Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 1117
Fikk idag ett interessant tilbud av en arbeidskollega, han hadde fått nyss om at jeg vurderer å starte ett firma innen Telekommunikasjon (Fiber utbygging og IT nett).

Denne kollegaen var veldig interessert i å være en del av dette og tilbydde seg å investere startkapital til dette.

Litt bakgrunnsinformasjon om oss
Jeg har Fagbrev som elektriker og Telekommunikasjonsmontør, og går Teknisk fagskole.

Kollegaen min har bakgrunn fra utlandet, og har fått beskjed om at han må få jobb innen fagfeltet sitt, eller bli Investor for å få oppholdstillatelse.

Grunnen til at jeg nøler med å starte Firmaet nu, er for at jeg må være utdannet installatør hvis bedriften skal være godkjent.

Men hvis jeg starter firmaet nu, og han investerer startkapital, vil det oppstå noen problemer hvis firmaet ikke begynner å tjene penger før om 2 ÅR?

Er det noen avgifter/skatt som blir å spise opp kapitalen?
Eller kan det ligge klart der til jeg har bestått installatørprøven og er klar til å begynne for meg sjøl?
Det er ikke noe problemer å holde et AS oppe i mange år, selv om det ikke har noen inntekter.

Registrering av aksjeselskap koster kroner 5570,- (engangsgebyr fra Foretaksregisteret).

Regnskapet er i tillegg uten krav for revisor så lenge dere har en omsetning under 5 millioner kroner, så alt av utgifter for et AS som ikke blir brukt er evt. noen kroner for bedriftskonto på banken .
Sist endret av Dantello; 1. februar 2019 kl. 00:07.
Om UDI blir imponert av et foretak uten reell drift er jeg heller usikker på, men jeg kjenner ikke feltet så godt, så kan ikke gi deg sikre svar.

Det er noen rapporteringer som må gjøres i et AS. Hvis dere ikke gjør dem kan det gå dårlig med startkapitalen.

Hvis dere skal late som at dere har drift blir det en del utgifter i tillegg (forsikringer, pensjon og Aa-avgift for eksempel).
Ser ikke helt problemet, ser heller ikke poenget med å gjøre det. Opprette et AS vil jo ikke gi kompisen din noen oppholdstillatelse. Hvorfor skulle UDI bry seg?
Dere må bokføre og levere regnskap.
Med startkapital regner jeg med du mener aksje/egenkapital. AS skatter av overskudd.
Utgifter til ansatte som nevnes her burde ikke være noe tema uten ansatte og utbetaling av lønn.