Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 1212
Hei.

Overskriften trær hørtes kansje ikke så spennende ut men men..

Jeg satt på med en bil i stad, og plutselig bestemte jeg meg for å ta opp mobilen å ta et bilde.
Det ble tatt i fart med vinduet i mellom, men det synes ikke.

Jeg har null erfaring med å ta bilder, men jeg synes det er litt gøy.

Så jeg tok å trykte på knappen helt tilfeldig, og jeg synes resultetet ble overraskende bra.

Mobilen er en SE W810i 2,0 MP så det er ikke den beste kvaliteten som de proffe kamranene noen av dere har.

Når jeg bruker nff.bitsex.net til å laste det opp med så blir det ganske stort, men hvis du lagrer det på pcen og ser det da så blir det mindre og bedre kvalitet. For det ser ikke så bra ut slik du ser det når du trykker på hyper koblingen.


Bildet
Hver overskriften, eller bildet er spennende. Dette er et snapshot av noen underbelyste trær som har null verdi, kunstnerisk eller på annen måte.
Jeg har ikke en dårlig dag i dag så synes bildet var fett det.

Men jeg har ikke noe stor interesse eller erfaring med bilder så synspunktene mine er ikke mye verdt
Dette var ett skrøplig bilde og legge opp på forumet.Bra kamera eller ikke bildet sugde lut
Sist endret av frgz; 13. april 2007 kl. 18:47.
Er bildet fett? Hva gjør at dette bildet skiller seg ut blant de ufete? Som DonTomaso sier - dette bildet har null verdi. Og hvorfor ble resultatet overraskende bra? Hva er effekten av dette? Hva hadde du forventet som var så dårlig?

Jeg er drit lei at folk legger ut bilder - når det er et fotoforum. Det er stor forskjell - et bilde har en likegyldig historie, mens et foto er planlagt og jobbet med - eller forteller noe.

Og bildet får ikke bedre kvalitet når du gjør det mindre - du bare skjuler det, og gjør at bilde får enda mindre verdi.
Sist endret av Keyser Söze; 13. april 2007 kl. 18:50.
3RD
3RD's Avatar
Trådstarter
Sitat av Mushy
Er bildet fett? Hva gjør at dette bildet skiller seg ut blant de ufete? Som DonTomaso sier - dette bildet har null verdi. Og hvorfor ble resultatet overraskende bra? Hva er effekten av dette? Hva hadde du forventet som var så dårlig?

Jeg er drit lei at folk legger ut bilder - når det er et fotoforum. Det er stor forskjell - et bilde har en likegyldig historie, mens et foto er planlagt og jobbet med - eller forteller noe.

Og bildet får ikke bedre kvalitet når du gjør det mindre - du bare skjuler det, og gjør at bilde får enda mindre verdi.
Vis hele sitatet...

Fordi jeg er ingen fotograf, og jeg tok bildet i fart. Greit at du ikke liker det. Gjør ikke meg noe. Hvis du er lei av at folk poster bilder, så trenger du ikke å se på alle. Dette denne avd. av nFF heter fotografering.

Synes det ble litt kult iogmed at trærne ble svarte pga. sola som er bak. + himmelen.

Greit, det blir ikke bedre kvalitet, men man skjuler feilene som du sier.
Dette var ikke 'kult' i det hele tatt.
For det første skal denne ligge på "Skryteplassen"

Når det er sagt burde den kanskje ikke vært der heller, for dette er ikke mye å skryte av. Om alle skulle lagt opp snap shoot man har tatt ville forumet vært overfylt av bilder som ditt.

Du har tydligvis null peil på hvordan fotografering funker, fordi kameraet (tydeligvis) har kort lukkertid er bildet fortsatt "skarpt".

For å nevne hva som er galt med bildet: Uinteressant motiv, kjedelige farger, dårlig komponert.
3RD
3RD's Avatar
Trådstarter
Sitat av devotio
For det første skal denne ligge på "Skryteplassen"

Når det er sagt burde den kanskje ikke vært der heller, for dette er ikke mye å skryte av. Om alle skulle lagt opp snap shoot man har tatt ville forumet vært overfylt av bilder som ditt.

Du har tydligvis null peil på hvordan fotografering funker, fordi kameraet (tydeligvis) har kort lukkertid er bildet fortsatt "skarpt".

For å nevne hva som er galt med bildet: Uinteressant motiv, kjedelige farger, dårlig komponert.
Vis hele sitatet...

Så fotografering er feil plass? Vel denne posten Kan gå på begge plassene.
Dette er det første bildet jeg har slengt opp. Heldigvis slenger ikke alle opp snap shoot bilder som du nevner. Er klar at forumet hadde blitt ganske stappet hvis alle skulle ha gjort det.

Det står at dette var et 2,0 mp kamera, så kvaliteten sier seg selv.

Tittelen er jo "amatørfoto" Vet at et tre ikke er det mest spennende å se på her i verden, men jeg likte bildet, men tydeligvis ikke dere.
Men nå tror jeg denne tråden ble litt sånn; En ikke liker det eller er negativ, så skal ingen like det/ være negativ.

Skal prøve meg mer frem til neste gang, slik at jeg får et bedre resultat som forhåpenlig dere vil få gleden av
Sitat av Mister_Kenneth
Så fotografering er feil plass? Vel denne posten Kan gå på begge plassene.
Dette er det første bildet jeg har slengt opp. Heldigvis slenger ikke alle opp snap shoot bilder som du nevner. Er klar at forumet hadde blitt ganske stappet hvis alle skulle ha gjort det.

Det står at dette var et 2,0 mp kamera, så kvaliteten sier seg selv.

Tittelen er jo "amatørfoto" Vet at et tre ikke er det mest spennende å se på her i verden, men jeg likte bildet, men tydeligvis ikke dere.
Men nå tror jeg denne tråden ble litt sånn; En ikke liker det eller er negativ, så skal ingen like det/ være negativ.

Skal prøve meg mer frem til neste gang, slik at jeg får et bedre resultat som forhåpenlig dere vil få gleden av
Vis hele sitatet...
Dette bildet sier ingen ting, og som Devotio sa er det dårlig komponert. Om du kikker litt rundt på skryteplassen er det mange bilder som er fine og svært få som er like kjipe som dette. Det er min mening, ikke påvirket av andres negative innlegg.

Ta en tur på et fotoforum for amatører uten estetisk sans, så vil du få høre det du vil.
Sorry dude, detta var grusomt.
Sitat av Mister_Kenneth
Så fotografering er feil plass? Vel denne posten Kan gå på begge plassene.
Dette er det første bildet jeg har slengt opp. Heldigvis slenger ikke alle opp snap shoot bilder som du nevner. Er klar at forumet hadde blitt ganske stappet hvis alle skulle ha gjort det.

Det står at dette var et 2,0 mp kamera, så kvaliteten sier seg selv.

Tittelen er jo "amatørfoto" Vet at et tre ikke er det mest spennende å se på her i verden, men jeg likte bildet, men tydeligvis ikke dere.
Men nå tror jeg denne tråden ble litt sånn; En ikke liker det eller er negativ, så skal ingen like det/ være negativ.

Skal prøve meg mer frem til neste gang, slik at jeg får et bedre resultat som forhåpenlig dere vil få gleden av
Vis hele sitatet...
Siden du spør om tilbakemelding er fotografiforumet feil, da skal de i skryteplassen. Dit skal alt hvor du viser frem ting du har lagd.

Du kan få fine bilder med 2.0 MPix kamera, jeg klager ikke over kvaliteten på bildet. Fargene er dårlige, det er ikke kameraet sitt skyld. Du har bare valgt et totalt nyttesløst objekt med utrolig kjedelig bakgrunn.

Det stemmer ikke, alle er negative fordi dette er så mange hakk under kvaliteten til resten av bildene som ligger på skryteplassen. Det er dessverre ikke så mye positvit å si om det.

Læring gjør mester, det er ingen som ble verdensmestere på første forsøk, du har i alle fall riktig innstilling!

Noen tips på veien:
1. Fin et fint motiv og sørg for at bakgrunnen (eventuelt også forgrunnen) passer til og bidrar til bildet.
2. Komponer bildet, Det Gyldne snitt er en fin regel som man kan følge, artig om man klarer å spille litt rundt dette.
3. Bruk tid på bildet du skal ta, å ta bilder fra en bil blir aldri bra, det har jeg erfart alt for mange ganger!
3RD
3RD's Avatar
Trådstarter
Takk devito. Dette skal jeg huske på til neste gang. Bra med nyttige tips til en nybegynner.
For å fortsette på devotios tips : Det er skrekkelig vanskelig å ta interessante bilder av natur. Makrobilder har man også sett nok av. Ta bilder av folk, spesielt folk som ikke vet at de blir tatt bilde av.
DonTomaso: Du har vel rett at i at det kanksje blir litt kjedelig, men generelt sett kan man si at detaljebilder er mer interessant enn bilder med vid brennvidde. Skal man f.eks. ta bilde av en statue kan man ta detaljebilde av en viktig del av statuen. Er det snakk om en byggning; prøv å finn noe som karakteriserer bygget. Hvis man klarer å få en god komposisjon er man garantert et velykket bilde. Detaljebilder er ganske greie å gå fine siden man da ikke trenger å tenke på bakgrunn (om du klarer å få med bakgrunn, som f.eks. himmelen, vil man heve kvaliteten enda et hakk!)

Et tips er å lese litt i en fotobok. Du trenger ikke lese mye, det viktigste er at man skjønner hvordam man bygger opp et bilde. Kameraets funksjoner lærer du best ved å prøve det ut. Nå som "alle" har digitaltkamera kan man lett prøve å feile for å se om resutlatet blir bra med en gang (man slipper å vente på fremkalling og kanskje ha glemt hvilke innstillinger man hadde)

Med mobilkamera har man ikke samme muligheten til å påvirke innstillingene, men man kan lure kameraet litt. Som jeg har nevnt hundre ganger før, det er ikke utstyret som setter begrensninger, det er kreativiteten! Skaff deg inspirasjon og ha det gøy, da får du garantert bedre bilder!
Jeg har ingen kunnskap om fotografering, men forstår godt hva de andre mener om motiv o.l, og kan vel forsåvidt si meg enig i dette. Men når jeg personlig vurderer bilder, er følelsene bildet gir meg viktigere enn teknikk og hvordan bildet ble tatt.
Og jeg synes faktisk dette bildet hadde en utrolig spesiell stemmning, som jeg føler du har fanget veldig bra med mobilkameraet. De tre grantrærne mot den overskya himmelen gir meg faktisk noe helt spesielt. Er det bare jeg som synes dette?
Wannabe Ellusionist
totto's Avatar
What is this? It gives me NOTHING, NOTHING I TELL YOU! Where is the luuuv, the energy...

Ah, </gayfashioncriticmode> Det var ikke rare greiene. Du kan jo PRØVE å lage noe tøft i photoshop med det, men det gir meg ingenting.. Sorry.. Hadde du stått under treet og tatt bilde opp langs stammen eller noe, så kanskje du hadde hatt noe...