Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 6901
En venninne trenger en laptop som skal brukes til studier. Hun har fått beskjed om at maskinen skal brukes til virtualisering og det anbefales at maskinen har 16 GB ram og SSD.

Hun forteller at hun ikke har noe budsjett, men at maskinen bør holde i minst 3 år og helst ikke koste mer enn nødvendig. Så det er ganske åpent.

Noen kyndige freaks som vil hjelpe?
Har ikke så mange innspill annet enn at hun bør finne en med solid chassis dersom den skal fraktes mye frem og tilbake i ryggsekk. Selv har jeg og bekjente gode erfaringer med Mac og Lenovo (Thinkpad?). Har selv eid en Acer og en Asus som begge falt fra hverandre etter to år med forsiktig bruk. Ville heller kjøpt en solid, pent brukt maskin (enkelt å se slitasje på bærbare) enn en ny med marginalt bedre spesifikasjoner.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Godt tips er å kjøpe RAM løst i tillegg. Det er ofte billigere. Fleste maskiner har 8GB, og 8GB ekstra koster 4-500.

I tillegg ville eg kjøpt en USB3 SSD om eg skulle dille med virtualisering. Det tar ville mengder plass å ha mange OS. Du får NVM på 512GB for 1500,- som du stapper i et USB3-kabinett fra dealextreme til et par tiere. Det gir plenty ytelse til virtuelle maskiner.

Utover det? Meh. Det aller meste er kjapt nok til å kjøre et par VMer. På jobb har eg HP med i3-6xxxu-CPU og 24GB RAM. Den drar det eg vil. Ein del ting går jo tregere enn 24-kjerners Xeon for all del, men det går leveleg kjapt. Utover RAM er det absolutt ein low end laptop.
LEIK
Pope's Avatar
Trådstarter
Takk for svar. Jeg antar at det lønner seg å styre unna gaming-laptoper ettersom man primært ikke er interessert i kraftig gpu? Med mindre jeg følger anbefalingen til vidarlo ser det ut til at prisen vil havne på rundt 20k?
Sist endret av Pope; 20. juni 2019 kl. 00:25.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Pope Vis innlegg
Takk for svar. Jeg antar at det lønner seg å styre unna gaming-laptoper ettersom man primært ikke er interessert i kraftig gpu? Med mindre jeg følger anbefalingen til vidarlo ser det ut til at prisen vil havne på rundt 20k?
Vis hele sitatet...
Komplett varenummer:
1119639 - HP Probook 450 G6 - 8450,-
891080 - RAM - 400,-
1095350 - 512GB SSD - 726,-
1123035 - kabinett til ssd - 400,-

Total ca. 10k.
https://www.tek.no/artikler/test-hua...grafikk/439730

https://www.dinside.no/data/en-av-ar...pc-er/69983250

Den er rå, lekker og delikat. Terningkast 6+
Sist endret av oggen; 20. juni 2019 kl. 00:40.