Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1315
Hei

Har en periode nå laget timelapse med digitalt fotografi-apperat

Men så vidt jeg vet så skal det være mulig med videokamera også, som man kjører opp i god hastighet i ettertid?!
Vil dette vanligvis få ett bedre resultat enn med stillbilder?

Jeg holder primært på med himmelen, skyer og sol nå.

Kan jeg bruke noe så enkelt som moviemaker til å kjøre opp hastigheten på videoen etterpå i såfall?

Tar gjerne i mot andre eventuelle tips og triks innen dette, både DSLR og Videokamera.

Takker for svar.

Edit: Jeg vet det er en del prøving og feiling innen dette, men hvilken FPS anbefales vanligvis til å timelapse skyer?
og hvor ofte i sekunder?
Den siste lagde jeg med ett bilde hvert 10'ende sekund, og 17 fps.
Sist endret av Fuzzybossen; 10. august 2011 kl. 21:03.
Beste resultatet med stillbilder, du kan gjøre alt du har nevnt her + mye mer med Sony Vegas, da sparer du nokså mye tid enn å bruke windows movie maker :P
Angående tips kan du kjøpe en rig som flytter seg 1cm+ i timen, så får du litt bevegelse i time-lapsen.
Om du vil ha noen linker bare si ifra

EDIT: den bevegelse riggen er ganske svin-dyr
Sist endret av AkzFast; 10. august 2011 kl. 21:07.
Konsulenten
Fuzzybossen's Avatar
Trådstarter
Sitat av AkzFast Vis innlegg
Beste resultatet med stillbilder, du kan gjøre alt du har nevnt her + mye mer med Sony Vegas, da sparer du nokså mye tid enn å bruke windows movie maker :P
Angående tips kan du kjøpe en rig som flytter seg 1cm+ i timen, så får du litt bevegelse i time-lapsen.
Om du vil ha noen linker bare si ifra

EDIT: den bevegelse riggen er ganske svin-dyr
Vis hele sitatet...
Takk for svar.
Ja trodde nok egentlig det var best med stillbilder med tanke på effektene jeg oppnår, men tenkte jeg kunne teste ut litt forskjellig.

Har og tenkt på en slik rigg og har funnet ut at den ikke er så fryktelig billig
Men kan jo ta noen timer den ene veien, så flytte til en annen vinkel noen timer osv. Selvsagt ikke samme effekten, men en del billigere

Edit: Du kan gjerne gi meg en link eller to, kan være artig å se litt på dem
Nå har ikke jeg prøvd å lage en timelapse med videokamera, men så lenge du kan sette instillingene "fast" slik at bildet ikke flimrer bør vel resultatet bli noelunde det samme som med DSLR.

Når det gjelder timelapse av skyer kommer det litt an på hvor fort skyene går. Går de fort er et bilde hvert 2-3 sekund greit, går de sakte er det greit med 10-15 sekunder mellom hvert bilde. FPS på den ferdige filmen bør være 24 fps for en smooth film.

En timelapse rail er ganske så dyr ja, men det lager absolutt litt mer liv i filmen. Om du ikke vil invistere i en ferdiglaget en kan du jo prøve å lage en selv, da blir det fort litt billigere

Og så har jeg et tips til deg. Prøv å lage en timelapse av noe som ikke er blitt gjort tusen ganger før. Solnedgang, skyer og denslags er oppbrukt for lenge siden (men helt greit til å lære seg teknikker og slikt på). Prøv å finn på noe originalt, noe som folk ikke har sett hundrede ganger før.
På mange DSRL-kamera er det innebygd time-lapsefunksjon. Opptak med intervall tror jeg de kaller det Da kan du selv stille hvor mange bilder den skal ta, hvor lenge mellom hvert bilde etc

Ang. timelapse-rig: Det enkleste er ofte det beste
Konsulenten
Fuzzybossen's Avatar
Trådstarter
Sitat av Kjeee Vis innlegg
Nå har ikke jeg prøvd å lage en timelapse med videokamera, men så lenge du kan sette instillingene "fast" slik at bildet ikke flimrer bør vel resultatet bli noelunde det samme som med DSLR.

Når det gjelder timelapse av skyer kommer det litt an på hvor fort skyene går. Går de fort er et bilde hvert 2-3 sekund greit, går de sakte er det greit med 10-15 sekunder mellom hvert bilde. FPS på den ferdige filmen bør være 24 fps for en smooth film.

En timelapse rail er ganske så dyr ja, men det lager absolutt litt mer liv i filmen. Om du ikke vil invistere i en ferdiglaget en kan du jo prøve å lage en selv, da blir det fort litt billigere

Og så har jeg et tips til deg. Prøv å lage en timelapse av noe som ikke er blitt gjort tusen ganger før. Solnedgang, skyer og denslags er oppbrukt for lenge siden (men helt greit til å lære seg teknikker og slikt på). Prøv å finn på noe originalt, noe som folk ikke har sett hundrede ganger før.
Vis hele sitatet...
Takker for tips!
Ja, sant det, ett søk på youtube viser jo at ideen min er rimelig oppbrukt he he, men nå i første omgang er dette mer for min egen skyld, for å se at jeg får det til, og at jeg har mine egne bilder fra dette.
Vil selvsagt jobbe for å utvikle meg innen dette, og dermed prøve å finne på litt mer kreativt.
Jeg får se hvor langt jeg drar denne, men har ett håp om å kunne bli flink innen dette, og da kan jo en slik motorisert rigg bli en fin investering senere.

Sitat av Eplegutten Vis innlegg
På mange DSRL-kamera er det innebygd time-lapsefunksjon. Opptak med intervall tror jeg de kaller det Da kan du selv stille hvor mange bilder den skal ta, hvor lenge mellom hvert bilde etc

Ang. timelapse-rig: Det enkleste er ofte det beste
Vis hele sitatet...
Ha ha, den var jo ikke så all for dum, men jeg er nok litt mer redd for mitt kamera enn det fyren på youtubefilmen var

Jeg har ett Canon EOS 450D, så har ikke noe timelapsefunksjon der, men bruker ett program på PC'en til å styre den med, så det funker veldig bra.
Vil skaffe meg en fjernkontroll fra Dealextreme etterhvert med dette innebygget.
Fikk bare lyst å sende deg denne videoen, utrolig timelapse og ikke en "vanlig" timelapse, veldig spesiell:
http://www.youtube.com/watch?v=V_rxAQTKQ6Y
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Bevegelse i timelapse kan nok til en viss grad forfalskes i post ved å velge et utsnitt og bevege dette. «Zoome» kan man også gjøre slik.
Konsulenten
Fuzzybossen's Avatar
Trådstarter
Sitat av AkzFast Vis innlegg
Fikk bare lyst å sende deg denne videoen, utrolig timelapse og ikke en "vanlig" timelapse, veldig spesiell:
http://www.youtube.com/watch?v=V_rxAQTKQ6Y
Vis hele sitatet...
Den var jo kjempebra, da har jeg ett mål!
Årets "high end" consimer-modeller fra Panasonic har timelapse innebygget: SD800, SD900/TM900
Sist endret av hemmeligegreier; 16. august 2011 kl. 18:35.