Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 4708
Hei!

Jeg har følgende specs på maskinen min:

Prosessor: Intel (R) Core (TM) i7-3820 CPU @ 3.60 GHz
Grafikkort: GeForce GT 630 (PCI Express x8 Gen2)
Ram: 16 gb
Windows 10 Pro

Jeg spiller blant annet Diablo 3 og Division 2, og begge spiller henger hele tiden litt etter, noe som gjør det fryktelig å spille. Noen som har peiling på hvorfor? Er det noen innstillinger jeg må fikse på kanskje?


Hilsen frustrert gamer
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du har maskinvare frå 2012.
Jeg har maskinvare fra 2010 på en annen PC, med dårligere specs, men det lagger ikke på denne måten fordet om. Kan det være noe innstillinger på grafikk-kortet?

Og det er ikke snakk om lagging på måten av at det hakker, men mer enn at alt skjer noen millisekund etter at man har gjort ting.
Sist endret av Master Yoda; 10. april 2019 kl. 16:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Tipper at du har sterkere cpu enn gpu og du da får en flaskehals av noe slag, test med nyere gpu
Med et noe mer moderne skjermkort vil nok mye bli bedre. Hvis du i tillegg går over til SSD vil nok det meste av lagg være borte.
Limited edition
Moff's Avatar
Det kan være mange ting som foregår her. Hvis en svakere PC klarer å kjøre de samme spillene med samme grafikkinnstillinger, så er det nok ikke noe problem at maskinvaren er gammel. Det kan selvsagt ha oppstått skade på dem, men først bør vi få klarhet i hva du mener når du sier "lagg". Det er typisk 3 forskjellige ting som kan skje;
1: Bildet hakker kontinuerlig. Du har lav "FPS", og får bare et nytt bilde på skjermen av og til.
2: Bildet fryser i lengre perioder før det rykker til og fortsetter i normalt tempo - og så fryser det på nytt litt senere.
3: (Online-spill) Du har normal "FPS", alle bevegelser er glatte, men spillet oppfører seg rart. Andre spillere "teleporterer", du har problemer med å plukke opp objekter og åpne menyer. Du kan altså bevege deg helt fint, men det virker som spillet ignorerer deg når du prøver å gjøre noe.

De vanligste problemene for disse 3 er:
1: For svak/gammel maskinvare. Senk grafikkinnstillingene evt. kjøp nye deler.
2: Prosessor eller skjermkort jobber for mye. Kan tyde på temperaturproblemer (fjern støv fra PC, sjekk at vifter fungerer). Kontroller om noen andre programmer i bakgrunnen sluker maskinkraft.
3: Nettverksproblemer. Dette kan skyldes for treg internett-forbindelse eller pakketap. Veldig typisk hvis du spiller over trådløst med svakt eller ustabilt signal.
Hvis dere skulle kjøpt ny prosessor, grafikkort og ram, hva ville dere anbefalt til gaming?
Først må du fortelle hva slags hovedkort (motherboard) du har.
Sist endret av SkurtNilsen; 11. april 2019 kl. 03:09.
ASUS P9X79 LE, Socket-2011, PC-REP

Dette er hovedkortet. Link til komplett: https://www.komplett.no/product/758719?noredirect=true#
CPU'en din er forsåvidt helt ålreit enda. Hadde ikke prioritert å oppgradere den i det hele tatt(kontra de andre delene iaf)

GPU'en er derimot pent sagt, relativt shit. GT630 ligger langt bak, og var ikke godt når det kom engang to be fair. Her kan du se det sammenlignet med et GTX 1060(budsjett/mid tier ish)
https://gpu.userbenchmark.com/Compar...30/3639vsm7766

Anbefaler som meitemark ovenfor nevnte, et nytt grafikkkort og en SSD for en kjapp og responsiv PC. I forhold til hvilket grafikkort du vil ha så må du komme med et budsjett. Alt vil nok være en kraftig oppgradering fra hva du har, men du har kort ifra 1000 lappen og oppover(lommeboka setter grensa). Når det er sagt ser jeg for meg at maksen er 6000-7000 er absolutt maks iforhold til at CPUen din ikke blir bottleneck deluxe. Du får tak i 1080ti(1060 og 1070 kan anbefales ellers) på bruktmarkedet til en pen slant for tiden. Det er et beist av et kort for ditt bruk
Hva slags skjerm bruker du?

Hakker det eller er det bare bevegelsene som henger etter?
Bevegelsene henger etter ja. Så jeg beveger musen og så skjerm ting etterpå. Bruker en Benq skjerm, GW2750.
Kan nesten garantere at det er pga. din type RAM er gammel, og du ikke bruker SSD

Jeg hadde samme problemet med alle spill, det var ikke lav FPS - men det var hakkete og konstant sånn småstuttering som irritere meg til vanvidd siden jeg nettopp hadde kjøpt en gaming laptop, som de så fint kalte den.

Dro tilbake, la til SSD + kjøpte 8GB ram til - så ble den helt gal liksom.

Den gikk fra hakkete, 120-150 FPS på CS til konstant 300+ FPS i alle situasjoner, selv de verste smoke/eksplosjon/mye fiender på skjermen.

Var som om du hadde bil med 3 hjul.

Den kommer til å gå framover, men ubalansert, tregt og jævlig

Så legger man på 1 hjul til, og det blir helt fantastisk
Sitat av Oslobaronen Vis innlegg
Kan nesten garantere at det er pga. din type RAM er gammel, og du ikke bruker SSD

Jeg hadde samme problemet med alle spill, det var ikke lav FPS - men det var hakkete og konstant sånn småstuttering som irritere meg til vanvidd siden jeg nettopp hadde kjøpt en gaming laptop, som de så fint kalte den.

Dro tilbake, la til SSD + kjøpte 8GB ram til - så ble den helt gal liksom.

Den gikk fra hakkete, 120-150 FPS på CS til konstant 300+ FPS i alle situasjoner, selv de verste smoke/eksplosjon/mye fiender på skjermen.

Var som om du hadde bil med 3 hjul.

Den kommer til å gå framover, men ubalansert, tregt og jævlig

Så legger man på 1 hjul til, og det blir helt fantastisk
Vis hele sitatet...
Problemet, er at cpuen prøver å offloade enkelte ting til GPU, da prossessorene her har blitt utrolig bra, det takler ikke 630 kort
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Oslobaronen Vis innlegg
Kan nesten garantere at det er pga. din type RAM er gammel, og du ikke bruker SSD
Vis hele sitatet...
Meh. RAM har vorte bedre siste ti åra, men ikkje ekstremt mykje betre. SSD er heller ikkje relevant med mindre du faktisk må lese data frå disk. Dei fleste spel er lagt opp slik at du ikkje er avhengig av veldig god disk-IO.

Skjermkort, derimot. Trådstarter har det som var low-end skjermkort når det kom på markedet i 2012. Og skjermkort har hatt stor utvikling.
Drit i alt annet som har blitt sagt her før du har gått til anskaffelse av et nyere skjermkort. Resten av hardwaret ditt er helt ok - ca samme som jeg bruker med en 1070. Funker fjell det
Nytt skjermkort er alt du trenger
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Meh. RAM har vorte bedre siste ti åra, men ikkje ekstremt mykje betre. SSD er heller ikkje relevant med mindre du faktisk må lese data frå disk. Dei fleste spel er lagt opp slik at du ikkje er avhengig av veldig god disk-IO.

Skjermkort, derimot. Trådstarter har det som var low-end skjermkort når det kom på markedet i 2012. Og skjermkort har hatt stor utvikling.
Vis hele sitatet...
Ikke si Meh og rams opp masse ancient piss du har lest på nett

Alle som liker å tro de er PC-guru sier alltid det der. "SSD har ikke noe å si"

Det har det visst. Selv når du er inne på spillet, og ikke bare ved rask oppstart

Samme gjelder RAM, det er så stor forskjell på RAM idag at man kan investere i kun 8GB DDR4 2400 Mhz - så yter det bedre enn 32GB gammal, treg RAM

Men tro hva du vil, du kan "meh" "meH" så mye du vil. Jeg bygger PC'er og selger entry level på Finn året rundt
Sist endret av Oslobaronen; 23. april 2019 kl. 09:44. Grunn: la til ekstra setning om ram
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Oslobaronen Vis innlegg
Ikke si Meh og rams opp masse ancient piss du har lest på nett
Vis hele sitatet...
Du, derimot, kan nesten garantere at det er på grunn av gammal RAM og mangel på SSD.

SSD er vel og bra, og ei oppgradering som absolutt er verdt pengane, men det er altså først relevant om disk-IO er bottleneck. Det samme gjeld RAM. Siste generasjons RAM har ca. doble båndbreidda av DDR2, som sjølvsagt er relativt stor forbetring, men igjen; du nevner meir RAM, og samtidig gammal RAM i eksempelet ditt...

Største problemet med maskinvaren trådstarter har er eldgammalt og low-end skjermkort. Det overser du i ditt svar. Difor trur eg ikkje du skal vere alt for bastant om maskinvare.
Du er enten stein, idiot, eller en kombinasjon av begge, om du tror en oppgradering av RAM og disk vil gi bedre ytelse enn en oppgradering av skjermkort når TS sitter med et 630.
IT-Konsulent
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Du, derimot, kan nesten garantere at det er på grunn av gammal RAM og mangel på SSD.

SSD er vel og bra, og ei oppgradering som absolutt er verdt pengane, men det er altså først relevant om disk-IO er bottleneck. Det samme gjeld RAM. Siste generasjons RAM har ca. doble båndbreidda av DDR2, som sjølvsagt er relativt stor forbetring, men igjen; du nevner meir RAM, og samtidig gammal RAM i eksempelet ditt...

Største problemet med maskinvaren trådstarter har er eldgammalt og low-end skjermkort. Det overser du i ditt svar. Difor trur eg ikkje du skal vere alt for bastant om maskinvare.
Vis hele sitatet...
Oslobaronen er nok han som selger shitty PCer til overpris på Finn. 1070 kort med intel Pentium prosessor. Og kaller en PC med GTX 760 og i3 35500 (eller hva det var), for tidenes gamingmaskin.

Det er nok GPU som vidarlo sier. GTX 630 var aldri et bra skjermkort.

SSD vil hjelpe på oppstart, og mer ram vil kunne hjelpe om det er RAM som går i taket. Enkelt for TS å sjekke dette med logging.. Men hadde satset på nytt skjermkort.

Skal TS gå over til DDR4 RAM, må han ha nytt HK, og ikke sikkert at han finner et HK som støtter både noe eldre CPU og nyere RAM, uten at jeg har sjekket dette.. Gå for nytt GPU og se om det bedrer det. Det bør det gjøre.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Grossie Vis innlegg
Skal TS gå over til DDR4 RAM, må han ha nytt HK, og ikke sikkert at han finner et HK som støtter både noe eldre CPU og nyere RAM, uten at jeg har sjekket dette.. Gå for nytt GPU og se om det bedrer det. Det bør det gjøre.
Vis hele sitatet...
Det finst grunnleggande sett ikkje. Minnekontroller er på CPUen i dag. Dvs. at du må bruke RAM som matcher det CPUen forventer. Om du ser på Intel sitt datablad for CPUer ser du kva RAM aktuell CPU støtter.

Å bytte RAM eller CPU vil i praksis sei å bytte hovudkort, CPU og RAM. GPU kan derimot byttast langt friare.
Unlicensed Surgeon
Sitat av Oslobaronen Vis innlegg
Ikke si Meh og rams opp masse ancient piss du har lest på nett

Alle som liker å tro de er PC-guru sier alltid det der. "SSD har ikke noe å si"

Det har det visst. Selv når du er inne på spillet, og ikke bare ved rask oppstart

Samme gjelder RAM, det er så stor forskjell på RAM idag at man kan investere i kun 8GB DDR4 2400 Mhz - så yter det bedre enn 32GB gammal, treg RAM

Men tro hva du vil, du kan "meh" "meH" så mye du vil. Jeg bygger PC'er og selger entry level på Finn året rundt
Vis hele sitatet...
Er du sikker at RAM hastigheten spiller stor rolle?
Sitat av Grossie Vis innlegg
SSD vil hjelpe på oppstart, og mer ram vil kunne hjelpe om det er RAM som går i taket.
Vis hele sitatet...
SSD vil hjelpe på mye mer enn oppstart. På jobb sitter jeg med en datamaskin som er litt svak, men grei nok for det jeg gjør, ihvertfall på papiret. i3 med 6gb ram og treg, treg snurredisk. Moderne nettlesere som Chrome og Firefox sluker ram og IO på disk gjør at når maskinen skal skrive til virtuelt minne, så kan ikke maskinen brukes til noe som helst utover som impromptu grunn for kaffepause.

Fant en gammel og liten SSD og satte opp som swap-disk og at alt virtuelt minne skal brukes derfra. Nå oppleves maskinen like bra som den i7'en jeg sitter med hjemme med mye ram og bare SSD (og mye heftigere skjermkort, men på jobb gamer jeg ikke).

Den trege snurredisken er fortsatt hoveddisken, men den bruker jeg bare under oppstart av maskin og programmer, resten er minne / SSD.
Har et tilsvarende spørsmål:
Jeg bruker en midlertidig build når jeg er hjemme. Der setter jeg inn mitt GTX1070 skjermkort, og har en i5 2500k CPU. Sliter med å holde 100fps i Overwatch, med så lave settings at bildet blir blurry. Prøvde også på Apex Legends nå, og det var rimelig hakkete. Er det 2500k-en som holder alt igjen? Får inntrykk av at andre kjører spill mye bedre med ganske tilsvarende specs, så det føles som om noe ikke stemmer helt.