Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 2682
Hei, har nylig startet litt smått med hukommelsetester, ikke noe stort. Bare litt online, dette startet vel som et lite eksperiment. Men har i det siste hatt mye enklere å huske ting, har gjort litt enkle tester utenom datamaskinen hvor jeg går inn i klasserommet, ser utover klasserommet og lukker døren. Deretter lukker jeg øynene og bygger opp rommet.

Jeg er nå litt på utkikk etter litt større hjernetester. Har hovedsaklig lyst å yte mest mulig av hjernen, iallefall så mye som er sunt. Vet at dette trengs år med trening, men jeg vil iallefall prøve.

Så lurte på om noen hadde noen tips, kanskje noen har erfaringer å dele?
Kan du dele sidene som du har trent opp hukommelsen med?
Vi fikk presentert bakgrunnen til en som hadde en utrolig hukommelse på skolen en dag.

Hver dag ble han spurt spørsmål om forskjellige ting fra dagen sin, forskjellige spørsmål hver dag.
f.eks "Hva hadde du på skolen idag? - Matte" - "Hvilken lærer hadde du? - Per", "Hvaslags skjorte hadde han på seg?"

neste dag kunne det være noe liknende, men gjerne et spørsmål om hvem som satt ved siden, foran eller bak, hvilket klasserom han var i osv.

Du får be foreldrene dine om å drille deg på den måten. Jeg skal gjøre det med mine barn, hvis hukommelsen min fortsatt har den ideen intakt, og dersom jeg noensinne får pult.
Har hovedsaklig brukt

http://www.lumosity.com/course_progresses/1686737
http://www.braintraining101.com/

Mye barnegreier, men var en start.
Skaff deg boken Memo eller tilsvarende.

Det funker!
Sitat av cas Vis innlegg
Hver dag ble han spurt spørsmål om forskjellige ting fra dagen sin, forskjellige spørsmål hver dag.
f.eks "Hva hadde du på skolen idag? - Matte" - "Hvilken lærer hadde du? - Per", "Hvaslags skjorte hadde han på seg?"

neste dag kunne det være noe liknende, men gjerne et spørsmål om hvem som satt ved siden, foran eller bak, hvilket klasserom han var i osv.
Vis hele sitatet...
Dette handler jo egentlig om å følge med på det som skjer rundt deg. Jeg husker det meste jeg leser, men jeg vet ikke hva jeg gjorde i går uten å måtte tenke tenke meg godt om. Jeg kan ikke navnet på noen lærere, og aner ikke hva slags timer jeg har, og når.
Hukommelse er sammensatt, og det finnes mange forskjellige aspekter ved det.
Sist endret av exocytose; 17. november 2009 kl. 00:55.
Skulle også ha fått trent hukommelsen min. Hukommelsen min er såpass dårlig at jeg kan glemme store deler av en telefonsamtale jeg har hatt for 5 minutter siden bare.

Når jeg ser på Discovery Channel og lærer nye ting som formler i Mythbuster f.eks., glemmer jeg det med engang, noe som er forbanna irriterende siden min bror har en tendens til å huske alt han ser og hører på radio f.eks.

Om man har god hukommelse blir man også smart. Jeg er elendig i mattematikk, men om jeg hadde hatt god hukommelse kunne jeg kanskje husket hvordan man gjorde forskjellige ligninger og formler.
Finn et rom du ikke er ofte i, husk så mange ting du klarer gå ut og skriv de ned, så går du inn å sjekker

har en god link til dette men er på iphonen så husker den ikke

har sett på lignende ting som forbedrer hukommelse og tenke skarpere osv, så kom du og laget en tråd om det.. Herlig!

håper noen kommer med flere tips
Visualisering og knagger er greie stikkord når det kommer til å huske noe. Slik gjør i alle fall jeg veldig mye og det fungerer i alle fall for meg helt glimrende for å huske samtaler, ruter, tall, situasjoner og hva det nå måtte være. Jeg lekte blandt annet litt med memorisering av PI for å trene opp den måten ved å visualisere sifrene, og kunne i 2003 170 sifre forlengs, baklengs og bruddstykker tatt ut av rekke. Idag ligger det på noen og 60 uten å ha vedlikeholdt memoriseringen. Men måten man memoriserer slikt på vil vel gjerne være litt individuelt på hvilken måte man tenker, så det trenger ikke nødvendigvis være en god måte for alle.
Sist endret av m0b; 17. november 2009 kl. 01:08.
Det er greit å huske at hukommelsen ikke er en muskel. Det er ikke slik at hvis du trener på en tallrekke eller hvilke fag du hadde på skolen hver dag så får du automatisk bedre hukommelse. Det gir egentlig lite mening å snakke om kvantitet i forhold til hukommelse. Et normalt arbeidsminne har en kapasitet på 5-9 elementer, og det husker du i rundt 20 sekunder hvis ikke du innkoder det til langtidshukommelsen på en eller annen måte. Det går kun på teknikker.

Det er som å huske et telefonnummer. Du glemmer det ekstremt fort hvis du bare prøver å huske XXXXXXXX. Det er derimot mye lettere å huske hvis du slår sammen tallene til større enheter (XX XX XX XX) eller gjør tallene til noe meningsfullt for deg, altså knytter de til allerede etablert kunnskap. Det trenger ikke å være noe veldig dypt, det kan bare være en absurd regle eller du kan velge diverse rom-teknikker som i boken Memo. Selv husker jeg lett pin-koden til en kompis ved å tenke på julaften og året etter at foreldrene hans giftet seg. Prøv deg frem ved å tegne deg modeller, gi elementene fargekoder, assosier de med notene på en skala, delene i et hovedkort etc. og sjekk hva som passer for deg.
DU kan også begynne med å trene på å lese og huske ord for å så uttale de å stave de baklengs.
Etter mange år blir du en kløppert!
Sitat av Ozma Vis innlegg
Skaff deg boken Memo eller tilsvarende.

Det funker!
Vis hele sitatet...
Hva er prinsippet bak denne boka?
Vel, ifølget det jeg har klart å finne ut om emnet selv når jeg lurte på det samme (men selvfølgelig altfor lat til å gidde å gjøre det selv) så er det en metode som ser ut til å ha vært veldig mye brukt opp igjennom tidene.
Det startet med handelsmenn i gamledager, før papir var billig nok til at hvem som helst hadde råd til det og før det ble allmen praksis å skrive ned viktige ting (lang historie rundt det, les opp om det).

Men ihvertfall, tanken var den at en kjøpmann pleide å lage seg et "varehus" i tankene sine hvor han trente i flere år for å kunne gjøre dette bildet så virkelig som mulig (visualisering er viktig for menneske hjernen) slik at han kunne mentalt stable opp varene sine i dette lager bygget og holde nøye inventar over hva han hadde og hva han hadde solgt ut osv.

Men i dagens verden er det mer fornuftig å bruke metoden spesial etterforskere og etterforskere lærer seg som er nettopp det du gjør, å observere ting i et rom eller et miljø (en gang med mange mennesker f.eks) så prøve å ta et mentalt bilde av denne situasjonen og forsøke å huske så mange detajer som mulig fra "bildet" til du til slutt husker farge på klær, hår frisyre og øyenfarge på tilfeldige mennesker du går forbi på gata.

Jeg vet dette fungerer da det er det som er mest brukt den dag idag, men personlig er jeg glad for at jeg har så dårlig hukommelse som jeg har ellers så hadde jeg nok gjort noe alvorlig dumt og sinnssvakt for lenge siden :P

Anyway, anyhow, lykke til, håper det hjelper.

Peace.
Sitat av cas Vis innlegg
Vi fikk presentert bakgrunnen til en som hadde en utrolig hukommelse på skolen en dag.

Hver dag ble han spurt spørsmål om forskjellige ting fra dagen sin, forskjellige spørsmål hver dag.
f.eks "Hva hadde du på skolen idag? - Matte" - "Hvilken lærer hadde du? - Per", "Hvaslags skjorte hadde han på seg?"

neste dag kunne det være noe liknende, men gjerne et spørsmål om hvem som satt ved siden, foran eller bak, hvilket klasserom han var i osv.

Du får be foreldrene dine om å drille deg på den måten. Jeg skal gjøre det med mine barn, hvis hukommelsen min fortsatt har den ideen intakt, og dersom jeg noensinne får pult.
Vis hele sitatet...
Det er forskjell på god hukomelse og autisme. En autist har ikke bedre hukommelse enn vanlige mennesker, men autister skiller ikke ut den informasjonen vi normale anser som unyttig. Derfor får de heller ikke med seg like mye av den "nyttige" informasjonen.

Men det er nok kanskje ikke så dumt å spørre barnet om slike trivielle ting (som "hvilken farge hadde læreren på skjorten i dag?"), da det trener den visuelle hukommelsen.

Kan huske å ha lest om en fyr som pugget pi; han så for seg at han gikk rundt i et hus og gjorde numrene til en historie:

"Jeg gikk inn i gangen og der var det tre sko, én fotball og fire votter, jeg gikk inn på kjøkkenet og der lå det en hund med fem valper..."

Har ikke prøvd det selv, men tror nok det er ganske effektivt. Jeg har en småklistrete hjerne, men om jeg virkelig må huske noe (et telefonnr. f.eks.) er assosiasjoner veldig effektivt for meg.

F.eks.: 98 21 22 64
"i 98 var det VM i frankrike, moren min var 21 da hun fikk meg, 22 er ett tall over 21, og jeg har 64-bit OS"

Om du må huske navn er det enkelt om man assosierer det med dyr på samme forbokstav.
Prinsippet bak Memo er lignende teknikker som det m0b og luni nevner; altså feste ting i langtidshukommelsen ved hjelp av knagger, reiseruter, rom.
Å spille memory og 2 like er også bra, men husk det må gjøres jevnlig.
Sitat av Kalakov Vis innlegg
F.eks.: 98 21 22 64
"i 98 var det VM i frankrike, moren min var 21 da hun fikk meg, 22 er ett tall over 21, og jeg har 64-bit OS"

Om du må huske navn er det enkelt om man assosierer det med dyr på samme forbokstav.
Vis hele sitatet...
Å huske slike regler er for meg å huske bibel vers, mer effektivt er det vel heller ikke. Det mest naturlige for mennesker er å bruke rytme og klang til å huske, og det er derfor det er lettere å huske oppdelte nummer. Jeg hadde husket ditt nr som "ni åtte to en tjue to seks fire", på den måten får du en rytme og en klang som er lett på tungen.

Navn skal tilgi den lille krabaten en assosiasjon til noen eller noe, finner du assosiasjonen husker du navnet.
Det er jo egentlig litt forskjellig om hva man vil huske da.

Jeg har begynt å legge merke til ting på alle personer jeg ser på. Jeg satt idag i et elevrådsmøte med 6 stk.
Jeg lærte meg navna og kikka på hver person i møtet uten at det ble unaturlig granskning. Bare kikket og fikk med meg forskjellige ting. Det som er viktig er at du fortsatt skal ha deltakelse i møtet og fortsatt få med deg hva personene sier. Når jeg var ferdig stilte jeg meg selv maaange spørsmål.

Hva hadde de på seg?
Hva "HANS" venstrehendt.
Var "GRETE" gift (ring).
osv

Slik går jeg stadig vekk og jeg begynner å legge merke til mange ting noe som også resulterer at jeg husker bedre ting jeg har gransket.

Jeg vil anbefale alle å gjøre dette, det er veldig morsomt og man lærer/får med seg veldig mye, både om personer og hendelser.
Sist endret av AndaRockaz; 17. november 2009 kl. 21:59.
Med brostein i hånden
Johnny B's Avatar
Har ikke lest gjennom hele tråden, og unnskyld om jeg har helt feil, og roter rundt utpå jordet.
Men er det ikke slik at hjernen blokkerer ut store mengder av unødvendig informasjon? slikt som farger, objekter rundt i rommet o.l som du ikke fokuserer på?og via mediterting eller er det mulig å trene seg på å "velge" hva som skal komme gjennom? og at det er mulig å trene hukkomelsen ved å oppretteholde diverse kontakter mellom nevroenen som ofte bare blir puttet bakerst i hjernen, og "slettet"? ( f.eks når du skal trene på lucid dreaming og lærer deg å huske drømmer )
Sist endret av Johnny B; 20. november 2009 kl. 09:03.
Sitat av Johnny B Vis innlegg
Har ikke lest gjennom hele tråden, og unnskyld om jeg har helt feil, og roter rundt utpå jordet.
Men er det ikke slik at hjernen blokkerer ut store mengder av unødvendig informasjon? slikt som farger, objekter rundt i rommet o.l som du ikke fokuserer på?og via mediterting eller er det mulig å trene seg på å "velge" hva som skal komme gjennom? og at det er mulig å trene hukkomelsen ved å oppretteholde diverse kontakter mellom nevroenen som ofte bare blir puttet bakerst i hjernen, og "slettet"? ( f.eks når du skal trene på lucid dreaming og lærer deg å huske drømmer )
Vis hele sitatet...
tror ikke det handler om å velge, men å ha fokus.

hjernen blokkerer ikke noe. Alt du ser ligger lagret i hjernen din for alltid. Å finne det igjen er noe annet. Klarer du se deg rundt i rommet og beskrive alt etterpå med lukkende øyne? Hjernen tar imot tusenvis av inntrykk, men det er ikke alt som kommer frem til bevisstheten. Om du f.eks tar psykadelia vil hjernen fokusere mer på inntrykkene den får av omgivelse (om jeg ikke tar helt feil). Da vil bla. farger få en helt ny form for klarhet.
Sist endret av Vandringsmann; 20. november 2009 kl. 17:31.