Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 4259
Jeg fikk et glass knust i ansiktet mitt for noen uker siden, dette var uprovosert og personen kjørte et ølglass mot øyet mitt og jeg har 3-4 arr i ansiktet.

Hvor mye kan jeg få i oppreising i rettsaken? Noen som har hørt om lignende situasjoner?
Vill gjetting, men tviler på at du kan kreve noe serlig mer enn legekostnader.. Uansett; hør med en advokat
En kompis av meg som fikk en kaffekopp i ansiktet av en fyr, fikk 5000kr i oppreisning. Vet ikke noe om historien bak hendelsen din, men hvis det var 100% uprovosert, skal du ikke se bort ifra å få en liten slump.
Tror nok kanskje at du kan fp litt oppreisning for det. I alle fall om at du sier at du ble psykisk skadet under hendelsen og føler deg redd for å gå ut på byen osv.
Og, så har personen jo merket deg for livet, både fysisk og psykisk.
skal ikke si noe for sikkert, som andre post sier: sjekk med advokat
Alt mellom 5000-20000 kan være aktuelt.
Selv har jeg blant annet blitt dømt til å betale 25 000 til en fyr som angrep meg først og jeg har også sett flere rettsaker der det har blitt utdelt oppreisning.
Derfor tør jeg påstå at jeg har litt peiling, men ikke mer enn det.

Dersom du sper på det du klarer om fysiske og psykiske smerter i tillegg til at du går til en psykolog og "sutrer" litt slik at han kan komme med et vitneutsagn i retten så ligger du godt an.

I saker som dette, §229, første eller andre ledd dersom det er grove saker så pleier dommeren å være temmelig generøs i forhold til pengeutdeling på den siktedes bekostning.
Jeg har iallefall hørt om noe som kalles Varig meen erstatning, vil tippe arr og lignende går under dette.
Jeg vitnet en gang i en slik sak.

Offeret fikk en ølflaske knust i ansiktet, og 10 000kr.
Takk for alle svar, har allerede søkt om oppreising. Gidder ikke ordne noe advokat. Vi får se hva som skjer.
Samme skjedde med en kompis som bor hos meg. Men, for det første, har du noen vitner? det bør du ha. Det kompisen min gjorde, var at han kontaktet en advokat, og hørte på hva som var normalt å få i oppreisning osv. Deretter tok han kontakt med advokaten og personen som knuste glasset i trynet hans. De ble enige om at han skule overføre 20 000 kr samme dag, så skulle han ikke anmelde det.

Pengene kom på kontoen dagen etter, noe den aldri ville gjort om han hadde anmeldt det. Og personen, som var en god bekjent, slapp å få noe på rulle bladet, noe han absolutt ikke kan få med tanke på karriere.
Når jeg var 7 år gammel, ble jeg overfalt av en kvinne på 40 år. Hun stakk meg med nøkkel i ansiktet, jeg har fortsatt arr, fikk 2000kr den gangen, er 10 år siden nå. Så er ikke sikker på om hvordan det er nå, men jeg synes selv at 2tusen kroner er veldig lite for det som skjedde.
Sist endret av Dr.Feelgood; 26. desember 2009 kl. 20:52.
Sitat av Dr.Feelgood Vis innlegg
Når jeg var 7 år gammel, ble jeg overfalt av en kvinne på 40 år. Hun stakk meg med nøkkel i ansiktet, jeg har fortsatt arr, fikk 2000kr den gangen, er 10 år siden nå. Så er ikke sikker på om hvordan det er nå, men jeg synes selv at 2tusen kroner er veldig lite for det som skjedde.
Vis hele sitatet...
unnskyld at jeg spør men var det en grunn til at hun overfalte deg, eller var det helt tilfeldig?
Sitat av fomox Vis innlegg
unnskyld at jeg spør men var det en grunn til at hun overfalte deg, eller var det helt tilfeldig?
Vis hele sitatet...
Ja, gikk hjem fra skolen, så plutselig når jeg gikk forbi hun, så hoppet hun på meg, hun var vel rundt 1.80 høy og veide sikkert rundt 90 kg, men hun var vist psykisk syk.
Sist endret av Dr.Feelgood; 27. desember 2009 kl. 06:45.
Sitat av Dr.Feelgood Vis innlegg
Når jeg var 7 år gammel, ble jeg overfalt av en kvinne på 40 år. Hun stakk meg med nøkkel i ansiktet, jeg har fortsatt arr, fikk 2000kr den gangen, er 10 år siden nå. Så er ikke sikker på om hvordan det er nå, men jeg synes selv at 2tusen kroner er veldig lite for det som skjedde.
Vis hele sitatet...
Det var utrolig lite ja, spesiellt med tanke på arr i ansiktet.

Sitat av Dr.Feelgood Vis innlegg
Når jeg var 7 år gammel, ble jeg overfalt av en kvinne på 40 år. Hun stakk meg med nøkkel i ansiktet
Vis hele sitatet...
Akkurat det der er noe av det beste jeg har lest på lenge. Har ikke ledd så mye på lenge.
Sitat av skolms Vis innlegg
Det var utrolig lite ja, spesiellt med tanke på arr i ansiktet.


Akkurat det der er noe av det beste jeg har lest på lenge. Har ikke ledd så mye på lenge.
Vis hele sitatet...
Var en del år siden dette her da.

Vet ikke om det var pgr av at jeg skrev noe feil eller om det var på grunn av at det er veldig spesiellt å bli hoppa og stukket med nøkkel i ansiktet
Sist endret av Dr.Feelgood; 30. desember 2009 kl. 23:14.
▼ ... over et år senere ... ▼
Trådstarter
12 6
fikk 15 000 om noen lurte
Bedre sent enn aldri.
Sitat av anonym12345 Vis innlegg
Jeg fikk et glass knust i ansiktet mitt for noen uker siden, dette var uprovosert og personen kjørte et ølglass mot øyet mitt og jeg har 3-4 arr i ansiktet.

Hvor mye kan jeg få i oppreising i rettsaken? Noen som har hørt om lignende situasjoner?
Vis hele sitatet...
Kompis fikk 3mnd ubetinget og 3mnd betinget for det. Du får siktelsen til å bli "Vold med særdeles farlig gjenstand". Dette sammen med alkoholpåvirkning av siktede er noe Politet slår hardt ned på.

Du får dekket legekostnader samt du bør snakke med advokat ang oppreisning og evt penger til "å operere vekk de varige mèn".

Mtp at det er uprovosert vold og om du klarer å få inn et vitne som er uavhengig( vakt ol.) Er det ikke noe vanskelig å vinne en slik sak. At den blir henlagt er liite sansynlig.

Den nye tvisteloven som ble innført i fjor, slår nemlig fast at den som i retten vinner tvistesaker som dreier seg om mindre enn 125.000 kroner, og der motparten ikke uten grunn har vært uenig, bare har rett på å få dekket inntil 20 prosent av saksomkostningene.
-Tvisteloven er viktig å få med seg når man saksøker. Det er viktig å kunne legge inn disse kostnader i en evt erstatning. Det koster å ha advokat osv. Det kan fort bli mye penger.
Hehe, vær litt sleip og si at hele livet hadde du sett for deg en fremtid innenfor modell-yrke! Ikke bare har han ødelagt sjansene dine mtp. arrene, men du sliter med dette psykisk, og føler du må revurdere hele livet ditt!

Heisann, 200.000!
Haha, mange her som er på bærtur. Har vært i liknende sak jeg også, så mye kommer an på hva motparten har i inntekt faktisk. Har han lav inntekt skal du ikke se bort i fra at dette kan være nok til at du ikke får så mye.

Og tipset om å gå til psykolog er jo ikke dumt, men hvis du må betale dette selv så er jo det svindyrt om jeg ikke tar feil?