Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1067
Vi er godt gift og har 2 barn. Han har av ulike årsaker havnet i en økonomisk vanskelig situasjon for lenge siden. Har i flere år hatt akkurat nok til at det går rundt. Vi deler på felles utgifter mens egen gjeld er egen gjeld. Nå har det gått så langt at han skal søke gjeldsordning, da utleggssaker kommer på rekke og rad.
Min økonomi er nå ok, og jeg har så lyst til å kjøpe bil og da en helt ny bil. Har hatt flere biler de siste årene som har vært billige og fulle av problem. Siden enkelte bilforhandlere har rentekampanje for tiden og renten generelt i dag er på det høyeste, er det akkurat nå veldig gunstig å kjøpe bil med rente til 0.99% da det er det den ligger på for den aktuelle bilen.
MEN føler på en måte at det er feil av meg å kjøpe ny bil når ektefelle skal søke gjeldsordning. Samtidig er det en trygghet å ha en bil med garanti for en gangs skyld. Jeg kan ikke hjelpe min ektefelle med gjelden i form av å være kausjonist og hjelpe med refinansiering, da gjelden er alt for stor. Bør jeg vente i over 5 år med bilkjøp og i mellomtiden kjøpe atter en billig bruktbil eller kan jeg unne meg en nybil som vi alle kan ha nytte av uten å føle at dette er absurd?
Tror mannen din kan se langt etter gjeldsordning hvis du har såpass god økonomi at du vurderer ny bil.

Duner ikke ansvarlig for din manns gjeld, men den kan påvirke deg.på andre måter . Eier dere bolig sammen? Da må han selge sin del, hytte det samme.

Pluss at vil dere ha mulighet til å leve kun av din inntekt og det han får til livsopphold?

Ny bil er jo og et tapssluk, garanti eller ikke. Og jeg synes jo personlig at du heller bør hjelpe mannen din enn en ny bl
Trådstarter
3 1
Sitat av tearz83 Vis innlegg
Tror mannen din kan se langt etter gjeldsordning hvis du har såpass god økonomi at du vurderer ny bil.

Duner ikke ansvarlig for din manns gjeld, men den kan påvirke deg.på andre måter . Eier dere bolig sammen? Da må han selge sin del, hytte det samme.

Pluss at vil dere ha mulighet til å leve kun av din inntekt og det han får til livsopphold?

Ny bil er jo og et tapssluk, garanti eller ikke. Og jeg synes jo personlig at du heller bør hjelpe mannen din enn en ny bl
Vis hele sitatet...
Vel, jeg kan ikke hjelpe han da gjelden er for stor. Har ingen mulighet til å være kausjonist for en refinansiering på så stor gjeld.

Vi eier ingenting sammen. Vi leier bolig, og nåværende bil som er i ferd med å ryke er min.

Vi vet allerede at han får beholde sin del av husholdningsutgifter som livsopphold til seg selv og barna, husleie og til barnehage. At jeg må ta på meg internett og tv er ok.
Jeg har en ok økonomi men ikke nok til å hjelpe han på noen måte. Men jeg er usikker på om dette vil ha noen innvirkning på hans søknad?
Sitat av Lurerpå3 Vis innlegg
Vi er godt gift og har 2 barn. Han har av ulike årsaker havnet i en økonomisk vanskelig situasjon for lenge siden. Har i flere år hatt akkurat nok til at det går rundt. Vi deler på felles utgifter mens egen gjeld er egen gjeld. Nå har det gått så langt at han skal søke gjeldsordning, da utleggssaker kommer på rekke og rad.
Min økonomi er nå ok, og jeg har så lyst til å kjøpe bil og da en helt ny bil. Har hatt flere biler de siste årene som har vært billige og fulle av problem. Siden enkelte bilforhandlere har rentekampanje for tiden og renten generelt i dag er på det høyeste, er det akkurat nå veldig gunstig å kjøpe bil med rente til 0.99% da det er det den ligger på for den aktuelle bilen.
MEN føler på en måte at det er feil av meg å kjøpe ny bil når ektefelle skal søke gjeldsordning. Samtidig er det en trygghet å ha en bil med garanti for en gangs skyld. Jeg kan ikke hjelpe min ektefelle med gjelden i form av å være kausjonist og hjelpe med refinansiering, da gjelden er alt for stor. Bør jeg vente i over 5 år med bilkjøp og i mellomtiden kjøpe atter en billig bruktbil eller kan jeg unne meg en nybil som vi alle kan ha nytte av uten å føle at dette er absurd?
Vis hele sitatet...
Han søker jo gjeldsordning på vegne av seg selv, og ikke sammen med deg - men dine inntekter og formuer vil bli opplyst om. Da jeg hadde dette for noen år siden så kunne min daværende partner kjøpe hus selv om jeg hadde gjeldsordning, så vil tro at bilkjøp også fungerer.. men han kan få ett relativt mye høyere betalingsbeløp som gjør at din inntekt må betjene mer av daglig utgifter, regnestykket kan derfor bli en del annerledes i systemet til namsmannen enn i banken.
Hva fikk deg til å være sammen med en mann som er helt på trynet med penga sine? Og hvor dyr er bilen du har tenkt å kjøpe?
Sitat av Lurerpå3 Vis innlegg
Men jeg er usikker på om dette vil ha noen innvirkning på hans søknad?
Vis hele sitatet...
Det vil jeg absolutt tro. Det er kanskje ikke namsmannen som er problemet her men alle kreditorene som skal godkjenne søknaden. Kreditorene vil lete med lykt og lupe. Namsmannen er bare en "veileder og megler" oppe i dette. Og til slutt er det Tingretten som avgjør.

Du har jo fått gode svar på dette på kvinneguiden, hvorfor leter du etter andre?

Jeg forstår du har lyst på ny bil men hva sier egentlig namsmannen? Jeg ville nok ventet, verdien av å få en gjeldsordning er jo enorm sammenlignet med nybilfølelsen og noen desimaler på renten. Tanken over å bli sittende med denne nye bilen og avslag på søknaden har tydeligvis streifet deg.
Sitat av putinerdritt123 Vis innlegg
Hva fikk deg til å være sammen med en mann som er helt på trynet med penga sine? Og hvor dyr er bilen du har tenkt å kjøpe?
Vis hele sitatet...
Hvor mye skal det til for å havne i økonomisk ruin tenker jeg da.. og er det en deal breaker?
Alt som skal til er å bli syk over en lengre periode, eller feks bli berørt av nedbemanning så er man der veldig raskt.. å gå fra 100% inntekt til 60 er ganske dramatisk og kan få de fleste til å bli slått beina under.


Man kommer langt med en bil til 50 tusen,og det kan man klare finansiere på andre måter enn ved ett lån.
Velger man en litt kjedeligere bil er det ikke noe problem å få tak på en driftsikker bil som ikke lager uventa trøbbel.

Tviler på at dere kan få til begge deler hvis dere fortsetter å være gift. Å skille seg på papiret kan hende er en mulighet.
Ville ha booket en time med advokat jeg for å få skikkelig svar og ikke bare synsing

Personlig er det en ting jeg kan legge til.
Siden dere er gift så må du ikke se vekk ifra at du kan bli dratt inn i dette. De lopper han og så sitter du der da med forsørgerplikt.
Hvis mulig - Skill dere. Lev som samboere. Da kan ikke hans økonomi gå ut over din
Faktisk med mindre hun er skrevet opp som medlåntaker eller kausjonist så er gjelden mannen sitt problem.

Men at kreditor vil gjøre livet surt for hun og er det stor sjanse for.

Og hjelper ikke å skille seg hvis ditt navn står på papirene..

Eksempel

Så ja du kan kjøpe bil, og ja det vil se rart ut, og ja livet vil bli surt for dere i fem år uansett. Men så lenge gjeldsodningen blir fulgt så er han jo ferdig med det om fem år...

Men anbefaler heller og kjøpe en liten billig brukt bil ala ignis, lite trøbbel og lett å få deler.
Sist endret av tearz83; 21. mars 2024 kl. 14:52.
Trådstarter
3 1
Sitat av Lil@ Vis innlegg
Hvor mye skal det til for å havne i økonomisk ruin tenker jeg da.. og er det en deal breaker?
Alt som skal til er å bli syk over en lengre periode, eller feks bli berørt av nedbemanning så er man der veldig raskt.. å gå fra 100% inntekt til 60 er ganske dramatisk og kan få de fleste til å bli slått beina under.


Man kommer langt med en bil til 50 tusen,og det kan man klare finansiere på andre måter enn ved ett lån.
Vis hele sitatet...
Det er faktisk det som skjedde. Først nedbemanning og oppsigelser og ned i inntekt, for deretter å bli mangeårig syk. Hadde før en ryddig økonomi men alt ble rasert. Er ikke noe luksusfellen-eksempel, heller veldig uheldig.
Og det blir nok heller en rimelig bruktbil igjen, en stund til.

Takker for svar. Det blir nok å følge fornuften og skaffe seg en rimeligere bil. Jeg vet at hans gjeld er kun hans, vi eier ingenting sammen, leier bolig. Jeg vil likevel ikke risikere noe, velger heller en rimeligere bil og heller glede meg til en nyere i fremtiden.
Sist endret av Lurerpå3; 21. mars 2024 kl. 17:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.