Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 749
Akkorder,bass,pads.. you name it!

Når en bygger opp en sang i en DAW som f.eks fl studio. Er alt i sangen en bygger opp i samme oktav eller eventuelt "nabo" oktaven?

Har forstått det slik at de fleste sanger er bygget opp i samme KEY men hva med oktav?
Du kan fritt bruke oktaver, det som høres bra ut. Tenk deg en som spiller piano med begge henda, de er over flere oktaver.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Tenk deg om du aldri fikk gå lavere enn C4 eller så høyt som C5. Da er du låst til én oktav.
Kanskje greit å tilegne seg elementær musikk-teori. Jeg lærte noter og blokkfløyte på barneskolen.
Trådstarter
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Kanskje greit å tilegne seg elementær musikk-teori. Jeg lærte noter og blokkfløyte på barneskolen.
Vis hele sitatet...
Jeg følget aldri med i blokkfløyte timene, men creds til deg for å gjøre det.
Sitat av Naturen Vis innlegg
Jeg følget aldri med i blokkfløyte timene, men creds til deg for å gjøre det.
Vis hele sitatet...
Haha måtte gi deg kp på den. Det er vel en generasjon som er traumatisert av blokkfløytetimene.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Notene traumatiserte meg mer enn blokkfløyten. Ikke at det er et instrument jeg har fortsatt med...

Uansett har dette fuck all med noter å gjøre, og man trenger ikke heller nødvendigvis noter. Det er greit å ha, for all del, men absolutt ikke noe must. Det er mye viktigere at du vet hvordan intervaller, akkorder, skalaer og harmoni fungerer, hvordan sanger er bygget opp, tempo og rytmer.
Var det ikke en programserie på NRK der de analyserte hit-låter og fant at de var bygd opp ganske likt.
Eller var det veldig ulikt, husker ikke helt? Fall høyden er stor her.
Sitat av Naturen Vis innlegg
Jeg følget aldri med i blokkfløyte timene, men creds til deg for å gjøre det.
Vis hele sitatet...
Hehe, deg om det. Jeg er en ganske habil musiker. Jeg har piano hjemme som jeg spiller på og jeg var 6 år i skolemusikken (korps), så musikk og noter er jeg rimelig god på. Men nå kan du jo angre på at du ikke fulgte med i timen. No pun intended. Vi har alle våre mål i livet, og det kan endre seg mye med alderen.