Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  70 10815
Faen, ble litt solbrent idag, selv etter 10 min solarium. Er ikke rødt, men det syns bittelittegran, er ved magen hvor jeg er mest hvit. Er solbrenthet i solarium farligere enn i vanlig sol?

Ellers føler jeg at 10 min er altfor lite for å få farge. Men er litt hvitere på ene delen av kroppen..
Sist endret av smash00; 8. august 2019 kl. 22:29.
Sitat av smash00 Vis innlegg
Ellers føler jeg at 10 min er altfor lite for å få farge.
Vis hele sitatet...
Hvorfor føler du det? Du ble jo solbrent.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Hvorfor føler du det? Du ble jo solbrent.
Vis hele sitatet...
Ja, men er klart hvitere på det stedet. Naturlig at jeg ble litt rød.

Kjente ikke noe farge eller rødhet hvor jeg ellers er lys brun.

Men er det like farlig å bli solbrent i solarium som i sola?
Det er aldeles mye farligere å bli brent i solarium enn sola fordi det har kun UVB stråler som er de som er årsaken til kreft, og ikke UVA stråler som sola har. Solbrenthet betyr skade på hud og celler og solarium har en hundre ganger mer intens stråling enn sola. Ellers ser jeg du har fått gode linker tidligere i tråden på hvor farlig solarium er. Jeg hadde ikke utsatt meg for det om jeg var deg.
Sist endret av celtseus; 9. august 2019 kl. 08:33.
Sitat av smash00 Vis innlegg
Ja, men er klart hvitere på det stedet. Naturlig at jeg ble litt rød.

Kjente ikke noe farge eller rødhet hvor jeg ellers er lys brun.

Men er det like farlig å bli solbrent i solarium som i sola?
Vis hele sitatet...
Er min første solariumstime siden 2-3 år siden. Kan da vel virkelig ikke utrette noe skade? Å steke seg i sola i et par timer er minst like ille vil jeg da tro.
Jeg hadde aldri trodd denne tråden skulle leve såpass lenge, nå forventer vi før og etter bilder!
Sitat av Rosander Vis innlegg
Jeg hadde aldri trodd denne tråden skulle leve såpass lenge, nå forventer vi før og etter bilder!
Vis hele sitatet...
Så mange spørsmål, så liten tid.. Forventer bilder selv, ta gjerne bilder av alle føflekker. Det er der vi finner svaret!
Sitat av smash00 Vis innlegg
Å steke seg i sola i et par timer er minst like ille vil jeg da tro.
Vis hele sitatet...
Der har du vel problemet. Du synser om egen helse fordi du vil se brun ut i 2 uker, heller enn å trykke på en av linkene folk har postet her og faktisk finne ut hvor farlig det er
Trådstarter
Sitat av subscribe Vis innlegg
Så mange spørsmål, så liten tid.. Forventer bilder selv, ta gjerne bilder av alle føflekker. Det er der vi finner svaret!
Vis hele sitatet...
Vet du forresten hvorfor det er anbefalt å vente 48t til neste solariumstime når man tar det en dag?
Sitat av smash00 Vis innlegg
Vet du forresten hvorfor det er anbefalt å vente 48t til neste solariumstime når man tar det en dag?
Vis hele sitatet...
Nå har jeg ikke doktorgrad i solariumologi, men hvis jeg skal slenge ut en fullstendig vill gjetning, så tipper jeg at det er for å la huden få hvile litt mellom slagene.
Sist endret av Realist1; 10. august 2019 kl. 01:35.
Trådstarter
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Nå har jeg ikke doktorgrad i solariumologi, men hvis jeg skal slenge ut en fullstendig vill gjetning, så tipper jeg at det er for å la huden få hvile litt mellom slagene.
Vis hele sitatet...
Forståelig.

Så det er ikke krise om man tar det 35t senere liksom? Jeg tok sol igår rundt 21 tiden, og tenker å ta imorra rundt 13.
Når du ble brent etter én 10-minuttersseanse, så er det kanskje et tegn på at du ikke bør begynne å tøye de anbefalte grensene, hva?
Sist endret av Realist1; 10. august 2019 kl. 02:48.
Trådstarter
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Når du ble brent etter én 10-minuttersseanse, så er det kanskje et tegn på at du ikke bør begynne å tøye de anbefalte grensene, hva?
Vis hele sitatet...
Ble nok ikke brent, var nok mer litt soleksem. Problemet er at jeg litt på ryggen er 3-4 ganger hvitere enn resten av kroppen, så helt naturlig at man blir bittelitt mer rød der.

På de andre stedene var 10 min for lite.

La oss si jeg går for 20 min imorra, kan jeg ikke bare ta på solkrem der jeg er mer hvit? Også sole meg som normalt på de andre stedene. Er vel ikke verre? Solkrem beskytter bra her og.
Hvorfor spør du når du ikke gidder å ta inn svarene du får?
Sitat av smash00 Vis innlegg
Forståelig.

Så det er ikke krise om man tar det 35t senere liksom? Jeg tok sol igår rundt 21 tiden, og tenker å ta imorra rundt 13.
Vis hele sitatet...
Altså, om du spør mange nok ganger og forskjellige folk, så vil du før eller siden få det svaret du ønsker.
Sannheten er at det er bingo hvor vidt det vil gjøre noen forskjell om du venter 35t eller 48t.
En annen ting som er fakta, er at jo oftere du tar solarium jo større blir risikoen for å utvikle hudkreft.
Ingen her kan gi deg noen garanti for hvor mye som er for mye eller for ofte for din hud.
Sannsynligvis går det bra, men det er ikke uten grunn at man blir anbefalt å vente 48t før man legger seg i solarium på nytt.
Til syvende og sist er det opp til deg å vurdere om du synes den økte risikoen det er å ta solarium er verd det eller ei.
For meg virker det som du uansett har bestemt deg og uansett hva noe her sier, så vil ikke det gjøre noen som helst forskjell fra eller til på hvordan din hud reagerer på dine valg.
Sist endret av Veggen; 10. august 2019 kl. 03:02.
Sitat av smash00 Vis innlegg
Faen, ble litt solbrent idag, selv etter 10 min solarium. Er ikke rødt, men det syns bittelittegran, er ved magen hvor jeg er mest hvit. Er solbrenthet i solarium farligere enn i vanlig sol?

Ellers føler jeg at 10 min er altfor lite for å få farge. Men er litt hvitere på ene delen av kroppen..
Vis hele sitatet...
Gratulerer med årets største troll tråd, skal faktisk ikke være mulig.
Trådstarter
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Altså, om du spør mange nok ganger og forskjellige folk, så vil du før eller siden få det svaret du ønsker.
Sannheten er at det er bingo hvor vidt det vil gjøre noen forskjell om du venter 35t eller 48t.
En annen ting som er fakta, er at jo oftere du tar solarium jo større blir risikoen for å utvikle hudkreft.
Ingen her kan gi deg noen garanti for hvor mye som er for mye eller for ofte for din hud.
Sannsynligvis går det bra, men det er ikke uten grunn at man blir anbefalt å vente 48t før man legger seg i solarium på nytt.
Til syvende og sist er det opp til deg å vurdere om du synes den økte risikoen det er å ta solarium er verd det eller ei.
For meg virker det som du uansett har bestemt deg og uansett hva noe her sier, så vil ikke det gjøre noen som helst forskjell fra eller til på hvordan din hud reagerer på dine valg.
Vis hele sitatet...
Grunnen for at jeg solarium nå er at jeg ikke har vært i syden i sommer, da er det vel greit å ta igjen litt nå.

Folk som har vært ute i Mallorca/Hellas etc i 1/2 uker denne sommerferien i sola er jo MYE verre enn om jeg tar 30 min sol denne uka.
Sist endret av smash00; 10. august 2019 kl. 03:46.
Sitat av smash00 Vis innlegg
Ble nok ikke brent, var nok mer litt soleksem. Problemet er at jeg litt på ryggen er 3-4 ganger hvitere enn resten av kroppen, så helt naturlig at man blir bittelitt mer rød der.

På de andre stedene var 10 min for lite.

La oss si jeg går for 20 min imorra, kan jeg ikke bare ta på solkrem der jeg er mer hvit? Også sole meg som normalt på de andre stedene. Er vel ikke verre? Solkrem beskytter bra her og.
Vis hele sitatet...
Grunnen til at du ble rød på ryggen er nok fordi du lå på ryggen i solsengen, da blir huden presset ned mot glasset og effekten vil bli høyere på det området.

Det er bra at du ønsker informasjon om risiko ved å ta sol i solarium, men så lenge du ikke overdriver og følger litt med på din egen hud (ikke bli brent osv) så går det nok helt fint.

Husk at mange av advarslene mot solarium går mot folk som ligger å steker i 30-40 minutter 3 ganger i uken året rundt eller de som blir alvorlig brent.
Trådstarter
Rosander:

Hva tenker du om solkrem i solarium? Greia er at jeg på ene delen på ryggen er endel hvitere enn resten av kroppen, så om jeg soler meg i samme takt(20 min), så vil jeg nok bli litt rød der. Kan jeg da smøre meg på solkrem hvor jeg er hvitere? Så jeg bare får farge hvor jeg er "brun" fra før av?
Sitat av smash00 Vis innlegg
Rosander:

Hva tenker du om solkrem i solarium? Greia er at jeg på ene delen på ryggen er endel hvitere enn resten av kroppen, så om jeg soler meg i samme takt(20 min), så vil jeg nok bli litt rød der. Kan jeg da smøre meg på solkrem hvor jeg er hvitere? Så jeg bare får farge hvor jeg er "brun" fra før av?
Vis hele sitatet...
Nå liker jeg å leve litt på kanten så jeg bruker ikke solkrem i solarium, men det er sjeldent jeg tar det. Rundt 15-20 min 1-2 ganger i mnd høst og vinter.
I vanlig sol ut bruker jeg solkrem (fakt 15-20) om jeg skal være mer enn en halvtime i sola, både for å unngå å bli brent og fordi jeg føler det går fortere å få farge da.
Jeg blir veldig fort brun om sommeren og veldig fort bleik om vinteren.
Så jeg får en bedre selvfølelse av å ta det om vinteren så jeg velger å tenke at det veier opp for eventuelle risikoer de små dosene kunstig sol måtte ha.
Er du seriøst ikke ferdig med dette enda? Bare gjør det akkurat sånn du vil gjøre det. Nå er det to sider med svar og du er fortsatt ikke fornøyd med det folk kommer med, da bare kjører du på og rar konsekvensene av det.

Sorry ass, men enten vil du ha råd, ellers så vil du høre det du vil høre.