Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 9701
Jeg er ny her inne men urbex har jeg drevet med lenge.
Jeg reiser rundt å dokumenterer og fotograferer forlatte
bygninger, gruver, grotter, ruiner, bunkere, industribygg, fabrikker, er nede i drains og utforsker tuneller og ja egentlig alt som er forlatt.

Jeg har alltid vært drevet mot denne hobbyen, det som facinerer meg mest er å komme så nært og tett opptil glemt historie, lære meg historien ved å utforske steder der historien selv utspilte seg. Jeg er også veldig facinert av å se hvordan forfall og hva det gjør med steder som har stått forlatt over lengre tid. Hvordan naturen alltid tar stedene tilbake. Det er så klart også spenningen og det å få oppleve steder som de fleste aldri vil få se, det er jo nesten som å gå inn i en helt annerledes verden.

Jeg tar bilder og fotograferer og dokumenter disse stedene og jeg har også min egen youtubekanal der jeg legger ut videoer fra mine ekspedisjoner og turer til forskjellige forlatte steder over og under bakken. Jeg gleder meg til å dele mer av dette med dere og gleder meg til å bli bedre kjent med folk her inne.

Jeg legger ved en link til min youtube kanal.

https://studio.youtube.com/channel/U...editing/images
Park Supervisor
NodSquad's Avatar
Linken virker ikke
Har du besøkt den gamle molybdengruven i lier? var der i fjor å kikket, masse ganger og et gammelt pumpehus som står ovenfor gruveinngangen. https://www.dagsavisen.no/fremtiden/...alt-som-stein/
Er nok ikke i slekt med Bare Truls men vi er jo navnebrødre da :P Jeg har vært i molybdengruva for mange år siden men vil tilbake dit igjen for jeg fikk ikke tatt de bildene og dokumentert stedet godt nok føler jeg.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg lager youtube videoer fra mine urbexeventyr. Denne gangen tenkte jeg å dele en annen side av denne hobbyen. For selv om vi er på masse urbex turer så er vi jo en sammensatt gruppe som har det veldig gøy! Vi har en tradisjon hver sommer da kjører vi urbex games. Så hvis folk er interessert i å se hva det er så trykk gjerne på linken som tar dere til min youtube kanal. Der kan dere sjekke ut den nyeste videoen min hvis dere har lyst

Er det flere her som er på youtube så vil jeg veldig gjerne sjekke ut kanalen deres og det dere driver med.

Ønsker alle en flott uke
https://youtube.com/channel/UCXuxjHEGgYiqSVDTS2RK9Ug
BRAND ∞ STRONG
Hei mitt navn er vindaloo, abonnerer på siden din nå, så fortsett å levere
Tusen takk Vindaloo �� Jeg skal fortsette å gjøre min greie �� Å jeg skal fortsette å levere. Det blir mye spennende fremover ��
▼ ... noen måneder senere ... ▼
hei. er sykt interessert i urban exploring og lurte på råd og tips til å begynne. på utstyr og eventuelt nyttig informasjon.
Hei

Det er mye jeg kunne skrevet men jeg tror faktisk du nettopp ga meg en ide
Jeg skal lage en video om dette.
Men slapp av jeg skal svare på spørsmålet ditt.
Jeg kan anbefale et forum som heter overunder.

https://www.overunder.no/

Der kan du finne mange nyttige tips
og lese rapporter som andre har skrevet
fra turer de vært på.

Først må du skrive litt om deg selv så får du tilgang

Men av utstyr så kan jeg jo nevne så mangt: En ting som man trenger er jo lys, mange steder
vi besøker er jo under bakken og det er mørkt der. Så å innvestere i en god hodelykt med god lysstyrke
er jo lurt. Hjelm er også lurt når man ferdes i gruver. Jeg mener faktisk hjelm er lurt også
når man ferdes inni fabrikker og ellers andre steder. Jeg bruker så og si alltid hjelm. Det er fort gjort å slå hodet i taket
når man blir litt ivrig. Hansker er viktig syns jeg. Det er jo beskyttelse. Kan være glassskår, skarpe kanter, rustne ting som står ut etc...
Hva du har på deg føler jeg er litt opp til en hver. Jeg foretrekker arbeidsbukse og sko som tåler litt. Men det trenger ikke å være dyrt.
Klær som tåler å bli skitne. I gruver og steder der det er vått kan jo vadere være lurt eller hvertfall gummistøvler. Våtdrakt og tørrdrakt kan være lurt hvis man skal inn i vanntunnelller og drains. Og da er det også lurt med gassmåler. Så er det mange steder det er sopp,
mugg, asbest, støv og dritt man kan puste inn, da bruker man maske med p3 filter. Det er faktisk veldig viktig! Er man interessert i å dokumentere disse stedene man besøker er det jo lurt å tenke på om man vil skaffe seg et kamera

Det er svært viktig å ha med seg nok batterier til lommelykter, si fra til noen du kjenner før du går inn et sted og sier fra når du er kommet ut.

Dessuten må man jo finne disse spennende stedene som fins der ute... Det er lurt å prøve å bli kjent med noen som driver med
det samme som du er interessert i. Men her kommer det som kanskje er det mest vanskeligste. Det er ikke automatisk sånn at det er så enkelt. Men man skal ikke miste motet av den grunn. Er du genuint interessert i denne hobbyen handler det jo om å knytte kontakter, lete i nabolaget ditt etter steder, være aktiv på forumer eller grupper. Er en gruppe på facebook som heter urban exploration norway blant annet.
Kart er også lurt å bruke det finnes mange... Du må lære deg hva du skal se etter for eksempel hvis du skal se hva som befinner seg under bakken finnes det forklaringer for dette i mange karttjenester. Så å lete på google maps, finn kart, norges kart, historiske kart, det virker jo overveldende. Jeg synes heller ikke det er så lett alltid... Men hvis du finner noen som du kan dele hobyen sammen med så blir det enklere. Det beste tipset jeg kan gi deg er å finne din vennekrets, din gruppe der ute som deler din interesse. Start med å hør med folk på forumer og grupper om de vil ta en tur til et fort eller et eller annet sted. Det høres kanskje ikke ut som det mest spennende kanskje.
Men det kan åpne seg nye dører ved å bli kjent med nye mennesker. Og mange av fortene rundt omkring kan være overraskende kule!

Jeg skulle skrevet mye mer men må legge meg jeg ønsker deg lykke til Det er bare å spørre hvis det skulle være noe du lurer på
Så nettop den nyeste videoen din med det forlatte funishuset, bra greier! Jævlig spennende egentlig, lurer på hva historien der er. Jeg abbonerte! Én til jeg vil anbefale er kanskje jobbe litt med introen, få litt raskere tempo på den og bytte musikk kanskje - men det er bare meg. Kommer til å følge med videre!
▼ ... over en uke senere ... ▼
Takk for tilbakemelding.
Det er alltid fint og nyttig å få litt feedback.
Jeg kommer nok til å endre på introen min.
Jeg har noen ideer. Men alltid fint med innspill.
Det kommer mer spennende videoer i tiden fremover!
Takk for at du abonnerte : )
Det setter jeg veldig stor pris på!
Sist endret av Trulzthexplorer; 18. januar 2022 kl. 05:51.