Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 20882
Hei, jeg trenger hydrogenperoksid til å etse noen kretskort.
Leste runt på nettet at den kan skaffes på apoteket, men en kjapp søk i nettkatalogene ga ingen resultat.

Er det noen her som vet hvor hydrogenperoksid kan skaffes eller har kjøpt det selv?

Befinner meg i Oslo/Akershus.
Sitat av Lunch Vis innlegg
Hei, jeg trenger hydrogenperoksid til å etse noen kretskort.
Leste runt på nettet at den kan skaffes på apoteket, men en kjapp søk i nettkatalogene ga ingen resultat.

Er det noen her som vet hvor hydrogenperoksid kan skaffes eller har kjøpt det selv?

Befinner meg i Oslo/Akershus.
Vis hele sitatet...
Du kan få det i veldig små doser fra glowsticks :-P
Hydrogenperoksid kan du få på apoteket til blodpriser. Etter 22.07.11 er det ekstremt vanskelig å få importert stoffet i en konsentrasjon høy nok til etsing av kretskort pga at det kan brukes i syntese av diverse stoffer PST ikke er så glade i.

Selv benytter jeg meg av Jern(III)klorid som etsestoff. Meget effektivt, og kan kjøpes hos Krepro.
http://www.krepro.no/jernklorid-40.html
Lunch's Avatar
Trådstarter
61 2
Sitat av TylerDurden Vis innlegg
Du kan få det i veldig små doser fra glowsticks :-P
Vis hele sitatet...
Hverken meg eller Google klarte å finne H202 på den siden :/

HobbyKomponent, 3% er vel ikke så veldig høy konsentrasjon..

Selv synes jeg at jernklorid er litt gammeldags å bruke når det er så mange negative siden ved den (bruker lang tid, lager merker på klærne osv..).

Nå bruker jeg kobberklorid som bruker lengre til enn jernklorid, men blandingen er mer nøytralfarga og er letterre å vaske av om du får det på buksa.

Har lyst å prøve hydrogenperoksid og/eller natrium/ammonium persulfat.
Dissa bruker ikke lengre tid enn 10 (+-5avhengig av blande forhold) min. til etsing under gode forhold. Har funnet begge på Krepro, hydrogenperoksid for 980/5liter
og Natrium persulfat for 154/kg som jeg mest sannsynlig skal bestille. Takk for siden

P.S Hvor stor er sannsynligheten for at jeg får politi på døra om jeg bestiller 3% Hydrogenperoksid på ebay, ganske rimelige priser der?

P.S.S HobbyKomponent, skaff deg "variable kondensatorer" til nettbutikken
Sist endret av Lunch; 22. februar 2014 kl. 21:57.
P.S Hvor stor er sannsynligheten for at jeg får politi på døra om jeg bestiller 3% Hydrogenperoksid på ebay, ganske rimelige priser der?
Vis hele sitatet...
Ganske lik null. Om de så kommer, så har du likevel ikke gjort noe ulovlig, så da er det vel ikke noe problem?
Lunch's Avatar
Trådstarter
61 2
Sinken, HobbyKomponent er vel ikke enig med deg
Sitat av HobbyKomponent Vis innlegg
Etter 22.07.11 er det ekstremt vanskelig å få importert stoffet i en konsentrasjon høy nok til etsing av kretskort pga at det kan brukes i syntese av diverse stoffer PST ikke er så glade i.[/url]
Vis hele sitatet...
Må si at de kobbersulfat pulver jeg bruker nå var også bestillt på ebay, men om jeg husker riktig var det litt før 22.07.11. Derfor var jeg litt usikker. Men skal prøve, koster bare 60 kroner per liter for H2O2 uansett.
3% er ikke en høy konsentrasjon.

Uansett, om du ikke har planer om å bruke det til noe ulovlig, og stoffet ikke er ulovlig i seg selv, får du ikke noe problemer.
Sterkeste jeg har kommet over er denne på 10%, men det er vel neppe godt nok.
Lunch's Avatar
Trådstarter
61 2
PyroMartin, jepp mer enn nok.

Tusen takk alle sammen!
De på apoteket kan bestille 10% for deg vis du spør, for same prisen. Og du kan konsentrere dette med og fordampe lit av vannet.

Og du kan bestille 35% på ebay, jeg fikk importert det uten problemer.
Lunch's Avatar
Trådstarter
61 2
Har allerede bestilt en 500 ml. flaske som bør holde til sommeren, så får vi se om det er noe erstatning for kobbersulfat og jernklorid