Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 8029
Jeg kjenner en fyr som sier det at om man for eksempel drar til Colorado, eller Amsterdam og røyker weed, så kan du bli straffet for dette i Norge, om politiet har bevis på det. Dette kan da umulig stemme?
Profesjonell Noob
8bit's Avatar
Joda, da du er norsk borger og da gjelder Norske lover både i hjemland og utland. Dog om de klarer å finne bevis på det og/eller gidder å bruke krefter og penger på det er en annen sak.
Narkotikaloven går under legemiddelloven som ikke gjelder for nordmenn i utlandet. Du kan altså ikke bli straffet i norge for å røyke ett sted der det er lovlig.
Sitat av DfenZ Vis innlegg
Narkotikaloven går under legemiddelloven som ikke gjelder for nordmenn i utlandet. Du kan altså ikke bli straffet i norge for å røyke ett sted der det er lovlig.
Vis hele sitatet...
Hvordan kan dette gjøres i praksis? Kan en person som reiser til Amsterdam hver måned røyke daglig i Norge, uten å kunne bli avslørt på pisseprøver?

Eller, hvor går den juridiske forskjellen på å pisse positivt og det å ha et ulovlig rusmiddel i kroppen?
Teknisk sett er ikke Cannabis lovlig i Amsterdam, bare de-kriminalisert. Så du kan bli straffet for det i Norge. Hvorvidt det skjer i praksis, vet jeg ikke. Du kan fint røyke i Colorado eller Uruguay.
Sitat av DfenZ Vis innlegg
Narkotikaloven går under legemiddelloven som ikke gjelder for nordmenn i utlandet. Du kan altså ikke bli straffet i norge for å røyke ett sted der det er lovlig.
Vis hele sitatet...
Man kan altså ikke bli straffet for å røyke cannabis i nederland? HVa om dette er scenarioet; Jeg og deg reiser 2 uker til nederland og røyker oss megasteine hver eneste dag og vi legger ut bilder på facebook og instagram. Ett par uker etter at vi har komt hjem treffer vi politiet som har sett bildene osv så de vet vi har røyka. Dere ser nokså rusa ut og lukter cannabis, vi sender dere på pisseprøve. Må vi bevise at vi ikke har røyka i norge da? Og eventuelt, hva om ingen vet at vi har vært i nederland og røyka, så blir vi nesten tilfeldig utvalgt til å ta pisseprøve fordi vi blir mistenkt.
Sitat av Skunk.jpg Vis innlegg
Må vi bevise at vi ikke har røyka i norge da?
Vis hele sitatet...
Det er vel heller politiet som må bevise at dere har røyket i Norge.
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Bare deler av straffeloven gjelder for norske statsborgere i utlandet, de er oppramset under Straffelovens § 12, nr. 3. Den dekker altså 14de kapittel hvor vi finner § 162 om narkotikaforbrytelser: "Den som ulovlig tilvirker, innfører, utfører, erverver, oppbevarer, sender eller overdrar stoff som etter regler med hjemmel i lov er ansett som narkotika, straffes for narkotikaforbrytelse med bøter eller med fengsel inntil 2 år". Her begynner det å bli komplisert for meg uten noen særlig jus-kunnskap, men etter det jeg forstår er det altså om stoffet er sett på som narkotika i Norge som gjelder. Korriger meg gjerne om det er landet man oppholder seg i som må anse det som narkotika.
så viss jeg "blir tatt" i å røyke så kan jeg bare si at de må bevise at jeg har røyka når jeg har vært i norge? og jeg "slipper" også å bevise at jeg har vært i ett annet land? (som jeg eventuelt ikke har)
Sitat av Skunk.jpg Vis innlegg
så viss jeg "blir tatt" i å røyke så kan jeg bare si at de må bevise at jeg har røyka når jeg har vært i norge? og jeg "slipper" også å bevise at jeg har vært i ett annet land? (som jeg eventuelt ikke har)
Vis hele sitatet...
Hvis du blir tatt for å røyke cannabis, og sier du har vært i amster, så må du gjerne også kunne bevise at du har vært der. Uansett tror jeg egentlig politiet gir en fin faen i det, gir deg et forelegg, og glemmer hele greia.
Var en lignende diskusjon her en stund tilbake hvor jeg var overbevist om at du kunne bli straffet i Norge, uenigheten endte med at jeg sendte inn spørsmålet til no advokater som svarer på juridiske spørsmål online. Nå er jo loven like vidåpen for tolkning av de forskjellige parter som bibeln, men det ble konkludert med at du kan røyke cannabis i hva som helst land uten å kunne bli straffet i Norge - Uavhengig om stoffet er lovlig i landet du røyker det i eller ei.
Sitat av T.J Vis innlegg
Hvis du blir tatt for å røyke cannabis, og sier du har vært i amster, så må du gjerne også kunne bevise at du har vært der. Uansett tror jeg egentlig politiet gir en fin faen i det, gir deg et forelegg, og glemmer hele greia.
Vis hele sitatet...
er ganske sikker på at forelegg betyr at du også får rulleblad, noe som ikke er veldig heldig.
Sitat av Relevant Vis innlegg
Jeg kjenner en fyr som sier det at om man for eksempel drar til Colorado, eller Amsterdam og røyker weed, så kan du bli straffet for dette i Norge, om politiet har bevis på det. Dette kan da umulig stemme?
Vis hele sitatet...
Du kan ikke straffes for bruk i utlandet, men kjøp og salg kan føre til straff om du blir tatt.
Henviser til dette innlegget:http://freak.no/forum/showpost.php?p...6&postcount=23
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Sitat av Knask Vis innlegg
Du kan ikke straffes for bruk i utlandet, men kjøp og salg kan føre til straff om du blir tatt.
Henviser til dette innlegget:http://freak.no/forum/showpost.php?p...6&postcount=23
Vis hele sitatet...
Hva om du "fikk" greiene av en nederlender? Eller at "noen holdt" jointen mens du trakk? Hvis vi tenker rent juridisk her.
Sitat av Choobe Vis innlegg
Hva om du "fikk" greiene av en nederlender? Eller at "noen holdt" jointen mens du trakk? Hvis vi tenker rent juridisk her.
Vis hele sitatet...
Både Frederic Hauge og Øyvind Elgenes prøvde seg med at noen hadde "sluppet" klumpen ned i skjortelomma, uten at det ble verken forespurt eller betalt for: Altså en fullstendig uaktsom transaksjon. Elg ble tatt på vei hjem fra Amsterdam.

Politiet brydde seg ikke noe særlig om de juridiske spissfindighetene, begge ble dømt uten videre om og men.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Ramaskrik Vis innlegg
Politiet brydde seg ikke noe særlig om de juridiske spissfindighetene, begge ble dømt uten videre om og men.
Vis hele sitatet...
Men i begge sakene er det moment som er totalt forskjellige:
-Smugling til Noreg eller tatt i Noreg.
-Gamle.

Cannabislovgjevinga har vorte kraftig oppmjuka siste femten åra i Noreg, gjennom rundskriv frå påtalemakta. I tillegg vart førstnevnte tatt i smugling, som er ulovleg etter norsk lov, og sistnevnte for oppbevaring, og ulovleg.

Å trekke paraleller frå desse sakene til ei sak der du har røykt hasj i Nederland er søkt. Med mindre du utelukkande er ute etter å demonisere politiet.