Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 1376
Anonym bruker
"Uvøren Lomre"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har vært innom DPS et par ganger, klarte aldri å være helt ærlig med problemene mine grunnet redselen for lappen ogl.
Jeg har ruset meg så og si daglig i 13-14 års tid, og nærmer meg nå 30.
Jeg har ruset meg hovedsaklig på hasj/kokain og i de senere årene har det gått over til hasj, benzo og opiater.

Jeg er i full jobb, og holder rusen til det minimume i hverdager, og heller kjører ekstra på i helgene.

Det jeg lurer på er om det finnes noe alternativ til DPS som jeg kan kontakte utenom å gå til fastlege?
- Kan disse også utrede for fks, ADHD/add OH utdele medisiner for dette?

Begynner å bli litt lei de ulovlige midlene. Det tærer på psyken min og alltid være «kriminell« fordi jeg vil ha en pause fra min konstante overtenking.

Håper på nyttige svar, og takker på forhånd.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Har vært innom DPS et par ganger, klarte aldri å være helt ærlig med problemene mine grunnet redselen for lappen ogl.
Jeg har ruset meg så og si daglig i 13-14 års tid, og nærmer meg nå 30.
Jeg har ruset meg hovedsaklig på hasj/kokain og i de senere årene har det gått over til hasj, benzo og opiater.
Vis hele sitatet...
Forstår jeg deg riktig hvis er på jakt etter en mulighet til å
fortsette å kjøre bil i påvirket tilstand uten konsekvenser?
Anonym bruker
"Uvøren Lomre"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Forstår jeg deg riktig hvis er på jakt etter en mulighet til å
fortsette å kjøre bil i påvirket tilstand uten konsekvenser?
Vis hele sitatet...
Nei.
Har ingen behov for bil.
Men er lei ventetiden på DPS, og føler nesten det er flaut å gå til legen for 3gang for lignende sak.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Nei.
Har ingen behov for bil.
Vis hele sitatet...
Jeg tolker det som at du ikke kjører. Fornuftig gjort.
Og beklager at jeg tok deg for å være en uansvarlig trafikant.
Anonym bruker
"Klar Brunbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Tror ikke du kommer noen vei i psykiatrien i Norge.
Ganske firkantet, fastkjørt og arrogant system som ennå sitter nogenlunde i en kommunistisk 70-talls doktrine.
Trist, men sant.
Norge er komplett idiotland. Har du sagt til en lege at du røyka hasj på en fest i 1996 kan du bli nektet smertestillende nå i dag 25 år senere fordi du er en RUSMISBRUKER!

Jeg har vært på sykehus, hos lege og på psyk i andre land men aldri opplevd at NOEN andre land er SÅ jævla firkantig.
Jeg ville fortsatt å være kriminell for å innrømme noe som helst i dette nazisystemet er fullstendig karakter og karrieremord på seg selv.
Anonym bruker
"Uvøren Lomre"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Tror ikke du kommer noen vei i psykiatrien i Norge.
Ganske firkantet, fastkjørt og arrogant system som ennå sitter nogenlunde i en kommunistisk 70-talls doktrine.
Trist, men sant.
Norge er komplett idiotland. Har du sagt til en lege at du røyka hasj på en fest i 1996 kan du bli nektet smertestillende nå i dag 25 år senere fordi du er en RUSMISBRUKER!

Jeg har vært på sykehus, hos lege og på psyk i andre land men aldri opplevd at NOEN andre land er SÅ jævla firkantig.
Jeg ville fortsatt å være kriminell for å innrømme noe som helst i dette nazisystemet er fullstendig karakter og karrieremord på seg selv.
Vis hele sitatet...
Det er jo disse utsagnene som gjør at jeg kvier meg til å være ærlig å spørre om hjelp..
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Tror ikke du kommer noen vei i psykiatrien i Norge.
Ganske firkantet, fastkjørt og arrogant system som ennå sitter nogenlunde i en kommunistisk 70-talls doktrine.
Trist, men sant.
Norge er komplett idiotland. Har du sagt til en lege at du røyka hasj på en fest i 1996 kan du bli nektet smertestillende nå i dag 25 år senere fordi du er en RUSMISBRUKER!

Jeg har vært på sykehus, hos lege og på psyk i andre land men aldri opplevd at NOEN andre land er SÅ jævla firkantig.
Jeg ville fortsatt å være kriminell for å innrømme noe som helst i dette nazisystemet er fullstendig karakter og karrieremord på seg selv.
Vis hele sitatet...
Og er det noe bedre at du forverrer utgangspunktet ved å male hele det psykiatriske tilbudet i Norge som noe dritt?
Altså, før TS i det hele tatt har fått gjort et forsøk på å bruke disse tjenestene så har du allerede klart å forverre utgangspunktet til TS.

Jeg skjønner at du er frustrert på det psykiatriske tilbudet og er uenig i narkotikalovgivningen, men du maler jo et ganske overdrevet syn på autoritetene og leger: jeg ble tatt for hasj som ungdom og har aldri blitt nektet smertestillende de to gangene jeg trengte det: En gang jeg fucka foten på skateboard og var på krykker i 4 måneder, og en gang jeg hadde lungebetennelse.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Tror ikke du kommer noen vei i psykiatrien i Norge.
Ganske firkantet, fastkjørt og arrogant system som ennå sitter nogenlunde i en kommunistisk 70-talls doktrine.
Trist, men sant.
Norge er komplett idiotland. Har du sagt til en lege at du røyka hasj på en fest i 1996 kan du bli nektet smertestillende nå i dag 25 år senere fordi du er en RUSMISBRUKER!

Jeg har vært på sykehus, hos lege og på psyk i andre land men aldri opplevd at NOEN andre land er SÅ jævla firkantig.
Jeg ville fortsatt å være kriminell for å innrømme noe som helst i dette nazisystemet er fullstendig karakter og karrieremord på seg selv.
Vis hele sitatet...
Kjipt at du har hatt dårlig erfaring i helsevesenet. Men det du opplevde det er jo ikke slik alle opplever helsevesenet. Og det kan sikkert også være litt personavhengig. At noen har mer forståelse for flukten rus kan gi enn andre i helsevesenet.

Tror det er litt viktig med nyanser. Kjenner folk som har fått god behandling til tross for rushistorikk. En jeg kjenner er i LAR og har samtaler med psykolog fortsatt. Der har hun innrømmet sidemisbruk når ting blir for vanskelig, hun er ikke kastet ut av LAR og får fortsatt hjelp. Når hun ble påkjørt da den første snøen kom på senhøsten brakk hun en arm og skulder og ble operert pga kompleksiteten. Hun fikk smertestillende da og har også fått noe siden vet jeg. Kanskje handler det også om å vise vilje fra pasientens side? Hun er hos fysio og har fått noen strikk og noe forskjellige greier som hun trener opp bevegelsen der hun ble kvestet. Så hun forsøker å bli bedre, og tar smertestillende kun når hun får så vondt at hun nesten klikker.

Det er greit å advare, fortelle om egne erfaringer osv. Men føler det blir feil å svartmale hele helsenorge. For det er utrolig mye dyktige folk i helsevesenet som virkelig brenner for jobben og står på slik at andre kan ha et bedre liv.
Anonym bruker
"Uvøren Lomre"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Takk for støtten dodo, men jeg har lurket rundt en stund her på freak.
Jeg har følelse om at det er mange som mener det samme som han ovenfor, når det kommer til psykiatrien i Norge dessverre.

Men er det ingen som har vært borti alternativer?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Takk for støtten dodo, men jeg har lurket rundt en stund her på freak.
Jeg har følelse om at det er mange som mener det samme som han ovenfor, når det kommer til psykiatrien i Norge dessverre.

Men er det ingen som har vært borti alternativer?
Vis hele sitatet...
Har erfaring med privat psykolog. Bare gode erfaringer med det, men det koster jo det hvite ut av øynene på deg om de ikke har driftsavtale. Men psykologer skriver ikke ut medisiner, da må du ha en psykiater isåfall. Skjønte liksom ikke helt om det var terapi, medisinering eller avrusning du var ute etter.

Det er vel aldri noen garanti for at rusbruken din ikke gir problemer, selv om bildet nok ikke er så ensidig svart som påstått over her. Men du må vel til syvende og sist spørre deg selv hva som er viktigst.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Takk for støtten dodo, men jeg har lurket rundt en stund her på freak.
Jeg har følelse om at det er mange som mener det samme som han ovenfor, når det kommer til psykiatrien i Norge dessverre.

Men er det ingen som har vært borti alternativer?
Vis hele sitatet...
Dodo, hahaha

Hvis du ikke bruker særlig mye rus nå, så er det bare å henvende deg til psykiatri. De tar ikke fra deg lappen for tidligere bruk.

Det er viktig at du har ren urin (du kan kjøpe hurtigtester på apotek og test deg selv på forhånd av behandling), pga. lappen og fordi du ikke vil kunne motta god behandling for din psykiske lidelse før du er rusfri - rus kan påvirke psyken på en slik måte at det kan mistolkes som psykisk lidelse og du får dermed feil diagnose. De kommer garantert til å kreve at du pisser rent hvis du innrømmer rusbruk.

Hvis rus ikke er en alvorlig problem (slik jeg tolker det fordi du klarer å holde deg unna når du har noe viktig å gjøre), men et symptom på en psykisk lidelse, så er det ikke så viktig å nevne det til psykolog. Det er jo grunnsykdommen du ønsker å behandle, sant? Hvis den er tatt tak i, så har du ikke noe god grunn til å ruse vekk ubehaget.
Sist endret av Stray Wanderer; 27. februar 2021 kl. 18:59.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Takk for støtten dodo, men jeg har lurket rundt en stund her på freak.
Jeg har følelse om at det er mange som mener det samme som han ovenfor, når det kommer til psykiatrien i Norge dessverre.

Men er det ingen som har vært borti alternativer?
Vis hele sitatet...
Da må det bli privat. Jeg skal prøve privat psykolog da jeg også har hatt endel dårlig erfaring med det offentlige bup, dps osv og det er ikke bare rusrelatert.
Om du innrømer å ha rusa deg for lenge siden blir du sikkert bedt om pisseprøve før videre utredning, det ble iallfall jeg. Samme om du skal ha medisiner. Om det er 3mnd eller 10 år siden du har rusa deg spiller egentlig ikke noe rolle er min erfaring. Sålenge du innrømer tidligere bruk blir de fort i tvil.
Anonym bruker
"Tom Pigghå"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Livet mitt endret seg drastisk etter et års tid på dps. Noen gode gullperler der men også mange ubrukelige som jobber. Hvis du ikke har troa på dps gå privat til en avtqlespesialist. Fastlegen skriver en henvisning når du har funnet den du vil gå til, listene for hvem som er private avtalespesialister i ditt område finner du på nett. Det er ikke flaut å gå til fastlegen å be om en henvisning dit, hen vil forstå at ventetiden til det offentlige kan være uutholdelig for mange!
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Livet mitt endret seg drastisk etter et års tid på dps. Noen gode gullperler der men også mange ubrukelige som jobber. Hvis du ikke har troa på dps gå privat til en avtqlespesialist. Fastlegen skriver en henvisning når du har funnet den du vil gå til, listene for hvem som er private avtalespesialister i ditt område finner du på nett. Det er ikke flaut å gå til fastlegen å be om en henvisning dit, hen vil forstå at ventetiden til det offentlige kan være uutholdelig for mange!
Vis hele sitatet...
Det er ofte lang ventetid til private med refusjon eller hva det kalles.
12 uker der jeg skal.
Anonym bruker
"Blind Dåhjort"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Da må det bli privat. Jeg skal prøve privat psykolog da jeg også har hatt endel dårlig erfaring med det offentlige bup, dps osv og det er ikke bare rusrelatert.
Om du innrømer å ha rusa deg for lenge siden blir du sikkert bedt om pisseprøve før videre utredning, det ble iallfall jeg. Samme om du skal ha medisiner. Om det er 3mnd eller 10 år siden du har rusa deg spiller egentlig ikke noe rolle er min erfaring. Sålenge du innrømer tidligere bruk blir de fort i tvil.
Vis hele sitatet...
Privat psykolog er 100 ganger bedre. Jeg fortalte om alt jeg har tatt av dop, horer og masse annet «tull» til psykologen min, og han hjalp meg i flere år uten å engang påpeke at jeg var «kriminell».
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Privat psykolog er 100 ganger bedre. Jeg fortalte om alt jeg har tatt av dop, horer og masse annet «tull» til psykologen min, og han hjalp meg i flere år uten å engang påpeke at jeg var «kriminell».
Vis hele sitatet...
Det gir mening, dps får jo nye pasienter fortløpende, mens en privat psykolog er avhengig av et bra rykte for å overleve.
Min mening er at det kommer an på kjemien mellom deg og behandler. Om du er villig til å sikte deg inn på privat sektor, så gjør du det. Ville likevel gitt det en sjanse, alle er vel klar over at du har rett til å bytte behandler, uten spørsmål. Og du er jo ikke der for å vegre følelsene til noen som får betalt for å sitte der. Tipper det går fint at de får 1 mindre, plassen din fylles nok fort opp uansett. - Det er jo ingen garanti for at en privat behandler vil fungere bedre for deg, så verdt en tanke.