Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1217
Anonym bruker
"Halvfylt Pegasus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Og at dersom man da blir tilfeldigvis tatt i kontroll og de tar spyttest så går det bra siden man har resept på det?

Finner ingen info om det på nettet? Er det ved noen spesifikk mg det ikker lov å kjøre?
Anonym bruker
"Selvforsynt Rødmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Du finner ingen info om det på nettet? Har du i det hele tatt søkt? Dersom medikamentet er merket med rød varseltrekant så har du lov å kjøre dersom du ikke selv synes at du er ute av stand til det. Tar du to forskjellige virkestoffer som begge har rød varseltrekant på emballasjen så har du ikke lov å kjøre uansett hvordan du føler formen er. Når det er sagt så er det visse konsentrasjonsgrenser du ikke må overstige for å lovlig kunne føre motorvogn.
Du finner info her og lenker videre til flere detaljer på samme lenke: https://www.helsebiblioteket.no/innh...-og-bilkjoring
Ikke en særlig god ide å kjøre på benzo uansett om man får det på resept eller ikke. Jeg kjørte over midtrabatten og bilen hoppet 180 grader rundt og landet i motsatt kjørefelt. Passet greit egentlig for da kunne jeg bare kjøre hjem igjen å parkere bilen. Var en skikkelig wake up call. Har tenkt på det mange ganger. Hva om jeg hadde kjørt på ett barn eller noe? Jeg hadde bare tatt en tablett som foreskrevet av legen. Følte meg ikke påvirket i det hele tatt, men allikevel duppet jeg av ett sekund.
Anonym bruker
"Tilfreds Fåvne"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ehhh, man kan ikke selv vurdere om man er istand til å kjøre på Benzo. Der er reglene ganske klare, man skal vente minst 8 timer etter inntak før man kjører (mulig det er lengre på diazepam pga lang halveringstid)

Man kan kun kjøre på benzo dersom man har tatt det daglig over en lengre periode og den sløvende effekten er redusert. Dette etter avtale med lege.
"Varseltrekantmerkingen av legemidler er kun veiledende, og kan ikke tolkes entydig for hvordan disse legemidlene påvirker kjøreevnen."

https://www.helsedirektoratet.no/vei...rke-kjoreevnen

"Diazepam inntil 10 mg/døgn. dersom legemiddelet er inntatt minimum 8 timer før kjøring."

https://www.helsedirektoratet.no/vei...ler--dogndoser
Spør den som skrev den ut for deg, den personen er pliktig til å kunne dette eller ha det lett tilgjengelig.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Og at dersom man da blir tilfeldigvis tatt i kontroll og de tar spyttest så går det bra siden man har resept på det?

Finner ingen info om det på nettet? Er det ved noen spesifikk mg det ikker lov å kjøre?
Vis hele sitatet...
Ja du kan kjøre på inntil 10mg. Har du brukt det i ei uke eller er tilvent trenger du ikke vente 8t etter inntak. Alt forutsetter at du faktisk ikke føler deg ut av stand til å kjøre bil.
Vet ikke hvordan politiet praktiserer dette om man må bli med videre inn for blødprøve selv om man har resept. Tenker da på både benzo og amfetaminpreparater, noen som vet?
Jeg har valium 10mg per dag og brukt det i 4mnd, av fastlegen.

Ble stoppa i kontroll og testet positivt på benzo, viste resept via helsenorge.no og fremsto ikke ruset, fikk kjøre videre

Når jeg tenker meg om; er det normalt å få diazepam enkelt for folk ellers her?
Sist endret av slitenkar; 8. februar 2024 kl. 16:38.
Anonym bruker
"Kjær Oter"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av slitenkar Vis innlegg
Jeg har valium 10mg per dag og brukt det i 4mnd, av fastlegen.

Ble stoppa i kontroll og testet positivt på benzo, viste resept via helsenorge.no og fremsto ikke ruset, fikk kjøre videre

Når jeg tenker meg om; er det normalt å få diazepam enkelt for folk ellers her?
Vis hele sitatet...
Ja
Anonym bruker
"Skrikende Lindorm"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av slitenkar Vis innlegg
Når jeg tenker meg om; er det normalt å få diazepam enkelt for folk ellers her?
Vis hele sitatet...
Ja. Får alltid når jeg ber om ny resept på Helse-Norge. Prøver å ikke ta det så ofte, orker ikke bli avhengig.
Anonym bruker
"Halvfylt Pegasus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Vasken Vis innlegg
Spør den som skrev den ut for deg, den personen er pliktig til å kunne dette eller ha det lett tilgjengelig.
Vis hele sitatet...
Nei fastlegen min bare sa at det vet han ikke, det kommer ann på, det må du vurdere selv, om du krasjer og de tar blodprøve av deg og du har det i blodet så kan det bli klinsj osv
Sitat av slitenkar Vis innlegg
Når jeg tenker meg om; er det normalt å få diazepam enkelt for folk ellers her?
Vis hele sitatet...
Normalt vet jeg ikke, selv får jeg ved behov.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Nei fastlegen min bare sa at det vet han ikke, det kommer ann på, det må du vurdere selv, om du krasjer og de tar blodprøve av deg og du har det i blodet så kan det bli klinsj osv
Vis hele sitatet...
Om du krasjer for at du har vært uoppmerksom er det ikke sikkert det hjelper at du har holdt deg innafor grensa. Man må vurdere selv om man er kjørbar uansett om eller hva man har dytta i seg. En lege vil ofte gjøre en klinisk test om det er nødvendig og om han mener du virker rusa tror jeg kanskje løpet er kjørt men skal ikke si det for sikkert.
Sist endret av NokErNok; 8. februar 2024 kl. 21:16. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.