Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  56 5428
Jeg ser det at denne tråden ikke helt passer inn på forumet, men har sett noen tråder som omhandler mat fra før så jeg tar sjangsen.

Jeg er veldig opptatt av å ikke få i meg så alt for mye kunstige tilsetningstoffer i mat og drikken jeg får i meg. Jeg bryr meg ikke så mye om hva som er sunt og ikke sunt, men ønsker å innta så naturlig mat som mulig.

Det viser seg å være ganske vanskelig å klare. Det er en stor trend nå å spise naturlig og økologisk og dyrere for produsentene å levere slik mat, som gjør at prisene er ganske stiv og utvalget er vel fortsatt veldig dårlig. Utvalget har jo kommet seg de siste årene pga. trenden, og man har noen få butikker som spesialiserer seg på slik mat men med høye priser.

Skal man spise billig i dag, så er det ekstremt vanskelig å unngå de kunstige tilsetningstoffene.

Noen her som spiser så naturlig som mulig?
Jeg ønsker tips til naturlige fulle måltider og produkter osv. til en overkommelig pris.

Setter stor pris på tips.
Norske matvarer har gjerne en balanse som sier at
Usunt = billig
Sunt = dyrt, som gjør det veldig vanskelig å spise sunt og billig. Eneste løsningen jeg kan tenke meg er å leve på selvdyrkede ting.
Hvorfor så viktig at det skal være naturlig, om du ikke er opptatt av at det skal være sunt?
er ikke noe spesielt dyrt å leve sunt,med mindre man på død og liv skal ha overprisede økologiske varer(noe som bare er humbug)
jeg har som regel å spise litt frukt og grønnsaker hver dag,samt en vitaminpille og en skje tran.
foruten om det prøver jeg også å ikke tenkte alt for manisk på hva jeg spiser, prøver å være bevisst på hva jeg spiser,men ikke ha et usunt fokus på å panisk bare spise sunt

når det gjelder min påstand om at økologisk mat bare er kvakksalveri,anbefaler jeg å se denne dokumentaren kildene i den skulle holde rikelig

http://www.tv-links.eu/tv-shows/Penn...n_7/episode_6/
Sist endret av Cosmos; 15. juli 2011 kl. 01:11.
Sunn mat trenger ikke nødvendigvis å være dyrt.

Tunfisk
Havregryn
Egg
Svinekjøtt

Men som han over her sier, hjemmedyrket mat blir vell billigst
Kjøp økonomiposer med ting, kyllingfileet, bulk grønnsaker osv.
Jeg har en god middag som jeg elsker, billig er den også
Du trenger:
- Hakkede tomater, med basilikum for de som ønsker det
- Løk
- Bønner (jeg bruker kidneybønner)
- Blomkål

Du bare steker løken så mye som du selv ønsker, heller oppi hakkede tomater, bønner (hell av sausen) og blomkål som er delt opp i små biter. Så lar du dette surre i et par minutter, og voila Elsker det! Hvis du spiser kjøtt så kan du jo putte det oppi også. Blir det for lite mettende kan f. eks fullkornspasta var et godt alternativ å ha til.
Er du opptatt av å skåne miljøet o.l eller gjør du dette for å være sund? Vist det er førstnevnte må du nok ut med en del penger, men vist du er villig til å bruke litt mer tid kan du leve sundt uten å bruke noe ekstra penger. Det er en regel som er viktig. Lag maten din selv. Ikke kjøp frossenmat som for eksempel pizza eller lignende (frosne grønnsaker og rått kjøtt går selvsagt fint), ikke kjøp noe kjøtt eller fisk fra utlandet og kjøpp norske grønnsaker og frukt om det er mulig (strenge regler på hva du får lov til å gjøre med dyra/grønnsakene dine her i Norge, tro meg jeg bor på gård). Husk også at økologiske grønnsaker eg grønnsaker som ikke har blitt sprøyta meg midler for å stoppe skadedyr og ikke økologisk grønnsaker er ikke tilsatt allslags kjemikalier. Vist du vasker frukt og grønnsaker godt skal det ikke være noe problem.
Sitat av Orange Vis innlegg
Er du opptatt av å skåne miljøet o.l eller gjør du dette for å være sund? Vist det er førstnevnte må du nok ut med en del penger, men vist du er villig til å bruke litt mer tid kan du leve sundt uten å bruke noe ekstra penger. Det er en regel som er viktig. Lag maten din selv. Ikke kjøp frossenmat som for eksempel pizza eller lignende (frosne grønnsaker og rått kjøtt går selvsagt fint), ikke kjøp noe kjøtt eller fisk fra utlandet og kjøpp norske grønnsaker og frukt om det er mulig (strenge regler på hva du får lov til å gjøre med dyra/grønnsakene dine her i Norge, tro meg jeg bor på gård). Husk også at økologiske grønnsaker eg grønnsaker som ikke har blitt sprøyta meg midler for å stoppe skadedyr og ikke økologisk grønnsaker er ikke tilsatt allslags kjemikalier. Vist du vasker frukt og grønnsaker godt skal det ikke være noe problem.
Vis hele sitatet...

det finnes ingen vitenskapelig dokumentasjon på at moderne sprøytemidler skader kroppen,eller miljøet på noe som helst vis(pålitelige kilder om du har)
ellers er jeg enig i at å spise frossenmat generelt sett er en usunn trend.
vil anbefale også deg å se programmet jeg postet over^^
Sist endret av Cosmos; 15. juli 2011 kl. 01:58.
Sitat av Cosmos Vis innlegg
det finnes ingen vitenskapelig dokumentasjon på at moderne sprøytemidler skader kroppen,eller miljøet på noe som helst vis(pålitelige kilder om du har)
ellers er jeg enig i at å spise frossenmat generelt sett er en usunn trend.
vil anbefale også deg å se programmet jeg postet over^^
Vis hele sitatet...
Når det gjelder miljøet så antok jeg vel bare at spøytemiddel skada miljøet, men når jeg tenker over det så er det ikke noe jeg kan komme på som skulle gjøre det spesielt farlig. Derimot er det veldig bra for miljøet om dyremøkk blir brukt som gjødsel. Dyr kommer vi til å ha uansett og da kan vi godt bruke opp det de slipper ut for å spare penger og miljøet (det sparer miljøet fordi vi slipper å lage så mye kunstig gjødsel).
Uannsett om det er skadelig eller ikke burde du fortsatt vaske grønnsakene dine
skaff deg en gård
Sitat av Orange Vis innlegg
Når det gjelder miljøet så antok jeg vel bare at spøytemiddel skada miljøet, men når jeg tenker over det så er det ikke noe jeg kan komme på som skulle gjøre det spesielt farlig. Derimot er det veldig bra for miljøet om dyremøkk blir brukt som gjødsel. Dyr kommer vi til å ha uansett og da kan vi godt bruke opp det de slipper ut for å spare penger og miljøet (det sparer miljøet fordi vi slipper å lage så mye kunstig gjødsel).
Uannsett om det er skadelig eller ikke burde du fortsatt vaske grønnsakene dine
Vis hele sitatet...
Jada, dyremøkk som gjødsel er en brilliant ide. Det funker dårligere enn kunstgjødsel (semisynsing) og du risikerer skadelige bakterier på maten. (E-coli og bønnestengeler f.eks)

Til TS: Har du noen konkrete grunner til at du vil spise naturlig?
Helt enig TS. Spise bein, hud, sener, årer og fett knust sammen, tilsatt alle mulige slags konserveringsmiddler og smakstilsetninger? Noe som er tilfelle i ALT som omhandler noe som ligner farse. Er du fattig så har du råd til FirstPrice kneip til 8 kroner og en boks med leverpostei eller makrell i tomat, men nei, ikke etter å ha sett hvordan det lages. Heller ikke trøndersodd, spaghetti ala capri eller noe av dette på boks. Det er rett og slett hundemat. Jeg har smakt, og det smaker like godt eller bedre av kjøttet som er i kattematboksene.

Du kan gjøre som vietnameserne/asiatere gjør i Norge. De samler blåskjell og fisker makrell veldig ofte og de får mye fisk også. Faktiskt så trenger man ikke alt dette som myndighetene skal ha oss til å spise. Du føler deg sikkert kjempesunn når du spiser salat og grønnsaker, men hvor mye energi får du egentlig i deg? Vår urbefolkning spiste kjøtt og fett og menneskeheten lever fortsatt. I dag er også eskimoer osv. helt mettet på kun fisk og fett og de har helse i verdensklasse. Man kan argumentere for at dette er fisk, men det finnes også en stamme jeg ikke husker navnet på nå, som lever i varmere strøk, de også spiser for det meste rent kjøtt. Det er bare tull at man skal spise fem om dagen og brød og melk og alt dette. Det er fine varer, men man trenger de ikke og det er også mye av grunnen til at så mange er overvektige i dag.

Sjekk ut hva en ketosediett innebærer. Ikke at du skal følge en slik, men for å forstå hva jeg snakket om med tanke på urbefolkningen. Skulle du fulgt den ville det hvertfall blitt dyrere enn du nå opplever.

.. med mindre du f.eks fisker selv eller har noen høner og haner og kanskje en gris i hagen.
Sist endret av HippiRødstrømpe; 15. juli 2011 kl. 03:28. Grunn: Måtte legge til noe
Sitat av brunost Vis innlegg
Jada, dyremøkk som gjødsel er en brilliant ide. Det funker dårligere enn kunstgjødsel (semisynsing) og du risikerer skadelige bakterier på maten. (E-coli og bønnestengeler f.eks)

Til TS: Har du noen konkrete grunner til at du vil spise naturlig?
Vis hele sitatet...
Det er ikke en serlig stor sjangse for E-coli utbrydd pga dyremøkk (kilder: Nationen Mattilsynet) og det er heller større fare for at bønder enten overgjødsler jorda med kunstig gjødsler eller næringsavrenninger inn i vann som kan medføre for eksempel store algeoppblomstringer.

Den viktigste grunnen til at vi burde bruke hovedsakelig dyremøkk er fordi det er mye mer miljøvennelig. Folk har dyr uannsett og de gir ikke akkurat i fra seg lite møkk. Istedenfor at vi skal produsere masse kunstig gjødsel for så å frakte det til der det trengs kan vi bruke møkken som bønder må bli kvitt uannsett og heller bruke kunstig gjødsel om det ikke er nok.

Sitat av HippiRødstrømpe Vis innlegg
Du kan gjøre som vietnameserne/asiatere gjør i Norge. De samler blåskjell og fisker makrell veldig ofte og de får mye fisk også. Faktiskt så trenger man ikke alt dette som myndighetene skal ha oss til å spise. Du føler deg sikkert kjempesunn når du spiser salat og grønnsaker, men hvor mye energi får du egentlig i deg? Vår urbefolkning spiste kjøtt og fett og menneskeheten lever fortsatt. I dag er også eskimoer osv. helt mettet på kun fisk og fett og de har helse i verdensklasse. Man kan argumentere for at dette er fisk, men det finnes også en stamme jeg ikke husker navnet på nå, som lever i varmere strøk, de også spiser for det meste rent kjøtt. Det er bare tull at man skal spise fem om dagen og brød og melk og alt dette. Det er fine varer, men man trenger de ikke og det er også mye av grunnen til at så mange er overvektige i dag.
Vis hele sitatet...
Kroppen trenger vitaminer, mineraler, proteiner, fiber og energi av en eller annen form. Så hvorfor kan vi ikke bare spise kjøtt? Fordi kjøtt inneholder proteiner, fett og... vel der er stort sett det. Gjennom grønnsaker og salater får du hovedsakelig vitamnier og mineraler, men også en del av alt det andre du trenger. Melk er viktig fordi det inneholder UTROLIG mye som er bra for kroppen deriblandt masse kalsium som gjøre bena dine bedre. Brød er ikke så viktig å spise med untakk av grøvt brød som inneholder mye fiber (spesielt fullkornsbrød). Kroppen har det også vanskeligere for å fordøye kjøtt (ekstremt mye mer vist du spiser det rått :P) enn grønnsaker så for å få et godt fordøyelsessystem må du spise grønnsaker. At du sier at folk blir overvektige av å spise fem om dagen, melk og grovbrød er bare tull. Det er ikke mengden du spiser som gjør deg feit, men energiinnholdet i det du spiser. Kjøtt har mye fett i seg så vist du bare spiser det blir magen treig og du feit.
Sitat av Orange Vis innlegg
Det er ikke mengden du spiser som gjør deg feit, men energiinnholdet i det du spiser. Kjøtt har mye fett i seg så vist du bare spiser det blir magen treig og du feit.
Vis hele sitatet...
Nå vet jeg ikke helt hva slags kompetanse du sitter inne med som gjør at du kan si at andres påstander er tull. Det er ihvertfall riv ruskende galt at en ikke kan bli overvektig ved å spise fem om dagen. I frukt er det veldig ofte mye sukker, og sukker blir i kroppen omdannet til fett. Det som bestemmer om du blir overvektig er om du klarer å forbruke de kaloriene du tar inn. Det vil si den totale summen av energi du inntar. Det spiller null rolle om dette er fra kjøtt, epler eller frokostblanding.

En av hovedårsakene til at man fraråder animalsk fett er fordi dette fettet fører til hjerte og kar sykdommer.

Ett siste spørsmål? Hvor har du det fra at kjøtt er så veldig mye vanskeligere enn grønnsaker å fordøye? (Har aldri hørt noe særlig om dette før, og en seriøs kilde hadde vert flott.)

Til trådstarter kan jeg forresten anbefale Dumpster Diving. Billigere enn det blir det ikke
Sist endret av brunost; 15. juli 2011 kl. 05:10.
Sitat av Orange Vis innlegg
Kroppen trenger vitaminer, mineraler, proteiner, fiber og energi av en eller annen form. Så hvorfor kan vi ikke bare spise kjøtt? Fordi kjøtt inneholder proteiner, fett og... vel der er stort sett det. Gjennom grønnsaker og salater får du hovedsakelig vitamnier og mineraler, men også en del av alt det andre du trenger. Melk er viktig fordi det inneholder UTROLIG mye som er bra for kroppen deriblandt masse kalsium som gjøre bena dine bedre. Brød er ikke så viktig å spise med untakk av grøvt brød som inneholder mye fiber (spesielt fullkornsbrød). Kroppen har det også vanskeligere for å fordøye kjøtt (ekstremt mye mer vist du spiser det rått :P) enn grønnsaker så for å få et godt fordøyelsessystem må du spise grønnsaker. At du sier at folk blir overvektige av å spise fem om dagen, melk og grovbrød er bare tull. Det er ikke mengden du spiser som gjør deg feit, men energiinnholdet i det du spiser. Kjøtt har mye fett i seg så vist du bare spiser det blir magen treig og du feit.
Vis hele sitatet...
Joda, kroppen trenger alle disse stoffene, men det er nettopp hva folk begynner å få opp øynene for nå dette jeg nevnte. Når man kun spiser proteiner og fett så kommer kroppen i såkalt "ketose" på grunn "for lite" karbohydrater. Og hvordan har det seg, som nevnt, at stammene som lever i dag på akkuratt samme måte som de gjorde i urtiden, har helse som er i verdenstoppen?

Går man på en ketolysediett, så innebærer det å kun spise ren mat. Dvs. mat slik det forekommer i naturen og slik vi gjorde for flere tusen år siden. Stort sett kjøtt, men også enkelte grønnsaker og enkelte fruktsorter, nøtter eller bær.

Dette er hva som blandt annet står på siden Torkil P. Andersen(Spesialist i Allmennmedisin):

"Ketose er egentlig en forbrenningsform som benyttes når vi faster eller sulter. Når vi ikke får mat må kroppen skaffe mat fra egne reserver. Karbohydratreservene tømmes i løpet av et par dager, og musklene gir lite energi ved forbrenning og spares derfor til fordel for fett som blir kroppens viktigste brennstoff. Nedbrytning av fett i forbindelse med ketose er særdeles smart fremfor nedbrytning av kroppens muskler, noe som kunne være skjebnesvangert den gang vi måtte skaffe oss mat ved jakt. Ketose medfører også at hjernens sultsenter "skrus av" slik at sultfølelsen forsvinner til fordel for økt konsentrasjon og mer energi i kroppen. I denne tilstanden er vi sannsynligvis bedre jegere og i bedre i stand til å skaffe føde, enn om vi hadde vært slappe og bare opptatt av tanker om mat."
Sist endret av HippiRødstrømpe; 15. juli 2011 kl. 05:21.
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Alt av kjøtt? Om du ikke stoler på produsentene, så kan du dra på jakt selv eller ta deg en fisketur. Bor du ved havet, så spis fisk.
Nå som det 'snart' er høst er det vel jaktsesong også, da kan man jo få tak i rype og elg, kanskje billig om du oppsøker en gård eller kjenner noen som jakter, eller man kan jakte selv også for den saks skyld.. eller for de som får lov til å ta i et våpen hvertfall.
Sist endret av HippiRødstrømpe; 15. juli 2011 kl. 07:23.
Sitat av zoil Vis innlegg
Sunn mat trenger ikke nødvendigvis å være dyrt.

Tunfisk
Havregryn
Egg
Svinekjøtt

Men som han over her sier, hjemmedyrket mat blir vell billigst
Kjøp økonomiposer med ting, kyllingfileet, bulk grønnsaker osv.
Vis hele sitatet...
Nyt radioaktiv fisk på boks. Tunfisk burde være veldig godt for deg, men er det ikke.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Omaha Vis innlegg
Nyt radioaktiv fisk på boks. Tunfisk burde være veldig godt for deg, men er det ikke.
Vis hele sitatet...
Alt rundt deg er radioaktivt. Tunfisken er ikkje verre på det punktet enn mykje anna. Ein langt betre grunn til å halde seg unna tunfisk er at den er at dei er utsette for overfikse, og bestanden står i fare for å kollapse. Personleg rører eg det ikkje av nettopp den grunnen.
For å spise sunt så kjøper jeg lite ferdigprodukter. Vet at grønnsaker er sprøyta med diverse gifter, men skyller man det godt og skreller det som kan skrelles så har jeg tro på at det ikke er så ille.

Kjøper kjøtt i sverige og har tro på at det er både billig og sunt.

Spiser en del tunfisk, men at den er radioaktiv er noe av det rareste jeg har hørt. Har hørt mye rart, bl.a. at de kjører hele fisken og en del andre fiskearter nedi kverna. Noe jeg tror bare er tull.
Makrell i tomat spiser jeg en del av.
Fiskepudding er det en del tapiokastivelse i, noe jeg ikke er sikker på hva er, men den varen har veldig lite kalorier per hundre gram (ca 90 kal).

Ellers så leser jeg ofte på pakninga og passer litt på sånn sett.
Sitat av brunost Vis innlegg
En av hovedårsakene til at man fraråder animalsk fett er fordi dette fettet fører til hjerte og kar sykdommer.
Vis hele sitatet...
Jeg er stort sett enig med både brunost og Hippi, men jeg vil påpeke at sammenhengen mellom animalsk fett/høyt kolesterol og hjerte-/karsykdommer ikke er ubestridelig dokumentert. Det som derimot er godt dokumentert er sammenhengen mellom et kosthold med mye fett OG mye karbohydrater, og lidelser som overvekt, diabetes og hjerteproblemer. Det er også mye som tyder på at selv et fettfattig kosthold som er rikt på karbohydrater (sukker) ofte vil kunne medføre de samme plagene som ved høyt inntak av både fett og karbohydrater. Boka "Bedre uten brød" (Wolfgang Lutz) er en god pekepinn på nettopp dette.

Sitat av brunost Vis innlegg
Ett siste spørsmål? Hvor har du det fra at kjøtt er så veldig mye vanskeligere enn grønnsaker å fordøye? (Har aldri hørt noe særlig om dette før, og en seriøs kilde hadde vert flott.)
Vis hele sitatet...
Rent kjemisk er det mer energikrevende for kroppen å fordøye protein, men jeg har ikke funnet noen link til dokumentasjonen her og nå. Jeg vet imidlertid at dette er beskrevet i boka "Slank med ketolysekuren" av nettopp Torkil P. Andersen (og i svært mye litteratur om hvordan fordøyelsen virker). Det dreier seg altså ikke om at den menneskelige fordøyelsen er utpreget dårlig til å fordøye protein, men at det kjemisk sett skal mer til for å bryte ned kjøtt enn plantekost.
Sitat av MjrDainBramage Vis innlegg
Jeg er stort sett enig med både brunost og Hippi, men jeg vil påpeke at sammenhengen mellom animalsk fett/høyt kolesterol og hjerte-/karsykdommer ikke er ubestridelig dokumentert. Det som derimot er godt dokumentert er sammenhengen mellom et kosthold med mye fett OG mye karbohydrater, og lidelser som overvekt, diabetes og hjerteproblemer. Det er også mye som tyder på at selv et fettfattig kosthold som er rikt på karbohydrater (sukker) ofte vil kunne medføre de samme plagene som ved høyt inntak av både fett og karbohydrater. Boka "Bedre uten brød" (Wolfgang Lutz) er en god pekepinn på nettopp dette.

Rent kjemisk er det mer energikrevende for kroppen å fordøye protein, men jeg har ikke funnet noen link til dokumentasjonen her og nå. Jeg vet imidlertid at dette er beskrevet i boka "Slank med ketolysekuren" av nettopp Torkil P. Andersen (og i svært mye litteratur om hvordan fordøyelsen virker). Det dreier seg altså ikke om at den menneskelige fordøyelsen er utpreget dårlig til å fordøye protein, men at det kjemisk sett skal mer til for å bryte ned kjøtt enn plantekost.
Vis hele sitatet...

Sier ikke at dette er tilfellet her, men å utelukkende gå ut fra forskning som er gjort for å bringe lavkarbokosthold fram i verden er kanskje ikke den rette måten å gjøre det på. Jeg ville iallefall valgt mine kilder med litt mer omhu, og sett på forskning fra forskjellige ståsteder enn bare de som fremmer lavkarbo.
Sitat av Nerdefruen Vis innlegg
Sier ikke at dette er tilfellet her, men å utelukkende gå ut fra forskning som er gjort for å bringe lavkarbokosthold fram i verden er kanskje ikke den rette måten å gjøre det på. Jeg ville iallefall valgt mine kilder med litt mer omhu, og sett på forskning fra forskjellige ståsteder enn bare de som fremmer lavkarbo.
Vis hele sitatet...
Det er jeg helt enig i. Imidlertid var dette de første eksemplene jeg kom på, og de som (surprise, surprise) var lettest tilgjengelig ved søk i fritekst.

Det er også et poeng at selv med sine mange tilhengere er lavkarbo/ketosebaserte kosthold fortsatt å regne som motstrøms (all den tid statens anbefalinger er lite fett\redusert protein\mye karbohydrat), så det er vanskelig å finne forskningsresultater som ikke oppfattes dithen at opphavet er en "misjonær" for lavkarbo.

Min hensikt var ikke å misjonere for lavkarbo som kostholdsretning, men å nyansere den etablerte "sannheten" om kosthold som de fleste av oss er godt kjent med (og som derfor heller ikke trenger meg til å argumentere for seg).
Jeg vil helt klart anbefale deg fiske, om du ikke har utstyr, er dette en en engangsutgift som du lett kan tjene inn om du utnytter deg av det hyppig. Det er relativt godt fiske i så og si hele landet, innland som kyst. Ikke bare for du sunn, gratis og naturlig mat, men du får deg også en herlig tur ut i naturen, og en spennende jakt. Ellers er frukt og grønnsaker relativt billig, og noe man bør utnytte i større grad enn hva man gjør.

Når det kommer til påstanden om at mennesker ikke trenger frukt, melk og det som blir proklamert som sunn mat, så er nok den mer korrekt enn hva mange vil tro. Indianerstammene i Nord-Amerika, levde f. eks. nesten utelukkende av kjøtt, da henholdsvis fra rein, moskusokser og elg. De drakk muligens en kopp barnålte i nu og ne, og spiste kanskje noe rotfrukt, men hoveddieten var rent kjøtt.
Sist endret av Hardtliv2013bwoi; 15. juli 2011 kl. 10:57.
Sitat av Cosmos Vis innlegg
er ikke noe spesielt dyrt å leve sunt,med mindre man på død og liv skal ha overprisede økologiske varer(noe som bare er humbug)
(...)
når det gjelder min påstand om at økologisk mat bare er kvakksalveri,anbefaler jeg å se denne dokumentaren kildene i den skulle holde rikelig

http://www.tv-links.eu/tv-shows/Penn...n_7/episode_6/
Vis hele sitatet...
I Norge er det svært strenge regler for hva slags mat som kan kalles økologisk. Her er "økologisk" et juridisk beskyttet begrep, og det er straffbart ved norsk lov å kalle mat økologisk hvis det ikke sammenfaller med retningslinjene. Mattilsynet har delegert ansvaret for å drive tilsyn med økologisk produksjon til Debio, og du kan lese mer om dette på nettsidene deres.

I videoen sier de at det ikke finnes bevis for at økologisk mat er mer næringsrik enn annen mat. Det stemmer ikke, og en fem år lang europeisk undersøkelse kom til et annet resultat: http://www.nationen.no/mat/article4320838.ece

Det de sier om at økologisk mat sprøytes like mye som ikke-økologisk mat er heller ikke riktig for Norge (og EU): http://www.debio.no/text.cfm?path=55&id=711

En ting mange glemmer når det kommer til økologisk mat, er at det ikke bare er snakk om sprøytemidler og denslags, men også i veldig stor grad dyrevelferd. Reglene for økologisk dyrehold er mye strengere enn for dyrehold ellers – for eksempel har kyllinger i økologisk egg- og kjøttproduksjon mye bedre plass enn de "frittgående", samtidig som de har fri tilgang til romslig uteareale.
Sitat av Provo Vis innlegg
I Norge er det svært strenge regler for hva slags mat som kan kalles økologisk. Her er "økologisk" et juridisk beskyttet begrep, og det er straffbart ved norsk lov å kalle mat økologisk hvis det ikke sammenfaller med retningslinjene. Mattilsynet har delegert ansvaret for å drive tilsyn med økologisk produksjon til Debio, og du kan lese mer om dette på nettsidene deres.

I videoen sier de at det ikke finnes bevis for at økologisk mat er mer næringsrik enn annen mat. Det stemmer ikke, og en fem år lang europeisk undersøkelse kom til et annet resultat: http://www.nationen.no/mat/article4320838.ece

Det de sier om at økologisk mat sprøytes like mye som ikke-økologisk mat er heller ikke riktig for Norge (og EU): http://www.debio.no/text.cfm?path=55&id=711

En ting mange glemmer når det kommer til økologisk mat, er at det ikke bare er snakk om sprøytemidler og denslags, men også i veldig stor grad dyrevelferd. Reglene for økologisk dyrehold er mye strengere enn for dyrehold ellers – for eksempel har kyllinger i økologisk egg- og kjøttproduksjon mye bedre plass enn de "frittgående", samtidig som de har fri tilgang til romslig uteareale.
Vis hele sitatet...
når det gjelder Norge så har du rett,etter å ha googlet litt fant jeg også at økologisk inneholder mer antioksidanter,samt noen andre mindre ``helsegevinster``.
Økologisk mat har dog et større bakterieinnhold og prossesen med å fremstille økologisk er mer miljøskadelig enn å bruke ikke økologiske metoder da det dannes gasser som skader miljøet.
Men jeg synes likevel ikke at gevinsten ved å kjøpe økologisk virker stor nok til at det er noe å satse på,det er dyrere uten at det ser ut til å inneha noen egenskaper som er betraktelig bedre en ikke økologisk.
Når det kommer til dyrevelferd er jeg også enig i at å stue 350 høns(eller andre dyr) er en uheldig praksis,dette er sikkert utført på en mer dyrevennlig måte i Norge,men jeg kan også tenke meg at i mindre regulerte land,ikke er spesielt mye bedre for dyrene å leve økologisk enn ikke økologisk.
Jeg har valgt å ikke bruke kilder i dette utdraget da er et hav av studier og meninger om økologisk mat ,det overnevnte er intrykket jeg sitter igjen med etter å ha cruiset gjennom et hav med utalelser fra forskere og artikler på nettet.
jeg fant også dette utdraget interessant
http://www.ajcn.org/content/early/20...urcetype=HWCIT
Sist endret av Cosmos; 15. juli 2011 kl. 12:21.
Sitat av Drachir Vis innlegg
Hvorfor så viktig at det skal være naturlig, om du ikke er opptatt av at det skal være sunt?
Vis hele sitatet...
Vil bare holde meg unna kunstige tilsetningstoffer i det jeg inntar, tror det er mangen fordeler med det.

Det jeg mente med at det ikke er så viktig med at det skal være sunt er at jeg ikke tenker på kolesterol, energi inntak(Jeg er ikke på slankeren), hvilket fett osv. Det er noe jeg ikke helt har troen på er så viktig som dem skal ha det til.
[quote=HippiRødstrømpe;2171643]

Du kan gjøre som vietnameserne/asiatere gjør i Norge. De samler blåskjell og fisker makrell veldig ofte og de får mye fisk også. Faktiskt så trenger man ikke alt dette som myndighetene skal ha oss til å spise. Du føler deg sikkert kjempesunn når du spiser salat og grønnsaker, men hvor mye energi får du egentlig i deg? Vår urbefolkning spiste kjøtt og fett og menneskeheten lever fortsatt. I dag er også eskimoer osv. helt mettet på kun fisk og fett og de har helse i verdensklasse. Man kan argumentere for at dette er fisk, men det finnes også en stamme jeg ikke husker navnet på nå, som lever i varmere strøk, de også spiser for det meste rent kjøtt. Det er bare tull at man skal spise fem om dagen og brød og melk og alt dette. Det er fine varer, men man trenger de ikke og det er også mye av grunnen til at så mange er overvektige i dag.
QUOTE]
spiser ikke eskimoene invollene også? rått?

dette er hvertfall hva jeg har hørt og det skal hvistnok være megasunt. særlig god ånde får du nok ikke og tror ikke en student på sagene er villig til dette bare for å spise ekstra sunt.
Jeg går til Pizzeria og sier jeg skal ha en naturlig pizza med salat, da sitt jeg med god samvittighet ovenfor meg selv

Eller så koke jeg litt Fisk, finnes ikke noe bedre
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av HippiRødstrømpe Vis innlegg
. Faktiskt så trenger man ikke alt dette som myndighetene skal ha oss til å spise. Du føler deg sikkert kjempesunn når du spiser salat og grønnsaker, men hvor mye energi får du egentlig i deg? Vår urbefolkning spiste kjøtt og fett og menneskeheten lever fortsatt.
Vis hele sitatet...
Det er fullstendig skivebom av deg. Om du er i fysisk aktivitet store delar av tida du er våken, slik menneska har vore fram til par siste hundre åra har problemet vore å dekke energibehovet. I dag er det snudd på hovudet - vi har problemer med å halde energinivået under det vi treng i det daglige. Utfordringene med kosthald er fundamentalt motsette av det dei har vore dei føregåande epokane i mennesket si historie.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Hva med tunfisk? Til middag eller mellommåltider
Vanskelig å finne bedre substitue i forhold til pris og næringsinnhold/sunnhet.

Perfekt ettr trening. Trenger ingen proteinpulver.
Spørs bare om man er en av de som tåler smaken
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Lag alt fra scratch og unngå ferdigmat fra butikker/kiosker/restauranter, etc. Med mindre du kjøper økologisk så får du i deg noen giftstoffer, men et godt tips er å la frukt/grønnsaker ligge litt i vann blandet med eddikk.

Kjøp inn basisvarer som kornprodukter til å lage eget brød. Kjøp bønner, frukt, nøtter, grønnsaker etc. Hos grønnsakshandlerne kan man kjøpe store poser med bønner som varer en god stund. Lag egne smoothies av grønnsaker/frukt. Fisk har masse giftstoffer. De suger til seg all giften som er i havet. F.eks kvikksølv. Kjøttet du finner i matbutikken er heller ikke til å stole på. Mange tror det er bare rått kjøtt man får, men også det har masse unødvendige tilsetningsstoffer. Det samme gjelder melkeprodukter. Man får f.eks i seg det dyrene får av medisin (antibiotika etc.) http://www.notmilk.com/kradjian.html Når det gjelder vann så kan man f.eks få tak i et godt vannfilter..

Raw og vegansk er et godt utgangspunkt i å spise sunn mat. http://rawinorge.ning.com/ & http://veg-veg.no/mat/

Lykke til!
Slik jeg forstår TS spør han ikke om hva som er sunt og usunt i form av næring, men heller hva han kan spise for å unngå alt av sprøytemiddler, konserveringsmiddel, tilsettningsstoffer og den slags - hittil har vel få eller ingen svart på det han faktisk lurer på
Egg
Grønnsaker på boks (Billig og bra)
Nedfryste grønnsaker og frukt (Billig, meget bra for deg!)
Melk (Dog blitt relativt dyrt med årene)
Fisk (Finnes mye digg i frysedisken, spis gjerne fileter med tilsatte urter etc... (Kjøpte 200g makrell med urter for 19 kr på coop prix igår)
Kjøttkilder: Frossen kyllingfilet(ca 60kr/kg, supersunt og billig) samt Tunfisk(supersunt og billig). Når jeg sier sunt, så tenker jeg utelukkende på mengden protein per kr, og forholdet mellom protein/karb/fett.

Som kilder til karbohydrat kjøper jeg store sekker med brunris på en lokal asiatisk butikk, har ikke regna kiloprisen men mistenker at dette er det billigste jeg noensinne kommer til å spise. I lag med en flaske soyasaus er dette killer combo for min del, men hvorvidt risen er økologisk tør jeg ikke svare for.

Som fettkilde kjøper jeg større pakker cashewnøtter/random nøtter, samt selolje. Neppe økologisk, men billig og enkelt.

Nå fokuserte jeg dog utelukkende på kombinasjonen av billig + min definisjon av sunt - som går på næringsinnhold, ikke på mengde sprøytemiddel/vitaminer/mineraler/religiøse overbevisninger.
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Vil bare holde meg unna kunstige tilsetningstoffer i det jeg inntar, tror det er mangen fordeler med det.
Vis hele sitatet...
Hvordan gir det mening? Det går ikke an gjøre generelle betrakninger av tilsetningsstoffer uten at det blir svært lite detaljrikt. Tilsetningsstoffer er et begrep som rommer mange forskjellige stoffer.
Mye av det mange sier her er jo ikke akkuratt veldig billig. De billigste og sunneste matvarene jeg kommer på for øyeblikket må vel være havregryn, ris, yoghurt og noen grønnsaker som f.eks. kålrot, tomater, agurk og gulrøtter. En god regel er å spise karbohydratene tidligere på dagen og proteiner og fett senere på dagen.

Vil uansett anbefale å kjøpe multivitaminer og nødvendige fettsyre (omega-3 etc.) da man skal ha et godt utvalg med grønnsaker osv. for å dekke dette behovet, noe som mest sannsynlig bare vil være dyrere i sammenligning med kosttilskudd. Noe annet som kan være lurt om du skal være sunn er å bytte ut alle oljer/fett du bruker i matlaging til oliven-olje eller linfrø-olje, det er mye sunnere.
Sist endret av Azarat; 11. november 2011 kl. 17:27.
Mine triks til billig og sunn mat ? Lage alt fra bunnen av.
Sitat av spelley Vis innlegg
Mine triks til billig og sunn mat ? Lage alt fra bunnen av.
Vis hele sitatet...

Hva mener du med dette? Å slenge alle plantene/grønnsakene i hagen på stekepannen eller å kjøpe "grunn-ingrediensene" på butikken?
Sitat av Azarat Vis innlegg
Hva mener du med dette? Å slenge alle plantene/grønnsakene i hagen på stekepannen eller å kjøpe "grunn-ingrediensene" på butikken?
Vis hele sitatet...
Kjøpe grunn ingrediensene på butikken, i stedet for toro-(halv)/ferdigmat.
Sist endret av Spelly; 11. november 2011 kl. 17:37.
Det billigste er å ikke spise, men når det skal være så billig så mulig er det vel kanskje lurt å bestemme seg hvor ofte du skal spise, og prøve å unngå mye dritt. Fisk er tingen
Sitat av spelley Vis innlegg
Kjøpe grunn ingrediensene på butikken, i stedet for toro-ferdigmat.
Vis hele sitatet...
Godt valg! Hehe, om du skal være ekstrem er vel det desidert billigste valget å stikke på det lokale asia-markedet og kjøpe flere kilo's pakkninger med ris
Kjøp deg ei Wokpanne og gjør som mange andre sier; Lag alt fra bunnen av
Sitat av Cosmos Vis innlegg
er ikke noe spesielt dyrt å leve sunt,med mindre man på død og liv skal ha overprisede økologiske varer(noe som bare er humbug)
jeg har som regel å spise litt frukt og grønnsaker hver dag,samt en vitaminpille og en skje tran.
foruten om det prøver jeg også å ikke tenkte alt for manisk på hva jeg spiser, prøver å være bevisst på hva jeg spiser,men ikke ha et usunt fokus på å panisk bare spise sunt

når det gjelder min påstand om at økologisk mat bare er kvakksalveri,anbefaler jeg å se denne dokumentaren kildene i den skulle holde rikelig

http://www.tv-links.eu/tv-shows/Penn...n_7/episode_6/
Vis hele sitatet...

Kreft
Statens arbeidsmiljøinstitutt, Kreftregisteret
og Medisinsk fødselsregister har undersøkt
kreft blant mer enn 320 000 barn av norske
bønder, født 1952-1991. Kreft blant barn av
bønder er i utgangspunktet ikke mer vanlig
enn normalt. Bruker foreldrene kjemisksyntetiske
sprøytemidler, øker sjansen for at
barna får kreft de første leveårene. For
gårder med fruktdyrking eller veksthus var
risikoen nesten fordoblet. Tendensen er
tydeligst for barn født etter 1980. Sterkest
sammenheng mellom bruk av sprøytemidler
og kreft ble funnet for spesielle typer hjernesvulst.
Undersøkelsen viser sterk sesongeffekt
for disse spesielle krefttypene. Befruktningstidspunkt
for barn med hjernesvulst sammenfaller
med tiden da risikoen for at foreldrene
har vært eksponert for sprøytemidler var
størst.
Ved hjelp av det svenske kreftregisteret er
det påvist sammenheng mellom eksponering
for ugras- og soppmidler og økt risiko for
krefttypen Non-Hodgin Lymphoma (NHL).
Andre alvorlige sykdommer og skader
En norsk studie viste at forekomsten av
misdannelser i nevralrøret var 60 % høyere
enn normalt hos barn av bønder som dyrker
potet. Forskerne knytter dette til bruk av
mankozeb, som brukes mot tørråte i potet.
Flere undersøkelser viser at bønder og
gartnere oftere får Parkinsons sykdom enn
andre som ikke har brukt sprøytemidler.


Les: http://www.agropub.no/asset/2486/1/2486_1.pdf
Sitat av Azarat Vis innlegg
En god regel er å spise karbohydratene tidligere på dagen og proteiner og fett senere på dagen.
Vis hele sitatet...
Jaha ja. Hvorfor det?
Tror jeg trenger noen billige alternativer til mat ASAP!
Etter å ha betalt regninger har jeg nøyaktig 34 kr på konto! Det var den lønna 4 uker til neste lønn! Oh joy...
Sitat av Vitex Vis innlegg
Tror jeg trenger noen billige alternativer til mat ASAP!
Etter å ha betalt regninger har jeg nøyaktig 34 kr på konto! Det var den lønna 4 uker til neste lønn! Oh joy...
Vis hele sitatet...
Kneip brød og en pakke salami, tror nesten du har råd
Sitat av aleks505 Vis innlegg
Kneip brød og en pakke salami, tror nesten du har råd
Vis hele sitatet...
Skal sjekke prisen på salami i morgen. Trooooor ikke jeg greier det, men håper det fins noe first price salami som er superbillig.
Sitat av gitarhenrik Vis innlegg
Jaha ja. Hvorfor det?
Vis hele sitatet...
Karbohydrater gjøres om til energi, og det trenger du vel ikke når skal sove? Proteiner fordøyes over lengre tid og brukes til å opprettholde bla. muskelvev, noe som egner seg bra om natten da testosteron-nivåene er høyest og kroppen restituerer best. Fett gjør at proteinene absorberes enda saktere og kan motvirke det som kalles for katabolisme, nedbrytning av muskler.

Om du derimot ønsker å bli impotent og småfeit er det bare å gjøre det motsatte
Sist endret av Azarat; 13. november 2011 kl. 23:10.
Sitat av Azarat Vis innlegg
Karbohydrater gjøres om til energi, og det trenger du vel ikke når skal sove? Proteiner fordøyes over lengre tid og brukes til å opprettholde bla. muskelvev, noe som egner seg bra om natten da testosteron-nivåene er høyest og kroppen restituerer best. Fett gjør at proteinene absorberes enda saktere og kan motvirke det som kalles for katabolisme, nedbrytning av muskler.

Om du derimot ønsker å bli impotent og småfeit er det bare å gjøre det motsatte
Vis hele sitatet...
Har prøvd dette, før jeg leste litt mer og fikk mye bedre resultater med å spise karbohydrater senere på dagen, og fett tidligere.

http://myrevolution.no/s/spis-karboh...re-resultater/