Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1041
Hei.

Skal pusse opp boligen og lurer på hvordan jeg skal kunne betale arbeiderene mine lovlig uten noe tull..

Han ene er en seriøs arbeider som dessverre fikk hele bedriften sin tvangsoppløst under pandemien når han måtte flytte tilbake til Polen.
Fikk da ikke reise tilbake og mistet alt.

Han kan nå ikke starte as og jeg lurer på om dette er en mulighet.
Dvs jeg starter enkeltmannsforetak hvor jeg lønner folk som en arbeidsgiver lovlig..??

Noen tanker om dette.
Eller andre forslag?
Nei, han må være ansatt eller ha sitt firma. DU kan ikke starte et firma å pusse opp selv. Dette blir også dyrerer å starte firma for å pusse opp ditt eget om det var lov. Da kjøper du heller det på vanlig måte hos en snekker
Du tenker å starte et enkeltpersonforetak for å ansette en håndverker, som du skal lønne for å pusse opp egen bolig?

Har disse arbeiderne starta med oppussingsprosjektet og gått konkurs under arbeidet?

Uansett, at du starter ENK for å ansette håndverkere som skal pusse opp egen bolig høres jævlig mye dyrere ut, mtp. forsikringer for arbeidstakere, arbeidsgiveravgift og så videre...

For øvrig er dette en problemstilling jeg ikke tidligere har hørt om, og vil vel egentlig anbefale deg å finne nye håndverkere som kan bistå i oppussingen.
Må legge til også om du skal innom alt innen elektro og vann må du ha papirer på dette at de har de rette godkjenninger. samme om du pusser opp bad. Skulle du selge bolig idag med nytt bad uten papirer vil megler etter nye regler sette verdi til null. skulle det brenne eller få en vannlekk vil du bli rævkjørt fra forsikringen
Tanker er ikke dum, men for at du skal kunne få dette til trenger du erfaring og kontakter.

Bare at du nevner enkeltmannsforetak og alt det tullet om å hjelpe en som ikke får startet as selv og gjøre dette på en lovlig måte høres for meg ut som en god plan på døgn 2.

Send meg en pm så kan jeg gi deg et tilbud på jobben, om polakken har gode referanser trenger jeg alltid folk.
Kan du bruke han gjennom et vikarbyrå? Eller lage en avtale med et allerede eksisterende (lite) håndverkerfirma om at de ansetter han midlertidig for å arbeide for deg?
Coolcompany frilansfinans osv fakturerer og betaler ut lønn.