Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 15997
Hvis jeg lager et eget produkt som jeg da selger til folk, må jeg skatte på dette da?
Fordi jeg har ingen firma og når jeg kjøper materialer så mener jeg at jeg har betalt mer enn nok skatt bare på det, og når jeg setter sammen noe som er funksjonelt og folk kjøper det, da har vel egentlig jeg retten på min side til å beholde disse pengene fordi jeg har et eget produkt som jeg har tjent mine egne penger på.
Altså det jeg kaller fortjent lønn for strevet.
Blir det sett på som skattesnyting?
Hvis det er tilfellet, da har jeg virkelig lite håp for hvordan Norge som nasjon vil utvikle seg videre i fremtiden, men det hadde vært veldig fint å få vite om dette faktisk er lov siden jeg går med planer om å lage noen morrosaker som kan brukes om sommeren og generelt til nytte for alle som har behov for noe av det lille ekstra som lignende produkter ikke har enda.

Takker for alle innspill på forhånd
Du kan som privatperson selge hjemmelagde ting på hobbybasis skattefritt.

Dette forutsetter at du bare selger sporadisk og ikke baserer deg på denne inntekta heller ikke som bi inntekt.

Du må derimot oppgi på selvangivelsen at du har solgt egenproduserte produkter og for hvor mye, du må deretter oppgi at dette er og anse som en hobby og må tas hensyn til.

Dersom du får en høy og regelmessig inntekt må dette skattes for, det er ingen konkrete inntektsgrenser for dette men det blir vurdert etter skjønn på skattekontoret.
Exterminate!
jonnis's Avatar
Her kan du lese om å tjene skattefritt på hobbyer. http://www.vg.no/dinepenger/artikkel.php?artid=598086
▼ ... over et år senere ... ▼
Trådstarter
16 0
Takker for gode svar
En annen ting jeg lurer på nå er å ta direkte betalt i kontanter.
Vil det bli sett på som svart?
Ikke nødvendigvis.
Sitat av zerogravity Vis innlegg
Hvis jeg lager et eget produkt som jeg da selger til folk, må jeg skatte på dette da?
Fordi jeg har ingen firma og når jeg kjøper materialer så mener jeg at jeg har betalt mer enn nok skatt bare på det, og når jeg setter sammen noe som er funksjonelt og folk kjøper det, da har vel egentlig jeg retten på min side til å beholde disse pengene fordi jeg har et eget produkt som jeg har tjent mine egne penger på.
Altså det jeg kaller fortjent lønn for strevet.
Blir det sett på som skattesnyting?
Hvis det er tilfellet, da har jeg virkelig lite håp for hvordan Norge som nasjon vil utvikle seg videre i fremtiden, men det hadde vært veldig fint å få vite om dette faktisk er lov siden jeg går med planer om å lage noen morrosaker som kan brukes om sommeren og generelt til nytte for alle som har behov for noe av det lille ekstra som lignende produkter ikke har enda.

Takker for alle innspill på forhånd
Vis hele sitatet...
Her kom det mange påstander og krav fra din side som ikke har noen rot i virkeligheten.

Når du kjøper materialer betaler du aldeles ikke noe skatt. Mulig du tenker på mva, men det er noe annet.

At du skal få "lønn for strevet" er da noe ALLE mennesker som jobber får, det kalles lønn, men det er også skattepliktig. Ja, det er "skattesnyting" å ikke oppgi inntekt.

Lite håp for Norge som nasjon? Hvis alle var som deg og ingen betalte skatt hva skjer da med skoler, sykehus, veier osv?

Hvis du ønsker å bo i dette landet får du også bidra litt. Registrer firma, før regnskap og betal skatt som alle andre.

Sitat av zerogravity Vis innlegg
Takker for gode svar
En annen ting jeg lurer på nå er å ta direkte betalt i kontanter.
Vil det bli sett på som svart?
Vis hele sitatet...
Ja, akkurat som når du betaler i butikken med kontanter - det blir også sett på som svart omsetning..........
Sist endret av Freakaholic; 15. mai 2013 kl. 14:01.
Den dagen jeg hadde strikka 20 stk. luer på hobbybasis, og solgt disse for 50 kr. stk. for deretter ført det opp på selvangivelsen vil aldri skje.
Man vil ikke havne i fengsel, man vil ikke bli tatt for skattesnusk og man jobber ikke svart. Kos deg med hobbyen din
Sist endret av Obster; 15. mai 2013 kl. 14:21.
Du er ikke skattepliktig før du har en omsetning på over 50 000kr. En annen sak er forsikringer etc. hvis du lager noe som potensielt kan være farlig.
Sitat av Plecto Vis innlegg
Du er ikke skattepliktig før du har en omsetning på over 50 000kr. En annen sak er forsikringer etc. hvis du lager noe som potensielt kan være farlig.
Vis hele sitatet...
Du er ikke skattepliktig før 39 950 kr, og du må søke frikort selv om du tjener mindre. Om han i tillegg har en annen jobb hvor han tjener over grensen gjelder det vel 4 000 kr skattefritt fra ulike personer, du kan feks jobbe hele sommeren hos naboen din med plenklipp, tjene 4k og ikke skatte dette, men om du tjener 10 k på å selge noe så må man benytte frikortet eller skatte det hvis man er over pga annen inntekt.
Sitat av H_Spyke Vis innlegg
Du er ikke skattepliktig før 39 950 kr, og du må søke frikort selv om du tjener mindre. Om han i tillegg har en annen jobb hvor han tjener over grensen gjelder det vel 4 000 kr skattefritt fra ulike personer, du kan feks jobbe hele sommeren hos naboen din med plenklipp, tjene 4k og ikke skatte dette, men om du tjener 10 k på å selge noe så må man benytte frikortet eller skatte det hvis man er over pga annen inntekt.
Vis hele sitatet...
Dette er om du er ansatt og får utbetalt lønn fra ett firma, og kalles frikort. Ett registrert selskap som har en inntekt på under 50.000,- i året trenger ikke skatte for disse.
Sist endret av petterfp94; 15. mai 2013 kl. 21:08.
Skatt på overskudd, lønn og uttak av kontanter
Når inntektene i virksomheten er større enn kostnadene, blir det et overskudd. Dette overskuddet er grunnlaget for beregning av skatt. Når du tar ut penger som kundene har innbetalt og bruker disse til private utgifter, skal dette ikke beskattes. Denne type uttak kaller vi privatuttak. Beskatningen skjer altså på overskuddet og ikke når du tar ut penger fra virksomheten. I et enkeltpersonforetak skal du ikke utbetale "lønn" til deg selv. Lønnskostnader får du først dersom du ansetter andre til å jobbe for deg i enkeltpersonforetaket. En ektefelle som deltar i utøvelse av enkeltpersonforetaket er ikke å betrakte som ansatt i virksomheten.
Vis hele sitatet...
beklager, det så jeg ikke, tenkte bare at det var utbetalt lønn til seg selv
Sitat av petterfp94 Vis innlegg
Dette er om du er ansatt og får utbetalt lønn fra ett firma, og kalles frikort. Ett registrert selskap som har en inntekt på under 50.000,- i året trenger ikke skatte for disse.
Vis hele sitatet...
Må skatte, men ikke momse
petterfp94 Du skatter vel strengt tatt av alt overskudd. Det du tenker på er merverdiavgift. Du er nødt til å registrere deg i merverdiavgiftsregisteret ved en omsetning eller uttak på 50000. (ikke overskudd, omsetning)
Sitat av Plecto Vis innlegg
Du er ikke skattepliktig før du har en omsetning på over 50 000kr. En annen sak er forsikringer etc. hvis du lager noe som potensielt kan være farlig.
Vis hele sitatet...
Tull, du er skattepliktig fra første krone. Et lite unntak er hobby inntekter, men der er grensen 4000 kr elns
Ja, nikita kom meg marginalt i forkjøpet der.
Når du driver ENK, så skatter man av alt overskudd, fordi du er personlig ansvarlig for foretakets økonomi. Alt overskudd regnes som personlig uttak, hvilket må skattes av. Også har vi mva, da. Men det er en ganske annen historie, og strået mer komplisert.
Alt du trenger å vite har blitt sagt. Oppsummert:
Du kan som privatperson selge hjemmelagde ting på hobbybasis skattefritt.

Dette forutsetter at du bare selger sporadisk og ikke baserer deg på denne inntekta heller ikke som bi inntekt.

Du må derimot oppgi på selvangivelsen at du har solgt egenproduserte produkter og for hvor mye, du må deretter oppgi at dette er og anse som en hobby og må tas hensyn til.
Vis hele sitatet...
Betalingsmetode, kontanter eller bankoverføringer har ingen relevans, innbetalinger er innbetalinger.