Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1577
Anonym bruker
"Klar Brunbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
For uro, tanker og søvn.. Har gradvis måttet øke fra 25-100mg for søvn og dagen derpå har tankene vært roligere. Tankekjør pga ptsd og søvnproblemer er mitt hovedproblem..
I det siste har ptsden blitt værre, jeg går i adrenalinmodus hele tiden og jeg våkner etter bare få timer søvn med angst, tankespinn og rastløshet. Jeg preges av tankekjør hele dagen og får ikke fred.
lurer på om noen har innspill til hvilke medisiner som kan fungere? Sobril hjelper meg på det værste men har ikke fast resept på det og er litt redd for å be om det. Fins det noe annet eller er det bare benzo som står igjen?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Sobril hjelper meg på det værste men har ikke fast resept på det og er litt redd for å be om det. Fins det noe annet eller er det bare benzo som står igjen?
Vis hele sitatet...
Vet ikke hvorvidt du har forsøkt å be om antiepeleptika, som brukes ved behandling av blant annet bipolar lidelse, som er en stemningslidelse. En jeg kan anbefale deg å peke behandlerne dine i retning for er 'Lamictal'.

Annet enn det vil jeg oppfordre deg til å få legen din til å snuse på tanken om f.eks sobril. Går det ikke bytter du enten lege, eller blir henvist til psykiater som kan revurdere beslutningen.

Moralpreken får du ikke hos meg, håper du omsider får fred fra å være fastlåst i hodet ditt. Kampen er ikke lett, og kanskje aldri helt over, men du er ikke alene og det finnes hjelp for deg også.
Sliter med det samme selv, jeg blander ofte vallergan og remeron, noen ganger slenger jeg på 5mg vival også. Legen min mente det var en heftig kombo, men han skriver jo ikke ut sovetabletter som funker så hva skal man gjøre?
Anonym bruker
"Klar Brunbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Jokkerella Vis innlegg
Vet ikke hvorvidt du har forsøkt å be om antiepeleptika, som brukes ved behandling av blant annet bipolar lidelse, som er en stemningslidelse. En jeg kan anbefale deg å peke behandlerne dine i retning for er 'Lamictal'.

Annet enn det vil jeg oppfordre deg til å få legen din til å snuse på tanken om f.eks sobril. Går det ikke bytter du enten lege, eller blir henvist til psykiater som kan revurdere beslutningen.

Moralpreken får du ikke hos meg, håper du omsider får fred fra å være fastlåst i hodet ditt. Kampen er ikke lett, og kanskje aldri helt over, men du er ikke alene og det finnes hjelp for deg også.
Vis hele sitatet...
Takk for svar. Hjelper lamictal på tankekjør og indre uro? Ptsden min har blitt mye værre i det siste og jeg går hele tiden på høygir i alarmmodus. Før fikk jeg sove dypt og lenge av quitapine men nå er uroen så sterk at jeg våkner med sjokkangst etter bare noen timer til tross for relativt høy dose. Som sagt bruker jeg sobril men får bare en pakke en sjelden gang i blandt og er litt redd for å spørre om fast bruk (selvom jeg tror det er en god løsning for meg en periode nå) i frykt for å bli stigmatisert som en som fisker etter benzo.. Vet hvor strenge legene er på dette. Og syns det er vanskelig å få de til å forstå nøyaktig hvor ille jeg har det.. Takk for forståelsen fra din kant <3
Anonym bruker
"Klar Brunbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Sliter med det samme selv, jeg blander ofte vallergan og remeron, noen ganger slenger jeg på 5mg vival også. Legen min mente det var en heftig kombo, men han skriver jo ikke ut sovetabletter som funker så hva skal man gjøre?
Vis hele sitatet...
Er ikke vallergan bare placebo? Bruker du remeron for søvn eller mot tankene og uroen? Vet det kan hjelpe mot søvn men jeg har stått på det før som antidepressiva og ble helt grønnsak og zombie så jeg tror ikke det er medisinen som passer for meg.

Bruker du vival for søvn eller tankekjør? Jeg fikk én på legevakta en gang og det hjalp med å roe tankene slik jeg opplever med sobril også, men sobril gjør meg ikke søvnig slik quietapin gjør/gjorde. Jeg vil helst samarbeide med lege om fast medisinering med eksempelvis sobril (eller vival eller lignende) men har bare blitt satt på udugelige c preparater, allergimedisin osv når jeg har bedt om bytte... Er helt psykisk knekt, konstant hjertebank og fæle tanker som spinner hele tida nå når heller ikke virkningen fra quietapin fungerer som før.
Vival får jeg etter behov for flere grunner, men sliter endel med rastløshet og stress. Nei vallergan har jeg ikke opplevd som placebo, det er allergimedisin med søvn som en bieffekt. Er en grunn til at det er rød trekant på vallergan. Remeron for jeg for søvn.
Jeg har fått queitapin, vallergan, sarotex og remeron for søvn og kun den hensikt og få sove. På den tiden hadde jeg ikke noe stress eller tankekjør, bare umuli å sove.
Jeg vill ikke anbefale å stå fast på sobril eller vival for søvn eller noen annen grunn, men så tenker jeg alltid at du må vurdere selv. Om det bedrer livskvalitet og du kan leve med at du muligens blir avhengig osv så go for it, om ikke la vær. Jeg prøver å unngå å bruke vival når jeg sover så det er sjeldent. Bruker generelt lite benzo, 20 stk 5mg vival holder ca 1,5 år til meg.
BTW: Remeron gjør meg rar i hodet og svetter som en gris, som med fleste anti depresiva jeg har prøvd. Hver gang jeg har starta på AD så er det ett eller annet som kræsjer i hodet. Sikkert derfor jeg heller for vival i perioder selv om jeg har vært avhengig da de ofte stopper en ond spiral jeg er på vei nedi, kontra AD som bare forsterker det..
Sist endret av NokErNok; 12. september 2020 kl. 19:20.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Takk for svar. Hjelper lamictal på tankekjør og indre uro? Ptsden min har blitt mye værre i det siste og jeg går hele tiden på høygir i alarmmodus. Før fikk jeg sove dypt og lenge av quitapine men nå er uroen så sterk at jeg våkner med sjokkangst etter bare noen timer til tross for relativt høy dose. Som sagt bruker jeg sobril men får bare en pakke en sjelden gang i blandt og er litt redd for å spørre om fast bruk (selvom jeg tror det er en god løsning for meg en periode nå) i frykt for å bli stigmatisert som en som fisker etter benzo.. Vet hvor strenge legene er på dette. Og syns det er vanskelig å få de til å forstå nøyaktig hvor ille jeg har det.. Takk for forståelsen fra din kant <3
Vis hele sitatet...
Lamictal hjelper på indre uro og tankekjør, varierende resultater her men det er verdt en tanke. I kombinasjon med quetiapin var tanken å gjøre det samme hos meg. Det gikk en stund, men som flere med bl så må en justere medikamenter regelmessig da de ikke funker over lengre tid...
Anonym bruker
"Firkantet Hamløper"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Seroquel kan du jo øke ganske mye mer. Står selv på 600 mg depot og er ganske fornøyd med lite bivirkninger
Anonym bruker
"Klar Brunbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Seroquel kan du jo øke ganske mye mer. Står selv på 600 mg depot og er ganske fornøyd med lite bivirkninger
Vis hele sitatet...
Det er dosen for psykose og schizofreni, gar du det eller bruker du bare for tankekjør og søvn? Hva sliter du med og hvordan hjelper medisinen deg i disse dosene? Noen andre bivirkninger som månefjes og vektøkning? Hørt det kommer i doser over 150 og at så lenge man ikke har schizofreni skal under 150 brukes ikke høyere?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det er dosen for psykose og schizofreni, gar du det eller bruker du bare for tankekjør og søvn? Hva sliter du med og hvordan hjelper medisinen deg i disse dosene? Noen andre bivirkninger som månefjes og vektøkning? Hørt det kommer i doser over 150 og at så lenge man ikke har schizofreni skal under 150 brukes ikke høyere?
Vis hele sitatet...
Mener det er 300mg og oppover er mot schizofreni/psykose, stått på selv 700mg depot dagelig i 1 år, hjelper jo mot tankekjør og søvn, bare relativt trøtt hele tiden, og ofc det antipsykotiske delen det hjelper på, hørte lite stemmer på det og så lite ting å, hadde ei noe ille månefjes heller, ikke så stor vektopgang heller, må bare vite hva man spiser, får de opp i 300mg
Anonym bruker
"Enig Rådyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
har ikke noe å si at sero har satt gitt dose til schizophreni. Medisinen er en sedativ for å dempe uro og nærmest umulig å overdosere på da det er en antipsykotika. Vet om flere som har tatt over 1000mg..