Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1663
Heisann, trenger en med litt kunnskaper om de diverse betegnelsene fra gammelt og nytt ang matematikkfagene på vgs.

Har etter da jeg gikk på skolen og tok gen.s.kompetanse matematikk 1m og 2y, eller var det 1y og 2m?

Første spm er da, blir det til sammen 2my?
Eller er det bare jeg som surrer.

Vurderer å studere økonomi, og ser at flere sier at matematikk R1 er anbefalt når man skal gjøre dette, stiller man sterkere ved et opptak om man har R1 fremfor 2MY?
R1 er det som før het 1 og 2 mx for de som gikk på skolen under samme reform som meg.
R1 og R2 er de nye betegnelsene for 1MX og 2MX.
Sofistikert ung mann
Spankyboii's Avatar
Når tok du dette?
Tidligere het det 1M (den alle måtte ha) og deretter kunne man velge mellom 2 og 3 MY og 2 og 3 MX. MY er mer økomomisk retta, mens MX er retta mot kjemi og fysikk-faget.
Du kan fint studere økonomi med det du har, men det vil klart være en fordel å lese seg opp igjen på noe av videregående pensum. Spesielt innenfor algebra, likninger, statistikk og sannsynlighet - dette er emner som går igjen på høyere utdanning i økonomi. Økonomi og adm. på høyskolenivå har dessuten et rent mattefag første året, så da får du repetert det grunnleggende og lært mye nytt.
Skal ikke si at det er helt korrekt ettersom det er et par dager siden jeg så over vitnemålet.
Men sluttåret var 08, så det er ikke så fryktelig lenge siden.

Men takker for svar!
Sofistikert ung mann
Spankyboii's Avatar
Værsågod.
Lykke til!
Hvis du hadde matematikk andreåret har du 1ma og 2mx/2my.

1m er halvårskurset man hadde i matte på yrkesfag (og har ingenting med allmenfag å gjøre), imens 1ma er matta på første klasse allmenfag. 2mx og 2my er de frivillige mattekursa for andre klasse allmenfag, hvor 2my er økonomivarianten og 2mx realfagsvarianten. I forhold til nå er 2mx/2my betydelig lettere enn tilsvarende fag R1/S1, men betydelig vanskeligere enn den lettaste matta man kan velge nå (2P).

For å finne ut om opptak, så er det bare å sjekke opptakskriteriene på skolen du har lyst til å starte på. Jeg vet ikke om noen skoler som gir ekstrapoeng for å ha R1, men det er endel studieløp som krever R1 eller S2.
Sist endret av DumDiDum; 23. desember 2010 kl. 13:23.
R1 og R2 gir 1 realfagspoeng hver, så da blir det 2 ekstrapoeng hvis man tar både R1 og R2 hvis jeg ikke tar helt feil. Uansett er klarer man seg med R1/S2 til de fleste utdannelser, jeg tror ikke jeg har sett et eneste studie som krever R2.
Sitat av drittunge Vis innlegg
R1 og R2 gir 1 realfagspoeng hver, så da blir det 2 ekstrapoeng hvis man tar både R1 og R2 hvis jeg ikke tar helt feil. Uansett er klarer man seg med R1/S2 til de fleste utdannelser, jeg tror ikke jeg har sett et eneste studie som krever R2.
Vis hele sitatet...
http://www.hib.no/studier/default.asp?avdKatID=2

ser ut til at nesten alle ing. studiene der krever R1 + R2
Sitat av drittunge Vis innlegg
R1 og R2 gir 1 realfagspoeng hver, så da blir det 2 ekstrapoeng hvis man tar både R1 og R2 hvis jeg ikke tar helt feil. Uansett er klarer man seg med R1/S2 til de fleste utdannelser, jeg tror ikke jeg har sett et eneste studie som krever R2.
Vis hele sitatet...
Så vidt jeg husker så gir R2 og Fysikk 2 et helt realfagspoeng hver, mens alle andre realfag, inkl. R1 og Fysikk 1, bare et halvt poeng hver. Har ikke letet etter kilder på dette, så tar det på hukommelsen. Burde uansett ikke være veldig vanskelig å søke opp om det er viktig.

Forresten ser jeg en annen skriver at R1+R2 tilsvarer 1mx og 2mx. Dette er altså feil. R1 tilsvarer 2MX og R2 tilsvarer 3MX.
Sitat av drittunge Vis innlegg
R1 og R2 gir 1 realfagspoeng hver, så da blir det 2 ekstrapoeng hvis man tar både R1 og R2 hvis jeg ikke tar helt feil. Uansett er klarer man seg med R1/S2 til de fleste utdannelser, jeg tror ikke jeg har sett et eneste studie som krever R2.
Vis hele sitatet...
Du tar feil.
Realfagspoeng:
Eventuelle realfagspoeng legges deretter til. Det gis inntil 4 slike. Det gis 1 realfagspoeng for hvert av fagene Matematikk R2 og Fysikk 2. Andre programfag fra programområdet realfag gir 0,5 poeng pr. fag.

Kilde

Men om realfagspoeng teller om du ikke skal søke på en realfagslinje vet jeg ikke.
Realfagspoeng teller i ordinærkvoten.

Nei, det var ikke et krav, men det var anbefalt å ha 2my, R1 eller 2mx avhengig av når man gikk på skolen antar jeg.

Gikk forresten ikke almenne fag, men yrkesretter + påbygg i ett trårig medier og kommunikasjonsstudie.
Får nesten sjekke vitnemålet etter jobb i dag, men mener at det ikke står 2my som en egen karakter der.