Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  68 5197
Sitat av Settoz Vis innlegg
Irriterer meg mer og mer hva staten gjør med Norge. Blir jo nesten ikke demokratisk snart...
Vi har jo ikke lov til å styre våre egne liv,
Vis hele sitatet...
Joda, du kan fortsatt velge mellom en haug av "forskjellige" partier, så ifølge verden, så er du fortsatt fri.
Forundrer meg ikke i det hele tatt, ikke i det hele tatt. Staten EIER oss vel til slutt.
Sitat av Unsub Vis innlegg
Kan du begrunne påstanden din om at lengre skjenketider gir mindre bråk? For forskning og prøveprosjekter har vist det motsatte.

F.eks;
http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle4240970.ece
Vis hele sitatet...
Kan vise deg artikler som sier det motsatte av din også.

http://www.fvn.no/lokalt/kristiansand/article784367.ece

For Kristiansand sier artikkelen at det har vært en nedgang i antall anmeldelser, men for andre steder i landet stemmer det nødvendigvis ikke.

Sitat av fvn.no
Haugesund kuttet også skjenketiden i 2008. Der ser man ingen reduksjon i sentrumsvolden. Til og med juni i år var det 58 voldssaker i sentrum av Haugesund, mot 47 saker i samme periode i 2008, før skjenketidene ble kuttet.

....

I Bergen økte voldsproblemene etter at de strammet inn skjenketidene med en halvtime. «Det har vært en svært stor økning i antall legemsbeskadigelser», heter det i høringsuttalelsen fra Bergen kommune til Regjeringens lovforslag. Tidspunktet for voldsepisodene har endret seg fra en topp i tidsrommet mellom klokken 03.00 og 03.30, til 02.00–02.30, viser en oversikt kommunen har fått fra politiet.
Vis hele sitatet...
Angående Kristiansand kan man også se her, en artikkel fra 2009, hvor de sier at etter skjenketidene ble redusert gikk det ned fra 15.1 til 14.8 anmeldelser i snitt i mnd. Vanskelig å si om dette skyldes andre faktorer enn redusert skjenketid.
Sist endret av pinkrabbitz; 16. november 2011 kl. 01:19.
Jeg skjønner ikke helt problemet jeg. Jeg er ute omtrent hver eneste helg, både fredag og lørdag. Er ofte ute i ukedager også. Jeg er ikke den som drikker så mye, og jeg kan dra på byen og bestille vann i baren. Jeg elsker bare det å være ute om natten, og bli kjent med nye mennesker. Det er helt konge.

Poenget mitt er: Jeg har aldri sett en eneste slåsskamp når jeg har vært på byen, aldri. Hvor er alle disse slåsskampene? Hvis det hadde vært ett så stort problem som politikerne skulle ha det til burde jeg vel hvertfall vært vitne til en slåsskamp hvertfall en gang? Jeg bor forresten i Oslo.


...ooog. Hvis det absolutt skulle skje en slåsskamp, hva er så jævlig farlig med det? Det er ikke akkurat som man får livet sitt ødelagt av det. Ja, det gjør vondt noen dager, men så går det over.
Javel, da starter vorspielt før, eller så drikker jeg mer på kortere tid.

Slik kommer det til å bli, hjelper jo ikke å stenge kranene til ett bestemt tidspunkt. Det beste hadde jo vært om utestedene kunne regulert når de stenger, slik at alle ikke samles ute i byen samtidig, slik at det blir mer spredt.
Sitat av jegermeg Vis innlegg
Jeg skjønner ikke helt problemet jeg. Jeg er ute omtrent hver eneste helg, både fredag og lørdag. Er ofte ute i ukedager også. Jeg er ikke den som drikker så mye, og jeg kan dra på byen og bestille vann i baren. Jeg elsker bare det å være ute om natten, og bli kjent med nye mennesker. Det er helt konge.

Poenget mitt er: Jeg har aldri sett en eneste slåsskamp når jeg har vært på byen, aldri. Hvor er alle disse slåsskampene? Hvis det hadde vært ett så stort problem som politikerne skulle ha det til burde jeg vel hvertfall vært vitne til en slåsskamp hvertfall en gang? Jeg bor forresten i Oslo.
Vis hele sitatet...
Merkelig at du som bor i Oslo ikke har vært vitne til det? Jeg bor selv i Vestfold, og vil si at det er slåsskamper så godt som hver eneste helg. Særlig mye etter stengetid, blant annet mye kniver involvert + blind gatevold.

Sitat av jegermeg Vis innlegg
...ooog. Hvis det absolutt skulle skje en slåsskamp, hva er så jævlig farlig med det? Det er ikke akkurat som man får livet sitt ødelagt av det. Ja, det gjør vondt noen dager, men så går det over.
Vis hele sitatet...
Man kan jo ha en sånn tankegang, men det er desverre noen som får livet ødelagt. Mange som har fått langvarige skader og/eller traumer. Kan jo også forekomme dødsfall.
Bor selv i en by som har forsøkt begrensede sjenketider i en god stund nå, og jeg må si at jeg egentlig er fornøyd med resultatet. Utestedene er som oftest åpne en stund etter sjenkestopp, så folk går faktisk gradvis ut på gata i perioder før alle kastes ut en gang mellom 2.30 og 3. Drikkekulturen i Norge er også vanligvis helt forferdelig, hvor man drikker seg så fulle man bare kan på vors, styrter et par drinker på vei til taxien, og så fortsetter man på byen. I tillegg er utestedene helt tomme frem til ca. midnatt, før alle ankommer byen samtidig og skal inn på de samme stedene.

Jeg pleier vanligvis å dra tidlig ut på byen for et par øl og så traske hjemover før det "tar av", da jeg setter pris på en litt roligere kveld enn hæla-i-taket faktor hver eneste gang. Etter innføringen av tidligere sjenkestopp har jeg observert mange flere som kommer tidligere, og som er i mye triveligere humør enn før. De gangene jeg er ute sent er det også mindre tull og mer orden i taxikøene, men dette kan være pga. innføringen av taxikøvakter som av og til sjekker innom. Som en bonus slipper også de som bor i sentrumsomgivelsene å plages for mye av nattesbråk i 3/4-tiden.

Se på det slik: I verste fall så drar alle på vors 1 time tidligere og fortsetter *nøyaktig* som før. Allerede der har man fordeler med utesteder som slipper å ha ansatte på jobb langt utpå natt og tidligere nattesbråk for sentrumsboere. I tillegg har man en mulig oppblomstrende nachspielkultur, hvor folk forlater byen i små puljer i stedet for å henge rundt og ikke helt vet hvor de skal gjøre av seg.

I beste fall får man kontrollert alkoholkonsumet til de verste; nemlig de som starter tidligst og drar sist. En innskrenkning av personlig frihet? Javisst. Det eneste alternativet som rammer samme gruppe er å stramme inn hvem man kan servere alkohol til, samt hvor beruset disse kan være. Det ser jeg på som mye verre å følge opp, da jeg synes alkohollovgivningen bør være lik for alle. (Som tidligere bartender kan jeg nevne at å forklare en full fyr hvorfor han ikke kan få mer alkohol er en vanskelig prosess.)

Alternative måter å få personer til å dra hjem på forskjellige tidspunkt er jeg enig i at man kan se på. Jeg tror derimot at å ha ulike stengetider fører til at man favoriserer de som stenger sist, og at flere vil bare gå bort til et sted som fortsatt er åpent når stedet de er på har stengt. Her må man da slutte å slippe inn folk etter et visst klokkeslett, og det er et spørsmål om rettferdighet ift. inntjening hos de ulike barene. Om det settes krav til f.eks. vakthold, slik at 3 dørvakter gir en ekstra halvtime åpningstid vil nok "alle" utestedene skaffe seg dette og man er tilbake ved startstreken.
Sist endret av Dyret; 16. november 2011 kl. 02:16.
Den eneste grunnen til at innskrenkede skjenketider, og da hovedsaklig i distriktene, er at utelivet mer eller mindre har dødd ut. Kortere åpningstider betyr at man generelt kun har søndag fra 00:30 - 02:00 for å tjene gode penger. En annen konsekvens er at klientellet på den korte tiden kjører i seg mest mulig drikke, samtidig som utestedene blir slappere for skvise ut noen ekstra kroner. Samfunnet blir skadelidende i form av tapte inntekter og arbeidsplasser.

Overformynderi i relasjon til rusmidler medfører, og vil alltid medføre, en negativ brukskultur. Det er ikke alkoholtilgangen som er utgangspunktet for problemene, det er holdningene til de som lager bruk.
Sitat av jegermeg Vis innlegg
...ooog. Hvis det absolutt skulle skje en slåsskamp, hva er så jævlig farlig med det? Det er ikke akkurat som man får livet sitt ødelagt av det. Ja, det gjør vondt noen dager, men så går det over.
Vis hele sitatet...
Kom gjerne med kilde til den påstanden. Det er gang på gang bevist at selv bare 1 slag kan være nok til å drepe en person eller evt. gjøre vedkommende pleietrengde resten av livet sitt.

http://www.fvn.no/lokalt/kristiansan...ece?redir=true
http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Blin...r-1858398.html
http://dt.no/nyheter/broren-hjernesk...ssak-1.3406942
http://pub.nettavisen.no/nettavisen/...icle443933.ece
Ja bare fortsett å stem AP! .. Noe mindre gjennomtenkt forslag har jeg ikke sett siden røykeloven kom. Man kan vel ikke forvente annet fra uvitende AP'ere som ikke tenker lengre enn til nesetippen.
Sist endret av Vitex; 16. november 2011 kl. 12:59.
Sitat av Vitex Vis innlegg
Ja bare fortsett å stem AP! .. Noe mindre gjennomtenkt forslag har jeg ikke sett siden røykeloven kom. Man kan vel ikke forvente fra uvitende AP'ere som ikke tenker lengre enn til nerpetippen.
Vis hele sitatet...
For det første kom ikke AP med røykeloven. For det andre – vil du bestride at røykeloven har gitt ansatte i serveringsbransjen markant mye bedre arbeidsmiljø?
Som jeg skrev i den andre tråden:

hvis utestedene stenger kranene 02:00 vil jeg tro at folk drikker enda litt mer enn de pleier på vors, og ikke minst på byen for å rekke å drikke i det hele tatt når de fleste kommer 00:00 - 01:00.
Blir også problemer med nattmat og taxi køer, er jo der problemene starter som regel. Jeg ser sjeldent slossing eller krangling inne på utesteder her jeg bor, er først når ting begyner å stenge folk driver ut, og de guttene som ikke fikk med noe pussy hjem skal ta ut frusterasjonen på andre.

Jeg ser overhode ikke hvordan dette skal hjelpe, og jeg håper egentlig at det blir verre (når det kommer til bråk og slossing) sånn at de ser at de har driti seg ut. Hold heller utestedene oppe lenger, og steng kranene som vanelig.
Sitat av Myhre Vis innlegg
For det første kom ikke AP med røykeloven. For det andre – vil du bestride at røykeloven har gitt ansatte i serveringsbransjen markant mye bedre arbeidsmiljø?
Vis hele sitatet...
For ikke å nevne hvor sinnssykt godt det er å komme hjem fra byen uten at man lukter innrøyka sur sokk. Man skal være rimelig bakstreversk for å hevde at røykeloven ikke er utelukkende positivt.
Sist endret av Mith; 16. november 2011 kl. 13:08.
Sitat av Myhre Vis innlegg
For det første kom ikke AP med røykeloven. For det andre  vil du bestride at røykeloven har gitt ansatte i serveringsbransjen markant mye bedre arbeidsmiljø?
Vis hele sitatet...
Har ikke sagt røykeloven kom fra AP. Den siste utalelsen din må du gjerne vise kilder på. Dessuten ville nok de fleste ha røykeloven avsatt, istede for å ta hensyn til et fåtall servitører. Er det ikke noe som heter 'flertallet bestemmer'? Mener at sistnevnte regel gjelder ved f.eks stortingsvalg, men kan jo hende jeg tar feil.
Sitat av Vitex Vis innlegg
Har ikke sagt røykeloven kom fra AP. Den siste utalelsen din må du gjerne vise kilder på. Dessuten ville nok de fleste ha røykeloven avsatt, istede for å ta hensyn til et fåtall servitører. Er det ikke noe som heter 'flertallet bestemmer'? Mener at sistnevnte regel gjelder ved f.eks stortingsvalg, men kan jo hende jeg tar feil.
Vis hele sitatet...
Hvem er de fleste som vil ha røykeloven avsatt? Røykeloven er noe av det beste som har hendt på lenge, kan jo bare gå ut. De som ikke røyker skal ikke ufrivillig måtte puste inn dette når de er inne, i tillegg så tenk på alle sneipene på gulvet, ødelagte klær av gloa, drittlukt på klærne, alle sine lunger, osv.

og jo jeg røyker, men ikke inne.

Når det er sagt er jeg for en utvidet skjenketid, gjerne til en 5-6 tiden på morgenen, da er de fleste ganske så slitne uansett og mange har dratt hjemover før den tid.
Jeg syns det er chill å gå ut å ta seg en blås på byen, ser ingen problemer med det. Det er mye mye bedre enn å ha all røykinga inne hvertfall.

Får litt 'frisk' luft, kan prate utenom å måtte skrike til hverandre hvis man er på en klubb. Røykeloven er en bra ting, men man trenger ikke å gå lenger enn det, med å f.eks totalforby det som noen mener.
Forsvar gjerne forslaget om tidligere sjenkestopp, det gleder meg når APere begynner med ønsketenkning om hvordan DE tydeligvis har svaret på mindre voldtekter og bråk om natta.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Vitex Vis innlegg
Forsvar gjerne forslaget om tidligere sjenkestopp, det gleder meg når APere begynner med ønsketenkning om hvordan DE tydeligvis har svaret på mindre voldtekter og bråk om natta.
Vis hele sitatet...
Problemet ditt er at det er ikkje bare AP som påstår det. Fleire studier tyder på at redusert sjenketid fører til redusert gatevold.

http://www.forskning.no/artikler/2011/september/300076 tar for seg samanhengen. Og det er altså ikkje løse påstander, men godt begrunna påstander. Du får angripe metodikken dei har brukt, og statistikken bak og vise at dei tar feil.
Jeg er ganske forvirret for å være helt ærlig. Sjenketiden ble satt til klokken 2 for flere år siden der jeg bor, trodde det var sånn over hele landet jeg, shows what I know.
Men når den ble satt ned her så var det en liten nedgang i vold i starten, men tok seg opp igjen ganske fort. Hvertfall slik jeg husker det. Siden det er bare mitt minne som er kilden min her så kan jo det være feil. Men at kranene stenger 2 er egentlig ikke nå stress, ikke for min del hvertfall.