Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 3353
Hallo.
Jeg har hatt en del servere i min tid, men alle disse serverne har vært gamle stasjonære pcer, som har vært ustabile, trege, lite minne og har rett og slett vært for dårlig.

Jeg har planer om å selge unna en del ting jeg har hjemme nå, og lurer på om noen har en billig, bra rack-server å anbefale meg?

Det jeg har planlagt å kjøre på den er:

  • ViritualiseringsOS VMware esxi/xenserver
  • Linux debian
  • pfsense
  • Windows Server 2008
  • annet vm for uttesting av forskjellige ting.
Krav til serveren:
  • 2 Gbit nettverkskort
  • 500 GB diskplass
  • Mulighet for utvidesle
  • Affordable.
Det som ikke er så viktig, er hvor mange au den er, ram og prosessor(er) må bli tatt i betraktning til hva jeg skal kjøre på den..

Anyone?
Sist endret av RandomiZed; 10. februar 2011 kl. 20:46.
Dell har noen 1U-greier til under 5k.
Poweredge R210.
/dev/urandom
RandomiZed's Avatar
Trådstarter
Hadde ikke mulighet for å ha to nettverkskort på den..
Trenger du virkelig to fysiske nettverkskort?
Holder det ikke lenge med 4 porter?

Intel® Gigabit ET Quad Port Server Adapter, Cu, PCIe-4 [ 3 280,00 kr eller 241,-/måned-1]
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Skal du kjøre rackserveren hjemme ? Noe som er latterlig upraktisk dersom du ikke har et rack, da er det minst like givende å kjøpe en towerserver.

Du burde iallefall satse på noe som baserer seg på Nehalem -> og har mulighet for hardwareraid.
Vil anbefale Socket LGA1156 med H5X brikkesett slik at du får mulighet til grafikkontroller rett på hovedkortet - strømsparing og plassredusering.

Korriger meg gjerne dersom jeg tar feil her:
  • Grafikkontrolleren kommer sammen med prosessoren, så det er grafikkontroller med forbehold om riktig prosessor.
  • H57 gir deg bedre RAID-kontroller rett på hovedkortet kontra H55

Prismessig vil det være bedre å invistere i noe ala dette kontra veldig mye annet for å kjøre server imho.
Her har jeg et forslag til hva som kan kjøpes for å sette opp en enkelt oppgraderbart og ikke minst brukervennlig server etter ønske. Handleliste hos komplett.no endte på kr. 5.285,-

Kabinett - Fractal Design Define XL Black Pearl
Heldekt med stillegående vifter både foran, bak, top og i siden.
10x 3,5" HDD spor
4x 5.25" spor

PSU - Fractal Design Newton R2 650W
Modulær og stillegående strømforsyning
Mer effekt som gir mulighet til oppgradering

Hovedkort - MSI H57M-ED65, Socket-1156
H57-chipset for bedre hovedkort-RAID
Integrert skjermkort

Prosessor - Intel Core™ i3 Dual Processor i3-540
Billig og raskt
Gir mulighet for skjermkort

Minne - Corsair XMS3 — 8GB Dual Channel DDR3 Memory Kit
Hurtig minne til en billig penge.
Gir mulighet til totalt 16GB ved ønske og / eller behov.


Når det kommer til harddisk er det helt opp til hver enkelt, og helt etter behov, hva man bør invistere i. En server som ikke skal gjøre stort trenger ikke store disken, men hvis den over tid skal brukes til mange oppgaver til en og samme tid vil SSD (gjerne to stykk i RAID#0) være et godt alternativ.
Sist endret av waf; 12. februar 2011 kl. 11:43.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Onboard RAID er uansett jall hvordan du vrir og vender på det.

Ofte er det også billige carepacks å få kjøpt fra produsenter, f.eks 1500,- for en treårig hardware onsite support \ tilsending av nye deler dersom f.eks minne \ HDD skulle konke.

La oss heller ikke glemme at serverhardware ofte er 100x mer supportert out of the box enn random konsumerhardware for mer givende OS enn WindowsXP og Ubuntu 10.10.

Får jo passelig rimelige og høyst brukbare servere komplett i 5000,- klassen.
For å være litt spesifikk

HP ProLiant ML370 G3
Rimelig selv her i norge ~4500,- eks mva.

Mange oppgraderingsmuligheter:
Det er i utgangspunktet en tower-server med mange bruksområder, men HP har selv et "Tower to rack kit" for denne modellen, som riktig nok koster flesk.(HP Part Number - 225074-B22).

Link til HP
Stapp en random maskin som støtter xenserver (prosessoren trenger noe spes) inn i 4u kabinett? 1u maskinene bråker noe inni helvete, har tatt flere av de ut av småkabinettene og inn i større.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Public_htmL++ Vis innlegg
For å være litt spesifikk

HP ProLiant ML370 G3
Rimelig selv her i norge ~4500,- eks mva.

Mange oppgraderingsmuligheter:
Det er i utgangspunktet en tower-server med mange bruksområder, men HP har selv et "Tower to rack kit" for denne modellen, som riktig nok koster flesk.(HP Part Number - 225074-B22).

Link til HP
Vis hele sitatet...
ML370 G3 ? Wow, den er jo bare fra tidenes morgen, dagens gen er G7.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
ML370 G3 ? Wow, den er jo bare fra tidenes morgen, dagens gen er G7.
Vis hele sitatet...
G5,6,7 er definitivt utenfor rimelighetens grenser. Fikk inntrykk av at 5k var en ca. pris.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Public_htmL++ Vis innlegg
G5,6,7 er definitivt utenfor rimelighetens grenser. Fikk inntrykk av at 5k var en ca. pris.
Vis hele sitatet...
G3 er jo da heller ikke i salg lengere, og hadde EOL for mange mange år siden, så da snakker du jo plutselig å få tak i noe brukt som _kanskje_ fungerer.

Og vil heller ikke kjøre 64bits guests under VMware.
Sist endret av AtXbYeA; 12. februar 2011 kl. 16:13.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
G3 er jo da heller ikke i salg lengere, og hadde EOL for mange mange år siden, så da snakker du jo plutselig å få tak i noe brukt som _kanskje_ fungerer.
Vis hele sitatet...
Ny:
http://circleit.no/productDetails.aspx?pId=2819&cId=99

Selv med ett års garanti