Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 7385
Hallo. Har søkt litt rundt på det store vide nettet, og på Freakforum, uten å finne noe egentlig svar på problemet mitt. Starter derfor en tråd, og håper på det beste.
Jeg har nettopp fått lyse altibox, og prøver å bruke bittorrent på det. Men jeg får ikke åpnet noen porter, så nedlastningshastigheten er ikke akkurat det den burde vært. Noen som har noen forslag eller ideer til hvordan jeg kan gjøre dette? Forslag mottas med takk. I tillegg skal jeg ta en øl for dere.
Jeg kan minimalt om nettverksting, for å ha det sagt først, men det eneste som funka hos meg hos Lyse var å få fast IP-adresse. Såvidt jeg har forstått er det ingen brannmur i hjemmesentralen til Altibox, ihvertfall ikke den som ikke har trådløs-muligheter.
cpl4 (den med antennene) støtter vistnok ikke UPNP.
det som kan løse problemet er enten å port fwd på admin siden til din lokale leverandør.
står en pinkode og kundenr der du skal logge inn, etterpå må du restarte hjemmesentralen.

ellers kan du gå på samme siden og sette din lokale ip i DMZ. da overføres alle porter som ikke står i port fwd lista mot din interne ip
I de nye til Lyse/Altibox må man logge inn på leverandørens hjemmeside og åpne porter der, som han oppfor skriver.
Tusen takk. Skal prøve på det. Skal ta en pils for dere, som jeg lovde:P
▼ ... mange måneder senere ... ▼
funket dette ? Fikk du det til ?
▼ ... over et år senere ... ▼
Heisann, har samme problem tror jeg, jeg har flytta inn i ny leilighet. Og jeg tenkte å kjøre en Minecraft server slik som jeg gjorde hjemme der jeg bodde før, jeg tenkte jeg kunne bare gå å åpne porter på 192.168.0.1 eller 10.1 som det er hos meg nå, og som oftest kommer det opp Username Og password. Disse vet jo ikke jeg, men jeg er ganske sikker på at Huseier ikke har gjort stort med dette, er det noe default pw eller må man gå på denne hjemmesiden dere snakker om.
Ring altibox, be om bridge mode, kjøp egen router som du stapper på direkte fra boksen. Åpne porter som du vil i den, voila!
Sitat av Darkanor Vis innlegg
Heisann, har samme problem tror jeg, jeg har flytta inn i ny leilighet. Og jeg tenkte å kjøre en Minecraft server slik som jeg gjorde hjemme der jeg bodde før, jeg tenkte jeg kunne bare gå å åpne porter på 192.168.0.1 eller 10.1 som det er hos meg nå, og som oftest kommer det opp Username Og password. Disse vet jo ikke jeg, men jeg er ganske sikker på at Huseier ikke har gjort stort med dette, er det noe default pw eller må man gå på denne hjemmesiden dere snakker om.
Vis hele sitatet...
Dersom du blir møtt med login-vindu når du forsøker logge inn i web interfacet til routeren din kan du se om infoen står dokumentert i medfølgende papirer, evt. ringe leverandøren din og be om det. I verste tilfelle høre om de kan åpne gitt port for deg.
logg på sentralen og åpne... pass på å åpne i brannmur og evt. antivirus hvis du har det.
Overskuddsmateriell
Sitat av flexd Vis innlegg
Ring altibox, be om bridge mode, kjøp egen router som du stapper på direkte fra boksen. Åpne porter som du vil i den, voila!
Vis hele sitatet...
Det er kun 3 grunner til å sette routern i bridgemode.
1) Hjemmesentralen har ikke nok rekkevidde på trådløsnettet og du ønsker å utvide med en router med kraftigere sender
2) Hjemmesentralen har ikke den kapasiteten som er ønsket
3) Hjemmesentralen har ikke nok valgalternativer

Hvis ikke noe av dette er aktuelt så vil hjemmesentralen gjøre jobben og man trenger ikke kjøpe en router.

Sitat av psilonaut Vis innlegg
logg på sentralen og åpne... pass på å åpne i brannmur og evt. antivirus hvis du har det.
Vis hele sitatet...
Det du sier her er missvisende, du logger ikke på sentralen men hjemmesiden til din nettlevrandør. Dette med personlig brukernavn og passord.
Husk å restart hjemmesentralen etter du har endra settings.
Sist endret av Bullhill; 9. januar 2011 kl. 10:55.
som de sier over og vi har sagt tidligere.
Logg på HJEMMESIDEN til din LEVERANDØR. ikke direkte på routeren.
Herfra kan du styre alt. ikke vits og sette opp egen router om port fwd er eneste grunnen
Sitat av Bullhill Vis innlegg
Det er kun 3 grunner til å sette routern i bridgemode.
1) Hjemmesentralen har ikke nok rekkevidde på trådløsnettet og du ønsker å utvide med en router med kraftigere sender
2) Hjemmesentralen har ikke den kapasiteten som er ønsket
3) Hjemmesentralen har ikke nok valgalternativer

Hvis ikke noe av dette er aktuelt så vil hjemmesentralen gjøre jobben og man trenger ikke kjøpe en router.



Det du sier her er missvisende, du logger ikke på sentralen men hjemmesiden til din nettlevrandør. Dette med personlig brukernavn og passord.
Husk å restart hjemmesentralen etter du har endra settings.
Vis hele sitatet...
Det er faktisk en god grunn til å sette routeren i bridge mode for å så bruke egen router bak ISP sin. Deres router suger grenseløst og man må koble seg på et knotete interface for å forandre porter.

Det man derimot tjener med å f.eks kjøre en router med DD-WRT eller Tomato er kontroll over porter og brannmur som man vil veldig enkelt, logging, konfigurasjon av alt du trenger inkl. antageligvis bedre krypteringstøtte og lignende enn ISP sin router.

Og i tillegg slipper man å styre med at deres nettinterface fungerer dårlig.

De første routerene fra altibox var uten brannmur og krevde at du hadde egen routere å sette opp, noe som fungerer utrolig godt. Eneste grunn til at de har noe annet enn bridge mode nå er at gjennomsnitts personen ikke vet hvordan man setter opp sånt, selv om det er trivielt.

Jeg har hatt en 100% bedre brukeropplevelse som altibox kunde med bridgemode enn jeg har hatt med samtlige andre ISPer vi har hatt her som har inkludert egen dårlig brannmur/routerløsning. Marerittet kan beskrives som Thompson dritet både NGT og Canal Digital prakker på folk.
Overskuddsmateriell
Sitat av flexd Vis innlegg
Det er faktisk en god grunn til å sette routeren i bridge mode for å så bruke egen router bak ISP sin. Deres router suger grenseløst og man må koble seg på et knotete interface for å forandre porter.

Det man derimot tjener med å f.eks kjøre en router med DD-WRT eller Tomato er kontroll over porter og brannmur som man vil veldig enkelt, logging, konfigurasjon av alt du trenger inkl. antageligvis bedre krypteringstøtte og lignende enn ISP sin router.

Og i tillegg slipper man å styre med at deres nettinterface fungerer dårlig.

De første routerene fra altibox var uten brannmur og krevde at du hadde egen routere å sette opp, noe som fungerer utrolig godt. Eneste grunn til at de har noe annet enn bridge mode nå er at gjennomsnitts personen ikke vet hvordan man setter opp sånt, selv om det er trivielt.

Jeg har hatt en 100% bedre brukeropplevelse som altibox kunde med bridgemode enn jeg har hatt med samtlige andre ISPer vi har hatt her som har inkludert egen dårlig brannmur/routerløsning. Marerittet kan beskrives som Thompson dritet både NGT og Canal Digital prakker på folk.
Vis hele sitatet...
Da er du inne på punkt 3 som jeg skrev med valgalternativer.

De ferreste endrer settings flere ganger i uka og kommer til å se på logger. Kryptering på trådløsnettverk følger standarer som altiboxen støtter fullt ut.

Når du setter den i bridge-mode så tar du også allt ansvar selv for å beskytte deg mot angrep utenfra.
Er det ikke enklere å la Altibox ta å justere brannmuren? De har folk som garantert kan mere om dette enn en vanlig nerd.

Hva bruker du loggene til?


Kan legge til at jeg selv har satt den i bridge-mode fordi den er for svak CPU og RAM messig for å ta unna trafikken. DD-WRT klarer heller ikke det så jeg kjører SmoothWall.
4) man ønsker en fast ekte internett adresse på en enten egen router eller direkte på egen maskin
Grunn 1, 2 og 3 er alle like gode grunnen til å bytte. Evt så kan man bare innse at det er mye lettere å bruke egen router man har full kontroll over.