Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 2038
Hei, håper virkelig dere forstår spørsmålet...

Hadde en forsterker som jeg brukte på mine høytallere. Høytallerne er cerwin vega xls 15 og har 2 dobbel inganger, så jeg koblet til effektforsterkeren til dem.
Den var ikke sterk nok så jeg kjøpte en til effektforsterker så koblet jeg den ene til vanlig lyd (trebien) og den andre til bass (på hver sin inngang på høytalleren).

Men nå innser jeg at begge sender like mye signal bare at bassen blir tapt på trebien og trebien blir tapt på bassen. Dvs at jeg fikk ikke noe mer effekt av den nye effektforsterkeren?

Stemmer dette?
For jeg mer effekt med 2 effektforsterkere istede for 1?
Begge effektforsterkerne er 200 w 8 ohm og høytallerne skal tåle 400w 6 ohm
Sist endret av I_Love_Music; 20. oktober 2018 kl. 22:23.
Nei du trenger nok ikke 2. Det er vel bi-amping du snakker om.
CW er kjent for å ha svært lettdrevne høyttalere, og uten å sjekket specs på de så tenker jeg nok de er høyt p 90 tallet eller kanskje også rett over 100?

At du sliter med lyden tenker jeg er mer at du har koblet opp feil. Kanskje i motfase?
Skønner ikke helt hva du spør om her nei.
har du to effektforsterkere og bi-wire inganger på ht kan du enten biwire høytalerene dine (som er det høres ut som du har gjort).
Da fjerener du skinnene mellom de to settene terminaler på ht (det er utrolig viktig å ta de vekk!!!!) så kobler du h. og v. kanal fra den ene forsterkeren på h. og v. bass og h.v fra den andre ampen kobles til diskant/mellomtone. da vil en amp drive bassene mens den andre driver mellomtone og diskant, ganske logisk egentlig.

Har du to identiske effektforsterkere kan du og brokoble de slik at du bruker en amp pr. ht. da beholder du skinnene på ht. terminalene.

viktig at effektforsterkeren tåler lav impedasn (ohm) da den ser halv last ved brokobling, (3ohm i stede for 6.)

ellers vil du med 400w inn på xls 15 kunne spille omkring 116-117db som er sinsykt høyt og kan gi hørselskader på minutter, husk at en amp kan gi mye høyere effekt i korte øyeblikk (dynamisk effekt) så du kan fort få peaks langt over 120db med det oppsettet, går ut fra at du er ung, ta vare på hørselen din, du har bare en og den kan ikke repareres når den har blitt skadet!
Har en crown xli og en aoda ma, begge er classe a/b amp.
Jeg tenkte å koble bassen på den ene, og trebien på den andre, så slår jeg sammen ledningene til ht og plugger de inn i den nederste inngangen. Dermed setter jeg på terminalene.
Sist endret av I_Love_Music; 21. oktober 2018 kl. 01:56.
Selg begge og kjøp deg en pa forsterker på 2x3-500w så kobler du denne til på vanlig måte så er problemet løst. btw treble ikke trebie , bare for og pirke
ok, men lurte også på om vis jeg kjøper nad c165 bee om den kan bi-ampes ti, de to effektforsterkerne?
Ja, eller rettere sagt den har 2 par preout så det kan du, uansett om du hadde kjøpt en nad med bare en preout så kan du bare splitte preoutsignalet med 2 splittere, tror nesten alle de integrerte forsterkerene til nad har preout