Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 2969
rekylvinyl.no
Kulturkomiteen på Stortinget har nå lettet på sløret for deler av deres forslag til ny lovtekst. Det er tydelig at de nå har rettet øynene også på andre sider av saken enn kun rett i øynene på plateindustriens lobbyister.

Det er selvsagt den delen av forslaget til ny åndsverklov som omhandler DRM det omstridte punktet ligger. De har nå virkelig tatt tak i problematikken og konkurransevridningen DRM kan medføre når vi alle blir påtvunget å følge en lukket privat teknologi.

Kulturkomiteen har blant annet sett på tredjeparts rettigheter dersom en leverandør bruker slike kopisperrer for å hindre konkurrenter adgang.
Forslaget lyder slik:
"dersom den som kontrollerer en spesifikk DRM-teknologi velger å ikke tilby avspillere på bestemte relevante tekniske plattformer, skal bestemmelsen i første ledd ikke være til hinder for at en uavhengig tredjepart utvikler, selger, reklamerer for, besitter og/eller bruker en slik avspiller."

Dette et viktig skritt i riktig retning. Endringene betyr at hvis f.eks. filmindustrien kommer med en ny DRM-teknologi kan Jon Johansen igjen bryte denne sperren for å kunne spille av sine lovlige kjøpte filmer på Linux hvis ikke filmindustrien støtter den.

I tillegg kan hvem som helst utvikle en slik teknologi og selge den, samt markedsføre den. Vi kan med andre ord også få større selskaper med på bølgen av å bryte slike sperrer får å kunne spille av mediet på ulike plattformer. Denne sannsyneligheten vil antagelig øke jo flere brukere det er av slike plattformer pga. det økonomiske incentivet dette medfører for utviklere.

Forslaget gir også et spark i baken til de som kontrolerer DRM-teknologien, de unngår lettere at noen graver i deres format om de støtter alle plattformer.
Det er klart at ordlyden "relevante tekniske plattformer" har et sikte punkt mot underholdningsindustriens særdeles dårlige støtte for Linux.

Ulf Erik Knudsen (Frp) som er saksfører for behandlingen av åndsverksloven i kulturkomiteen uttaler til DN at de ikke hadde sendt ut dette forslaget hvis ikke det hadde hatt sjans i Stortinget. Det ser altså ut til at Stortinget ønsker en slik ordlyd.

Advokater for MPAA uttaler ikke uventet at disse endringene er i strid med Norges forpliktelser i forhold til EU-direktiver EUCD. Kulturkomiteen er av en annen oppfatning, deres innstillig er utsatt til 30. mai.
Går dette igjenom, kommer jeg igjen til å være stolt over å være norsk
Det med DRM ser fint ut, men hva sier resten av forslaget? Vil det fortsatt forby nedlasting eller hva? Det er i første omgang dette med å lovlig kunne knekke kopibeskyttelser som er det viktige, og det er bra noen har skjønt at DRM stort sett bare brukes til å låse folk til ett system.
rekylvinyl.no
Trådstarter
Sitat av Nichotin
Det med DRM ser fint ut, men hva sier resten av forslaget? Vil det fortsatt forby nedlasting eller hva?
Vis hele sitatet...
Nedlastning av åndsverk vil bli forbudt, det er garrantert.
Sitat av metrom
Nedlastning av åndsverk vil bli forbudt, det er garrantert.
Vis hele sitatet...
Det vil stride mot grunnlovens pargraf 100 og lover kan som kjent ikke ha tilbakevirkende kraft i Norge. Hvorfor? Fordi DRM i praksis er sensur. Og hvis MPAA skal oppføre seg som kommunistpartiet, så lever vi plutselig i et nytt sovjet.

Trykkefrihet skal finne sted; trykkefrihet finner ikke sted dersom sensur gjør det.

Nedlasting til kommersielt bruk, skal dog være forbudt, da det ikke bryter mot grunnlovens paragraf 100.
Sist endret av fxxked; 25. mai 2005 kl. 19:22.
Sitat av fxxked
Og hvis MPAA skal oppføre seg som kommunistpartiet, så lever vi plutselig i et nytt sovjet.
Vis hele sitatet...
Eller en markedsliberal kapitalisme som det jo faktisk er. Merkelig at du skal legge skylda på kommunismen når det faktisk er høyrekreftene og profittjagerene som står bak DRM.
"dersom den som kontrollerer en spesifikk DRM-teknologi velger å ikke tilby avspillere på bestemte relevante tekniske plattformer, skal bestemmelsen i første ledd ikke være til hinder for at en uavhengig tredjepart utvikler, selger, reklamerer for, besitter og/eller bruker en slik avspiller."

Hva i svarte svingende er en "relevant teknisk plattform"? Er "Lintel" en relevant teknisk plattform for DRM-befengte wma filer?
DRM er kun en ny metafor for sensur; typisk maktvertkøy brukt under kommunismen.

DonTomaso -> Ja, jeg er fulstendig klar over at det er markedsfundamentalistene som prøver å schnylte til seg kommunistiske maktgrep.
Sist endret av fxxked; 25. mai 2005 kl. 19:36.
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Sitat av fxxked
DRM er kun en ny metafor for sensur; typisk maktvertkøy brukt under kommunismen.

DonTomaso -> Ja, jeg er fulstendig klar over at det er markedsfundamentalistene som prøver å schnylte til seg kommunistiske maktgrep.
Vis hele sitatet...
Haha. Du ass.
Metafor er "ord el. uttrykk brukt i overført betydning". Med dette i baktanken skjønner jeg ikke hvordan du klarer å si at "DRM er en ny metafor for sensur". Men mindre du ikke vet hva du snakker om selvfølgelig. Om du ikke vet hva du snakker om så kan du jo si omtrent hva som helst.

metrom: Vet du hvor man kan få lest mer av det de bestemte seg for å "lette på sløret" for? Plz?
rekylvinyl.no
Trådstarter
Sitat av fxxked
Det vil stride mot grunnlovens pargraf 100 og lover kan som kjent ikke ha tilbakevirkende kraft i Norge.
Vis hele sitatet...
Nå er du på tur. DRM styrer ikke ytringsfrihet, DRM kontrolerer bruk av åndsverk. Du kan fremdeles si, gi ut og mene hva du måtte ønske i henhold til paragraf 100.
Lover kan ha tilbakevirkende kraft, denne har det ikke, hvorfor du tar det opp i denne sammenheng forstår jeg ikke.

Sitat av fxxked
Hvorfor? Fordi DRM i praksis er sensur. Og hvis MPAA skal oppføre seg som kommunistpartiet, så lever vi plutselig i et nytt sovjet.
Vis hele sitatet...
Eneste sensur vi har Norge er sensur på levende bilder for å beskytte barn og unge.
MPA Norge må forresten bare oppføre seg som de måtte ønske (innenfor lovens rammer) alt annet ville vært sensur og brudd på Grunnloven paragraf 100

Sitat av fxxked
Nedlasting til kommersielt bruk, skal dog være forbudt, da det ikke bryter mot grunnlovens paragraf 100.
Vis hele sitatet...
Grunnlovens paragraf 100 har ingenting med nedlastning, åndsverk eller kommersielt/privat bruk av nevnte ting å gjøre.

Sitat av Malbolgia
metrom: Vet du hvor man kan få lest mer av det de bestemte seg for å "lette på sløret" for? Plz?
Vis hele sitatet...
Dessverre, det jeg siterte leste jeg fra dagens Dagens Næringsliv. Noe mer har heller ikke jeg lest, de har sannsyneligvis ikke offentlig gjort noe særlig mer siden de selv ennå ikke har behandlet sin innstillig ferdig.
Avventende
nudo's Avatar
Sensur; er i min verden definert som støy som hindrer eller på annen måte vanskeliggjør kommunikasjonsmodellens fullbyrdelse.

Rundt åndsverk( et stykke kunst med særegenhet over 75% ) vil det si at hvis man hindrer å vise åndsverket så skaper man en form for støy, dette er forøvrig ikke det DRM i utgangspunktet er tenkt som, men ser ut til å bli gjennomført som.

Det første lovforslaget så for meg ut som et forsøk på oppfordring til monopolskapende virksomhet.

Så jeg sier meg særdeles enig med FX-X-K'ed

[edit]metrom, er du full?
Ser du ikke at dette lovforslaget blander åndsverk og ytringsfrihet? Dette lovforslaget er særdeles lobofilt.

Lobofili særtegnes ved manglende evne til å holde på eget synspunkt,
godt eksempel er sentrumskoalisjonen's evne til ansvarsfraskrivelse i det offentlige rom.[/edit]
Sist endret av nudo; 25. mai 2005 kl. 20:43.
Sitat av metrom
Lover kan ha tilbakevirkende kraft, denne har det ikke, hvorfor du tar det opp i denne sammenheng forstår jeg ikke.
Vis hele sitatet...
Nå skal ikke jeg leke advokat, men er du sikker på det?
Grunnloven.
Ellers er det noen småting.
F.eks, hva er relevant utstyr? Er Windows eneste rellevante utstyr for wmv filer?
Og hva menes med å tillby avspiller? Er det da helt uanvhengig av lisenser og betingelser? F.eks er jo skolelinux like langt om denne avspilleren lisensieres under en ikke-gpl kompitabel lisens.
Eller hva om denne avspilleren er noe dritt, krever mye resurser, krever absurde biblioteker og kræsjer regelmessig, har vi fortsatt ikke lov å reverse engineere codecen?
Sist endret av Mortiferus; 25. mai 2005 kl. 20:31.
Avventende
nudo's Avatar
Den dagen reverseengineering blir forbudt har man stoppet utviklingen.

Det vil jo faktisk forby filosofi.

Kode

if( Hacker 2005 AD != philosopher 200 BC ) {
	exit;
}
Sist endret av nudo; 25. mai 2005 kl. 20:35.
rekylvinyl.no
Trådstarter
Sitat av nudo
Sensur; er i min verden definert som støy som hindrer eller på annen måte vanskeliggjør kommunikasjonsmodellens fullbyrdelse.
Vis hele sitatet...
Men da er det vel ingen overraskelse at uenigheter oppstår når du har helt egen definisjon av sunsur.
Og i følge den, vil da f.eks. et reklamebudskap bli utsatt for sensur siden reklame hele tiden blir utsatt for støy fra f.eks. annet kommunikasjonssøkende element som også forsøker å kommunisere til en person. Det jeg er ute etter er å fortelle at de aller fleste former for kommunikasjon ikke blir "fullbyrdet".
Kan vi vær så snill å bruke lovens definisjon av sensur?


Sitat av nudo
Rundt åndsverk( et stykke kunst med særegenhet over 75% ) vil det si at hvis man hindrer å vise åndsverket så skaper man en form for støy, dette er forøvrig ikke det DRM i utgangspunktet er tenkt som, men ser ut til å bli gjennomført som.
Vis hele sitatet...
Vanskelig å ta dette avorlig etter din igjen fullstendig lattermilde definisjon, denne gangen åndsverk
Få åndsverk blir hindret å bli vist/hørt osv. Vil du høre et album kan du låne det på biblioteket, kjøpe det i platesjappa, eller laste/kjøpe det fra nettet.
DRM vil ikke hindre tilgang, DRM ønsker kontrollere tilgangen. Det er jo et logisk brist hvis de hindrer tilgang, da vil de jo ikke tjene penger.

Sitat av nudo
Det første lovforslaget så for meg ut som et forsøk på oppfordring til monopolskapende virksomhet.
Vis hele sitatet...
Hey, et punkt vi er enige på!

Sitat av Mortiferus
F.eks, hva er relevant utstyr? Er Windows eneste rellevante utstyr for wmv filer?
Vis hele sitatet...
Ordlyden er "relevante tekniske plattformer". Windows er ikke eneste relevante plattformen for wma i følge den nye lovteksten.


Sitat av Mortiferus
Og hva menes med å tillby avspiller? Er det da helt uanvhengig av lisenser og betingelser?
Vis hele sitatet...
Veldig godt spørsmål. Om Microsoft ikke kommer med en avspiller for linux, vil det ihvertfall være rett frem å knekke DRM-teknologien. Men om noen kan selge den uten lisens blir jo med et mere komplisert.
Men implisitt i forslaget må det jo bety et ja fordi alle DRM-teknologier er patentert/lisensiert.
Men er det lov å under GNU/GPL benytte patentert materiale?

Står kanskje noe om det her: http://www.ffii.org

Sitat av metrom
Vanskelig å ta dette avorlig etter din igjen fullstendig lattermilde definisjon, denne gangen åndsverk
Vis hele sitatet...
Plagiat kan dømmes ved særegnhet under 75%
[edit]Så det er nok ikke nudos definisjon av åndsverk.[/edit]
Sist endret av fxxked; 25. mai 2005 kl. 23:04.
fxxked:
GPL tillater bare fullstendig frigjøring av patentert materiale, se del 7

metrom:
Er du sikker på at Windows ikke er den eneste relevante platformen for Microsoft "Windows Media Video"?
sannsynligvis ja på det siste der orgazmus, uten at jeg har sjekka nærmere skal jeg vedde mye på at det kan trekkes direkte ut fra beskrivelsen fra ms. De har sannsynligvis ikke sagt noe i beskrivelsen sin av teknologien at dette skal være windows-spesifikt, etter all sannsynlighet står det noen store fine ord om at dette er en overlegen teknologi for overføring/avspilling av media på internett elns, og da faller de på sin egen markedsføring, siden alle plattformer som kan kobles til nettet da er relevante
rekylvinyl.no
Trådstarter
Sitat av fxxked
Plagiat kan dømmes ved særegnhet under 75%
[edit]Så det er nok ikke nudos definisjon av åndsverk.[/edit]
Vis hele sitatet...
Det er godt mulig jeg ikke har fått med meg en slik lov som omtaler "en 75%-regel", uansett tviler jeg sterkt på at den inneholder ordlyden "...et stykke kunst med særegenhet over 75%..." Hva er kunst? Hvordan regner man diverse % kunst? Er det noen som har link til denne lovteksten e.l.?
kan noen oversette grunnloven paragraf 100 eller fins det en norsk versjon av lov på nett? for grunnloven er skrevet på ekstremt dansk her...
rekylvinyl.no
Trådstarter
Sitat av Orgazmus
metrom:
Er du sikker på at Windows ikke er den eneste relevante platformen for Microsoft "Windows Media Video"?
Vis hele sitatet...
Det blir vågalt av oss ulærte å forsøke å tolke lovteksten, må nok ha en domsak før betydningen av ord blir klarere. Men jeg ville jo absolutt tro at Windows ikke er eneste relevante plattform. Hvis annet var tilfellet er jo loven egentlig overflødig hvis noen selger filmermateriale med WMA+DRM. Microsoft selv ser jo ikke på Windows som eneste relevante plattform siden de også tilbyr avspiller for Mac OS X.

Sitat av reagol
kan noen oversette grunnloven paragraf 100 eller fins det en norsk versjon av lov på nett? for grunnloven er skrevet på ekstremt dansk her...
Vis hele sitatet...
Lær deg det språket
Finnes ikke i annen versjon enn denne. Dommer og slikt ligger svært tett knyttet til tekstens og ordenes betydning/tolkning, slik at presidens fra tidligere dommer ville antagelig blitt delvis nullstilt hvis man endrer ordlyden/ordene i en lov.
For de som vil lese mer: Itavisen: Helomvending i mp3-loven

Er vel på tide politikerne innser at de har tråkket i salaten. Men jeg tror mange parti stiller seg mot mp3-loven nå i disse tider for å kjøpe unge velgere til høsten..
rekylvinyl.no
Trådstarter
Sitat av El-Nino
For de som vil lese mer: Itavisen: Helomvending i mp3-loven
Vis hele sitatet...
Og for de som vil lese kilden uten itavisens omskrivninger og skrivefeil: http://www.aftenposten.no/kul_und/mu...cle1046542.ece
Har en liten følelse om at Itavisen er sterkt hatet av crew..
Ministry of Love
sptz's Avatar
mentrom jeg må bare gjøre deg oppmerksom på grunnlovens § 97
§ 97.

Ingen Lov maa gives tilbagevirkende Kraft.
Vis hele sitatet...
Så tenker jeg diskusjonen om lover kan ha tilbakevirkende kraft er ute av verden

Noen som har en direkte link til hele lovforslaget?

edit: der var jeg "litt" sent ute :/
Sist endret av sptz; 26. mai 2005 kl. 20:32.
rekylvinyl.no
Trådstarter
Sitat av spetznaz
mentrom jeg må bare gjøre deg oppmerksom på grunnlovens § 97
Vis hele sitatet...
Den ventet jeg på Leste tidligere i dag gjennom tråden og forstår ikke selv hva jeg tenkte på. Jeg har et lite notat i en bok på det hjemme, det var ihvertfall der mitt hodet var. Blir spennende å se hva jeg rotet med.

EDIT: Ahh...en eller annen kortsluttning i hjernebarken blandet det med at en lov kan være deklatorisk eller ikke, altså ufravikelig eller ikke.
Sist endret av metrom; 27. mai 2005 kl. 14:46.
Sitat av reagol
kan noen oversette grunnloven paragraf 100 eller fins det en norsk versjon av lov på nett? for grunnloven er skrevet på ekstremt dansk her...
Vis hele sitatet...
Trykkefrihed bør finde sted. Ingen kan straffes for noget Skrift, af Hvad Innhold det end maatte være, som han har ladet trykke eller udgive, medmindre han forsætlingen og aabenbare har enten selv vist, eller tilskyndet Andre til, Ulydighet mot Lovene, Ringeakt mot Religionen, Sædelighet eller de konstitusjonelle Magter, Motstand mot disses Befalinger, eller fremført falske og æreskrenkende Beskyldninger mot Nogen. Frimodige Ytringer, om Statsstyrelsen og hvilkensomhelst anden Gjenstand, ere Enhver tilladte.
Vis hele sitatet...
Kan ikke akkurat si meg enig at det er ekstremt dansk, alle disse ordene finnes i det norske språk, noen av dem har bare en litt annen skrivemåte.

Men, kan selvfølgelig oversette

Trykkefrihet bør finne sted. Ingen kan straffes for noen skrift, uansett innhold, som han har trykket eller gitt ut, med mindre han forsettlig og åpenbart har enten selv vist, eller fått andre til å vise, ulydighet mot lovene, ringakt mot religionen, sædelighet eller de konstitusjonelle makter, motstand mot deres befalinger, eller fremført falske og æreskrenkende beskyldninger mot noen. Frimodige ytringer, om statsstyrelsen eller hvilken som helst annen gjenstand, er alle tillatt.

Forøvrig et riktig steg av kulturkomiteèn.
Edit: Skriveleif
Sist endret av Dionysos; 27. mai 2005 kl. 17:24.
Offtopic:
Uansett om samfunnet økonomisk er organisert i en kommunistisk eller kaptalistisk form, vil alltid de som sitter med makta finne metoder for å fraberøve deg frihet, grunnen til at det er lett å kalle enhver frihetsberøvelse for "sovjetisk" er at vi har blitt hjernevasket til å tro at vår samfunnsform er det naturlige, og ikke ser begrensingene i vår samfunnsform å klart. Enhver tanke om at noe er naturlig eller normalt, burde ringe ei bjelle i hodet ditt om at makthaverne har lagt ned mye arbeid i få deg til å tenke det. (Les feks Bourdieu)

Når det gjelder lover med tilbakevirkende kraft, er det vel neppe en paragraf i grunnloven stortingspolitikerne våre har gitt så grundig faen i som den, ett av de seneste eksemplene var da de med tilbakevirkende kraft fjernet oppsigelsesvernet for befal i forsvaret. Dette er dessverre praksis i norsk lovgivning på mange områder, på tvers av grunnloven.
Sitat av ch0izz
Har en liten følelse om at Itavisen er sterkt hatet av crew..
Vis hele sitatet...
Itavisen er nok hatet av alle med litt mer datakunnskaper enn den jevnlige bruker av kun MSN og IE
Midlertidig (ikke korekturlest ++) nytt forslag til åndsverkslov ligger her: http://www.stortinget.no/inno/2004/m...2005-103-i.htm