Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 7938
Jeg har en wallet fil som jeg krypterte, er det mulig å gjennoprette den filen fra tidspunktet før jeg krypterte den? Er en windows pc, har ikke brukt den mye siden da, men er rundt 2 år siden filen ble endret, hadde den en stund ukryptert..

Med ukryptert vil det si at jeg lagde passord på den etterhvert, brukte den en stund uten passord..
Glemt passord?

Du kan prøve å høyreklikke i mappen der filen var lagret, velge egenskaper og tidligere versjoner. Kan hende den dukker opp der, i alle fall om du har Windows 7 eller 10.
Ellers finnes det diverse programvare som kan søke etter slettede filer - dersom du ikke har overskrevet den på disken vil det være mulig å finne den igjen.

Dog, hvis krypteringsvaren din er noe å samle på så har den sørget for å fjerne den ukrypterte filen ordentlig - er jo liten vits å kryptere hvis man kan få tilgang på filen fra før den ble kryptert...
Direktør
Lunar's Avatar
Trådstarter
Sitat av doseren Vis innlegg
Glemt passord?

Du kan prøve å høyreklikke i mappen der filen var lagret, velge egenskaper og tidligere versjoner. Kan hende den dukker opp der, i alle fall om du har Windows 7 eller 10.
Ellers finnes det diverse programvare som kan søke etter slettede filer - dersom du ikke har overskrevet den på disken vil det være mulig å finne den igjen.

Dog, hvis krypteringsvaren din er noe å samle på så har den sørget for å fjerne den ukrypterte filen ordentlig - er jo liten vits å kryptere hvis man kan få tilgang på filen fra før den ble kryptert...
Vis hele sitatet...
Ja har glemt passord på en wallet.dat fil

Jo men den har jo blitt skrevet til hardisken flere ganger, og jeg vet jo man kan gjennoprette filer fra en hardisk som er formatert.. Så hvorfor ikke gjennoprette en bestemt fil fra et spessielt tidspunkt?
Sist endret av Lunar; 2. august 2019 kl. 19:00.
Sitat av Lunar Vis innlegg
Ja har glemt passord på en wallet.dat fil

Jo men den har jo blitt skrevet til hardisken flere ganger, og jeg vet jo man kan gjennoprette filer fra en hardisk som er formatert.. Så hvorfor ikke gjennoprette en bestemt fil fra et spessielt tidspunkt?
Vis hele sitatet...
Fordi når du endrer en fil så endrer du daten, når du sletter en fil så sletter bare "snarveien" til denne filen og den eksisterer helt til den blir skrevet over av ny data.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sannsynligvis ikke, med mindre du var såpass heldig at du hadde den på Dropbox eller en tilsvarende tjeneste.
Direktør
Lunar's Avatar
Trådstarter
Sitat av Rosander Vis innlegg
Fordi når du endrer en fil så endrer du daten, når du sletter en fil så sletter bare "snarveien" til denne filen og den eksisterer helt til den blir skrevet over av ny data.
Vis hele sitatet...
Men det er jo fint mulig å gjennoprette data selv når det er skrevet over for de som driver med dette.. Spessielt på IDE hardisk

Sitat av Rosander Vis innlegg
Fordi når du endrer en fil så endrer du daten, når du sletter en fil så sletter bare "snarveien" til denne filen og den eksisterer helt til den blir skrevet over av ny data.
Vis hele sitatet...
Og i tilegg så er jo den ukrypterte filen en helt annen data enn den kryperte? Men om den automatisk "scrambler" all data når den krypterer er jeg kjørt ja..
Sist endret av Lunar; 3. august 2019 kl. 01:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Lunar Vis innlegg
Men det er jo fint mulig å gjennoprette data selv når det er skrevet over for de som driver med dette.. Spessielt på IDE hardisk



Og i tilegg så er jo den ukrypterte filen en helt annen data enn den kryperte? Men om den automatisk "scrambler" all data når den krypterer er jeg kjørt ja..
Vis hele sitatet...
Hvordan og hvem får ut data som er overskredet?
I såfall vil jeg investere.

Det som er mulig er å gjenskape filer hvor små mengder data er borte, men resultatet avhenger veldig av filtype og hva som mangler.
Om du mangler 5 biter av et bilde kan du klare å både se hva som er på bildet og gjenskape deler av det.
Men om du mangler 5 tegn av en transaksjonsid så sier det seg selv at det fort blir vanskelig å gjenskape disse.
Sitat av Lunar Vis innlegg
Men det er jo fint mulig å gjennoprette data selv når det er skrevet over for de som driver med dette.. Spessielt på IDE hardisk
Vis hele sitatet...
Det er ikke "fint mulig". De som jobber med dette har mye kompetanse og flere verktøy for å prøve å gjennopprette data, og selv ikke det garanterer at de klarer å hente tilbake alt eller noe data. Kanskje klarer de noe data, store deler av dataene eller til og med alt. Men det er ikke garantert, det er ikke "fint mulig" og det ligger mye arbeid bak.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det er tenkelig. Moderne filsystem skriv ikkje nødvendigvis over ting der dei ligg, men skriv alt på ein ny plass.

Måten å finne det på er ca. følgjande:
  1. Lag image av disken
  2. Finn ein signatur på filtypen du ønsker å finne, t.d. vil ofte første 3-4 bytes vere identiske i alle filer av ein gitt type
  3. Finn kjent lengde, evt. end of file-signatur for fila du er på jakt etter
  4. Søk gjennom diskimaget ditt etter startbytes, og test resultata

Om du ser etter kjente filformat som t.d. JPEG eller zip, så har program som recuva stortsett automatisert det for deg. Om du ser etter mindre kjente program kan det godt hende du må tilpasse ting sjølv. Det tar fort eit par dager.
Direktør
Lunar's Avatar
Trådstarter
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Det er tenkelig. Moderne filsystem skriv ikkje nødvendigvis over ting der dei ligg, men skriv alt på ein ny plass.

Måten å finne det på er ca. følgjande:
  1. Lag image av disken
  2. Finn ein signatur på filtypen du ønsker å finne, t.d. vil ofte første 3-4 bytes vere identiske i alle filer av ein gitt type
  3. Finn kjent lengde, evt. end of file-signatur for fila du er på jakt etter
  4. Søk gjennom diskimaget ditt etter startbytes, og test resultata

Om du ser etter kjente filformat som t.d. JPEG eller zip, så har program som recuva stortsett automatisert det for deg. Om du ser etter mindre kjente program kan det godt hende du må tilpasse ting sjølv. Det tar fort eit par dager.
Vis hele sitatet...
Takk for første brukelige svar! KP til deg
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Lunar Vis innlegg
Takk for første brukelige svar! KP til deg
Vis hele sitatet...
Resten av svara er på ingen måte feil. Du forveksler rett svar og svaret du ønsker å høre. Det er to forskjellige ting.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Enemy of the snut
Du kunne bare brukt tilleggs-programmet til Ccleaner, der får du hentet opp filer til langt bak i tid, slettet til papirkurven og deretter slettet derfra igjen.. Funker for meg.
Uvaksinert 👍
Sitat av Lunar Vis innlegg
Men det er jo fint mulig å gjennoprette data selv når det er skrevet over for de som driver med dette.. Spessielt på IDE hardisk
Vis hele sitatet...
Nei, det finne ingen som har klart å hente tilbake noe som faktisk er skrevet over.
Sitat av daffe Vis innlegg
Nei, det finne ingen som har klart å hente tilbake noe som faktisk er skrevet over.
Vis hele sitatet...

Det har allerede blitt nevnt over, men "overskrive" kan bety to forskjellige ting. Hvis du endrer en fil og lagrer den, så overskriver du ofte bare den logiske koblingen mellom filnavn og data. Selve datablokkene kan bli liggende igjen, markert som ledig område. Når ny fil-aktivitet, eller f.eks. en defragmentering, utføres så kan det hende at datablokkene blir helt eller delvis overskrevet. Dette kalles også å "overskrive" data.

I den første definisjonen er det fullt mulig å gjenopprette data, men hvis filen er svært fragmentert, så kan det være utfordrende å finne alle delene. For den andre, så kommer det an på hvor overskrevet filen er og hvilke deler som er overskrevet. Et binært eller komprimert filformat vil kunne være vanskeligere å rekonstruere hvis headeren mangler, som et eksempel.

For 100% overskrevet datablokk er det mer eller mindre umulig å gjenopprette data. Det finnes rykter om at man kan måle en slags magnetisk hukommelse i lagringsmediet. Meg bekjent, så er denne metoden probabilistisk og man kan telle på to hender hvor mange
bytes man kan gjenopprette på denne svært krevende metoden.