Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1255
Hei!

Har et lite spørsmål her, det lyder slik:

Jeg lurer på om det er mulig for meg å få et nettverksprogram slik de bruker på vgs skoler der de stenger elever ute fra nettet.

Dette hadde gjort seg ypperlig hjemme hos meg.

Til de som ikke er kjent med programmet funker det slik at fra en liste kan man velge å stenge nettet for alle som bruker det eller kun en. Alt etter ønske.
Dette blir hyppig brukt av lærere, vertfall på min skole.

Hva er nødvendig å ha for å bruke noe sånt?
Funker det for meg med en vanlig Airlink 89300?
Hva heter et slik program?

Mvh
yellowpillow
Det kan du jo gjøre med de fleste rutere... Eller, du kan kaste folk ut fra den.
Even better, bruk Airlinken som aksesspunkt og sett opp en mer avansert router, f.eks Smoothwall, pfSense, BSD, Linux, WRT etc etc etc.
Sitat av Viva La sk33to Vis innlegg
Det kan du jo gjøre med de fleste rutere... Eller, du kan kaste folk ut fra den.
Vis hele sitatet...
I en standard ruter kan man vel ikke stenge ut enkelt personer? Må evt. blokkere porter mot den IP-adressen da?

Kommer vel an på hvilken type skole du går på? Men mest sannsynlig har vel lærerne tilgang til AD eller noe der de kan kaste ut brukerne?
Sitat av dico Vis innlegg
I en standard ruter kan man vel ikke stenge ut enkelt personer? Må evt. blokkere porter mot den IP-adressen da?

Kommer vel an på hvilken type skole du går på? Men mest sannsynlig har vel lærerne tilgang til AD eller noe der de kan kaste ut brukerne?
Vis hele sitatet...
AD begrenser nødvendigvis ikke internett-tilgang, derimot i samarbeid med f.eks ISA kan diverse globale grupper brukes for å sperre internett-tilgang enkelt på prøvedager o.l.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Even better, bruk Airlinken som aksesspunkt og sett opp en mer avansert router, f.eks Smoothwall, pfSense, BSD, Linux, WRT etc etc etc.
Vis hele sitatet...
Dette sa meg ikke så veldig mye hehe!
Jeg vet ikke hvordan man setter opp aksesspunkt men det kan jeg lære meg på Google sikkert! Men å kjøpe en til router er ikke ønskelig eller noe jeg gidder å gjøre.

jeg prøver alltid å få en sniktitt av hva programmet heter når jeg på skolen men det virker som om lærerne har en interesse av at jeg ikke vet det
Sitat av yellowpillow Vis innlegg
Dette sa meg ikke så veldig mye hehe!
Jeg vet ikke hvordan man setter opp aksesspunkt men det kan jeg lære meg på Google sikkert! Men å kjøpe en til router er ikke ønskelig eller noe jeg gidder å gjøre.

jeg prøver alltid å få en sniktitt av hva programmet heter når jeg på skolen men det virker som om lærerne har en interesse av at jeg ikke vet det
Vis hele sitatet...
Det kan være hva som helst de bruker, noe så enkelt som AD-grupper f.eks som nevnt over, eller at de har en egen software hvor de kan sperre internett på hver MAC (som er koblet opp mot et gitt maskinavn)

Uansett, kan du gjøre det på ca 325325326325245324 forskjellige måter, og hvilken måte de gjør det på er helt likegyldig, da hvem som helst kan gjøre det på sin måte.

Trenger ikke kjøpe noen ny router heller, bare få tak i en gammel PC med to nettverkskort, så har du en router.
Jeg tror det er slik at software'en er koblet opp mot MAC adresse ja! Fordi de kan bare plukke oss ut etter navn
eks: Trollgeir når slår jeg av nettet for deg!

Men det får meg til å tenke på noe annet, hvis jeg skifter MAC adresse vil de da sannsynligvis ikke ha mulighet for å stenge meg ute. Men igjen så er jo nettverks nøkkel koblet opp mot det, så er tilbake til start igjen hehe.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av yellowpillow Vis innlegg
Jeg tror det er slik at software'en er koblet opp mot MAC adresse ja! Fordi de kan bare plukke oss ut etter navn
eks: Trollgeir når slår jeg av nettet for deg!
Vis hele sitatet...
Mao. høres det ut som det er basert på AD og ISA e.l - ikkje mac-adresse.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Har vært mer borti dette på "min egen skole", der går all trafikk (TCP) gjennom en transparent proxy. En lærer kan sperre for individuelle elever. I praksis vil en elev med blokkert nett rett og slett omdirigeres til en viss nettside der det står man er sperret.

Jeg vet ikke om lærerne bruker en nettside eller et program til å slå av og på tilgang, men det har ikke mye å si, begge deler er fullt mulig men må uansett kobles opp mot ett eller annet punkt som kan blokkere tilgang. Dette vil mest sannsynlig være en router eller en proxy.
Hehe kjenner at alt dette begynner å gli langt vekk fra hva jeg kan og forstår!

Tror vi kan konkludere med at dette er noe jeg ikke får til hjemme nå vertfall!
Men takk for rask hjelp og konstruktive innlegg!
Hei

Vet ikke om det er dette du snakker om, men på skolen min bruker vi Lan School, dette er så lærerne også kan få kaste folk ut... Eller så er det vel noe med å kaste folk ut fra dhcp eller bare disconnecte dem?

Edit: etter å ha lest mer er jeg veldig sikker på at det er lan school:P jeg jobber litt på it avdelingen og vi testa det, der kunne man se liste over skjermbilder med navn på elevene, blanke ut skjermene dems osv, med melding fra lærern:P
Sist endret av kradalby; 1. desember 2009 kl. 19:35.
Lan School høres jo ut som brudd på maaange regler om privatliv på skolen, spesielt hvis de kan gjøre det med private pcer. De kan jo logge alt som blir skrevet på maskinen, få live bilde av det som foregår og mye mer. Men hvis jeg har forstått riktig krever det at hver bruker installerer dette programmet? Hvis det er en enkel løsning trådstarter er ute etter og vil betale litt så virker det jo som en grei løsning da..
Sitat av hosjmeister Vis innlegg
Lan School høres jo ut som brudd på maaange regler om privatliv på skolen, spesielt hvis de kan gjøre det med private pcer. De kan jo logge alt som blir skrevet på maskinen, få live bilde av det som foregår og mye mer. Men hvis jeg har forstått riktig krever det at hver bruker installerer dette programmet? Hvis det er en enkel løsning trådstarter er ute etter og vil betale litt så virker det jo som en grei løsning da..
Vis hele sitatet...
Har selv jobbet i skolesystemet i flere år, og ja, vi logger selvfølgelig alt, det er standard prosedyre.
Men vi har ikke lov til å se på loggene i realtime, og har ei lov til å se på loggene uten skjellig grunn.

Og LAN-school er vel igrunn som alle andre "assist" programmer, det kan nok settes opp til å ikke tillate realtime viewing uten at motparten har godtatt tilkoblingen.