Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  629 195490
Sitat av Flaffersen Vis innlegg
Nå snakket jeg om store plantasjer, ikke enkle forelegg...
Der blir plantene tatt og sendt videre til kripos
Den nøyaktige vekta får de ikke før de har tørket plantene.
Derfor antar de også bare verdi fordi det ikke er tørket og ikke vet hva det er verdt.



Edit: Tar tilbake det jeg sier om at de ikke tørker det https://www.aftenposten.no/norge/i/n...ager-marihuana
Vis hele sitatet...

My point exactly. Har aldri blitt tatt med planter men har blitt tatt med brukerdoser og de blir jo aldri spesifisert at det er tørket cannabis.


Men hvis loven tilsier at jeg kan ha 50G med sopp på meg, og jeg kjøper 50G med ferdig tørket sopp. Hvordan mener dere at politiet kan etter sin egen tolkning påstå at det kun gjelder fersk sopp?!
Sist endret av 420master; 18. februar 2021 kl. 19:08.
Anonym bruker
"Forferdet Levitan"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hadde aldri trodd jeg skulle si jeg holdt med KrF men akuratt i denne saken gjør jeg det. Jeg er ikke for rusreformen som den er presentert i forslag, mener mengden er altfor høy eksempelvis mengden hasj gir barneselgere mellom 2-3000 kroner noe som er mye for en tenåring på 13 eller 16, som veldig ofte er de selgerne som flyter videre inn i gjengkriminalitet som eldre.

Heroin grensa er ok. Det er allerede de svakeste men også her burde man kunne skille barken og veden om hvem som er misbrukere og hvem som er unge gatebarn som utnyttes for å tjene noen kroner. Hvis sistnevnte bør viss form for avskrekkende straff gis men ikke som får konsekvens for senere yrker eller innreise i USA på et ordinært rulleblad om man er under for eksempel 17 år.

KrF foreslår at besittelse ikke skal ut av straffeloven men at behandling skal gis i tillegg og det er en bedre modell for de mengdene som er foreslått syns jeg.

Altfor høy grense med 15g hasj, ca 40-50 brukerdoser á 0,3-0,4g. For noen holder 0,2. 15 gram kokain og amfetamin ca 40-60 brukerdoser
1 g molly ca 7-10 brukerdoser,
1,5dl ghb ca 30-40 brukerdoser.
Det blir fritt fram for selgere!

2kg khat, 4-6 brukerdoser ok.
15 brukerdoser legemidler ok for det brukes kjapt på et døgn eller to hos en avhengig.

Jeg har vært for avkriminalisering lenge men som en som har vært halve livet innafor miljøet både på den ene og andre siden av leddene og har sett hvordan både rusbruk bli mer av nå enn før normalisert blandt unge og yngre selgere med mer gjengoppblomstring så mener jeg så høye grenser som er foreslått bare skape større problemer for unge selgere som tror de kan få holde på fritt frem og lærer seg en mentalitet om at the name is the game og veien de vil fortsette på. Sånn vil flere falle ut av samfunnet og flere også pådra seg alvorlig psykiske lidelser.
Sett grensa til 5 gram hasj, 3 gram ghb, 350 gram mdma, 1 gram kokain og amfetamin istedet!
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Hvis 15 gram hasj er forbudt og for mye, så rammer man potensielt stonere med tyngst bruk hardest her.

Det er vel ikke reformens hensikt, heller ikke logisk etter KrF sin egen argumentasjon
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hadde aldri trodd jeg skulle si jeg holdt med KrF men akuratt i denne saken gjør jeg det. Jeg er ikke for rusreformen som den er presentert i forslag, mener mengden er altfor høy eksempelvis mengden hasj gir barneselgere mellom 2-3000 kroner noe som er mye for en tenåring på 13 eller 16, som veldig ofte er de selgerne som flyter videre inn i gjengkriminalitet som eldre.

Heroin grensa er ok. Det er allerede de svakeste men også her burde man kunne skille barken og veden om hvem som er misbrukere og hvem som er unge gatebarn som utnyttes for å tjene noen kroner. Hvis sistnevnte bør viss form for avskrekkende straff gis men ikke som får konsekvens for senere yrker eller innreise i USA på et ordinært rulleblad om man er under for eksempel 17 år.

KrF foreslår at besittelse ikke skal ut av straffeloven men at behandling skal gis i tillegg og det er en bedre modell for de mengdene som er foreslått syns jeg.

Altfor høy grense med 15g hasj, ca 40-50 brukerdoser á 0,3-0,4g. For noen holder 0,2. 15 gram kokain og amfetamin ca 40-60 brukerdoser
1 g molly ca 7-10 brukerdoser,
1,5dl ghb ca 30-40 brukerdoser.
Det blir fritt fram for selgere!

2kg khat, 4-6 brukerdoser ok.
15 brukerdoser legemidler ok for det brukes kjapt på et døgn eller to hos en avhengig.

Jeg har vært for avkriminalisering lenge men som en som har vært halve livet innafor miljøet både på den ene og andre siden av leddene og har sett hvordan både rusbruk bli mer av nå enn før normalisert blandt unge og yngre selgere med mer gjengoppblomstring så mener jeg så høye grenser som er foreslått bare skape større problemer for unge selgere som tror de kan få holde på fritt frem og lærer seg en mentalitet om at the name is the game og veien de vil fortsette på. Sånn vil flere falle ut av samfunnet og flere også pådra seg alvorlig psykiske lidelser.
Sett grensa til 5 gram hasj, 3 gram ghb, 350 gram mdma, 1 gram kokain og amfetamin istedet!
Vis hele sitatet...
Du snakker mye om barn osv her, men dette er vell egentlig mest ment for voksne folk og barn burde jo uansett ikke bli straffet i en slik situasjon men heller få hjelp egentlig på nesten samme måte som voksne som jeg regner med reformen er myntet på.
Anonym bruker
"Forferdet Levitan"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Du snakker mye om barn osv her, men dette er vell egentlig mest ment for voksne folk og barn burde jo uansett ikke bli straffet i en slik situasjon men heller få hjelp egentlig på nesten samme måte som voksne som jeg regner med reformen er myntet på.
Vis hele sitatet...
Jeg nevnte barneselgere spesifikk når det kom til hasj og heroin for det er gjerne disse stoffene ungdom rekrutteres med som selgere i landets område med mest unge pushere, men mener grensene er for høye for voksne også. Ikke at 15 gram hasj er mye for en voksen stoner men å ha full straffefrihet på dette vil først og fremst gi negativ effekt blandt unge selgere, de voksne stonerne lider ikke at å hente stæsj en gang i uka for å holde seg under den kvota. De mengdene kokain, amfetamin og ghb er maaaaaange doser som ikke er normalt for en med eget bruk å oppbevare. Det fins unntak som alltid men hvem har ikke kjent x antall eller selv drevet på med å kjøpe seg 5-10gram coke (folk gjør jo det med bare 1g og om de er desp nok etter spenna) og cutter for å selge igjen, ikke engang de kokainmisbrukerne jeg kjenner som har brukt daglig har oppbevart 15 gram av gangen uten å også selge av dette og samme gjelder mengden ghb.
Har ikke så mye å si hva en misbruker pleier å oppbevare for eget bruk når den foreslåtte endringen samtidig vil gi fri flyt for både unge og voksne selgere.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Rart hvordan man på søken etter barns beskyttelse ender opp med å gi dem dårligere rettsvern enn voksne. Burde de ikke ha mer?

Er ikke skoler en arbeidsplass?

Skal barn behandles strengere enn voksne for samme handling?

Ja kanskje noen ganger men hvorfor her?

Og er 15 åringer som kan straffes etter vårt system på mange måter, udiskutable barn?
Sist endret av meaculpaUIO; 18. februar 2021 kl. 20:16.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg nevnte barneselgere spesifikk når det kom til hasj og heroin for det er gjerne disse stoffene ungdom rekrutteres med som selgere i landets område med mest unge pushere, men mener grensene er for høye for voksne også. Ikke at 15 gram hasj er mye for en voksen stoner men å ha full straffefrihet på dette vil først og fremst gi negativ effekt blandt unge selgere, de voksne stonerne lider ikke at å hente stæsj en gang i uka for å holde seg under den kvota. De mengdene kokain, amfetamin og ghb er maaaaaange doser som ikke er normalt for en med eget bruk å oppbevare. Det fins unntak som alltid men hvem har ikke kjent x antall eller selv drevet på med å kjøpe seg 5-10gram coke (folk gjør jo det med bare 1g og om de er desp nok etter spenna) og cutter for å selge igjen, ikke engang de kokainmisbrukerne jeg kjenner som har brukt daglig har oppbevart 15 gram av gangen uten å også selge av dette og samme gjelder mengden ghb.
Har ikke så mye å si hva en misbruker pleier å oppbevare for eget bruk når den foreslåtte endringen samtidig vil gi fri flyt for både unge og voksne selgere.
Vis hele sitatet...
Men på en annen side, har vi lyktes med den politikken som er nå som innebærer kun straff? Dette med gram til eget forbruk er ikke så relevant mener jeg da dette ofte kan lures unna på andre gjemmesteder. Altså jeg kan ha 10g hasj hjemme som er under 15g, men samtidig ha mere gjemt en annen plass.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Jeg tror det er tørket, 50 gram ferskt kan tørke til under 5 gram avhengig av hva slags sopp man snakker om. Andre kilder hevdet også det men ingen er skråsikker.

Under 5 gram blir jo ganske lite, da kommer sopp spesielt dårlig ut, kontra å komme spesielt godt ut.

Vet hva jeg tror er best for Noreg av de to, sopp er sunt og etisk oppgraderende.
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Under 5 gram blir jo ganske lite, da kommer sopp spesielt dårlig ut, kontra å komme spesielt godt ut.

Vet hva jeg tror er best for Noreg av de to, sopp er sunt og etisk oppgraderende.
Vis hele sitatet...
Helt enig ass, synd at samfunnet er så snålt når det kommer til shrooms. Selv føler jeg at det å ta sopp er en vesentlig del av det å bli voksen og lære mer om seg selv.
Sitat av 420master Vis innlegg
My point exactly. Har aldri blitt tatt med planter men har blitt tatt med brukerdoser og de blir jo aldri spesifisert at det er tørket cannabis.

Men hvis loven tilsier at jeg kan ha 50G med sopp på meg, og jeg kjøper 50G med ferdig tørket sopp. Hvordan mener dere at politiet kan etter sin egen tolkning påstå at det kun gjelder fersk sopp?!
Vis hele sitatet...
Jeg mener ikke at de garantert kommer til å gjøre det, ei heller at de garantert slipper unna med det. Men det skulle slettes ikke overraske meg om de gjør akkurat det, og det skulle heller ikke overraske meg om det funker. Ser du forskjellen? Det er sånt de kan tillate seg å gjøre. Så har du mange som godtar uten å mukke fordi de ikke kjenner gamet, eller som frykter en enda strengere straff i retten. Og dersom en kranglefant tar sjansen og saken er i ferd med å meandrere hele veien opp til HR, så bare dropper politiet å anke for å unngå å sette presedens.


De har etterhvert blitt ganske gode på juridisk misbruk, og det at man etter enhver rimelig målestokk har fullstendig rett er aldri noen garanti i seg selv. Men som sagt, jeg prøver ikke å spå eller fastslå hvordan det eventuelt blir - jeg sier bare at det er litt tidlig å tro at politiets adferd nødvendigvis kommer til å være rasjonell, rimelig og i overensstemmelse med lovgivers hensikt.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Jeg mener ikke at de garantert kommer til å gjøre det, ei heller at de garantert slipper unna med det. Men det skulle slettes ikke overraske meg om de gjør akkurat det, og det skulle heller ikke overraske meg om det funker. Ser du forskjellen? Det er sånt de kan tillate seg å gjøre. Så har du mange som godtar uten å mukke fordi de ikke kjenner gamet, eller som frykter en enda strengere straff i retten. Og dersom en kranglefant tar sjansen og saken er i ferd med å meandrere hele veien opp til HR, så bare dropper politiet å anke for å unngå å sette presedens.


De har etterhvert blitt ganske gode på juridisk misbruk, og det at man etter enhver rimelig målestokk har fullstendig rett er aldri noen garanti i seg selv. Men som sagt, jeg prøver ikke å spå eller fastslå hvordan det eventuelt blir - jeg sier bare at det er litt tidlig å tro at politiets adferd nødvendigvis kommer til å være rasjonell, rimelig og i overensstemmelse med lovgivers hensikt.
Vis hele sitatet...
Joda, jeg ser så klart forskjellen men nå begynte jeg ikke diskusjonen på tolkningen til politiet men tolkningen til noen her på forumet som mente det kunne være tørket.

At kripos faktisk tørker cannabis for å gi et mer korrekt bilde av mengde og verdi anser jeg som enestående positivt men det var bare en bemerkning
Sitat av 420master Vis innlegg
At kripos faktisk tørker cannabis for å gi et mer korrekt bilde av mengde og verdi anser jeg som enestående positivt men det var bare en bemerkning
Vis hele sitatet...
Det er jeg veldig enig i! Det er sånt som gir meg et ørlite håp om at de kanskje vil holde cuntinessen sin innenfor rimelighetens grenser. Jeg holder imidlertid ikke pusten...
Sist endret av Myoxocephalus; 19. februar 2021 kl. 13:02.
Noen som følger pressekonfen ang rusreformen?

Hva synes dere så langt? Syns Høie har formet seg fra en paragrafrytter til å faktisk si mye fornuftig. Både under coronapandemien og i sin holdning til en rusreform.
Jeg ble litt forvirra, først sier de at det ikke skal bli straff med bøter, så sier de at hvis du har økonomi til det kommer det et gebyr på rundt 2000kr. Så sier de at du kan ha 3 forskjellige rusmidler på deg, siden mange har ett blandingsmisbruk. Du kan takke nei til hjelp, men da får du gebyr liksom? Jeg skjønner ikke helt poenget her. Hvilke bevis skal til for å ha tittelen "rusmisbruker"? Hvis du røyker litt hasj i helgene, jobber og blir tatt, må du da stemple deg selv som rusmisbruker for å ikke få gebyr da? Forvirra av hele reformen.
Anonym bruker
"Ydmyket Steinbit"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Nå som dette er tatt opp i Stortinget, er det noen som har et estimat på hvor lang tid det tar før vi vil kunne se utfallet?
Forslaget til regjeringen om ikke straffbar besittelse var mer spenstig enn jeg trodde på forhånd. Synes dett lover bra.

To gram heroin.
To gram kokain.
To gram amfetamin.
10 gram cannabis.
0,5 desiliter GHB, GBL, og 1,4-butandiol.
Én lapp/«syreblotter» LSD
Ett milligram LSD som rent virkestoff.
0,5 gram MDMA.
20 gram sopp inneholdende psilocin/psilocybin.
15 rusdoser legemidler.
500 gram khat

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Nå som dette er tatt opp i Stortinget, er det noen som har et estimat på hvor lang tid det tar før vi vil kunne se utfallet?
Vis hele sitatet...
Til sommeren snakket de om på pressekonferansen
Sist endret av Deep Sleep; 19. februar 2021 kl. 12:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
For øvrig leit at ikke departementet støtter seg til utvalgets forslag om å slette opplysninger i reaksjonsregisteret for tidligere brudd på det som nå blir lovlig. https://www.regjeringen.no/contentas...000dddpdfs.pdf
Dette kan leses på side 75.
Sitat av sokkejohn123 Vis innlegg
For øvrig leit at ikke departementet støtter seg til utvalgets forslag om å slette opplysninger i reaksjonsregisteret for tidligere brudd på det som nå blir lovlig. https://www.regjeringen.no/contentas...000dddpdfs.pdf
Dette kan leses på side 75.
Vis hele sitatet...
Du har missforstått reformen. Det er ingenting som legaliseres.. Haha, derfor tror jeg mange ryker på en smell her.. Er det så vanskelig å google begrepene avkriminalisert og legalisert
De pratet om dette under presentasjon også, tror det var en journalist som spurte om det ikke var mange ungdommer nå som trodde det var blitt lovlig. Og det er det jo absolutt ikke blitt. Du blir nok jaktet ned og uglesett enda, selv om du slipper straff og rulleblad.
Forøvrig er det svært få lover som får tilbakevirkende kraft, for du brøt per def loven mens det var ulovlig. Og nå har ikke akkurat det du ble straffet for blitt lovlig heller.

Det er synd at Norsk politikk er så byråkratisert. . Alle skal mene noe.. Og det går på bekostning av hva som er den beste løsningen. Microparti som er nesten under sperregrensen får vetomakt... Vi må jo passe på så ingen blir tråkket på tærne. Jizez.
Sist endret av Heimdall-; 19. februar 2021 kl. 13:03.
Sitat av Heimdall- Vis innlegg
Du har missforstått reformen. Det er ingenting som legaliseres.. Haha, derfor tror jeg mange ryker på en smell her.. Er det så vanskelig å google begrepene avkriminalisert og legalisert
Vis hele sitatet...
Haha?
Tror ikke det bare er du som har skjønt dette Heimdall-.

Selvsagt er det av betydning for folk at det de kan gå på gata uten å risiker store bøter.
Som relativt voksen vil jeg nok ha litt mindre paranoia for å ta meg en joint utendørs etter avkriminalisering, uten at jeg da kommer til å gjøre det på Karl Johan.

Det er synd at rekreasjon ikke er fokus i denne reformen overhodet. Folk som bruker narkotika sporadisk er syke og/eller har et problem.
Anonym bruker
"Forferdet Levitan"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Men på en annen side, har vi lyktes med den politikken som er nå som innebærer kun straff? Dette med gram til eget forbruk er ikke så relevant mener jeg da dette ofte kan lures unna på andre gjemmesteder. Altså jeg kan ha 10g hasj hjemme som er under 15g, men samtidig ha mere gjemt en annen plass.
Vis hele sitatet...
Nei det er derfor jeg syns krf hadde et greit forslag med hjelp i tillegg til straff. Sånn de sier er at det allerede som oftest er påtaleunnlatelse for mindre mengder og førstegangs tatte og det er det jo, men blir man en gjenganger er det helt greit med straff enten EK, samfunnstjeneste o.l


Men jeg ser i dag at Regjeringen nå har foreslått andre mengder enn hva rusreform utvalget først foreslo som jeg mente var for høye kvoter. De nye kvotene støtter jeg

To gram heroin
To gram kokain
To gram amfetamin
En halv desiliter GHB, GBL1 og 1,4-butanediol
Én lapp /«syreblottere» LSD
Et halvt gram MDMA (pulver/krystaller)
10 gram cannabis
20 gram sopp inneholdende psilocin/psilocybin
500 gram khat
25 rusdoser legemidler

Dette var mye bedre og støttes herfra nå som kvotene er mer enn halvert på noen av de stoffene jeg var mest kritisk til tillat mengde på.
Sitat av Heimdall- Vis innlegg
Du har missforstått reformen. Det er ingenting som legaliseres.. Haha, derfor tror jeg mange ryker på en smell her.. Er det så vanskelig å google begrepene avkriminalisert og legalisert
De pratet om dette under presentasjon også, tror det var en journalist som spurte om det ikke var mange ungdommer nå som trodde det var blitt lovlig. Og det er det jo absolutt ikke blitt. Du blir nok jaktet ned og uglesett enda, selv om du slipper straff og rulleblad.
Forøvrig er det svært få lover som får tilbakevirkende kraft, for du brøt per def loven mens det var ulovlig. Og nå har ikke akkurat det du ble straffet for blitt lovlig heller.

Det er synd at Norsk politikk er så byråkratisert. . Alle skal mene noe.. Og det går på bekostning av hva som er den beste løsningen. Microparti som er nesten under sperregrensen får vetomakt... Vi må jo passe på så ingen blir tråkket på tærne. Jizez.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke misforstått reformen. Det tror jeg ikke rusreformutvalget gjorde heller, da de foreslo det i sin NOU (https://www.regjeringen.no/contentas...000dddpdfs.pdf på side 36).

Et slikt spørsmål handler ikke om avkriminalisering vs. legalisering. Ei heller er tilbakevirkning til borgeres gunst i strid med Grunnloven § 97.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Haha?
Tror ikke det bare er du som har skjønt dette Heimdall-.

Selvsagt er det av betydning for folk at det de kan gå på gata uten å risiker store bøter.
Vis hele sitatet...
Jeg kommenterte eksplisitt at han benyttet begrepene avkriminalisering og legalisering feil. For det har faktisk ikke blitt lovlig å bruke narkotika. Det er fortsatt ulovlig, du vet det? Selv med denne reformen.

Det du slipper er rulleblad og bot. Og flott er det, for all del. Men å påstå at noe som helst er legalisert er feil.

Edit; leste svaret jeg fikk feil
Sist endret av Heimdall-; 19. februar 2021 kl. 13:20.
Store deler av den offentlige debatten virker nå handle om hvordan dette vil påvirke salg. Det er overraskende at ingen påpeker at strengere strafferammer aldri har redusert salg. Straff for innførsel av narkotika til Norge har økt fra år 1913 med bøter eller fengsel i inntil seks måneder, til maks-straff på 21 års fengsel innført i 1984. Bruk av narkotika i Norge eksploderer etter 1984.
Sist endret av Dodecha; 19. februar 2021 kl. 13:51. Grunn: Svar på slettet innlegg
Sitat av Deep Sleep Vis innlegg
Forslaget til regjeringen om ikke straffbar besittelse var mer spenstig enn jeg trodde på forhånd. Synes dett lover bra.

To gram heroin.
To gram kokain.
To gram amfetamin.
10 gram cannabis.
0,5 desiliter GHB, GBL, og 1,4-butandiol.
Én lapp/«syreblotter» LSD
Ett milligram LSD som rent virkestoff.
0,5 gram MDMA.
20 gram sopp inneholdende psilocin/psilocybin.
15 rusdoser legemidler.
500 gram khat



Til sommeren snakket de om på pressekonferansen
Vis hele sitatet...

Syns det var for lave grenser fra før jeg, man må også innse at det faktisk er økonomiske aspekter her.

Det virker ikke som disse menneskene har forstått eller vil forstå at det også er kvantumsrabatt på drugs
Det er ikke noe å utdype.
Grunnen til å hilse reformen velkommen er å slippe
bøter og straffe forfølgelse.

Når folk utaler seg positivt så er det vel det som vektlegges
ikke at man tror att dette plutselig har blitt lov.
Hvem er det som tror det?
Endelig klarer poltikerne å gjøre noe riktig. Skammelig av Kfr, SP of Frp og være imot. Noen som forresten vet, når dette vil gjelda fra?
Anonym bruker
"Enig Rådyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Dette var på tide.. Er spent på hvordan de vil angripe folk som dyrker en plante eller to i klesskapet for eget forbruk...
Sitat av whatismyname Vis innlegg
Endelig klarer poltikerne å gjøre noe riktig. Skammelig av Kfr, SP of Frp og være imot. Noen som forresten vet, når dette vil gjelda fra?
Vis hele sitatet...
Dette er regjeringens forslag. Nå skal det diskuteres, krangles og gjøres rare hestehandler i Stortinget fram til sommeren. Så får vi se hvilken graut de da ender opp med å stemme for.
Sist endret av Deep Sleep; 19. februar 2021 kl. 13:29.
Hawaiian organ donor
daimeno's Avatar
Sitat av Bær Vis innlegg
Please leave.

---

Store deler av den offentlige debatten virker nå handle om hvordan dette vil påvirke salg. Det er overraskende at ingen påpeker at strengere strafferammer aldri har redusert salg. Straff for innførsel av narkotika til Norge har økt fra år 1913 med bøter eller fengsel i inntil seks måneder, til maks-straff på 21 års fengsel innført i 1984. Bruk av narkotika i Norge eksploderer etter 1984.
Vis hele sitatet...
Det er jo dette som får meg til å føle at vi fortsatt henger etter rundt dette temaet i Norge. Dette forslaget til avkriminalisering er for veikt i mine øyne, og vil ikke endre på det som er det verste, nemlig stigmatiseringen og fordommene mot mennesker som foretrekker noe annet enn alkohol. Storebrors ønske om å bestemme hva jeg lovlig kan innta i egen kropp for å utforske eget sinn. Følelsestyrt politkk og propaganda, i motsetning til fakta og ærlig diskusjon rundt temaet.

Missforstå meg rett, jeg er positivt overrasket over at vi har kommet til punktet hvor en avkriminalisering kan bli en virkelighet - men jeg ser ikke hvordan det skal ha noe å si for den fortsatte utviklingen av svartemarkedet og den kriminaliteten/volden dette fører meg seg.
Til vindaloo og sokkejohn123;
Missforsto dere begge litt her ser jeg nå. Jeg bare hengte meg opp i at du avsluttet et setning med "nå som dette har blitt lovlig". Hvorpå jeg tenkte du vindaloo sa "tror det er du som har missforstått Heimdall-".

Så legger meg flat. Bare husker jeg tenkte når journalisten stilte spm om mange kom til å missforstå at det går nok ikke lang tid før en eller annen klarer å kommentere at nå er det lovlig å bruke drøgs, så da må vel alle som er dømt for ting nå få det slettet..^^

Jaja, godt det er helg snart
Anonym bruker
"Forferdet Levitan"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av 420master Vis innlegg
Syns det var for lave grenser fra før jeg, man må også innse at det faktisk er økonomiske aspekter her.

Det virker ikke som disse menneskene har forstått eller vil forstå at det også er kvantumsrabatt på drugs
Vis hele sitatet...
Det vet de vel godt. Men kvantumsrabatt for en fattig stoner er ikke viktigere enn å forebygge at andre selger i vildensky og rekrutteres inn i kriminalitet fordi det er fripass.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Vel, noe fikk de til.

Håper dette skrittet gjør at flere skjønner politisk arbeid fungerer, og blir med i organisasjoner, og arbeidet, for å påvirke politikken i enda bedre retning.

Det kan man fortsatt utvikle avkriminaliseringa med.
Sist endret av meaculpaUIO; 19. februar 2021 kl. 14:13.
χρωματικός
Chromatics's Avatar
Noen som har fått med seg når de skal stemme over dette og få vite utfallet av forslaget?
Klarer ikke helt å se det i siste artikkel eller i pressekonferansen.
Sitat av Chromatics Vis innlegg
Noen som har fått med seg når de skal stemme over dette og få vite utfallet av forslaget?
Klarer ikke helt å se det i siste artikkel eller i pressekonferansen.
Vis hele sitatet...
Blir ikke å skje noe i praksis før tidligst i sommer. Nå skal dette legges frem for o-store-tinget og all makt i denne sal. Der alle skal få sagt sitt, og du kan jo tenke deg hvor mye motstand dette vil få av eksempelvis ap(?), krf, frp osv.. Så er det jo snart valg også, så vær oppmerksom på partier som ser at dette nå få medvind i befolkningen og bruker det for å slå politisk mynt, uten å gjennomføre 10% av det de lover en gang. Dette blir nok glemt etter valgkampen igjen, kanskje...

Et steg i riktig retning er det uansett skal i allefall feire med en liten i dag med litt bedre samvittighet enn før som var ca på 0.1 på guilt skalaen fra før.
Sist endret av Heimdall-; 19. februar 2021 kl. 15:03.
Fra slutten av pressekonferansen i dag ��

Arild Knudsen som gir hjerte-tegn til Bent Høie. Sterkt ��


Last
Ryker lappen vist jeg røyker på en lørdags kveld å kjører igjen mandag mårning? Vist det er tilfellet, er jo hele reformen ubrukelig for de som ikke er tunge rusavhengige. Bot på et par tusen har jeg råda til, miste lappen ? Nei.

Ikke få noe på rullebladet blir fint, men det er forsatt en lang vei og gå i Norsk ruspolitikk.
Anonym bruker
"Forferdet Levitan"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Kuami Vis innlegg
Ryker lappen vist jeg røyker på en lørdags kveld å kjører igjen mandag mårning? Vist det er tilfellet, er jo hele reformen ubrukelig for de som ikke er tunge rusavhengige. Bot på et par tusen har jeg råda til, miste lappen ? Nei.

Ikke få noe på rullebladet blir fint, men det er forsatt en lang vei og gå i Norsk ruspolitikk.
Vis hele sitatet...
Hva tror du? Rusreformen ER for de tunge rusavhengige. Virker som mange tror det betyr at man kan drive uforsvarlig rus som man vil og det er feil
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hva tror du? Rusreformen ER for de tunge rusavhengige. Virker som mange tror det betyr at man kan drive uforsvarlig rus som man vil og det er feil
Vis hele sitatet...
Hmmm, røyker en joint på en lørdag kveld. UFORSVARLIG RUS!
Sitat av Kuami Vis innlegg
Ryker lappen vist jeg røyker på en lørdags kveld å kjører igjen mandag mårning? Vist det er tilfellet, er jo hele reformen ubrukelig for de som ikke er tunge rusavhengige. Bot på et par tusen har jeg råda til, miste lappen ? Nei.

Ikke få noe på rullebladet blir fint, men det er forsatt en lang vei og gå i Norsk ruspolitikk.
Vis hele sitatet...
Lurer også på om dette stemmer. Har det ikke alltid vært slik at de kan ta fra deg lappen for det?
Sitat av Deep Sleep Vis innlegg
Dette er regjeringens forslag. Nå skal det diskuteres, krangles og gjøres rare hestehandler i Stortinget fram til sommeren. Så får vi se hvilken graut de da ender opp med å stemme for.
Vis hele sitatet...
Feil, det er allerede vedtatt på stortinget AT det skal avkriminaliseres men det er nå opp til regjeringen å finne ut hvordan

Kilde: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...-rusmisbrukere
Å miste lappen er jo ansett som straff i mange tilfeller. Så jeg er litt spent på hvordan dette blir jeg også.
Sitat av Sondre Vis innlegg
Å miste lappen er jo ansett som straff i mange tilfeller. Så jeg er litt spent på hvordan dette blir jeg også.
Vis hele sitatet...
Nei, det er ikke ansett som straff.
Det er ansett som brudd på helsekrav for førerkort, og ingenting tilsier at dette skal endres..

Trist.
Sist endret av SkammeligNykter; 19. februar 2021 kl. 16:03.
Sitat av 420master Vis innlegg
Feil, det er allerede vedtatt på stortinget AT det skal avkriminaliseres men det er nå opp til regjeringen å finne ut hvordan

Kilde: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...-rusmisbrukere
Vis hele sitatet...
Får ikke lest linken din, men du tar feil. Forslaget skal opp i stortinget og stemmes over der. Før forslaget legges fram vil de prøve å skaffe flertall, da kan noen punkter forandres. Ingenting er avgjort ennå.
Sist endret av Deep Sleep; 19. februar 2021 kl. 17:25.
Sitat av Heimdall- Vis innlegg
Noen som følger pressekonfen ang rusreformen?

Hva synes dere så langt? Syns Høie har formet seg fra en paragrafrytter til å faktisk si mye fornuftig. Både under coronapandemien og i sin holdning til en rusreform.
Vis hele sitatet...
Selv om jeg nærmest hater partiet høyre, så har jeg sterkt ydmykt lyst å tilbe mannen Høye på en rød løper. Grunn nummer en er at han virker veldig opriktig og er blant de aller færeste politkerne som har inrømmet og ta feil. Jeg er ikke i det minste tvil om at mannen er en genuint veldig fin og god person. Mannen fortjener å bli husket langt inn i historiebøkene. Jeg håper noen stenhoggere tar seg bryet med å lage en statue av han, Arild Knutsen og Kenneth Actanger som kan minne generasjoner i ettertid på 3 menn som forandret norge. Og med tanke på Høye så tror jeg rett og slett det mye er han personlig som har fått hjulene i gang med partiet sitt på slep. Jeg føler meg stolt over og glad i Høye.
Sist endret av pipestilk; 19. februar 2021 kl. 17:44.
Sitat av Deep Sleep Vis innlegg
Får ikke lest linken din, men du tar feil. Forslaget skal opp i stortinget og stemmes over der. Før forslaget legges fram vil de prøve å skaffe flertall, da kan noen punkter forandres. Ingenting er avgjort ennå.
Vis hele sitatet...
Ja, regjeringen sitt lovforslag skal så klart stemmes over, hvis de ikke godkjenner så er det tilbake til rusutformurvalget som skal se på forslaget på nytt. Men så lenge ingen går helt i stampe så skal narkotika avkriminaliseres, men til hvilken grad og form er det som skal stemmes over
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av 420master Vis innlegg
Ja, regjeringen sitt lovforslag skal så klart stemmes over, hvis de ikke godkjenner så er det tilbake til rusutformurvalget som skal se på forslaget på nytt. Men så lenge ingen går helt i stampe så skal narkotika avkriminaliseres, men til hvilken grad og form er det som skal stemmes over
Vis hele sitatet...
Nei, det er ikkje tilbake til utvalet. Stortinget kan endre forslaget slik dei måtte finne for godt.

Saksgangen her er at Stortinget i ein budsjettnote ba regjeringa jobbe med avkriminalisering. Regjeringa sette ned eit utval som leverte ein NOU. NOUen er grunnlaget for viare lovarbeid i regjeringa, som så legg fram eit forslag for Stortinget. Stortinget kan redigere forslaget, godkjenne det som det kom frå regjeringa, eller leggje det i ei skuff og gløyme saka.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Det får betydning i sivilrettslige saker at noe ikke er et lovbrudd med en strafferamme som skal tilsi alvorlighetsgrad.

Så jeg tenker at bruk blir mindre belastende i BV, Nav, helsevesenet

Hvis det blir endret
Sist endret av meaculpaUIO; 19. februar 2021 kl. 19:47.
Anonym bruker
"Identisk Mink"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
1 g molly ca 7-10 brukerdoser,
Vis hele sitatet...
Hva faen snakker du om?

1g molly er ca 5 brukerdoser for en 70 kg mann.

Hvis man går utifra 2mg pr kg kroppsvekt og max 200 ila en hel kveld. første drop på 140mg og så en til på 60 som en del av en hel tur så er 1g bare 5 doser.

Dette gjelder da om du veier 70kg. Veier du 100kg så er det 3.5 brukerdoser eller turer.
Sitat av Stray Wanderer Vis innlegg
1 gram MDMA, men 5 gram amfetamin. Okei, hvorfor_
Vis hele sitatet...
En makkastuker kan innta flere gram på en dag, men en mdma-bruker tar sjeldent 1g i slengen og 1g varer vell like mange dager som amfetamin om du bruker flere dager i strekk, jeg har vert oppå 2.5g med amf daglig uten problemer, men maks på MDMA er 400mg.