Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 3500
Hey,

Trenger å gå til anskaffelse av en Digital Audio Workstation, såkalt DAW.

Bare lurer enkelt på om det er noen gode tips.

Bruker Windows, har en sprell ny laptop med i7, Geforce 3050 osv osv.. ganske ok.

Jeg er også helt færsk på dette så nybegynnerbrukervennlighet er et pluss.

Jeg har i utgangspunktet disse å velge i da dem er kompatible med et lydkort jeg bruker, men kan være interessert i å ta omvei via programmer som kanskje kunne vært lettere for nybegynnere.

-Avid Pro Tools 2022
-Steinberg Cubase 12
-Steinberg Nuendo 12
-Ableton Live 11
Av de du har listet ville jeg gått for Ableton da det er egnet for mye variert, og det er et generelt kraftig program.
Men! Brukervennlighet ville jeg gått for FL Studio da det er lettere å lære i starten. Men alt kan læres!
Ikke fokuser for hardt på valg av sw. Velg en og bli kjent med funksjonaliteten. Trenger du senere en helt bestemt sw for et prosjekt vil du oppdage at kan du bruke DAW klarer du og bytte.

Skaff deg et ok lydkort. Trenger ikke allverden i starten. Et par porter er nok lurt likevel. Feks mic og instrument samtidig.
Sitat av GrilletBiff Vis innlegg
Av de du har listet ville jeg gått for Ableton da det er egnet for mye variert, og det er et generelt kraftig program.
Men! Brukervennlighet ville jeg gått for FL Studio da det er lettere å lære i starten. Men alt kan læres!
Vis hele sitatet...
Helt ærlig så syntes jeg nesten FL er mer avansert enn ableton. Men det er basert på first looks fra min side.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Ikke fokuser for hardt på valg av sw. Velg en og bli kjent med funksjonaliteten. Trenger du senere en helt bestemt sw for et prosjekt vil du oppdage at kan du bruke DAW klarer du og bytte.

Skaff deg et ok lydkort. Trenger ikke allverden i starten. Et par porter er nok lurt likevel. Feks mic og instrument samtidig.
Vis hele sitatet...
Takk det høres ikke så dumt ut.

Jeg har kjøpt meg en slik. Og kjenner at bare her har jeg kjøpt meg en liten studie i "how-to"

https://www.uaudio.com/audio-interfa...ollo-solo.html
Hvorfor ikke starte med noe gratis som f.eks Reaper eller Audacity å se hvor vinden drar deg. Forskjellige brukersnitt men fortsatt om enn så forskjellig det kan virke så er jo det meste i de forskjellige DAW universelt så når du lærer deg å gjøre noe så adopterer du det fort til annen SW,

Utover Pro Tools som (som jeg forøvrig mener er en "bransjestandard") har en ganske komplett pakke så kommer du til å havne på plugin kjøret og da er det ikke lenger DAW så avgjørende da de alle går om hverandre.
Fl studio kan man prøve gratis

Om du går for den, sjekk ut "in the mix" på youtube, han har mange tutorials, alt fra veldig basic, til de mer avanserte
Jeg testet Ableton, ProTools og var såvidt innom Cubase, før jeg endte opp med Logic på mac.

Ableton var nok den jeg var mest fornøyd med av de jeg testet. ProTools minst, selv om jeg egentlig skulle ønske at jeg fortsatte med det.
Kan anbefale Reaper. Lett og bruke og enkelt å komme i gang med pluss meget god tilgang på info på youtube. Er en gratis prøveversjon som er meget bra. Du blir imidlertid bedt om å betale etterhvert, men det er billig mot andre alternativer som feks cubase og pro tools. Jeg betalte vel 500 kr for en lisens. Dette var i 2017 og har ikke trengt og betale ei krone etter det.
Takker alle for tips, dere har ledet meg til Ableton 11 Live.

Primært fordi det også er kompatibelt med min UAD Apollo Solo, flere her har anbefalt det varmt for sin arbeidskapasitet og flexibilitet og jeg fant brått ut at lillebror har drevet å fiklet med Ableton i flere år så jeg kan melke han for litt kunnskap også

Har endelig fått satt opp Apolloen min og testa et par forsjellige festlige plug-ins så at jeg havner på plug-in kjøret Dough, det er ikke usansynelig.. haha
Sitat av Toreokjeks Vis innlegg
Takk det høres ikke så dumt ut.

Jeg har kjøpt meg en slik. Og kjenner at bare her har jeg kjøpt meg en liten studie i "how-to"

https://www.uaudio.com/audio-interfa...ollo-solo.html
Vis hele sitatet...
Gratulerer med en neve spenn ut av vinduet (og en ny hobby)! Ableton er kompatibelt med alt av lydkort, også de innebygde. Nå trenger du ikke kjøpe nytt lydkort på 20 år hvertfall. Det du harder er overkill, bruk angreretten og invester i et bra midi-keyboard med transport-kontrollere (play,pause,stopp), pads og fadere eller enkodere pluss åkei hodetelefoner så er du i mål. Husk god ergonomi ved arbeidsplassen og lykke til!
Sitat av funksjon Vis innlegg
Nå trenger du ikke kjøpe nytt lydkort på 20 år hvertfall. Det du harder er overkill, bruk angreretten og invester i et bra midi-keyboard med transport-kontrollere (play,pause,stopp), pads og fadere eller enkodere pluss åkei hodetelefoner så er du i mål. Husk god ergonomi ved arbeidsplassen og lykke til!
Vis hele sitatet...
Midi-keyboard og innebygd lydkort i Windows er jo verdens seigeste kombinasjon da. Latency uten dugelig ASIO-driver fungerer ikke for meg i hvert fall. Generiske drivere som ASIO4All osv. har heller aldri vært helt det store, med masse irriterende småfeil og øresprengende ulyder som plutselig brøler ut av hodetelefonene. Men jeg er enig i at Apollo er svært overkill, og hadde definitivt returnert den og kjøpt noe billigere, et eller annet fra Focusrite sin Scarlet-serie for eksempel.
Sitat av IW2022 Vis innlegg
Helt ærlig så syntes jeg nesten FL er mer avansert enn ableton. Men det er basert på first looks fra min side.
Vis hele sitatet...
Tror det også kan ha litt med hvilken man starter med.
Personlig startet jeg med FL, så fort jeg åpnet abelton ble jeg bare forvirret og skjønte ikke noe som helst.
Nå startet jeg med FL når jeg var en del år yngre og de ikke var like fancy med alt ekstra de har idag, men synes fortsatt FL er det som er enkelest og som er minst tidkrevende å lære seg.
Sitat av funksjon Vis innlegg
Gratulerer med en neve spenn ut av vinduet (og en ny hobby)! Ableton er kompatibelt med alt av lydkort, også de innebygde. Nå trenger du ikke kjøpe nytt lydkort på 20 år hvertfall. Det du harder er overkill, bruk angreretten og invester i et bra midi-keyboard med transport-kontrollere (play,pause,stopp), pads og fadere eller enkodere pluss åkei hodetelefoner så er du i mål. Husk god ergonomi ved arbeidsplassen og lykke til!
Vis hele sitatet...
Hehe jo takk, jeg skal ikke stå her å krangle på det. Helt klart overkill sånn som evner og bruk sitter pr.nå men jeg har planer om å la det få bruke seg etterhvert, jeg har en plan med kjøpet så blir ikke returnert og føres fint under kategorien dyr hobby med et smil Foreløpig har jeg kosa meg skikkelig med den ^^