Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 8245
Jeg eier en andelsleilighet i ett borettslag. Og hadde en hendelse for noen dager siden hvor en nabo ringte på døren på kvelden, han sa han ville prate, men jeg var midt i legging av barn, så jeg ba han høflig vente, eller komme tilbake «imorgen». Jeg kjenner han ikke annet enn på hils med han, da han stort sett ikke går ut av leiligheten sin, vet bare at han har en psykisk diagnose.

Jeg fortsatte å legge barna, etter ca 5 min hører jeg noen gå inn døra på leiligheten, det er den samme naboen, han går inn i stuen, hvor jeg påtreffer han, jeg sier klart i fra at «dette ikke er greit» og ber han om å gå. Han nekter å etterkomme dette. Foklarer han at han må gå ellers ringer jeg til Politiet. Han blir høylytt og mer agressiv. Jeg vil skjerme barna og prøver å hindre at situasjonen eskalerer. Jeg tar så rolig men bestemt i armen hans for å «geleide» han ut, da blir han fysisk, og det blir litt bryting. Han blir meget høylytt og roper «jeg er gal, jeg er gal, nå skal jeg ta deg». Barna våkner, men de kommer - heldigvis - ikke ut av rommene sine. Jeg får han ut i gangen og ut av døren ganske raskt, ved å bruke så lite fysisk makt som mulig.

Jeg kom fra det med ett par blåmerker på armene, men ble selvfølgelig opprørt. Jeg snakket med Politiet samme kveld etter hendelsen, de sa jeg kunne komme å annelde forholdet, da det var grunnlag for det. Jeg fikk en time neste uke til å komme på Politistasjonen for anmeldelse. Men jeg ønsker å skrive en klage til styret i borettslaget om hendelsen. Spørsmålet mitt er da, kan jeg gjengi det som skjedde den kvelden i klagen? Jeg må jo selvfølgelig navngi vedkommende i klagen, men er det ting jeg må være obs på? Kan jeg bryte noen paragrafer om jeg klager og forteller hva som skjedde? Han ble jo fysisk og kom med trusler, men usikker på om jeg «kan» ta med disse tingene i klagen. Kan jeg evt ta med at forholdet vil bli anmeldt? Beklager at jeg ikke fikk stykket opp innlegget, jeg skriver fra en mobil. Mvh Jubalon
Sist endret av Veggen; 29. mai 2019 kl. 00:05. Grunn: Laget avsnitt
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Ja, du kan oppgi kva som skjedde. Det er neppe brot på personvernlovgjevinga.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Ja, du kan oppgi kva som skjedde. Det er neppe brot på personvernlovgjevinga.
Vis hele sitatet...
Ja, det var akkurat det jeg lurte på, om det var slik at jeg ville kunne bryte personvernloven om jeg klagde inn denne hendelsen til styret. Takk for svar, vidarlo.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av OnkelJubalon Vis innlegg
Ja, det var akkurat det jeg lurte på, om det var slik at jeg ville kunne bryte personvernloven om jeg klagde inn denne hendelsen til styret. Takk for svar, vidarlo.
Vis hele sitatet...
Nei, generelt sett gjeld ikkje POL ved privat bruk av personopplysningar, slik som i dette dømet.

Styret vil vere underlagt POL sine reglar. Ikkje du.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Nei, generelt sett gjeld ikkje POL ved privat bruk av personopplysningar, slik som i dette dømet.

Styret vil vere underlagt POL sine reglar. Ikkje du.
Vis hele sitatet...
Skjønner, da ser jo ting litt enklere ut, setter pris på at du tok deg tid til å oppklare dette for meg.
Sist endret av OnkelJubalon; 29. mai 2019 kl. 00:23. Grunn: Rettet på quote
Det er lurt å låse døra. Da hadde dette mest sansynlig vært unngått.
Greit nok låse døra, men man skal tross alt være trygg i eget hjem.

Bodde selv I blokk en tid tilbake. Naboene over heiv skitne brukte truser over gjerdet på loftet i de private bodene.

Varslet styret, men lite kunne gjøres.
Send klagen så snart du får sjansen. Hvis du har navnet og hvilken leilighet karen bor i så få det med.

Dette er alvorlig nok til at styret bør starte papirarbeidet med å få fyren kastet ut. Tross alt så må man kunne forvente at man er trygg i eget hjem.
I mellomtiden vil jeg anbefale deg å skaffe deg en sikkerhetslenke til døren hvis du ikke har kikkehull og begynne å låse ytterdøra selv om du er hjemme. Better safe then sorry.
Lykke til.
Sitat av OnkelJubalon Vis innlegg
Kan jeg evt ta med at forholdet vil bli anmeldt?
Vis hele sitatet...
I motsatt rekkefølge så informerer du styret om anmeldelsen. Alt annet blir jo bare en sur naboklage med trussel om anmeldelse.

Det er ikke enkelt å kaste ut folk så jeg ville ikke hatt for store forventninger. Du vil aldri ha noen garanti mot en "nabo med diagnose" annet enn å flytte til fjells.
Anmeld han, og send kopi av anmeldelse til styret. Han har sikkert plaget andre også, så da er det bra for styret å få fram alt han har gjort hvis ønsker å gå videre med utkastelse.
(Selv om det ikke er noen rask prosess å få tvangssolgt leiligheten hans.)
Kan likegreit sende inn klagen til styret med engang. Så kan du heller oppdatere dem når anmeldelsen er inne.

I samme slengen hør med Politiet om hva muligheten er for et besøksforbud eller hva det heter.
Nå har ikke OP nevnt hvor han bor, men i Oslo kan kommunen eie opptil 10% av alle enheter i et borettslag (eller noe sånt), for å spre de som trenger hjelp utover byen. Det er ikke utenkelig at dette er et slik tilfelle, da går klagen til styret videre til kommunen, som da vurderer å flytte leieboer.
Sitat av Ueland Vis innlegg
Nå har ikke OP nevnt hvor han bor, men i Oslo kan kommunen eie opptil 10% av alle enheter i et borettslag (eller noe sånt), for å spre de som trenger hjelp utover byen. Det er ikke utenkelig at dette er et slik tilfelle, da går klagen til styret videre til kommunen, som da vurderer å flytte leieboer.
Vis hele sitatet...
Samme regel overalt. Som oftest derfor galninger ender opp i borettslag.
Viktige man gjør i sånne tilfeller er å spamme styret med klager. Ellers blir man aldri kvitt dem
Jeg bor i en liten by i Akershus, pleier kun å låse døren om natten. Tenkte litt mer på dette med personvernet, det har jo blitt strengere i det siste. Hvis jeg kun skriver «personen» i klagen, og refererer til at NN i styret vet hvem det er, vil man ikke da være rimelig innafor? 2 i styret vet om hendelsen og hvem personen er. Men det er 2 andre i styret som ikke kjenner til hendelsen.
Sist endret av OnkelJubalon; 29. mai 2019 kl. 13:34. Grunn: Skrivefeil
Ikke bry deg med tanken om personvern. Når du leverer klagen så skriv navn og leilighetsnummer.
Enkelt formulert - Naboklage - Navn - Adresse - Hva som har skjedd - Ditt navn - Adresse og kontaktnummer.

Lever skriftlig eller på epost.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du er innanfor uansett. Å nytte ikkje-sensitive personopplysninger som navn i dagleglivet er totalt uproblematisk. Det er styret som vil ha ansvar for å handsame personopplysninger dei mottek på forsvarleg måte. Du vil ikkje ha noko ansvar i så måte.
Anmeld og send klage. Du har ditt på det rene.