Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 919
Var nettopp på apoteket for å hente ut Imovane. Fikk beskjed om at alle apotek i byen (Sandnes) var tomme for både Imovane, Zoplicon og Zopitin. Fant til slutt ett lite apotek som hadde en pakke igjen med Inozop. Dette var noe de hadde fått inn på legemiddelfritak av en eller annen grunn. Fikk beskjed om at det var alvorlig legemiddelmangel på alle disse preparatene i Norge nå. Vet at det har vært lignende problemer over lang tid med mange andre medisiner også. Dette fikk meg til å tenke på hva i all verden som vil skje hvis det skulle oppstå en virkelig stor krise i verden der handelsveier osv. stopper opp fra utlandet. Ta LAR brukerne f.eks. Er vel rundt 9000 av dem nå. Så vidt jeg har forstått så har de 2-3 måneders lager av LAR medisiner, men etter det så hadde det blitt jævlig mange syke mennesker der ute. I tillegg har man alle som er avhengige av benzo, antidepresiva, smertestillende, immunmedisner osv osv. Burde ikke myndighetene ta mer høyde for slike scenarioer og bygge opp ett større lager av nødvendige medisiner? Det virker som at det meste er basert på Just in time for å spare lagerplass og penger. Hvis de ikke klarer å sørge for skikkelig forsyning nå, hvordan vil det gå når det virkelig smeller?
Det er vel et resultat av at Suez kanalen ikke er operativ for tiden så båtene må seile rundt Afrika. Det medfører vel 2 ukers forsinkelse.
Sist endret av GakkGakk2; 31. januar 2024 kl. 14:12.
Har mine tvil, men tvi tvi.
Aldri tenkt på dette før, men jeg er egentlig ganske fornøyd med at jeg ikke er avhengig av noe form for legemidler.

Siden de fleste apotekene er privatdrevet.. har staten noe form for ansvar for at befolkningen skal få medisinene sine? Blir staten straffet på noe måte hvis de ikke klarer å levere?

Har ikke apotek noen form for policy er de kan sende overskudd av medisiner fra Molde til Sandnes hvis de har for mye i Molde, men for lite i Sandnes av akkurat den type medisin?

Sitat av brukernavn90237 Vis innlegg
jaha. får vi ikke pilla våre stemmer jeg for storkrig med iran. der går grensa mi ass. tor, odin, jesu og jeg sender gode vibber til alle dere tjenestedyktige. dette greier dere!
Vis hele sitatet...
Pfff.. hvis ikke apoteket har medisinene, så har vel Ole Johnny på hjørnet de...
Sist endret av IneartheDx; 31. januar 2024 kl. 19:00. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Større legemiddelsgiganter har stort sett ikke lagerholdning. Produksjon skjer etter bestilling så stort sett kan ikke kjøpere avvente med å bestille . Så at det er mangel på visse medikamenter er egentlig kjøpers(apotekskjeder/stat osv) feil. Klart ibland kan råvaremangel forhindre produksjon(suez osv)

Blir jo et lite chicken race da vem som skal sitte med skjegget i postkassa i tilfelle ting hoper seg opp usolgt å må kastes.Noen kjeder kanskje avventer innkjøp av prismessige årsaker?
Sist endret av sinsenkrysset; 31. januar 2024 kl. 20:03.
Var det ikke også nylig mangel på adivanz?
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Det er noe å tenke på iforhold hva som hadde skjedd med en i et svakere og fattigere demokrati. Norge er et elfenbenstårn uten sammenligning, og hvis vi noen gang mister det som sikrer oss denne statusen, så er det mange av oss som i dag ikke klarer oss selv, som er i stor trøbbel.

Harde ord, men det gjelder langt flere enn de som får a preparater
Sist endret av meaculpaUIO; 31. januar 2024 kl. 21:43.
Husker da det var leveringsproblemer av Sobril for en fire,fem år siden.De kunne tilby et tysk synonympreparat til 421 kr for 30 tabletter.Jeg forlangte å få gå over til Stesolid.Dette fikk jeg noe motvillig utskrevet.Før hørte man om Norsk Medisinaldepot.Vet ikke hvordan dette fungerer nå.Myndighetene må legge opp en plan for krisetider.