Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1343
Har du noen gang lurt på hvem, hva og hvor du stammer fra?

Disse spørsmålene satt jeg selv med for ca 10 år tilbake, og etter alle disse årene med slektsforskning sitter jeg igjen med mye erfaring. Selv har jeg sporet familien tilbake til starten av 1500-tallet. Jeg har også sporet opp mye familie i USA, og i andre land.

Håper jeg kan få brukt min erfaring til å hjelpe dere med å finne spor.

Så hva kan jeg hjelpe dere med?

-Generell sporing av slekt bakover i tid.
-Finne slektninger/kjente med ukjent status/oppholdssted
-Finne slektninger i andre land ( jfr. Emigrasjon)
-+++

NB!

Dersom noen skulle trenge hjelp angående personer som kan antas å være i live pr dags dato skal all informasjon/data vedrørende disse sendes PM.

Om noen ønsker kontakt pr mail kan dere få denne om dere forklarer på PM.

Dette er arbeid jeg gjør gratis, og man kan aldri garantere 100% resultater da mange faktorer er inne i bildet.



Mvh

Ozzfan
Vel, hvor begynner man?
Ozzfan's Avatar
Trådstarter
Sitat av binkabi Vis innlegg
Vel, hvor begynner man?
Vis hele sitatet...
Er alltid lurt å starte med nærmeste familie. Hva har dere av dokumentasjon? ( familietrær, brev, stedsnavn, familienavn etc ) . Jo mer man har å gå utifra jo bedre.
▼ ... flere år senere ... ▼
Noen som kan hjelpe meg å tyde hva som står skrevet i disse to feltene? Klarer forøvrig ikke helt tyde om det er skrevet på tvers av feltene eller ikke.
Sist endret av bruisepristine; 20. februar 2021 kl. 04:55.
Sitat av bruisepristine Vis innlegg
Noen som kan hjelpe meg å tyde hva som står skrevet i disse to feltene? Klarer forøvrig ikke helt tyde om det er skrevet på tvers av feltene eller ikke.
Vis hele sitatet...
Er ingen løkkeskriftekspert, men til høyre synes jeg jeg leser:
Hans Sofus Andresen
h. (hustru?) Anna Marie(?) f. Kristiansen
Ole Fredrik Kviserud og h.
Emma Lovise f. Mikalsen

Til venstre nevnes Kviserud flere ganger, Hovland én gang, Kristian én gang, og et navn jeg ikke helt klarer å tyde (muligens Slausenberg?) nevnes også et par ganger.

Kanskje han som har lastet opp disse profilene kan hjelpe deg videre?
Sist endret av Realist1; 20. februar 2021 kl. 05:25.
Tusen takk! Dette hjelper meg langt på vei!
Hadde vært veldig moro å finne ut sitt opphav.
Har prøvd å høre litt rundt med familie, men det stopper alltid opp ett sted fordi ingen husker lenger.
Familien har blant annet sitt eget våpenskjold og stammer blant annet fra Frankrike og Holland.
(egen type vin som må spesialbestilles fra polet og vingård med etternavnet sitt på er litt gøy)

Men det er liksom der det stopper opp også...
Sitat av Flaffersen Vis innlegg
Hadde vært veldig moro å finne ut sitt opphav.
Har prøvd å høre litt rundt med familie, men det stopper alltid opp ett sted fordi ingen husker lenger.
Vis hele sitatet...
Det er på dette punktet sleksforskningen virkelig begynner.

Kirkebøker, bygdebøker, gamle dokumenter om tinglysning, kulturminner, riksantikvaren, fødselsattester, fortellinger og sagn, dødsattester, andre offentlige dokumenter, - ja, kort sagt følger man alle mulige spor fra nåtiden så langt tilbake i tid som det lar seg gjøre.
Metodene er mange og her er det bare å bruke fantasien for å peke ut all potensiell nyttig informasjon som måtte være tilgjengelig.
Det ligger mange digitaliserte søkbare register ute på nettet.
Både offentlige register og arkiver - og samleportaler beregnet for slektsforskning så her er det bare å velte seg ned i kaninhullet om man virkelig ønsker å finne ut mer om slekten.

Jeg har angivelig aner helt tilbake til 1200-tallet da såkalte fredløse hirdfolk, en betegnelse på kongers eller stormenns livvakter, rømte med store verdier i gull og sølv fra Skottland.
Husker ikke om dette bare var tyveri eller utbytte fra drap på en konge/storman, men bandittene ble nå ihvertfall nødt til å rømme landet.
I tillegg hadde de med seg tre store steinheller - hvor en av dem ble oppreist hver gang en fra ”hyremannsætta” skulle begraves etter at de hadde etablert seg i Norge.
Denne steinhellen ligger på en gravlund den dag i dag og var i bruk helt til midten av 1900-tallet.