Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  265 38991
ArbeidsledigProletar
Sitat av etse Vis innlegg
Forskjell mellom nasjoner har ikke noe med forskjell mellom raser å gjøre, da det er kulturelle forskjeller. Forskjellige land har ulik kultur; og dette påvirker ting som selvmordstatistikker påvirker f.eks. dette. Argumentet ditt er ugyldig.
Vis hele sitatet...
WOW, DET VAR POENGET MITT. At sneipen snakker bare bull. At selvmordsstatistikk skal ha noe med biologi å gjøre, at det er forskjell mellom kvinner og menn, for det er det ikke, det er KULTUREN, altså menneskapt den forskjellen.
Sitat av Batabusa Vis innlegg
WOW, DET VAR POENGET MITT. At sneipen snakker bare bull. At selvmordsstatistikk skal ha noe med biologi å gjøre, at det er forskjell mellom kvinner og menn, for det er det ikke, det er KULTUREN, altså menneskapt den forskjellen.
Vis hele sitatet...
han sier det er forskjell mellom kjønnene, og begrunner det med kulturell påvirkning. Og så argumenterer du mot han med å si at mennesker er like men det er kun kulturell påvirkning som gjør dem forskjellige. Altså er dere enige?
ArbeidsledigProletar
Men han sier jo at det er dødsviktig at hun dama har rett, for det er såååå forferdelig å være naken med det motsatte kjønn, det er kunstig og galt.

Det er der vi er uenige. Og han brukte statistikk fra Norge for å argumentere for at det forskjell på kjønnene.
Tror de fleste av oss er enige her, vi er bare for dumme til å forstå det.
Sitat av Batabusa Vis innlegg
Men han sier jo at det er dødsviktig at hun dama har rett, for det er såååå forferdelig å være naken med det motsatte kjønn, det er kunstig og galt.

Det er der vi er uenige. Og han brukte statistikk fra Norge for å argumentere for at det forskjell på kjønnene.
Vis hele sitatet...
Statistikken hans viser at det er forskjell mellom kjønnene, noe det er. Disse kommer av kulturelle forskjeller og sosial påvirkning fra samfunnet. Å påstå at vi er like mentalt sett blir jo bare feil å si, spørsmålet er hvorfor er vi ulike? Noen påstår det er medfødt, andre påstår det kommer fra kultur og sosial påvirkning; der du, meg og sneipen ser ut til å alle være enige i at vi mener det kommer av kultur og sosial påvirkning.

Og ja, mange synes det er ille å være naken sammen med det motsatte kjønn. Jenter ofte i større grad enn gutter. Hvir vidt du mener det er galt at ting er sånn er en helt annen ting, men det er slik vi har blitt sosialt programmert i løpet av livet vårt; og man klarer ikke endre det over natta - det tar lang tid.

Jeg personlig hadde ikke likt å vært eneste gutt som skulle nakenbadet sammen med en hau jenter. Jeg hadde virkelig følt meg krenket om jeg ble tvunget til det; og det handler ikke bare om at ho er jente her men om ho som individ ikke liker å være naken sammen med mange av motsatte kjønn. Noe som er helt forstålig, siden vi er sosialt programmert fra vi er små til at dette er feil. Og at man skal skille gutter og jenter når man er nakne. (helt fra man går i barneskolen har man gutte- og jentegarderober.
Sitat av etse Vis innlegg
Statistikken hans viser at det er forskjell mellom kjønnene, noe det er. Disse kommer av kulturelle forskjeller og sosial påvirkning fra samfunnet. Å påstå at vi er like mentalt sett blir jo bare feil å si, spørsmålet er hvorfor er vi ulike? Noen påstår det er medfødt, andre påstår det kommer fra kultur og sosial påvirkning; der du, meg og sneipen ser ut til å alle være enige i at vi mener det kommer av kultur og sosial påvirkning.
Vis hele sitatet...
Dere slår fast at dette henger sammen med kjønn, og låser perspektivet deres til kun en forståelse av statistikken utifra denne ene variabelen. Det synes jeg er mildt sagt useriøst. Utifra den slutningen skulle jo det nemlig være noe som gikk igjen i andre, sammenlignbare land med tilsvarende psykisk helsetilbud osv. Og det er det ikke. Tvert imot er det enorme svingninger. Altså kan man konkludere med at her er det langt flere variabler enn bare kjønn inne i bildet.
ArbeidsledigProletar
Sitat av nikita Vis innlegg
Dere slår fast at dette henger sammen med kjønn, og låser perspektivet deres til kun en forståelse av statistikken utifra denne ene variabelen. Det synes jeg er mildt sagt useriøst. Utifra den slutningen skulle jo det nemlig være noe som gikk igjen i andre, sammenlignbare land med tilsvarende psykisk helsetilbud osv. Og det er det ikke. Tvert imot er det enorme svingninger. Altså kan man konkludere med at her er det langt flere variabler enn bare kjønn inne i bildet.
Vis hele sitatet...
My point exactly.
Jeg er forvirret, med naken, menes her splitter naken eller med truse og bh?
Sitat av Petter H Vis innlegg
Jeg er forvirret, med naken, menes her splitter naken eller med truse og bh?
Vis hele sitatet...
helt naken, tror hun spurte om å ha på seg undertøy, men hun fikk ikke lov.
Sitat av Petter H Vis innlegg
Jeg er forvirret, med naken, menes her splitter naken eller med truse og bh?
Vis hele sitatet...
Naken er naken, ikke halvnaken.
Hun fikk ikke beholde BH og boxer, men måtte bade uten.
Sitat av stagg Vis innlegg
Har du forandret det jeg har skrevet? Eller har du quotet meg fra en annen tråd? Det der har jeg ikke skrevet i denne tråden.

Hever meg ikke over noen, jeg har min mening. Du og alle andre skal få ha deres.
Vis hele sitatet...
Ops, gikk litt fort da jeg drev å fiksa all quotinga! Var ment til Sargasm ikke til deg!
Det syns jeg er drøyt i så fall, jeg antar at militæret ikke oppga informasjon om denne nakenbadingen på forhånd?
Sitat av nikita Vis innlegg
Dere slår fast at dette henger sammen med kjønn, og låser perspektivet deres til kun en forståelse av statistikken utifra denne ene variabelen. Det synes jeg er mildt sagt useriøst. Utifra den slutningen skulle jo det nemlig være noe som gikk igjen i andre, sammenlignbare land med tilsvarende psykisk helsetilbud osv. Og det er det ikke. Tvert imot er det enorme svingninger. Altså kan man konkludere med at her er det langt flere variabler enn bare kjønn inne i bildet.
Vis hele sitatet...
Sosialt sett er det en forskjell mellom gutter og jenter, og statistikken viser dette. De fleste er i dag enige om at disse forskjellene ikke er medfødte forskjeller men forskjeller som vi som samfunn skaper. F.eks. er en veldig enkel forskjell at det er flere jenter som bruker sminke enn gutter; som er en del av estlige kulturen hvor man er oppvokst med å lære at jenter bruker sminke for å se fine ut - og masse reklamer som viser deg hvordan jenter skal kle seg og sminke seg. Ale dette er med å påvirke deg fra du er liten.

Man har også ting som sosiale forventninger, og hva venner og familie forventer av deg; dette er forskjellig ut i fra om det er en gutt eller jente. F.eks. kjøper mange foreldre ulike klær til ungene om de er gutt eller jente. De kjøper ulike leker til de og forventer ulike ting av de. Det er f.eks. ofte mye større forventninger til gutter når det kommer til fotball og idrett enn med jenter.

Og det å være naken sammen med motsatt kjønn er noe man på barn lett ser at er noe som blir flaut. Om du tar 2 to-åringer som er venner; en gutt og ei jente - og lar de bade sammen. Så vil de føle det helt naturlig om de er nakne når de bader. Om man så tar de samme 2 ungene en god del år senere vil de ofte ikke en gang klare å skifte samtidig på badet/garderoben; da det er flaut å være nakne sammen. Men jente kunne fint skiftet tøy samtidig med venninner, og gutten kunne fint skiftet med kameratene. Dette er noe som gjerne forsterkes enda mer når de nærmer seg puberteten.

Det skal sies at mange synes også det er flaut å være nakne sammen med samme kjønn og, selv i garderober. Men de fleste har i løpet av skolegangen (og gjennom idretter) lært seg å takle dette. (finnes alltid unntak).

Når det kommer til selve saken det kommer til her så synes jeg ikke det hele er feil fordi jeg synes ho som jente burde så særbehandling. Men fordi jeg mener ho som individ burde få behandling tilpasset ho (som individ). Man vet med faktum at det er stort overtall av gutter i militæret; og når det kommer da ei jente alene i en tropp og man forlanger at alle bader nakne sammen burde han kunne tenkt seg frem til at dette kanskje kunne vært veldig krenkende for ho. Man er tross alt oppvokst med en kultur hvor man ikke gjør dette Ho sa og tydelig i fra om dette og kom med mulige løsninger hvor ho enten kunne bade litt lengre vekke, eller bruke undertøy; hvor begge deler ble avvist.

Igjen, å si at "men i andre land er ting annerledes" går ikke i mot poenget her. Da andre land har ulik kultur - som gjør at folk blir påvirket annerledes. Og da blir det automatisk andre regler som er gjeldende for dem.


Sitat av Batabusa Vis innlegg
My point exactly.
Vis hele sitatet...
Men da virker det fortsatt som dere to var enige. Forstod ikke helt hvorfor det ble brukt som motargument mot han. Når det du sier egentlig er akkurat det samme.
Sist endret av etse; 17. november 2011 kl. 18:01.
Sitat av etse Vis innlegg
Sosialt sett er det en forskjell mellom gutter og jenter, og statistikken viser dette.
Vis hele sitatet...
Her konkluderer du uten å tydeligvis ha reflektert over hvorvidt kjønn er en relevant variabel for statistikken du presenterer. Hvorfor er det så store forskjeller mellom land, om kjønn er den bærende faktoren her? Har ikke kanadiske, norske og svenske gutter mer eller mindre like forutsetninger? Her ser vi at andre faktorer spiller inn, og at det er andre variabler som blir mer presise å diskutere enn kjønn.

Sitat av etse Vis innlegg
De fleste er i dag enige om at disse forskjellene ikke er medfødte forskjeller men forskjeller som vi som samfunn skaper. F.eks. er en veldig enkel forskjell at det er flere jenter som bruker sminke enn gutter; som er en del av estlige kulturen hvor man er oppvokst med å lære at jenter bruker sminke for å se fine ut - og masse reklamer som viser deg hvordan jenter skal kle seg og sminke seg. Ale dette er med å påvirke deg fra du er liten.
Vis hele sitatet...
At du likestiller selvmord og bruk av sminke viser bare hvor langt på viddene du er i forhold til bruk av statistikken...

Sitat av etse Vis innlegg
Man har også ting som sosiale forventninger, og hva venner og familie forventer av deg; dette er forskjellig ut i fra om det er en gutt eller jente.
Vis hele sitatet...
Tøys. Her slår du fast noe uten grunnlag igjen, antakeligvis også vel vitende om at her er det enorme individuelle variasjoner. Jeg for min del kjenner meg ikke igjen i den virkelighetsforståelsen. Som sagt, jeg opplevde min barndom som svært androgynt. Du gjorde ikke åpenbart. Individuelle forskjeller, ikke kjønnsbetingede.

Sitat av etse Vis innlegg
Og det å være naken sammen med motsatt kjønn er noe man på barn lett ser at er noe som blir flaut. Om du tar 2 to-åringer som er venner; en gutt og ei jente - og lar de bade sammen. Så vil de føle det helt naturlig om de er nakne når de bader. Om man så tar de samme 2 ungene en god del år senere vil de ofte ikke en gang klare å skifte samtidig på badet/garderoben; da det er flaut å være nakne sammen. Men jente kunne fint skiftet tøy samtidig med venninner, og gutten kunne fint skiftet med kameratene. Dette er noe som gjerne forsterkes enda mer når de nærmer seg puberteten.
Vis hele sitatet...
Hva vil du frem til her? Puberteten tror jeg er et viktig stikkord du overser. I denne perioden vokser både kroppsdeler og hår på alle bauer og kanter. Det er nytt og det er mikset med en biologisk hormon cocktail. Det er klart man er mer usikker på seg selv i denne perioden.

Sitat av etse Vis innlegg
Men fordi jeg mener ho som individ burde få behandling tilpasset ho (som individ).
Vis hele sitatet...
Ah, der er jeg villig til å avstå fra å mene noe. Eneste jeg mener er at regelverket bør være kjønnsnøytralt.

Sitat av etse Vis innlegg
Man er tross alt oppvokst med en kultur hvor man ikke gjør dette
Vis hele sitatet...
Ikke relevant. Skulle man tillatt en muslimsk jente å bade med hijab også? Hvor skal grensen gå for kulturelle tilpasninger av forsvaret? Jeg mener det enkleste, og beste, er å praktisere et androgynt, ikke-sekulært regleverk uavhengig av kjønn, seksualitet osv.

Sitat av etse Vis innlegg
Igjen, å si at "men i andre land er ting annerledes" går ikke i mot poenget her. Da andre land har ulik kultur - som gjør at folk blir påvirket annerledes. Og da blir det automatisk andre regler som er gjeldende for dem.
Vis hele sitatet...
Litt usikker på hva du referer til her, men jeg tror du ville hatt problemer med å forsvare at det er utpregede kulturelle forskjeller mellom de skandinaviske landene for eksempel, i forhold til kjønn på UiO.
Sitat av Dibsent Vis innlegg
Ops, gikk litt fort da jeg drev å fiksa all quotinga! Var ment til Sargasm ikke til deg!
Vis hele sitatet...
Ser den
Sitat av nikita Vis innlegg
At du likestiller selvmord og bruk av sminke viser bare hvor langt på viddene du er i forhold til bruk av statistikken...
Vis hele sitatet...
Var egentlig ferdig her. Men den var litt drøy du, etse har vel aldri nevnt selvmordstatistikken. Forøvrig så har jeg lest at fordelingen mellom kjønn er veldig ujevn over hele verden.
Sitat av nikita Vis innlegg
Her konkluderer du uten å tydeligvis ha reflektert over hvorvidt kjønn er en relevant variabel for statistikken du presenterer. Hvorfor er det så store forskjeller mellom land, om kjønn er den bærende faktoren her? Har ikke kanadiske, norske og svenske gutter mer eller mindre like forutsetninger? Her ser vi at andre faktorer spiller inn, og at det er andre variabler som blir mer presise å diskutere enn kjønn.
Vis hele sitatet...
Når vi er født, har vi like forutsetninger på samme måte som gutter og jenter har like forutsetninger. Kulturen i landet og sosiale normer. Forskjellene mellom land kommer av ulik kultur i forskjellige land. Ja vi et alle påvirket av den vestlige kulturen, men enkelte ting er forskjellige. Det er f.eks. også forskjeller på folk fra byen og folk som har oppvokst på gård. Ulik kulture og ulike sosiale forventninger sørger for at dette påvirker folk til å bli ulike. Man kan si dette er forskjeller mellom individer; men når samfunnet setter ulike forventninger til gutter og jenter blir de påvirket på ulik måte - og dermed blir de ulike.

Det er ikke direkte hvilket kjønn du er som påvirker deg. Men hvilket kjønn du er påvirker forventningene folk har av deg. Hvordan folk forventer at du skal oppføre deg - og hva som er riktig og galt.

Sitat av nikita Vis innlegg
At du likestiller selvmord og bruk av sminke viser bare hvor langt på viddene du er i forhold til bruk av statistikken...
Vis hele sitatet...
De er ikke likestilt, poenget er bare at gutter og jenter er forskjellige. Dette gjelder både små og store ting. Hvor de små tingene er ting som at jenter bruker sminke - mens de større tingene er ting som selvmord. Forskjellene ligger på alle nivåer.



Sitat av nikita Vis innlegg
Tøys. Her slår du fast noe uten grunnlag igjen, antakeligvis også vel vitende om at her er det enorme individuelle variasjoner. Jeg for min del kjenner meg ikke igjen i den virkelighetsforståelsen. Som sagt, jeg opplevde min barndom som svært androgynt. Du gjorde ikke åpenbart. Individuelle forskjeller, ikke kjønnsbetingede.
Vis hele sitatet...
At du har hatt en slik oppvekst kan godt være, individuelle forskjeller er også årsaken til forskjellen mellom kjønnene. Du har blitt påvirket annerledes i din oppvekst; på en måte som er utenfor normen. Dette kan og forklare at du tar veldig mye lettere på disse tingene enn veldig mange andre.



Sitat av nikita Vis innlegg
Hva vil du frem til her? Puberteten tror jeg er et viktig stikkord du overser. I denne perioden vokser både kroppsdeler og hår på alle bauer og kanter. Det er nytt og det er mikset med en biologisk hormon cocktail. Det er klart man er mer usikker på seg selv i denne perioden.
Vis hele sitatet...
Puberteten er selvfølgelig et viktig ord der, men man merker det og på unger før de er i pubertaten. F.eks. i 7 års alderen; at det allerede er feil å skifte sammen med jenter. Man ser det jo og på folk som er ferdig med puberteten som flere i denne tråden (og saken vi diskuterer) er et eksempel på. Jeg hadde f.eks. ikke skiftet frivillig i en garderobe sammen med masse jenter, men jeg hadde ikke hatt noen problemer med å skifte i en normal guttegarderobe. Og slik det virker på denne tråden er det mange som er enige med meg i dette. Hvorfor er det slik at til og med trenings-sentre som er beregnet kun for voksne opererer med adkilte gutte og jentegarderober og vi som mennesker ikke synes det er mer ukomfortabelt å være naken forran folk av motsatt kjønn?


Sitat av nikita Vis innlegg
Ah, der er jeg villig til å avstå fra å mene noe. Eneste jeg mener er at regelverket bør være kjønnsnøytralt.
Vis hele sitatet...
Der er vi enige. Men selv med et kjønnnøytralt regelverk mener jeg det er feil; da jeg også synes 1 gutt som måtte badet naken med 30 andre jenter hadde vært akkurat like feil, om han ikke gjorde det frivillig.


Sitat av nikita Vis innlegg
Ikke relevant. Skulle man tillatt en muslimsk jente å bade med hijab også? Hvor skal grensen gå for kulturelle tilpasninger av forsvaret? Jeg mener det enkleste, og beste, er å praktisere et androgynt, ikke-sekulært regleverk uavhengig av kjønn, seksualitet osv.
Vis hele sitatet...
Om muslimer fikk lov til å bruke hijab i militæret burde de ha fått lov til å bade med denne mener jeg. Dåg er ikke dette lov, og heller ikke en problemstilling. Om man mener det er riktig eller galt blir en annen diskusjon.



Sitat av nikita Vis innlegg
Litt usikker på hva du referer til her, men jeg tror du ville hatt problemer med å forsvare at det er utpregede kulturelle forskjeller mellom de skandinaviske landene for eksempel, i forhold til kjønn på UiO.
Vis hele sitatet...
Skandinaviske land er selvfølgelig mer like hverandre enn land som Norge og USA. Men det er fortsatt forskjeller; man merker jo kulturelle forskjeller bare man flytter fra sør-norge til nord-norge. Dette medfører da andre sosiale spilleregler.

Jeg føler tingene du ønsker og slik du argumenterer for at ting er, er å anse som et ideal; slik verden burde vært. Men verden er ikke der enda - og det tar tid å bryte med de sosiale normene som gjør at gutter og jenter blir påvirket ulikt (og dermed utvikler seg forskjellig).


Sitat av gotejds Vis innlegg
Hun badet ikke naken fordi det var masse gutter der, hun badet fordi det er en ordre. Det er bare slik det fungerer i forsvaret. Hun var nok bare uheldig å var den eneste jenta.

Men om de skrevne reglene er at jenter ikke skal kle av seg vet ikke jeg noe om. Isåfall er det uheldig men allikevel bare agurknytt for meg.
Vis hele sitatet...
Men hun ønsket å ikke bade naken, da det kun var gutter der; etter ordre. En ordre som ikke skulle vært gitt, og som i hvertfall skulle revurdert til å godta ting som at ho gikk litt lenger vekk eller fikk beholde undertøy. Er leder burde kunne forstå når han gir ordre som vil krenke en person for mye. Han skal jo også skape et godt samhold i troppen, og når menige ikke kan seg deg inn i øynene lenger og føler seg missbrukt har han gjort en dårlig jobb som leder.
Sist endret av etse; 17. november 2011 kl. 19:05.
Sitat av etse Vis innlegg
Kan virkelig ikke se hvordan man ikke kan være en god soldat fordi man ikke vil bade naken forran masse gutter.
Vis hele sitatet...
Hun badet ikke naken fordi det var masse gutter der, hun badet fordi det er en ordre. Det er bare slik det fungerer i forsvaret. Hun var nok bare uheldig å var den eneste jenta.

Men om de skrevne reglene er at jenter ikke skal kle av seg vet ikke jeg noe om. Isåfall er det uheldig men allikevel bare agurknytt for meg.
Sitat av gotejds Vis innlegg
Men om de skrevne reglene er at jenter ikke skal kle av seg vet ikke jeg noe om. Isåfall er det uheldig men allikevel bare agurknytt for meg.
Vis hele sitatet...
ok. Tenk logisk da. Så klart det ikke er skrevne regler/lover om jenter/damer ikke skal kle av seg.
Men man skal IKKE tvinge folk til å kle av seg. Uansett hvor det er.
Da tvinger man noen til å gjøre noe mot sin vilje, som ikke er lov.

Men skjønner ikke hvorfor dere snakker om dette enda. Alt står i artikkelen i avisa nå. Forsvaret beklager og sier at sånt ikke skal skje. Og at jenta har sin FULLE RETT på å nekte å være naken sammen med andre folk rundt seg.
Hu har gjort alt riktig og kan ikke klandres.

Og til dere som snakker om likestilling osv osv. Vennligst vær saklig.
Ja det skal være likt for alle sammen i militæret, MEN man har fortsatt sin FULLE RETT til å nekte å gjøre ting som blir sakt.

Til dere som mener noe annet: Vennligst les litt ang. dette før dere kommenterer. Vi lever ikke i 1950 lengre. Vi er faktisk kommet til 2011.
Sitat av Liverbird Vis innlegg
Enig. På tide og innse at jentene ikke duger, og må komme seg tilbake på kjøkkenet.
Vis hele sitatet...
Vet ikke om dette er idioti eller ironi, men ønsker å presisere at kvinner har vist seg å fungere utmerket godt i militæret.
Det er ikke alle kvinner som kun passer til å stå på kjøkkenet med forkle over hodet mens de sylter rips.
Og det er slettes aldeles ikke alle menn som passer i militæret heller.

Ta en titt i de mange sutretrådene angående førstegangstjeneste her på bruket for å lete opp kilder.
Sitat av gotejds Vis innlegg
Hun badet ikke naken fordi det var masse gutter der, hun badet fordi det er en ordre. Det er bare slik det fungerer i forsvaret. Hun var nok bare uheldig å var den eneste jenta.

Men om de skrevne reglene er at jenter ikke skal kle av seg vet ikke jeg noe om. Isåfall er det uheldig men allikevel bare agurknytt for meg.
Vis hele sitatet...
Denne saken er ikke noe som skjer til vanlig i forsvaret, naar man bader skal man selfoelgelig faa ha paa seg undertoy, selv guttene blir ikke tvunget til det.
Dette er et eksempel paa et befal som har misbrukt sin stilling og krenket denne jenta paa det groveste.
Denne saken er ikke noe aa kjimse av og det skulle bare mangle at befalet mister jobben.
Endelig ser jeg fnugget til denne såkalte likestillingen.
Huff.. Skal kvinner odelegge forsvaret og deres rykte ogsaa naa.....
Sitat av Arigo Vis innlegg
Huff.. Skal kvinner odelegge forsvaret og deres rykte ogsaa naa.....
Vis hele sitatet...
er ikke kinner som ødelegger forsvaret i dette tilfellet, men befalet. Folk må vel få lov å ha litt intimsoner selv i forsvaret. Dette gjelder både gutter og jenter.
ArbeidsledigProletar
Sitat av etse Vis innlegg
er ikke kinner som ødelegger forsvaret i dette tilfellet, men befalet. Folk må vel få lov å ha litt intimsoner selv i forsvaret. Dette gjelder både gutter og jenter.
Vis hele sitatet...
DET kan godt være, men om mennene blir tvunget til å bade nakne kan jenta bli det og. Like ille for dem, tenk på dem da, ei jente for se badetissen dems! Det ER flaut. Tissemannen er tross alt roten til den vestlige mannens stolthet, og det kan godt faktisk være biologisk betinget.

Men å være naken burde ikke være noe som blåses opp og det burde ikke være problematisk for noen av kjønnene. Det er kunstig å ha denne frykten og det har aldri skada noen å være nakne.
Sitat av Batabusa Vis innlegg
Men å være naken burde ikke være noe som blåses opp og det burde ikke være problematisk for noen av kjønnene. Det er kunstig å ha denne frykten og det har aldri skada noen å være nakne.
Vis hele sitatet...
Hvis du ikke syns det er naturlig å dekke seg til i offentlighet med klær, så mangler du noen sperrer som de aller fleste andre har.

Det virker ihvertfall ikke naturlig for meg å gå naken blant andre, ihvertfall ikke med andre gutter, og hvis med ei dame, kun innenfor fire vegger.

Jeg hadde nekta å gjort det der i militæret. Machobullshit, kaller vi sånt.

Er det krig, så er det en annen sak!
Tenk på alle de stakkars mennene som ikke klarer å kontrollere seg, flaut å bli kalt "bonerboy".
Sitat av L33tSmiley Vis innlegg
Tenk på alle de stakkars mennene som ikke klarer å kontrollere seg, flaut å bli kalt "bonerboy".
Vis hele sitatet...
Man er ikke i militæret når man er 13.
Herregud, skjerp dere folkens! Saken her er at hun ble tvunget til å hoppe ut i vannet naken mot egen vilje. Om noen av de andre mannfolka ikke hadde ønsket dette skulle de selvfølgelig hatt valget om å la være. Det er sykt at de tvinger vedkommende til å hoppe ut i når personen virkelig ikke vil det og personen føler seg krenket.
Dog, det er militæret, og der skal man bli presset til å gjøre ting man vanligvis ikke hadde gjort - Men å bli tvunget er helt på trynet.

Gi nå faen i å si at damer ikke hører hjemme i militæret! Når jeg gikk førstegangstjeneste var det flere gutter som ikke klarte presset i starten, mens alle jentene jeg ble kjent med der klarte seg hele året og var beintøffe. Og de er der av egen fri vilje.
Så klart er det også noen jenter der som man bare ikke skjønner hvorfor har valgt militæret, men at de fullfører står det stor respekt av.
Jeg føler at det eneste rettferdige her er at jeg må bade naken med 29 jenter.

Who's with me?
Helt enig med TS her, dere some sier at dette var en nødvendighet i forberedelse til krig kan ta dere en bolle.
Dere er vel ikke så naive at dere tror at hun i en ekte krigsituasjon sier " ånei nå har jeg ikke nok tøy på, tror jeg heller vil dø jeg. "

Uansett, nevn gjerne en episode der soldater plutselig har måttet kle av seg å løpe rundt i vannet?
Mister de klærne og er i krig skal du nok se at de gir faen.
Kanskje litt off topic, men jeg føler jeg må spørre... Hvorfor er jentekroppen mer "forbudt" enn guttekroppen? Det er jo alltid mye verre å vise mus enn kuk, og Gud forby pupper! Mens menn kan gå rundt i bare boxer'n?
Sitat av vangsfreaken Vis innlegg
Kanskje litt off topic, men jeg føler jeg må spørre... Hvorfor er jentekroppen mer "forbudt" enn guttekroppen? Det er jo alltid mye verre å vise mus enn kuk, og Gud forby pupper! Mens menn kan gå rundt i bare boxer'n?
Vis hele sitatet...
Den er vel egentlig ikke det, det er vel mer at jenter har en større intimsone enn gutter; og dermed føler seg mer ukomfortble med å vise den frem. Men om spørsmålet egentlig var ment som "Hvorfor er jenter mer redd for å vise frem kroppen enn gutter?" så er vel dette (som nevnt av nikita) i størst grad egentlig inviduelle forskjeller. Selv hadde jeg misslikt sterkt å være naken sammen med det motsatte kjønn. Men vil tro at veldig mange gutter rett og slett skal være for "macho" til å bry seg om slike ting.

Vil ikke tro at folk reagerer noe mer på et nakenbilde av ei jente fremfor nakenbilde av en gutt om det skulle henge en plass.
Jeg er imot måten som ble brukt for å få henne til å nakenbade. Men samtidig.. så ser jeg en logikk i det.

Jeg så en dokumentar om kvinner i afghanistan for en stund siden, og der dusjet menn og kvinner nakne sammen uten problemer. Om det hadde brutt ut krig og hun måtte til en krigsherjet land, tror jeg hun på et eller annet tidspunkt hadde vært nødt å vise seg naken fremfor medsoldater.

Men siden dette er en helt annen situasjon, skjønner jeg virkelig ikke hva den løytnanten tenkte på da han skrek å tvang henne ut i vannet naken. Håper han blir avsatt med engang.
Jeg håper innderlig hun ikke får noen form for økonomisk oppreisning. Hun kan få dekket så mange timer hos psykologen så hun bare vil. Men utover det har jeg ikke kjempe sympati for Alice. Hva trodde hun skullle skje om hun nektet?
Sitat av suptispe Vis innlegg
Jeg føler at det eneste rettferdige her er at jeg må bade naken med 29 jenter.

Who's with me?
Vis hele sitatet...
What he said ^
Sitat av TobNor Vis innlegg
What he said ^
Vis hele sitatet...
For jentene som du møter i militære vil sikkert være skamdeilige, som tatt rett ut av en American Pie-film
Sitat av Sargasm Vis innlegg
For jentene som du møter i militære vil sikkert være skamdeilige, som tatt rett ut av en American Pie-film
Vis hele sitatet...
Skulle de være særlig mye verre enn normale jenter da?
Ser at det er folk som ikke skjønner problemet(noe jeg vil tro er på bakgrunn av at de kanskje ikke har vært i samme situasjon. Noe som gjør det vanskelig for de å relatere til det), men også de som synes dette er helt hårreisende.

Det burde jo ikke være et problem i det hele tatt, men er ikke dette et tegn på at det kanskje finnes en feil i samfunnet vi lever i? Nakenhet er jo faktisk så naturlig som du får det. Og det at det skal oppstå usikkerhet og flauhet i en slik forbindelse burde vel heller spores bak til en flaw i sivilisasjonen mesteparten av oss deltar i?
Sitat av Snuble Vis innlegg
Det burde jo ikke være et problem i det hele tatt, men er ikke dette et tegn på at det kanskje finnes en feil i samfunnet vi lever i? Nakenhet er jo faktisk så naturlig som du får det. Og det at det skal oppstå usikkerhet og flauhet i en slik forbindelse burde vel heller spores bak til en flaw i sivilisasjonen mesteparten av oss deltar i?
Vis hele sitatet...
Vi kan takke foreldrene til mobberne og mobberne selv for at ungdommer ikke kan bade naken uten å føle seg flau og ukomfortabel. Og selvfølgelig modell-bransjen ++.

Ble selv mobbet som liten og det alene er grunnen til at jeg ikke har dusjet med medelevene mine siden 5. klassen.

Vi som et bittelite samfunn vil ikke kunne forandre denne utseende-fikserte verden vi lever i idag, derfor vil det bestandig være folk som føler seg ukomfortabel med å vise kroppen sin.
Sist endret av Vitex; 17. november 2011 kl. 23:23.
*insert tittel her*
Si du er gutt, å har VELDIG liten tiss. er ikke det akward for gutta?
Sitat av kodi4k Vis innlegg
Si du er gutt, å har VELDIG liten tiss. er ikke det akward for gutta?
Vis hele sitatet...
Jo, derfor kan ikke psykisk svake være i militæret.
Jeg kan lage tittel?
Takub's Avatar
I den ene artikkelen står det blant annet at hun ba om å ha på undertøy eller gå et annet sted for å bade; at hun sa "hei dette kan du ikke tvinge meg til" hvorpå befalet svarte "jo det kan jeg." Hun var også redd for evt konsekvenser av å nekte.

I og med at det var en hygieneøvelse, ser jeg ikke poenget med at alle skal bade samme sted. Man trenger jo ikke stå naken i vannet med kompisene en meter unna bare for å vaske seg? Du blir ikke mer eller mindre ren avhengig av hvor nærme andre mennesker står? Eller hvor mange som ser på?

Hadde det vært en team-building øvelse hadde det jo vært litt annet, men her var jo poenget at de skulle vaske seg i felten.

For å spekulere vil jeg tro befalet enten
a) hadde lyst til å se jenta naken,
b) hadde lyst til å være drittsekk og presse henne så langt som mulig, eller
c) hadde lyst til å virke stødig og ikke gå tilbake på eller gjøre unntak fra ordrer.

Finnes nok andre muligheter óg, men uten å legge for mye i det vil jeg tippe alternativ C.
Sist endret av Takub; 17. november 2011 kl. 23:33.
Sitat av vangsfreaken Vis innlegg
Skulle de være særlig mye verre enn normale jenter da?
Vis hele sitatet...
Så jenter i militæret har ikke normale kropper?

Sitat av Takub Vis innlegg
I den ene artikkelen står det blant annet at hun ba om å ha på undertøy eller gå et annet sted for å bade; at hun sa "hei dette kan du ikke tvinge meg til" hvorpå befalet svarte "jo det kan jeg." Hun var også redd for evt konsekvenser av å nekte.

I og med at det var en hygieneøvelse, ser jeg ikke poenget med at alle skal bade samme sted. Man trenger jo ikke stå naken i vannet med kompisene en meter unna bare for å vaske seg? Du blir ikke mer eller mindre ren avhengig av hvor nærme andre mennesker står? Eller hvor mange som ser på?

Hadde det vært en team-building øvelse hadde det jo vært litt annet, men her var jo poenget at de skulle vaske seg i felten.

For å spekulere vil jeg tro befalet enten
a) hadde lyst til å se jenta naken,
b) hadde lyst til å være drittsekk og presse henne så langt som mulig, eller
c) hadde lyst til å virke stødig og ikke gå tilbake på eller gjøre unntak fra ordrer.

Finnes nok andre muligheter óg, men uten å legge for mye i det vil jeg tippe alternativ C.
Vis hele sitatet...
Eller D) Befale ville behandle ALLE i troppen helt likt.
Vi lever i 2011, alle whiner om likestilling! Dette er likestilling på fult nivå!
Det er 29 gutter, selvom hun føler seg ukomfortabel er dette en test. Selvom hun er jente skal hun ikke få spesialbehandling. Det er ikke 29 gutter som skal voldta jenta heller. Er bare et bad, litt intim vasking så er dem ferdige.
Sist endret av SwagSir; 17. november 2011 kl. 23:50.
Sitat av SwagSir Vis innlegg
Vi lever i 2011, alle whiner om likestilling! Dette er likestilling på fult nivå!
Det er 29 gutter, selvom hun føler seg ukomfortabel er dette en test. Selvom hun er jente skal hun ikke få spesialbehandling. Det er ikke 29 gutter som skal voldta jenta heller. Er bare et bad, litt intim vasking så er dem ferdige.
Vis hele sitatet...
hvor er det likestilling i at 1 jente må vise seg naken for 29 gutter, mens guttene trenger å vise seg naken for 1 jente. Likestillingen her, som forsvaret har gått ut med selv er at ingen av partene skal bli tvunget til å bade naken; og i så tilfelle i hvertfall kunne gå litt lenger vekk for å få litt intimsone.
Sitat av etse Vis innlegg
hvor er det likestilling i at 1 jente må vise seg naken for 29 gutter, mens guttene trenger å vise seg naken for 1 jente. Likestillingen her, som forsvaret har gått ut med selv er at ingen av partene skal bli tvunget til å bade naken; og i så tilfelle i hvertfall kunne gå litt lenger vekk for å få litt intimsone.
Vis hele sitatet...
Greit, så hvorfor badet hun da? Hun kunne ha nektet, de hadde ikke kledd av hun. Vi har ikke hørt andre syn av saken og har da egentlig ikke rett til å uttale oss. Noen av oss! Ser det vanskelig at han tvang hun, han prøvde å overtale hun og det visste hun. Ikke kom og si at hun ble tvunget og at befalet sa tl hun om du ikke gjør dette vil du bli sparket! Kanskje de pushet hun, men det er ikke tvang.
Sitat av etse Vis innlegg
hvor er det likestilling i at 1 jente må vise seg naken for 29 gutter, mens guttene trenger å vise seg naken for 1 jente. Likestillingen her, som forsvaret har gått ut med selv er at ingen av partene skal bli tvunget til å bade naken; og i så tilfelle i hvertfall kunne gå litt lenger vekk for å få litt intimsone.
Vis hele sitatet...
Sant nok, hun kunne nok fått gå noen få meter bort for å få vasket seg i iskaldt vann, hygiene er pri en i felt! uansett om du er he, she, eller shemale. Men her har hun faktisk klart og bevise at ikke bare klarte hun og vise at hun ikke mestret øvelsen, men itillegg syter i media om det, mens hennes andre kvinnelige kollegaer gjør jobben sin med stolthet og går videre med hodet hevet som de rakryggede kvinner de er!..Nei jeg hadde skjemtes om jeg var henne,Makan!.
Sitat av pappagutt Vis innlegg
Så jenter i militæret har ikke normale kropper?



Eller D) Befale ville behandle ALLE i troppen helt likt.
Vis hele sitatet...
jo det er akkurat det jeg sier, hvorfor skulle jenter i militæret være verre enn normale damer? Sikkert ikke stygge de heller
det var vel befal taperens sjangs til å få se en naken jente... håper han får sparken