Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 438
Hei folkens!
En stund siden la jeg ut et spørsmål om hvor lenge jeg mister lappen og bla bla bla etter at jeg ble tatt med THC i blodet bak rattet.
Retten konkluderte med 12 mnd, og nå som det kun er 3-4 mnd igjen, så har jeg snoket litt rundt på nett angående det å få den tilbake.
Har fått inntrykk av at man må få godkjent helseattest, som innebærer 6 mnd med urinprøver for å vise rusfrihet.
Men i min sak sa hverken politiet eller domstolen noe som helst om helseattest og urinprøver.
Så mitt spørmsål er da; er dette noe jeg burde visst selv på eget initiativ?? Eller er det sånn at siden jeg ikke har fått beskjed fra hverken politi eller domstolen , så trenger jeg ikke avlegge urinprøver?
Blir dritkjipt om jeg må det, og dermed utsette lappen med 2+ mnd til :/
Takk for svar på forhånd <3
Hei du
Er du sikker på at det er riktig at du må gjennom legen og ta urinprøver? Det er nemlig to forskjellige måter å miste lappen på når det kommer til rusmisbruk.

1: At du utløser legens meldeplikt, da melder legen fra til statsforvalteren om at du ikke oppfyller helsekravene for førerkort. Dette er da ikke en straff, men et forvaltningsvedtak, og politiet involverer seg ikke i saken annet enn at de ber deg levere inn førerkortet fordi du ikke oppfyller helsekravene. Det er i dette tilfellet at du må samarbeide med legen din og levere urinprøver og få en legeattest som du da leverer sammen med en søknad om tilbakelevering av førerkort til statsforvalteren eller politiet (avhengig av om saken din må vurderes av statsforvalteren eller politiet, spørs på om du for eksempel går på medisiner som påvirker kjøreevnen eller ikke)

2: At du blir tatt av politiet og mister førerkortet som følge av å ha blitt tatt for ruskjøring. Jeg har aldri blitt tatt for ruskjøring, men jeg har mistet førerkortet 3 ganger som følge av legens meldeplikt, så jeg har altså aldri gått gjennom prosessen der jeg har blitt tatt for ruskjøring, så det kan hende det jeg skriver her er feil, men som jeg forstår dette, så er det ikke nødvendigvis legen din du må ha hjelp av nå, da det at du har mistet førerkortet er en straffereaksjon, ikke et forvaltningsvedtak, så det er kanskje politiet og det de sier du må forholde deg til, ikke nødvendigvis legen din da legen din ikke kan gjøre noe med selve straffen, den må du sone uansett.
Jeg trengte ikke i følge domstol eller politi å avlegge prøver vet også flere som ikke har trengt det fea domstol eller politi sin siden men problemet kommer ofte når du ber om helseattest hos legen din. Er ikke sikkert su trenger men selv tok jeg ikke sjansen.
Sålenge det ikke står i dommen, så slipper du å pisse. Fikk 18 måneder, ingen krav om pissings i dommen, fikk godkjent helseattest uten noe spørsmål.