Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 2746
Jeg kom akkurat over en artikkel i lokalavisa, med overskriften "Nye regler for ruskjøring", men jeg klarer egentlig ikke å få så mye ut av artikkelen.

Det virker som dette først og fremst er rettet mot diverse legemidler, og noen narkotiske stoffer.
Det virker som du nå får bot utifra om du er mer/mindre rusa enn en med 0,2 i promille, men hvordan vil dette virker på en som har røyka cannabis for eksempel?

Er det noen av dere som vet hva disse reglene faktisk inneholder?
Sist endret av Membranplan; 3. januar 2012 kl. 12:42.
Ja faen heller, hvis det her betyr at når jeg 24 timer etter at jeg har røyka blir tatt for det og mister lappen, da blir jeg forbanna, da blir det krig.
Jeg kan se hvorfor dette er kjipt for noen. Men det må nevnes at svekket koordinasjon og balanse er en vanlig bivirkning. Sjanglende og klønete bevegelser er ingen fordel i trafikken. Samt vekket orientering, hukommelse, innlæringsevne, vurderingsevne og dømmekraft. Det gjelder de fleste former for rus. Selvfølgelig er dette individuelt men man kan tross alt ikke ta seg et glass god guinness og sette seg bak rattet heller. Hvorfor gjøre noen forskjell her, egentlig? Er det virkelig så viktig med den jointen at man ikke kan vente til rusen er ute av kroppen? Jeg røyker selv men har absolutt ikke noe behov for å cruise rundt i etterkant av en Joner.
Sitat av Lucy In The Sky Vis innlegg
Jeg kan se hvorfor dette er kjipt for noen. Men det må nevnes at svekket koordinasjon og balanse er en vanlig bivirkning. Sjanglende og klønete bevegelser er ingen fordel i trafikken. Samt vekket orientering, hukommelse, innlæringsevne, vurderingsevne og dømmekraft. Det gjelder de fleste former for rus. Selvfølgelig er dette individuelt men man kan tross alt ikke ta seg et glass god guinness og sette seg bak rattet heller. Hvorfor gjøre noen forskjell her, egentlig? Er det virkelig så viktig med den jointen at man ikke kan vente til rusen er ute av kroppen? Jeg røyker selv men har absolutt ikke noe behov for å cruise rundt i etterkant av en Joner.
Vis hele sitatet...
Mange rusmidler(Cannabis) merker man ikke etter 24timer..
Sitat av Lucy In The Sky Vis innlegg
men man kan tross alt ikke ta seg et glass god guinness og sette seg bak rattet heller.
Vis hele sitatet...
Dette er også individuelt i forhold til hvor mye man veier. En person på 129kg kan gjøre nettopp det ifølge http://www.promillekalkulator.no
Såppas som 24 timer er vel kanskje litt drøyt, ja.

Noen som vet hvordan det er med f.eks Rivotril? Jeg hørte om en kvinne som ble fratatt lappen ettersom hun hadde gått på Rivotril i mange, mange år fast.
Reglene betyr vel at man får en fast grense å forholde seg til ifht utmåling av rus. I stedet for individuell vurdering som før, kan politiet nå ta blodprøve og utifra om du er over eller under blodplasmakonsentrasjons-max bedømme om du defineres som ruset.

Dette er min tolkning av det som står i avisene, det trenger ikke nødvendigvis å stemme. Men om det gjør så er det først og fremst en forskjell for politiet som sparer ressurser, og ikke noe som konkret påvirker de som kjører ruset. (Utover at det selvsagt kan bli en lavere terskel for at politiet gidder å stresse ved misstanker om rus.)
Litt morsom research på promillekalkulator.no viser at en mann på 100kg eller mer kan ta en shot(40%) for så å kjøre, lovlig.
Sitat av Lucy In The Sky Vis innlegg
Såppas som 24 timer er vel kanskje litt drøyt, ja.

Noen som vet hvordan det er med f.eks Rivotril? Jeg hørte om en kvinne som ble fratatt lappen ettersom hun hadde gått på Rivotril i mange, mange år fast.
Vis hele sitatet...
Det er nettopp disse stoffene som blir rammet hardest av den nye lovene, om den er slik jeg synser meg fram til. Rivotril har ekstremt lang halveringstid, så enda du ikke merker noe særlig til rusen, og ikke har spist på en dag eller to, kan du fortsatt fint være over maxgrensen.

Dersom det ikke lenger vurderes ut ifra skjønn, der man kunne ta høyde for den massive toleransen man bygger opp mot benzoer, så vil de som spiser rivotril, valium osv daglig være de som blir hardest rammet slik jeg ser det.
Sitat av Lucy In The Sky Vis innlegg
Jeg kan se hvorfor dette er kjipt for noen. Men det må nevnes at svekket koordinasjon og balanse er en vanlig bivirkning. Sjanglende og klønete bevegelser er ingen fordel i trafikken. Samt vekket orientering, hukommelse, innlæringsevne, vurderingsevne og dømmekraft. Det gjelder de fleste former for rus. Selvfølgelig er dette individuelt men man kan tross alt ikke ta seg et glass god guinness og sette seg bak rattet heller. Hvorfor gjøre noen forskjell her, egentlig? Er det virkelig så viktig med den jointen at man ikke kan vente til rusen er ute av kroppen? Jeg røyker selv men har absolutt ikke noe behov for å cruise rundt i etterkant av en Joner.
Vis hele sitatet...
Men du har kanskje behov for å cruise rundt 2-3 dager etter siste joner? Selv om du da er langt innenfor den lovlige grense som er satt, vil spyttesten gi utslag og politiet vil likevel ta fra deg lappen med grunnlag i at du ikke er skikket til å ha sertifikat når en bruker slike stoffer. Dette har de jo uttalt selv. Dette gjelder vel særlig hvis du har hatt noe med politiet å gjøre tidligere eller er andre gang du blåser innenfor lovlig grense. Altså kan du greit miste lappen uten å noengang ha kjørt i beruset tilstand.
Sist endret av Don Veto; 9. januar 2012 kl. 16:07.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Det er nettopp disse stoffene som blir rammet hardest av den nye lovene, om den er slik jeg synser meg fram til. Rivotril har ekstremt lang halveringstid, så enda du ikke merker noe særlig til rusen, og ikke har spist på en dag eller to, kan du fortsatt fint være over maxgrensen.

Dersom det ikke lenger vurderes ut ifra skjønn, der man kunne ta høyde for den massive toleransen man bygger opp mot benzoer, så vil de som spiser rivotril, valium osv daglig være de som blir hardest rammet slik jeg ser det.
Vis hele sitatet...
Da lurer jeg veldig på hva de som gå på disse medikamentene skal gjøre. Blir en massiv forandring for de som har gått på slike piller i årevis, iallefall.