Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 4532
Jeg har snart tenkt til å ta bilsertifikatet, og har grudd meg litt med tanke på de høye summene trafikkskolene krever (15-20 000 kr).

Men, nå har det seg slik at jeg pratet nylig med min mor, som tok sertifikatet på nytt for rundt fem-seks år siden, etter å ha mistet det. Og hun sier at hun tok sertifikatet som privatist begge ganger, og at summen ble på 2-3000!

Går dette fremdeles an? Jeg finner nesten ingen informasjon om det å ta sertifikatet som privatist.

Jeg har tenkt til å ringe en kjøreskole etter jul, men tenker som så at det kan hende de vil si at jeg må ha ditt og datt - uten at jeg kanskje egentlig trenger det. Så, kom gjerne med deres meninger!
Sist endret av Krakaren; 17. november 2008 kl. 16:04.
Jeg vet ikke hvordan det er i dag, men for en 5-6 år siden, trengte man ikke ta noe teori. Det leste man på selv før man tok prøven. Likevel kan man ikke ta praksisøvelsene som privatist! Glattkjøring, parkering, bakkestart, landeveiskjøring, bykjøring etc. Det er påkrevd at man må gjenom disse modulene, som jeg mener å huske var på minimum 12 timer.

12 timer x 500 kr timen, + diverse avgifer på prøve og oppkjøring, glattkjøring og mørkekjøring, er man fort opp i det dobelte.

Jeg tror du skal være heldig om du får sertfikatet under 10 K.
Jeg trodde det vanlige lå på ca. 20k nå, kanskje litt under om du klarer det på et absolutt minimum og sjekker litt priser rundt om kring. Som reklame påpeker så er det veldig mye oblikatorisk praksis nå, og det kommer du ikke unna. Det beste tipset for å slippe billig unna er nok å forberede deg godt.
Er også litt usikker ang det å ta B-sertfikatet som privatist. Som reklame sier så er det en del moduler du må igjennom.
Det er Trinn 1, 2, 3 og 4.

Trinn 1: Traffikalt Grunnkurs (MÅ HA for å øvelseskjøre i hjemmet. Må utføres sammen med en person som har hatt lappen i 5år sammenhengende)
Trinn 2: Kjøring av bil - teknisk
Trinn 3: Kjøring av bil - Trafikk regler
(Teori prøve)
Trinn 4: Langkjøring, Kartkjøring, Oppkjøring

Alle disse tinnene MÅ gjennomføres ved et autorisert biltilsyn (AuF *tror jeg det heter).
Grunnen til at folk som mister lappen slipper så billig unna ved ny oppkjøring er fordi de har alt det obligatoriske fra før med tanke på at de allerede har hatt lappen, mista lappen selv jeg, kom seg på 2700 eller noe i den duren når jeg kjørte opp igjenn.

Du kan også slippe billig unna om du snakker med din nærmeste høyskole som driver med trafikklæreropplæring, jeg vet at Høyskolen i Nord-Trøndelag iallefall gir folk muligheten for å kjøre opp gratis hos dem, de betaler selvfølgelig ikke det staten skal ha da, så ett par tusenlapper blir det jo, men ikke stort mer enn 3000..

Edit; Ser nå at det faktisk kun er HiNT som har denne utdanningen i Norge, så med annet du bor i nærheten av Stjørdal så blir det ikke så rasende billig:P
Sist endret av Popp; 17. november 2008 kl. 16:15.
Som nevnt tidligere i tråden så er det en del obligatoriske timer du må gjennomføre. Om du vil ta lappen billig får du ta den i utlandet, og bare ta oppkjøring i Norge.

Det er nemlig en del land du kan ta lappen i og når du kommer til Norge bare bestå oppkjøring så har du lappen.
Som tidligere nevnt er det en del punkter, teori og praksis, du MÅ gjøre gjennom autorisert lærer.

Den utgiften du kan kutte ned på er antall kjøretimer med lærer. Etter at du har tatt grunnkurs må du bare øvelesekjøre _mye_. Deretter tar du teoriprøven.

Når du da tar kontakt med en kjøreskole vil de ta en time med deg for å se hvor flink du er, og er du god nok får de ta de obligatoriske timer/øvelser du må ha før du kan ta oppkjøring.
Det letteste er nok å slippe unna mange kjøretimer. Kjør veldig mye på forhånd, les til teoriprøven og bestå den på første forsøk (mulig dere tilogmed får den gratis neste år?).
Da kan du møte opp på første kjøretime og vise at du har det under kontroll. Har flere venner og en bror som gikk gjennom alle stegene første kjøretime, og hadde bare det obligatoriske som langkjøring og glattkjøring igjen. Etter endt kjøretime vil også mange kjørelærere sette opp ny time med engang, om han foreslår det fordi han mener det er noe du kan bli bedre på, så sett den opp et stykke etter, slik at du får kjørt mye i mellomtiden.

Jeg var dum nok til å ta en god del kjøretimer, begynte øvelseskjøringen alt for sent, og måtte betale en del for lappen. Likevel er det greit å huske at det her forhåpentligvis er et beløp du skal betale en gang, og få kjøre resten av livet.
Sist endret av Allure; 17. november 2008 kl. 17:24.
Det fantes hvertfall når jeg tok lappen, noen som tilbydde "Intensivkurs". Da gjorde man alt på en helg (fredag-søndag). Det eneste som gjenstod etter helgen, var teorikurs og oppkjøring, som jeg gjorde tirsdag og onsdag uken etter pgr av ventetid på slike ting.

Dette kom på 9000 kroner i år 2000 og var svært billig på den tiden.
Sist endret av reklame; 18. november 2008 kl. 12:10.
Sitat av Allure Vis innlegg
Det letteste er nok å slippe unna mange kjøretimer. Kjør veldig mye på forhånd, les til teoriprøven og bestå den på første forsøk (mulig dere tilogmed får den gratis neste år?).
Da kan du møte opp på første kjøretime og vise at du har det under kontroll. Har flere venner og en bror som gikk gjennom alle stegene første kjøretime, og hadde bare det obligatoriske som langkjøring og glattkjøring igjen. Etter endt kjøretime vil også mange kjørelærere sette opp ny time med engang, om han foreslår det fordi han mener det er noe du kan bli bedre på, så sett den opp et stykke etter, slik at du får kjørt mye i mellomtiden.
Vis hele sitatet...
Dette er nok det nærmeste jeg kommer det jeg mener med å kjøre opp som privatist - altså å ikke måtte ta annet teorikurs enn det trafikale grunnkurset. Jeg pratet så smått med en kjørelærer her en dag, og han sa at viss man kunne godt alt man må igjennom før det obligatoriske, så ville han ikke bry seg med det.

Derfor, viss man leser og kjører mye på egenhånd før man kommer til kjørelæreren, så kan man kanskje som Allure sier: gå gjennom alle stegene på første kjøretime. Men, når jeg nå leser i teoriboka jeg nettopp har kjøpt meg, så står det at Trinn 3 er på fire timer, og Trinn 4 er på tretten timer!
Derfor kommer man vel ikke unna en pris på minst åtte-ni tusen, uansett - før selve førerprøven.
Sist endret av Krakaren; 18. november 2008 kl. 12:41.
Som mange andre sier: Øvelseskjør MYE!
Og et lite tjuvtriks fra Dr_Alzheimer: Ikke legg deg til den dumme vanen å kjøre litt for fort. Jeg gjorde det når jeg øvelseskjørte privat, og brukte en del av konsentrasjonen min på å kjøre sakte nok under oppkjøringen. Ikke gøy, men jeg besto da.

Når det kommer til bakkestart og andre tekniske ting er det bare å øve på kun den tingen en liten stund. Faren min og jeg dro til en grusbakke hvor han visste at bakkestart kan være litt tricky, og øvde der. Etter overraskende kort tid "satt det" og jeg har ikke hatt noen problemer med det siden.

Bilkjøring er, som alt annet, utrolig enkelt når du først kan det. Øv selv på ting som kan ta lang tid hvis du skal lære det hos en kjørelærer så sparer du masse på det og trenger kun kjørelæreren til å luke ut eventuelle feil og uvaner og til det obligatoriske.
Jeg hoppet over trin 3, og hadde minimum med kjøretimer. Betalte 19.000kr, men nå var det veldig dyrt der jeg kjørte opp fra før av. Gjennomsnitt ligger på 23.000kr