Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 7735
Hei Lager denne tråden i håp om gode råd. Vet ikke om dette er riktig forum men prøver uansett.

Det har seg slik at jeg ble ansatt i en relativt stor bedrift for ca 4 uker siden. Ble ansatt som lagermedarbeider som det også står i kontrakten.

Jeg begynte på lageret og trivdes godt med arbeidsoppgavene. Fikk veldig liten opplæring på kanskje 1 time som var alt for lite for den jobben jeg skulle gjøre. Ble også møtt med lite respekt og negative holdninger blandt sjef/kollegaer. Jeg jobbet til min beste evne de første 2 dagene og gjor alt som jeg skulle.

Ble da etter dag 2 fortalt at jeg skulle hjelpe til i en annen avdeling i noen dager. Dette var en drittjobb, sitte hele dagen og gjøre en veldig repetetiv jobb i støperi avdelingen. Etter det hadde gått en uke i støperiet spurte jeg da om jeg kunne gå tilbake til lageret, da fant jeg ut at de hadde ansatt en ny vikar som tokk den jobben jeg ble ansatt for å gjøre.

Fortsette å jobbe i støperiet der jeg ikke trivdes i 4 uker til, før jeg spurte om jeg kunne få bytte avdeling. Samme dagen fikk jeg en telefon at jeg får oppsigelse om 2 dager å ikke kunne jobbe der lenger. Oppsigelsen begrunner de av at jeg gjor noe feil den første dagen på lageret og det var også derfor de flyttet meg uten at jeg fikk vite dette. Aner ikke hva feil jeg gjor og får heller ikke svar på dette.

Ønsker virkelig svar på dette for jobben var jeg avhengig av da den var godt betalt. Bør jeg forsøke å snakke med hr om avgjørelsen eller sende mail til styret?
Er du organisert? Hvis ja, kontakt tillitsvalgt/forbund.

Hvis nei er det ikke så mye du kan gjøre hvis du ikke har midler til rettshjelp.
Man har rett på begrunnelse på hvorfor man blir oppsagt. Det skal stå på oppsigelsen.
Det et veldig tynt grunnlag for oppsigelse synes jeg. Prøvetid eller ikke. Har du gjort en feil har du rett til å få beskjed om dette for å rette opp og ikke minst lære.

Selv om du har prøvetid er det prosedyrer rundt oppsigelse som ikke ser ut til å bære gjort riktig.
Som sagt tidligere her i tråden bør du få kontakte tillitsvalg og forbund. Eventuelt advokat. Lykke til.
Høres mer som arbeidsgiver angrer ansettelse eller kanskje lukter problemer.

Kontakt fagforening eller advokat.

Vil anbefale en utbetaling for åpenbart er ikke dette en god arbeidsgiver
Her høres det ut som om arbeidsgiver har gjort en del formelle feil, og oppsigelsen kan da fort være ugyldig. Arbeidsgiver må normalt kunne dokumentere både at nødvendig veiledning har blitt gitt og at arbeidstaker har blitt advart om at han har avvik fra ønsket atferd. Du skal også bli innkalt il drøftelsesmøte. Ler litt mer om dette på https://www.arbeidsrettsadvokater.no...-stillingsvern
BRAND ∞ STRONG
Hvis du beholder jobben, har du lyst til jobbe i et sånt miljø og med en sånn sjef?
Høres ganske køddent ut og det blir vel ikke noe bedre om du "krangler" deg tilbake.
Det er nok ikke et sted du vil jobbe hvis du på en eller annen måte klarer å få jobben tilbake... men det du kan gjøre er å tipse din lokalavis samt vg eller dagblad og skape et lite helvete for den bedriften ��
Jeg håper du er med i en fagforening og om du ikke er det, så ring de i morgen og bli det. Dette er grunnen til at man har folk med kunnskap i ryggen.

Håper det løser seg for deg og at du ikke lar det gå uten at du sjekker dine rettigheter oppi dette.
Arbeidsgiver er pliktet ifølge arbeidsmiljøloven til å gi deg nødvendig opplæring(les link under). Her ser det tilsynelatende ut som at de ikke har fulgt regelverket, ombestemt seg med at en som kanskje har mer erfaring er billigere arbeidskraft under opplæringstiden. Om det står i arbeidsavtalen din at det er de arbeidsoppgavene du er satt til å gjøre på det lageret som er relevant for stillingen din, har de ikke lov til å omplassere deg til noe helt annet og bare ansette en ny arbeider.

Ellers er det ikke uvanlig at i starten på en arbeidsplass er erfarne arbeidere i et miljø der de kjenner hverandre og har sine rutiner fordomsfulle til alt som er av nye arbeidere. Det har jeg selv opplevd flere ganger. Det med å lære opp nye folk føler de vandte egoistene er ekstra belastende. Det er generelt mye dårlig HMS relatert til inntrigering av nye arbeidere i mange norske bedrifter. Og det skal du ikke ta personlig.


Ellers så skal alltid en oppsigelse innebære et drøftingsmøte, og der skal du få lov å ha en tillitsvalgt med deg. Men ofte er tillitsvalgte håndplukkede folk fra bedriftsledelsen, så der er fagforeningen den beste støtte. Er du ikke fagorganisert, bruk ca 3000 på en advokat som er god på arbeidsrett. Det kan med god sannsynlighet medføre at bedriften må gi deg en solid sum i erstatning for usaklig oppsigelse, eller at du får beholde jobben. Det har jeg sett flere eksempler på. Dette er elendig behandling av deg og alt tyder på at du har en møkka-arbeidsgiver som ikke kjenner regelverket, eller kynisk tøyer strikken i håp om at du ikke kan rettighetene dine. Det må de ikke få lov til, så jeg ville fortsatt jobben om advokaten eventuel hjelper deg med det bare på pur faen.

Det aller viktigste du nå må gjøre er å høre om det er en brukbar tillitsvalgt. Er du organisert er saken enkel, er du det ikke må du bruke advokat som har spesialisert seg på arbeidsrett. Første advokatime er ofte gratis og du kan få en indikasjon på om du har en god sak. Det du under noen omstendigheter ikke må finne på er å skrive under på noe oppsigelse. Oppdater oss gjerne og lykke til.

Sitat av aldarico Vis innlegg
Arbeidsgiver er pliktet ifølge arbeidsmiljøloven til å gi deg nødvendig opplæring(les link under). Her ser det tilsynelatende ut som at de ikke har fulgt regelverket, ombestemt seg med at en som kanskje har mer erfaring er billigere arbeidskraft under opplæringstiden. Om det står i arbeidsavtalen din at det er de arbeidsoppgavene du er satt til å gjøre på det lageret som er relevant for stillingen din, har de ikke lov til å omplassere deg til noe helt annet og bare ansette en ny arbeider.

Ellers er det ikke uvanlig at i starten på en arbeidsplass er erfarne arbeidere i et miljø der de kjenner hverandre og har sine rutiner fordomsfulle til alt som er av nye arbeidere. Det har jeg selv opplevd flere ganger. Det med å lære opp nye folk føler de vandte egoistene er ekstra belastende. Det er generelt mye dårlig HMS relatert til inntrigering av nye arbeidere i mange norske bedrifter. Og det skal du ikke ta personlig.


Ellers så skal alltid en oppsigelse innebære et drøftingsmøte, og der skal du få lov å ha en tillitsvalgt med deg. Men ofte er tillitsvalgte håndplukkede folk fra bedriftsledelsen, så der er fagforeningen den beste støtte. Er du ikke fagorganisert, bruk ca 3000 på en advokat som er god på arbeidsrett. Det kan med god sannsynlighet medføre at bedriften må gi deg en solid sum i erstatning for usaklig oppsigelse, eller at du får beholde jobben. Det har jeg sett flere eksempler på. Dette er elendig behandling av deg og alt tyder på at du har en møkka-arbeidsgiver som ikke kjenner regelverket, eller kynisk tøyer strikken i håp om at du ikke kan rettighetene dine. Det må de ikke få lov til, så jeg ville fortsatt jobben om advokaten eventuel hjelper deg med det bare på pur faen.

Det aller viktigste du nå må gjøre er å høre om det er en brukbar tillitsvalgt. Er du organisert er saken enkel, er du det ikke må du bruke advokat som har spesialisert seg på arbeidsrett. Første advokatime er ofte gratis og du kan få en indikasjon på om du har en god sak. Det du under noen omstendigheter ikke må finne på er å skrive under på noe oppsigelse. Oppdater oss gjerne og lykke til.
Vis hele sitatet...

https://www.arbeidstilsynet.no/arbei...til-opplaring/
Sist endret av aldarico; 21. august 2022 kl. 16:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av HerAnt Vis innlegg
Det er nok ikke et sted du vil jobbe hvis du på en eller annen måte klarer å få jobben tilbake... men det du kan gjøre er å tipse din lokalavis samt vg eller dagblad og skape et lite helvete for den bedriften ��
Vis hele sitatet...
Jo, det kan friste, men etter noe slikt, vil som regel ingen andre bedrifter berøre deg med ildtang eller. Altså du brenner dine broder også.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Vil anta at styret i bedriften er opptatt av andre ting. Men hvem vet...

Stillingsvernet er vel ikke noe særlig i prøveperioden? Holder vel at dem ikke ønsker å beholde arbeidstaker, uansett grunn?
▼ ... noen måneder senere ... ▼
her ville jeg skaffet advokat for fagforening der er det ikke mye hjelp og få uansett.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Hvis du beholder jobben, har du lyst til jobbe i et sånt miljø og med en sånn sjef?
Høres ganske køddent ut og det blir vel ikke noe bedre om du "krangler" deg tilbake.
Vis hele sitatet...
Handler om å utarbeide et poeng! Jobbet selv tidligere for et selskap der jeg fikk sparken, da sønnen til sjefen måtte ha ny jobb. Fikk sparken på den rareste greien. Gikk aldri sak fordi "velg dine kamper" og dette var en kamp jeg ikke gadd.

Angre dag idag at jeg ikke opprettet en sak, hadde ALDRI ville fortsatt i jobben, men hadde lett tatt erstattningen.

TS: Kanskje litt sent, men når du mottar en oppsigelse du IKKE er enig i, sykmeld deg eller bruk sykedagene dine. Ikke gå på jobb