har greie på dette, at narkomane kombinerer ulike preparater, skyter subutex etc. Alkoholikere holder seg stort sett til alkohol med noen unntak. Innen miljøet er det kjent at 90% av brukere av Subutex/Metadon har sidemisbruk.

Valium, Vival osv. har en brukbar effekt på abstinensplagene selv om de ikke tar abstinensen vekk. Heminevrin som virker godt kan kun gis på institusjon nå.

Derfor burde vi også få en passelig dose alkohol daglig til å dempe abstinensplagene!