Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 861
Hei!

Jeg har i det siste lekt meg litt på Finn, og har kjøpt ting som har gått i stykker, fikset dem, og solgt dem på nytt igjen på Finn.no litt her og der. Alt jeg kjøper koster under en tusenlapp, men jeg får fort solgt shittet jeg fikset til 40-50% høyere pris igjen, med ganske lave kostnader.


Jeg stiftet et firma for ganske mange år siden, som jeg aldri endte opp med å bruke. Jeg tjener kanskje et par tusener i løpet av måneden på detet hobbyprosjektet.

Så spørsmålet blir: Når *bør* på grunn av fordelene, offisielt flytte hobbyinteressen sin til å bli en liten virksomhet istedenfor? Jeg jobber allerede fast, og betaler min andel av skatten. Det hadde vært gøy å hatt en bedrift med omsetning i eget navn, men det er jo en haug med bry og stress med regnskap, skatt og whatnot. Fordelene jeg evt. kan benytte er vel kanskje at jeg kan kjøpe redskaper, reparasajonsdeler (?) uten mva, og at jeg kan kjøpe kontorutstyr uten mva også? Jeg kan vel kanskje også spare maks (7%) på pensjonen min?
Hei!

Det er ingen tall som bestemmer dette men en liste med "definisjoner".

Jeg hadde ikke giddet å styre med dette som næring sånn du beskriver det.

Det er 2 ting du kan gjøre.

1. Lese og prøve forstå hva de mener her. Og klikk videre på aktuell veileder.

2. Snakke med Skatteetaten.

Du blir uansett aldri momspliktig før du har omsatt for 50.000 i momspliktige varer og/eller tjenester de siste 12 månedene. Det er heller ikke sånn at du kan kjøpe noe uten mva men du vil kunne få igjen noe. .
Sitat av Dough Vis innlegg
Hei!

Det er ingen tall som bestemmer dette men en liste med "definisjoner".

Jeg hadde ikke giddet å styre med dette som næring sånn du beskriver det.

Det er 2 ting du kan gjøre.

1. Lese og prøve forstå hva de mener her. Og klikk videre på aktuell veileder.

2. Snakke med Skatteetaten.

Du blir uansett aldri momspliktig før du har omsatt for 50.000 i momspliktige varer og/eller tjenester de siste 12 månedene. Det er heller ikke sånn at du kan kjøpe noe uten mva men du vil kunne få igjen noe. .
Vis hele sitatet...
Hva mener du han skal prate med Skatteetaten om ? Har hatt ulike firmaer selv og omsatt for over 20 millioner uten å prate med Skatteetaten en eneste gang.

Det stemmer forøvrig at dem første 50.000 ikke er mva pliktig, men det har ingenting med vurdering av oppstart av firma. Alle som starter for seg selv burde ha til mål å betale mest mulig mva, eneste måten og unngå å betale mva er å gå i underskudd.

Det du driver med høres ikke ut som noen stor risiko så om du har lyst til å prøve så go for it, trenger ikke å kunne noe i forhold til regnskap.

Du burde tjene såpass på tjenestene du utfører at det lønner seg for deg å benytte en regnskapsfører og heller bruke tiden du ville brukt på å lære deg å føre regnskap, lese regler osv på ting som du kan fakturere.

Om du ikke tjener nok på tjenestene dine til regnskapsfører anbefaler jeg deg til å finne på noe helt annet.

Råder deg til og kontakte en regnskapsfører/rådgiver da dem aller fleste vil tilby gratis konsultasjon samt svare deg på alt du lurer på. Dem vil også orientere deg om muligheter du har for å søke tilskudd osv.

Og for å tydeliggjøre hvordan det er med mva så betaler du mva ved kjøp av varer og tjenester.

Det du selger fakturerer du med eks (+)mva 25%.

4-5 ganger i året er det mva oppgjør, da beregnes utgifter og inntekter opp mot hverandre, har du fakturert 110k og utgiftene vært på 10k hadde du hatt
et overskudd på 100k og derfor betalt
mva på 25000.

Hadde du gådd 100k i underskudd hadde du fått 25k tilbakebetalt.
Sist endret av Stianiver; 9. desember 2022 kl. 00:00. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Stianiver Vis innlegg
Hva mener du han skal prate med Skatteetaten om ? Har hatt ulike firmaer selv og omsatt for over 20 millioner uten å prate med Skatteetaten en eneste gang.
Vis hele sitatet...
Det er Skatteetaten som til syvende og sist avgjør om det er næringsvirksomhet hvis TS er i tvil. Når du omsetter for 20 mill er det ingen tvil. Når du omsetter for eller tjener et par lapper i måneden som i TS sitt tilfelle er det åpenbart et tvilstilfelle.

Det stemmer forøvrig at dem første 50.000 ikke er mva pliktig, men det har ingenting med vurdering av oppstart av firma. Alle som starter for seg selv burde ha til mål å betale mest mulig mva, eneste måten og unngå å betale mva er å gå i underskudd.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke sagt at dette har noe med oppstart av firma å gjøre, jeg har svart TS. Mva-plikten for salg av tjenester/varer bortfaller heller ikke, dette handler om plikten til å registrere seg. Derfor må du holde orden på hvorvidt salget ditt er mva-pliktig frem til du blir pliktig å registrere deg. Du kan omsette for 20 mill unntatte/fritatte varer og tjenester men det er fortsatt omsetning av 50k mva-pliktige varer og tjenester som utløser plikt til å registrere deg.



Om du ikke tjener nok på tjenestene dine til regnskapsfører anbefaler jeg deg til å finne på noe helt annet.
Vis hele sitatet...
Shitprat. De fleste som driver småskala i dag benytter seg av Fiken eller lignende tjenester. Dette er for oppegående mennesker i 2022 blitt like enkelt som å spise, pisse og drite.

Sitat av Stianiver Vis innlegg
Og for å tydeliggjøre hvordan det er med mva så betaler du mva ved kjøp av varer og tjenester.

Det du selger fakturerer du med eks (+)mva 25%.

4-5 ganger i året er det mva oppgjør, da beregnes utgifter og inntekter opp mot hverandre, har du fakturert 110k og utgiftene vært på 10k hadde du hatt
et overskudd på 100k og derfor betalt
mva på 25000.

Hadde du gådd 100k i underskudd hadde du fått 25k tilbakebetalt.
Vis hele sitatet...
Det er inngående og utgående moms som regnes mot hverandre i Mva-melding / omsetningsoppgave. 6-seks ganger i året.
Det er forskjellige momssater og det er fritatte og unntatte varer og tjenester. Så dette har ikke noe med inntekter og utgifter å gjøre. Regnestykket ditt blir bare riktig fordi du forutsetter 25%.
Sist endret av Dough; 9. desember 2022 kl. 08:37. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.