Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 15047
Jeg kjører i dag Mint xfce på laptopen min. Jeg vurderer å gå over til Debian Buster. Planen er å installere Debian ved siden av Mint en periode, for så å fjerne Mint helt når jeg har fått Debian opp på nivået jeg ønsker.
Er dette en grei og sikker fremgangsmåte?
Vil dette skape problemer med grub o.l.?
Er det evt. andre ting jeg må passe på?
Om jeg var deg hadde jeg fjernet mint partisjonen og byttet til debian med en gang. Det tar kort tid å installere debian.

Med mindre du har mye ledig plass på lagringsmediumet ditt må du forandre størrelsen på partisjonene dine for å få plass til en debian installasjon. Her er det lett for at noe går galt (skriver ut i fra egne erfaring).

Om du insisterer på å dual boote vil jeg i hvertfall anbefale deg å ha en felles hjem partisjon som både debian og mint installasjonene bruker.
Trådstarter
Takk for svar!
Jeg har aldri hatt problemer med å dualboote to linux-distroer selv. Kanskje jeg har hatt flaks?
Etter å ha google litt ser jeg at å gå fra dual til singleboot er fullt mulig med litt partisjon-sjonglering og oppdatering av grub.
Jeg kjører bl.a. noen dev-servere og databaser på laptopen, og derfor ønsker jeg å få Debian skikkelig opp å gå får jeg forlater Mint.
Kjører dualboot nå, og det går fint. Men det ender nok med at jeg tar en ren installasjon av Debian, for å få ryddet skikkelig opp i partisjonene.