Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  629 194899
Da var dagen endelig kommet:
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...df-86-w523eaf0

Hva tror dere konsekvensene blir av dette? Tenker da på hvordan dette vil påvirke både folk som røyker ei bønne i ny og ne til tunge rusavhengige? Øvrige meninger og innspill?

Dikuter!
420 blaze it!!!
Ikke så mye verdifullt bidrag til tråden, men HURRA!!!!!! Skulle til å lage en tråd selv, men du var litt kjappere.
Sist endret av Rusmisbrukeren; 13. desember 2017 kl. 17:43.
HALLELUJA!!!!!
Har ikke ord...
Hei,
Beklager om det ikke svarer nøyaktig på tråden, men er det noen med litt mer kunnskap om omstendighetene som kan redegjøre for hva dette i praksis vil bety? Eller er det for tidlig å si noe konkret om?
Sitat av Investigathor Vis innlegg
Hei,
Beklager om det ikke svarer nøyaktig på tråden, men er det noen med litt mer kunnskap om omstendighetene som kan redegjøre for hva dette i praksis vil bety? Eller er det for tidlig å si noe konkret om?
Vis hele sitatet...
Foreløpig vet nok vi bare at: Det er bare å tenne seg en feeeeeit joint foran en politimann, alt du ender med er tvangsinnleggelse på psykiatrisk
Dæven. Jeg er ikke helt alltid 100% oppdatert i Norsk politik, men har jo visst at flere partier (Kult foreksempel at Høyres helseminister som lenge hadde tatt til tale for en hybrid av den gamle og nye modelen innrømte at forskningen rett og slett viser at det er på tide og tenke forlate straff fullstendig) har byttet kurs, men forventet nesten at det skulle ta litt lengre tid før noe skjedde.

Men dette virker fortsatt litt ambiguous, er det nødvendigvis snakk om en deriminalisering av brukerdoser eller kan det være snakk om noe mindre spennende som å tilby hjelp istedetfor straff der det er grunner til å tro at det er rusavhengighet involvert? Hva kan man forvente videre her?
Sist endret av Picard; 13. desember 2017 kl. 18:09. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hvorfor finner jeg ikke dette hos andre aviser? Føler med en gang at det er ugler i mosen når noe kun ligger ute hos VG.

Hvis dette faktisk skjer så er det jo et potensielt stort framskritt, men jeg har en følelse av at de av oss som bare røyker litt i blant ikke vil få det så mye bedre. Politiet kommer vel fortsatt til å bruke ressursene sine på å jakte dalere, og politiet i småbyer og ute på bygda vil vel fortsatt banke in dørene til folk som ryktes å gjemme en liten joint hjemme. Artikkelen snakker jo bare om de med rusproblemer, ikke rekreasjonelle brukere som ikke har problem. Jeg har så lite tro på norsk politikk når det kommer til rus at jeg ikke klarer å tro at ting vil endre seg så veldig mye.
Anonym bruker
"Overtalt Kimære"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvordan påvirker denne loven tidligere straff på rulleblad for narkotika? Eksempel besittelse av 2g hasj eller andre ting? Vil det fjernes helt, uttømmende rulleblad?

Uansett, fantastisk nyhet! Jeg er så glad - også stolt av våre politikere som endelig har innsett av at rusmisbrukere ikke får den hjelpen de trenger av å gi det bøter og fengselsstraff. Dette må ironisk nok feires med en feit spliff!
Sitat av Picard Vis innlegg

Men dette virker fortsatt litt ambiguous, er det nødvendigvis snakk om en deriminalisering av brukerdoser eller kan det være snakk om noe mindre spennende som å tilby hjelp istedetfor straff der det er grunner til å tro at det er rusavhengighet involvert? Hva kan man forvente videre her?
Vis hele sitatet...
Mitt intrykk er at det er snakk om å tilby hjelp istedenfor straff, og at brukerdose og besittelse fortsatt vil bli slått ned på, bare på andre måter. Kanskje de dropper bot og rulleblad hvis du går med på å rustestes. Beslag av førerkort er jo så populært for tiden at jeg tviler på at den praksisen droppes med det første. Det blir spennende å se!
Jeg finner uendelig lite informasjon om dette noe sted, egentlig bare den artikkelen du linker til TS.
Er det noen som har flere kilder eller info? Kanskje det er for tidlig å forvente detaljer ennå?
"– Det er viktig å presisere at vi ikke legaliserer cannabis og annen narkotika, men vi avkriminaliserer, sier Sveinung Stensland (H), nestleder i Stortingets helsekomité. "
Sist endret av UrbanFreak86; 13. desember 2017 kl. 18:23.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Personlig har jeg alltid ført at avkriminalisering er den eneste rette veien å gå. Mye fordi det er urealistisk å få igjennom at det skal være lovlig, og dermed også åpent for salg, men også fordi det nå blir mye enklere å få behandling til de som faktisk trenger det -- som nå slipper å være redd for å bli buret inne hvis de føler at de trenger hjelp for å slutte.

Dette er et stort skritt frem for noen av de som sliter mest i samfunnet.
Sist endret av nso; 13. desember 2017 kl. 18:24.
så man kan kanskje bli dømt til 3mnd avrusing å ikke 3mnd fengsel?
er det slik de tenker?
Sitat av Pils Vis innlegg
så man kan kanskje bli dømt til 3mnd avrusing å ikke 3mnd fengsel?
er det slik de tenker?
Vis hele sitatet...
Nei, du blir ikke stilt for retten engang. Slik jeg oppfatter det, blir du i verste fall tvangsinnlagt på psykiatrisk avdeling og eventuelt tvangsmedisinert til de anser deg som friskere.
Kan dette bety at du kan bli pålagt urinprøver, fremfor frivillig?
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Sitat av Rusmisbrukeren Vis innlegg
Nei, du blir ikke stilt for retten engang. Slik jeg oppfatter det, blir du i verste fall tvangsinnlagt på psykiatrisk avdeling og eventuelt tvangsmedisinert til de anser deg som friskere.
Vis hele sitatet...
Hvor får du tvangsinnleggelse og tvangsmedisinering fra? Det er ikke nevnt med et komma i artikkelen. Det var allerede mulighet for staten å idømme deg opphold på avrusningsklinikk, men det har da aldri vært brukt tvangsinnleggelse på psykiatrisk avdeling.

Forøvrig, siden det ikke er en kriminalsak lenger så kan du ikke idømmes noe som helst. Det er snakk om å øke tilbudet for de som ønsker å motta hjelp frivillig.
Sist endret av nso; 13. desember 2017 kl. 18:30.
hvilken reaksjon får du hvis du er i besittelse av feks 10g hasj da?
jeg har flere ganger vært tvangsinnlagt på psykiatrisk avdeling pga amfetamin psykose
Sist endret av Pils; 13. desember 2017 kl. 18:31.
Sitat av nso Vis innlegg
Personlig har jeg alltid ført at avkriminalisering er den eneste rette veien å gå. Mye fordi det er urealistisk å få igjennom at det skal være lovlig, og dermed også åpent for salg, men også fordi det nå blir mye enklere å få behandling til de som faktisk trenger det -- som nå slipper å være redd for å bli buret inne hvis de føler at de trenger hjelp for å slutte.

Dette er et stort skritt frem for noen av de som sliter mest i samfunnet.
Vis hele sitatet...
Jeg ser fortsatt et mulig problem, frem til vi får mer presis informasjon. Om alle "rusmisbrukere" fortsatt forfølges på samme måte, bare at man blir påtvunger hjelp istedenfor straff, så vil jo de som faktisk trenger hjelp måtte dele på plassene med alle de som ikke har et problem og ikke trenger eller ønsker hjelp. Det er vel ikke akkurat et overskudd av plasser tilgjengelig på institusjonene som kan hjelpe. Vi får bare håpe at dette betyr at småforbrukere ikke lenger skal fotfølges som tungt kriminelle, og at det å røyke en joint istedenfor å ta masse shots på en lørdagskveld blir et tryggere alternativ. Jeg har mine tvil.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Sitat av topdogg Vis innlegg
Om alle "rusmisbrukere" fortsatt forfølges på samme måte, bare at man blir påtvunger hjelp istedenfor straff, så vil jo de som faktisk trenger hjelp måtte dele på plassene med alle de som ikke har et problem og ikke trenger eller ønsker hjelp.
Vis hele sitatet...
Man kan ikke påtvinges noe som helst ettersom det ikke er en kriminalsak lenger å bli tatt med en brukerdose. Den eneste instansen som kan tvinge deg er rettsalen, og den skal man ikke lenger innom.
Sist endret av nso; 13. desember 2017 kl. 18:34.
Sitat av nso Vis innlegg
Hvor får du tvangsinnleggelse og tvangsmedisinering fra? Det er ikke nevnt med et komma i artikkelen. Det var allerede mulighet for staten å idømme deg opphold på avrusningsklinikk, men det har da aldri vært brukt tvangsinnleggelse på psykiatrisk avdeling.

Forøvrig, siden det ikke er en kriminalsak lenger så kan du ikke idømmes noe som helst. Det blir nok snakk om å øke tilbudet for de som ønsker å motta hjelp frivillig.
Vis hele sitatet...
Så i praksis er det fritt frem for de som IKKE vil ta imot hjelp frivillig? Du oppfatter ikke artikkelen slik at de ønsker å tvinge hjelpen på deg?
Sitat av Investigathor Vis innlegg
Kan dette bety at du kan bli pålagt urinprøver, fremfor frivillig?
Vis hele sitatet...
Det er det jeg frykter. Tar sikkert førerkort i samme slengen så du ikke risikerer å kjøre i påvirket tilstand. Men du slipper jo boten da!

Og politiet ønsker vel å fortsette bruken av de flotte nye spytteprøvene, som potensielt gir utslag langt etter man er nykter. Jeg kommer ikke akkurat til å føle meg trygg enda.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Sitat av Pils Vis innlegg
hvilken reaksjon får du hvis du er i besittelse av feks 10g hasj da?
jeg har flere ganger vært tvangsinnlagt på psykiatrisk avdeling pga amfetamin psykose
Vis hele sitatet...
Du har blitt innlagt på psykiatrisk fordi du hadde en psykose -- uavhengig av hva som forårsaket den.

https://www.dagbladet.no/nyheter/fle...ndles/69124139
Sist endret av nso; 13. desember 2017 kl. 18:36.
Sitat av nso Vis innlegg
Man kan ikke påtvinges noe som helst ettersom det ikke er en kriminalsak lenger å bli tatt med en brukerdose. Den eneste instansen som kan tvinge deg er rettsalen, og den skal man ikke lenger innom.
Vis hele sitatet...
Det har du forsåvidt rett i. Jeg skjønner ikke helt akkurat hvordan dette vil bli. Akkurat nå er jeg mest spent på å se mer konkret informasjon, denne artikkelen var veldig vag.
Sitat av nso Vis innlegg
Du har blitt innlagt på psykiatrisk fordi du hadde en psykose -- uavhengig av hva som forårsaket den.
Vis hele sitatet...
ja jeg ble tvangsinnlagt
Tatt fra NRK: "Stortingsflertallet bestående av Ap, Venstre, SV og Høyre vil neste uke signaliserer at narkotikabruk ikke lenger bør straffes, men behandles, skriver VG. Fremskrittspartiet og KrF er imot å avkriminalisere selv lettere narkotiske stoffer."
Sitat av Pils Vis innlegg
ja jeg ble tvangsinnlagt
Vis hele sitatet...
I ditt tilfelle ble du ikke tvangsinnlagt fordi du hadde rusa deg, men fordi rusen utløste en psykose. Du hadde også blitt tvangsinnlagt hvis psykosen ikke hadde noe med rus å gjøre. Derimot hadde du ikke blitt tvangsinnlagt om politiet fant en dose amfetamin i lomma di. Det er forskjellen.

Nå har NRK forøvrig lagt ut dette:
Stortingsflertallet bestående av Ap, Venstre, SV og Høyre vil neste uke signaliserer at narkotikabruk ikke lenger bør straffes, men behandles, skriver VG. Fremskrittspartiet og KrF er imot å avkriminalisere selv lettere narkotiske stoffer.
Vis hele sitatet...
Ikke noe ny informasjon, men i følge det som står der vil dette kunne tre i kraft allerede neste uke?
Sitat av Thrashcan Vis innlegg
Tatt fra NRK: Ap, Venstre, SV og Høyre vil neste uke signaliserer at narkotikabruk ikke lenger bør straffes, men behandles, skriver VG."
Vis hele sitatet...
hva menes med signaliserer?

I ditt tilfelle ble du ikke tvangsinnlagt fordi du hadde rusa deg, men fordi rusen utløste en psykose. Du hadde også blitt tvangsinnlagt hvis psykosen ikke hadde noe med rus å gjøre. Derimot hadde du ikke blitt tvangsinnlagt om politiet fant en dose amfetamin i lomma di. Det er forskjellen.

ja jeg vet. ville bare fram til at jeg ble tvangsinnlagt så de kan gjøre det i dag. uten at politi er ibilde
Sist endret av Pils; 13. desember 2017 kl. 18:42. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Fyfaen dette er stort!! Håper vi etterhvert ser en holdningsendring i samfunnet generelt også, men det kan nok ta en god stund!
Sist endret av Lyra; 13. desember 2017 kl. 19:01.
Avkriminalisering vil si:
1: Du kan IKKE røyke offentlig
2: Bøter & Urinkontrakt blir borte.
3: Man kan gå med opptil 5g (i de fleste land som har avkrim.) uten og få bot/besittelse da dette går som «egenrøyk»

Svarer en over : Tidligere straffsaker / dommer vil IKKE bli fjernet da du begikk handlingen da det fortsatt ikke var avkriminalisert.
Men kjøp og salg er fremdeles kriminelt. Dersom da blir tatt med brukerdose, er det ikke da rimelig å anta at man har kjøpt? Hjelp meg å forstå.
Jeg ser for meg to personer står og dealer. Den ene med 2 brukerdoser, den andre uten noe. Politiet griper inn etter de ser overleveringen. 2 personer med hver sine brukerdoser. Kan de straffes da?
Et steg i riktig retning, definitivt for å hjelpe fremfor straffe, som i flere tiår har vist seg å ikke virke(snarere tvert i mot), men jeg forstår ikke hvordan en slik lovendring skal praktiseres.
Sist endret av reklame; 13. desember 2017 kl. 19:12.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Det er rimelig å anta, men de signaliserer nå at de ikke er interessert i å straffe noen for å være innehavere av brukerdoser. Hvis man blir tatt på "fersken" blir det nok sikkert snakk om straff som idag, men vi får vente å se.

Det er uansett ikke rekreasjonelle brukere dette er ment å hjelpe, men tunge misbrukere som trenger hjelp fremfor straff.
Sist endret av nso; 13. desember 2017 kl. 19:19.
Er VG litt for tidlig ute med en aprilsnarr? Finnes det flere steder det står mer om dette?
Enig, nso.
Neste spørsmål: Er ikke dette noe som også blir praktisert i dag? Påtaleunnlatelse ved inngåelse av ulike kontrakter eller program som «Tidlig ute» osv? Vi har jo sprøyterom, der det brukes ulovlig narkotika i lovlige rammer.

Jeg synes at uttalelser om at dette kan være starten på en ny rusreform er mer spennende. Forhåpentligvis en reform som baserer seg på moderne forskning.
Sist endret av reklame; 13. desember 2017 kl. 19:31.
Valgfri brukertittel
ArtOfHacking's Avatar
Noen som har en kilde som sier konkret hva dette vil innebære? Hva vil skje om du blir tatt med mindre menger og de ikke kan gi deg en bot?
Anonym bruker
"Umulig Gapeflyndre"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg som ikke får førerkortet på grunn av å ha blitt tatt for å ha hasj I urinen. For å få dette førerkortet sa de jeg måtte gå to år på urintester annenhver uke. Jeg godtok ikke dette, vil jeg kunne ta førerkortet til bil nå uten å ta de urintestene? Er endelig på tide at reglene blir endret
Anonym bruker
"Umulig Gapeflyndre"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Legger til at jeg aldri tar noe før jeg setter meg bak et kjøretøy
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg som ikke får førerkortet på grunn av å ha blitt tatt for å ha hasj I urinen. For å få dette førerkortet sa de jeg måtte gå to år på urintester annenhver uke. Jeg godtok ikke dette, vil jeg kunne ta førerkortet til bil nå uten å ta de urintestene? Er endelig på tide at reglene blir endret
Vis hele sitatet...
Nei, det er det ingen grunn til å anta.
Du må fortsatt være edruelig for å inneha førerkort. Dette vil ikke forandre på noe som helst i forbindelse med det, du vil fortsatt bli antatt uskikket for å føre motorvogn.

Spørsmål fra meg og en kompis: Hvordan blir det med beslag av brukerdoser når politiet finner det på oss? Vi kan jo ikke straffes for å ha det, men vil de fortsatt beslaglegge?
Anonym bruker
"Overtalt Kimære"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Rusmisbrukeren Vis innlegg
Spørsmål fra meg og en kompis: Hvordan blir det med beslag av brukerdoser når politiet finner det på oss? Vi kan jo ikke straffes for å ha det, men vil de fortsatt beslaglegge?
Vis hele sitatet...
Mest sannsynligvis så kommer politiet til å ta fra deg/dere brukerdosene ettersom at det fortsatt er ulovlig, forskjellen er at dere ikke kommer til å få bot/straff.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Mest sannsynligvis så kommer politiet til å ta fra deg/dere brukerdosene ettersom at det fortsatt er ulovlig, forskjellen er at dere ikke kommer til å få bot/straff.
Vis hele sitatet...
Ja. For å gjøre det helt klart: Narkotika vil IKKE bli lovlig i Norge som følge av denne kursendringen. Det vil fremdeles være ULOVLIG, det vil bare ikke bli tatt til en domstol.

Hvis politiet tar deg med noe ulovlig sier det jo egentlig seg selv at de vil konfiskere det.
Sist endret av nso; 13. desember 2017 kl. 20:17.
Signalisere er ikke det samme som å vedta en ny lov. Blir vel busniss as usual frem til det tenker jeg
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Mange som feirer for tidlig her, som sagt er det lite som endres for rekreasjonelle brukere.

Det vil ikke bli lovlig med f.eks Cannabis, denne endringen i loven vil egentlig være en stadfesting av praksisen noen i politiet har utført lenge: La de tunge misbrukerne være i fred, gå etter bakmenn og miljøene.
Sats på preventive tiltak og ruskontrakter med førstegangsbrukere.

I realiteten er det ikke mer enn at du ikke blir dømt for bruk. Besittelse vil ende i konfiskering.
Anonym bruker
"Rik Skoglemen"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hva med plante(r) til eget bruk?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hva med plante(r) til eget bruk?
Vis hele sitatet...
Dette er fremdeles ulovlig, det vil gå under tilvirkning av narkotiske stoffer
Anonym bruker
"Sikker Klatremus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
http://www.stortinget.no/no/Hva-skje...265&meid=10071

Det blir lagt ut referat over dagens møte her etterhvert. Da ser man i hverfall hva forslaget som gikk gjennom gikk ut på
Er spent på hvor terskelen mellom fornuftig, trygg bruk og misbruk vil bli plassert. Hvor ofte kan man ta seg en blås med cannabis før det blir regna som misbruk? Hva med heroin, hvor ofte vil jeg kunne røyke dét?
Anonym bruker
"Sikker Kynokefal"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Kan man altså fortsatt få prikk på rullebladet for besittelse eller positiv tisseprøve når det gjelder cannabis?
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Mange som feirer for tidlig her, som sagt er det lite som endres for rekreasjonelle brukere.

Det vil ikke bli lovlig med f.eks Cannabis, denne endringen i loven vil egentlig være en stadfesting av praksisen noen i politiet har utført lenge: La de tunge misbrukerne være i fred, gå etter bakmenn og miljøene.
Sats på preventive tiltak og ruskontrakter med førstegangsbrukere.

I realiteten er det ikke mer enn at du ikke blir dømt for bruk. Besittelse vil ende i konfiskering.
Vis hele sitatet...
Om det faktisk blir sånn at man kan bli tatt med en liten mengde uten at det potensielt vil føre til ransakelse av bopel og hele pakka, og at politiet kanskje ikke bruker så mye energi på å følge etter folk som kanskje har handla et par gram cannabis, så er jo bare det et fremskritt. Vi får håpe at de blir inspirert under Portugal-turen sin i februar!
Da må man feire skritt i riktig retning i det minste

Lurer på om de kan kjøre full razzia pga noen få gram uansett?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Altså.

Det er snakk om ein fleirtalsmerknad i eit budsjettdokument. Regjeringspartiet Høgre gjer det klart at dei ikkje har til hensikt å følge det opp meir konkret. Det mest interessante her er at det er fleirtal på Stortinget for ei slik retning. For det er nettopp retning det er snakk om - Stortinget indikerer at dei ønsker å ta politikken i ei ny retning. Det er ikkje bindande uttale, og det fører ikkje til umiddelbare endringer i hverken politiet, helsevesenet eller andre aktører sin praksis. Endring av legemiddellova og straffelova vil vere eit separat stortingsvedtak.

Endring av politiet sin praksis er det som teoretisk sett kan gå kjappast, ved riksadvokaten sender ut nytt rundskriv om påtalepraksis. Men gitt at ett av to regjeringsparti (som og har justisdepartementet) seier nei til retningsendringa, og det andre regjeringspartiet var tvilande i den interne debatten dei hadde tidlegare i år, er det heller tvilsomt om det er av dei tinga regjeringa vil settje mest inn på å følgje opp.

For realiteten er at dette ikkje er overraskande; det var klart i vår at Høgre, SV, Venstre og AP støtta ei slik endring. Så dette er stadfesting av at dei fire har stortingsfleirtal...
Sist endret av vidarlo; 1. januar 2018 kl. 14:19.