Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 3503
Hei!

Jeg har i 10 måneder leid en leilighet og hatt masse trøbbel med huseier. Har flytta ut nå, men er fortsatt ganske hissig på den gamle huseieren (har plaget meg med mail om erstaning for småting han mener er ødelagt).

Men så ringte jeg kommunen å fant ut at det IKKE var registrert noe leilighet på dette huset. Har jeg noen rett å på saksøke/få leien jeg har betalt tilbake? Noen som har noe erfaring med hvordan jeg evt. kan gå frem?

Målet her er ikke at jeg skal bli rik, men at huseier skal få svi som fortjent
Javisst. Harru kontrakt?
Trådstarter
4 0
Hadde en kontrakt ja. Standard utleiekontrakt. Leieforholdet var fra juli 08 til mai 09 ca.
Sist endret av Rup3rten; 21. november 2009 kl. 14:04.
Ulovlig utleie. Hvis ikke han har registrert at han leier ut da..
Sist endret av Verdaling; 21. november 2009 kl. 14:06.
hva gjør at leiligheten ble leid ut ulovlig?
Trådstarter
4 0
Ja, kommunen sjekke sin database, og der var det ikke registrert noe kjellerleilighet. Jeg spurte da om det kunne være mulig at det var registrert på annen måte, men fikk nei til svar. Har en mail på dette.

Kanskje jeg bør ringe til en advokat å høre
Jeg syns jeg leste en plass at alle som skal leie ut leiligheten / leie ut hybel MÅ registrere dette en plass?
All den tid han har tatt betalt for en tjeneste som du har fått, tror jeg ikke du har noen sak der. Derimot kan eventuelt kommune/stat/skatteetaten ha noe de ville ha sagt i den saken. Dessuten ville det være mer fornuftig med å snakke med en advokat, som kan det norske rettsystemet, fremfor en haug med nerder som stort sett har fått sin erfaring med rettsystemet fra amerikanske tvserier. Og for de som ikke har fått det med seg, det er da to helt forskjellige systemer.
Du kan bruke det som pressmiddel mot han for å få tvisten deres ut av verden.
Sitat av cas Vis innlegg
Du kan bruke det som pressmiddel mot han for å få tvisten deres ut av verden.
Vis hele sitatet...
Dette kan du bare glemme. Det er ikke noe pressmiddel i det hele tatt. Utleie av kjellerleiligheter skal ikke registreres noe sted i det hele tatt.

Hva slags overtredelse er det du mener at utleier har gjort? Brudd på brannforskrifter, plan -og bygningsloven? I så fall er det ingen som vil bry seg, og du har uansett medvirket til lovbruddene.
Sitat av Rup3rten Vis innlegg
Hei!

Jeg har i 10 måneder leid en leilighet og hatt masse trøbbel med huseier. Har flytta ut nå, men er fortsatt ganske hissig på den gamle huseieren (har plaget meg med mail om erstaning for småting han mener er ødelagt).

Men så ringte jeg kommunen å fant ut at det IKKE var registrert noe leilighet på dette huset. Har jeg noen rett å på saksøke/få leien jeg har betalt tilbake? Noen som har noe erfaring med hvordan jeg evt. kan gå frem?

Målet her er ikke at jeg skal bli rik, men at huseier skal få svi som fortjent
Vis hele sitatet...
Leide du i Stavanger? På Storhaug? For dette høres veldig ut som min forrige husvert...
Byggforskserien
Byggforvaltning
700.610

Bygningslovgivningen ved
etablering av selvstendig
boenhet i eksisterende bolig

23 Romhøyde
Romhøyden skal være tilpasset rommenes størrelse og
funksjon (TEK §10-31). Veiledningen til TEK sier at romhøyden
ikke bør være lavere enn 2,40 m, men åpner for at det
i en del av en bygning tillates lavere romhøyde. Dette betyr
ikke at den nye boenheten i sin helhet kan ha lavere romhøyde
fordi hovedboenheten tilfredsstiller kravet.
Romhøyden bør være 2,40 m i minst 50 % av hver boenhet.
Romhøyden må ikke være lavere enn 2,20 m, slik at det er
mulig å benytte standarddører.
Etablering av ny, selvstendig boenhet kan innebære at både
golv og himling må isoleres, slik at den opprinnelige nettohøyden
i rommene blir redusert. I innledningen av planleggingsfasen
bør man avklare om det er mulig å oppnå tilstrekkelig
romhøyde.
Vis hele sitatet...
Teknisk forskrift stiller ikke absolutte krav til fri takhøyde i rom. At fri takhøyde måles til t.eks 2,3 m betyr ikke at bygningen er i strid med regelverket. Teknisk forskrift fastsetter heller ikke krav til maks avvik på dekker og vegger mv. Toleransegrenser er gitt i relevante norske standarder og være styrt av kontraktsmessige forhold.
Vis hele sitatet...
Hva som menes med tilfredsstillende romhøyde har jeg besvart tidligere. Krav til planløsning, størrelse og utforming av rom er gitt i TEK §§ 7-41 og 10-31. Kravet er satt ut fra hensynet til godt innemiljø (lys, luftkvalitet, romopplevelse) og ut fra hensynet til brukbarhet. Det er ikke tallfestet krav til minimum takhøyde i forskriften. REN veiledning anbefaler minimum 2,4 m fri takhøyde i boligrom. Begrunnelsen for anbefalingen er, som nevnt, at rom skal kunne brukes formålet uten at personer utsettes for fare og samtidig med at godt innemiljø oppnås. Ettersom begrepet "fri takhøyde min 2,4 m" ikke er gitt i forskrift, kan det oppføres bolig med annen takhøyde uten at det kreves dispensasjon. Dokumentasjon for å bekrefte tilfredsstillende takhøyde i prosjektet, vil være en kvalitativ vurdering av takhøyden ut fra de nevnte hensyn. Det vil derfor være brukeren av byggverket som, til en vis grad, må definere hvilke egne krav og forventninger til kvalitet.
Formuleringen «Netto romhøyde bør ikke være under 2,4 m. I deler av rom, i enkelte rom og i del av bygning kan det være lavere høyde. ... Med del av rom menes mindre enn halvparten.» er tatt ut av veiledningen ettersom den ikke kunne forankres i de hensyn som regelverket skal ivareta. Vi kan godt tenke oss en boenhet hvor alle rom har lavere fri takhøyde enn 2,4 m så lenge hensynet til sikkerhet og innemiljø er ivaretatt. Med rom forstår vi alle rom uavhengig av bruken.
Vis hele sitatet...
Hentet fra diverse fora.
Tydeligvis bare takhøyde som er tingen for å kunne leie ut.
Han må heller ikke skatte for dette om det er hans eget hus og han ikke leier ut mer enn 50% av det totale arealet på huset.
Tror ikke du kommer lange veien med dette.
Sist endret av ZyPreXa; 21. november 2009 kl. 17:25.
Jeg måtte seriøst le litt. Filtrer mailen hans til spam og du er kvitt problemet, ikke lag noe mer stress ut av det enn det som ellers må.

Så lenge dere har ordnet opp dere i mellom så har du ingenting å tape, det er utleier som må legge frem bevis. Dessuten koster event. rettssaker såpass at det lønner seg ikke.

Du kan tipse byggeavdelingen i kommunen hvis du virkelig vil bruke krefter på det, noe annet er håpløst. Utpressing ewr som kjent straffbart.
Trådstarter
4 0
Sitat av Nekran Vis innlegg
Leide du i Stavanger? På Storhaug? For dette høres veldig ut som min forrige husvert...
Vis hele sitatet...
Nei, var nok ikke det... Tydelig at det finnes noen sånne folk innimellom

Sitat av KVTL Vis innlegg
Jeg måtte seriøst le litt. Filtrer mailen hans til spam og du er kvitt problemet, ikke lag noe mer stress ut av det enn det som ellers må.

Så lenge dere har ordnet opp dere i mellom så har du ingenting å tape, det er utleier som må legge frem bevis. Dessuten koster event. rettssaker såpass at det lønner seg ikke.

Du kan tipse byggeavdelingen i kommunen hvis du virkelig vil bruke krefter på det, noe annet er håpløst. Utpressing ewr som kjent straffbart.
Vis hele sitatet...
Det å stikke hode i sanden er ikke helt min stil, men det funker nok for noen...

Takker for alle svar!
Har ikke funnet noe som peker i min retning i denne saken, og det har heller ingen andre. Men om jeg skulle komme noen vei, skal jeg selvfølgelig si i fra
Sikkerhetsklarert
Hva? Registrere leilighet hos kommunen?
Hvor mange tusen sokkelleiligheter finnes det ikke i dette landet som ikke er registrert?

Jeg var i kontakt med kommunen da vi pusset opp huset her, nevnte at jeg skulle skille ut hele kjelleren til en stor leilighet, men ble aldri snakk om noen registrering. Så lenge det var store nok vinduer til rømningsvei så var det bare å leie ut.