Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 2227
Har lett? forhøyede leververdier, skal være under 48, jeg har 51.

Legen min ignorerer det, hun tror årsaken til mine helseutfordringer må være noe annet.

Hun vet lite om det livet jeg har levd. På spørsmål om jeg drikker mye svarer jeg alltid "nei, som vanlig" og nikker når hun foreslår ca ei flaske vin i uka.

Det er jo ikke helt sant, pluss alt det andre jeg har bedrevet før, nå sjeldent.
Jeg er slamk og pen, men ofte syk.

Bør jeg insistere på at hun kikker litt mer på leveren min?
Begyn med å være ærlig rundt alkoholforbruket ditt. Spør henne deretter om leververdiene burde undersøkes nærmere.
Levra fikser seg selv dersom kostholdet er sundt og du ikke tar noen medikamenter eller rusmidler som påvirker levra negativt. Så kan du ta nye blodprøver om 2-3 måneder.
Klimafiendtlig troll
Hvis du er helt ærlig, cirka hvor mye og hva drikker du? Hvor ofte?
Jeg brukte å drikke meg full ca 3 til 5 dager i uka. Jeg ttengte ca 1,5 flaske vin for å bli fornøyd. Tilfeldighetene gjorde at jeg kom over et party oxy da norge stengte pga corona ca 15.3.

Jeg drakk som før, og tok oxy forsiktig, små doser fordi jeg ble kvalm av oxy.
Uansett, jeg ble mer og mer dårlig, urinen min stinket, jeg var veldig slapp, følte meg syk.
Sånn har jeg det enda. Jeg er så sliten, er så trøtt, kaputt.
Jeg har lyst å ta livet av meg, jeg er så sliten , jeg orker ikke mer, jeg mister jobben igjen, er det mulig å miste alt mens man skriver
Du har nylig begynt med relativt sterke opiater og lurer på hvorfor leververdiene dine er utenfor normalen, i tillegg til at du ofte er syk. Slutt å overdrikk, slutt med oxy og ta nye prøver etter et halvår med sunn livsførsel så vil du nok se bedring. Eller i det minste bli tatt på alvor hos legen fordi du da slipper å juge.
Klimafiendtlig troll
Hvis du har det så lite bra, så vil jeg påstå at det ikke skader å bestille en legetime og fortelle at du drikker/har drukket mer enn normalen.

Ingen ny sak at alkohol tærer på leveren og kroppen i større mengder over tid. Det er heller ikke noe å skamme seg over. Bruken din av oxykodon er litt vanskelig å få grep om utifra hva du skriver.

Har du tendenser til hverdagsdrikking og dette ganske enkelt er et problem og gjør deg dårlig så er det ikke dumt å ta tak i det.

SWIM har hatt høye/lett forhøyede leververdier og tok derfor grep. Pause, skjerpe drikkingen, kur med mariatistel (effekten av dette er omdiskutert) og gjerne f.eks Campral for å reversere noen av bivirkninger av alkoholforbruk.

Du skriver selv at du er sliten, ferdig og suicidal - så kanskje det ikke er så utrolig mye å tape på å være litt ærlig med legen din? Forståelig at det er en høy terskel for dette, men gi litt faen i det.

SWIM stod en stund på diazepam (Valium, Vival, Stesolid) for å dempe alkoholsuget sitt når vedkommende trengte behandling. Slik jeg oppfatter det er det generelt en dårlig idé å selvmedisinere med benzoer, er det aktuelt så bør du ganske enkelt prate med legen din. Stoler du ikke på legen din, så bytt fastlege.

Vær så snill å ikke søle til tilværelsen din med oxy i denne fasen, det tror jeg ikke fører med seg noe godt!

Be safe
Takk.
Jeg er helt ødelagt. Jeg kommer ijje til å gjøre noe. Jeg prøver å få sove.
Ok. God natt. Sov godt.
Jeg ble hasteinnlagt av fastlege på Ahus pga hovne lymfer etc, kuler og høyt bt, veldig høyt bt. Jeg ble forbetrdt på kreft, gikk gjennom et pakkeforløp for lymfekreft. I 14 dager var jeg åpen for å dø, før alt ble avlyst, legene tok feil. Jeg gikk fri.

Legen min ble så lettet at hun glemmer at min lever og nyrer verker og gir avvikende prøver. Jeg har blitt satt på blpdtrykks-senkende medisiner og ønsket god sommer. Siste bt var 160/118, puls 150. Jeg føler meg elendig; null energi.
Hjelp!

Fir tiden lite alkohol og null opioider. Stadig null energi, men endel høy feber a 39 i ei uke. Legen tror det er kyssesyke pga uvisse/vanskelige tydbare prøver, og hennes logiske forklaring sier virus.Null hoste/snørr , men sterke influensalignende symptomet.Og ja, testet neg på covid 19.

Det er pga dårlig helse lenge jeg kjenner på suisidale tanker. Klarer så lite, det er et skitliv.
Sist endret av Jackie the nurs; 12. juli 2020 kl. 04:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Høye leverprøver er ikke unormalt, det kan komme av så lite at du var på en todagers fyll rett før eller har vært stressa så du har tatt mye paracet mot hodepinen de siste ukene. Det er først når leverprøvene viser høye verdier over tid at det begynner å bli noe man skal reagere på og undersøke nærmere. Be om å få ta ny prøve om en par tre måneder.

Men å være ærlig med legen om alkoholinntak og "livet du har levd" er nok en fordel så hun er klar over risikofaktorer som kan medvirke til sykdommer hun ellers kanskje ikke ville tenkt det var naturlig at du var på vei til å utvikle.
Ikke lyv til fastlegen din. Hva er du redd for?
Sitat av Rayes Vis innlegg
Ikke lyv til fastlegen din. Hva er du redd for?
Vis hele sitatet...
Miste lappen kanskje?