Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  50 4435
Er det vanlig å bli dømt med en måneds betinget fengsel for å ha misshandlet et annet menneske med grov vold slik denne politimannen gjorde, eller slapp han billig unna fordi han er politimann?

Hva er vanlig straffenivå for tilsvarende saker for vanlige folk som har gjort noe slikt?
Sist endret av freak55; 15. februar 2021 kl. 01:50.
Sier mye om SEFO i alle fall. Leser de i det hele tatt gjennom sakene før de henlegger dem?
Det er jo helt sykt at Spesialenheten henlegger en slik sak som det der! Dette sender jo helt feil signaler
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Rammer de svake, utført av den mest mest beskyttede yrkesgruppen i Norge.

Hvem av de som følger dette området er overrasket
Jeg vet ikke om denne straffen nødvendigvis er spesiell for jeg har lest om grove volds- og partnervold saker med latterlig lav straff der også. Så det er ikke lett å si om han slapp billig unna fordi han er snut selvom det er lett å tenke det! Faen heller a om noe så burde det heller gitt strengere straff spør du meg siden det er maktmisbruk i stilling og svekker allmenn tillitt til en autoritær gruppe som liksom skal være der for å passe på folk, også på oppdraget dette skjedde.

Sitat av *pi Vis innlegg
Sier mye om SEFO i alle fall. Leser de i det hele tatt gjennom sakene før de henlegger dem?
Vis hele sitatet...
Broderi brodera.... Politivesenet kan være skikkelig skitne sånn.
Spesialenheten har møtt kritikk fra flere kanter i årevis for å ikke være faktisk uavhengig siden mange av enhetens ansatte er tidligere politifolk eller påtalejurister.

Rundt 94 prosent av anmeldte saker mot politiet henlegges i følge tall fra 2008 og få av de sakene som etterforskes ender med tiltale. Jeg har ikke trua på at det har blitt noe bedre for jeg har hørt om og opplevd så mye kameraderi innad rettssystemet og politiet selv.
Sist endret av celtseus; 15. februar 2021 kl. 02:15.
Merkelig at ikke våre folkevalgte politikere gjør mer for å få bukt med dette. Men slik har det jo også vert med hensyn på barnevernet, helsevesenet m.m der de slipper unna uansett hva de forårsaker av lidelse og smerte mot andre mennesker. Legen som drepte et barn på Haukeland sykehus pga. grov uakstsomhet da han satte en sprøyte i med cellegift i guttens hode, slapp unna med en enkel advarsel..
Ja..samfunnets voktere har ikke samme regler som vi i sivilt har.
Hvis du ser på obiora saken der en mann ble kvalt til døde i Trondheim 2007 ish.

Ingen konsekvenser der. Unntatt at politiet skulle la vær å bruk mageleie fremover...?

Man finner lett eksempler på dårlige holdninger

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...ex-og-religion

Hvis man blir fritatt for ansvar, distanseres man fra det som har skjedd. Hvordan skal politiet lære av sine feilgrep når de ikke får konsekvenser?
Her er et annet eksempel
Tonny Askevold var en 18 år gammel mann som ble kvalt av en politioverkonstabel 1. april 1990

Den sivile politimannen som drepte 18 åringen ble tiltalt, og frifunnet i to instanser.
Han holdt halsgrepet i 20–25 minutter.
Sist endret av vindaloo; 15. februar 2021 kl. 10:08.
Sitat av Hjelm1 Vis innlegg
Ja..samfunnets voktere har ikke samme regler som vi i sivilt har.
Vis hele sitatet...
Har ikke samme regler som vi har? Du mener at de kan bare ta seg til rette? Du så kanskje ikke at politimannen mistet jobben sin etter han ble siktet? Og at han ble dømt?
Hallo?

Sitat av Hjelm1 Vis innlegg
Hvis du ser på obiora saken der en mann ble kvalt til døde i Trondheim 2007 ish.
Vis hele sitatet...
Den saken var da _helt_ annerledes. Han satte seg mot ordre og så SLOSS med politimannen. Full styrke.
Du kan ikke bare la være å høre etter når en politimann snakker til deg. Da må du gjøre som han sier.
Og du kan i alle fall ikke begynne å fighte politimannen på livet. Da vil han forsvare seg.
Ville ikke du forsvart deg hvis noen begynte å sloss med deg på livet løs? På en slik måte at din helse stod i fare?
For meg ser det ut som reglene er mye høyere for politifolk. De har tydelig vis ikke rett til å forsvare sin egen helse mot voldelige angrep heller nå.
Sist endret av Arex_x; 15. februar 2021 kl. 10:12.
Sitat av Arex_x Vis innlegg
Ville ikke du forsvart deg hvis noen begynte å sloss med deg på livet løs? På en slik måte at din helse stod i fare?
For meg ser det ut som reglene er mye høyere for politifolk. De har tydelig vis ikke rett til å forsvare sin egen helse mot voldelige angrep heller nå.
Vis hele sitatet...
Dette er ikke nødvendigvis et rimelig premiss: Dersom noen angriper deg for å kverke deg, så kan du gå ganske langt og kalle det nødverge. Men de fleste som angriper politiet, de angriper egentlig ikke politiet - de forsøker å kjempe seg løs. Det de ønsker å oppnå er å komme seg vekk fra situasjonen, de ønsker ikke primært å la liket av en politimann ligge igjen på gata. Dersom jeg av en eller annen grunn hadde foretatt en borgerarrest, og arrestanten utagerte på en sånn måte at han ble farlig for meg, så hadde jeg latt ham løpe. Noen ganger funker det fett å bare la folk få rase fra seg i fred, så kan man heller forsøke å snakke de til fornuft når de har landa litt. Hadde noen angrepet meg for å drepe meg hadde jeg derimot forsvart meg til døden. Ser du forskjellen? Hvis ikke, så er du i godt selskap, for det gjør ikke politiet heller!
Sist endret av Myoxocephalus; 15. februar 2021 kl. 10:49.
Arex: jeg så ikke at han mistet jobben. Han er ihvertfall tilbake i sjefsjobb der nå.

Det var ikke snakk om at politifolk ikke har lov til å forsvare seg om de blir angrepet, det var snakk om overdreven maktbruk og mangel på konsekvenser i etterkant av situasjoner.

Når jeg skrev om forskjell på regler så kan det bety at det sees strengt på sivile som er i fysisk konfrontasjon med politiet mens om konfrontasjonen går andre veien har de større frihet i fysisk konfrontasjon uten evt straff.

Og en slik frihet må forvaltes av folk som er kursa i nødvendig maktbruk, symptomer på psykiske problemer/lidelser og større verktøykasse til å håndtere slike situasjoner uten å måtte ta i bruk unødvendig vold. I flere situasjoner har de vært flinke men det er mange situasjoner det ikke går veien.

Håper dette gjør det tydeligere for deg
Ja, det er lav straff for politivold og som oftest er det ingen straff i det hele tatt.

Man kan alltid argumentere for at politiet agerer som de gjør av en grunn, men til tider så overdramatiserer de noe voldsomt. Det finnes flere eksempler på dette - saken i Kristiansand nå er jo et veldig godt eksempel. Der ser det faktisk ut som politimannen får straff og han har nå gått av med pensjon, men skulle heller ikke forundre meg om han faktisk blir frikjent etter anke.

Mange vil nok påstå at politiet bare forsvarer seg etter beste evne, men det finnes vel liten tvil om at mange konfrontasjoner ville vært unngått om politiet viste litt ydmykhet. Stapper du en batong ned i halsen på en dealer for å lete etter narko, så vil jo personen reagere med vold tilbake. Kan det da forsvares å banke dealeren etterpå, fordi han reagerte med vold? Det siste jeg sa nå var bare hypotetisk, jeg aner ikke hvordan dealeren reagerte, men saken er reell. Linker till den, hvis noen skulle be om kilder:

https://www.tv2.no/a/6513993/


Saken i Arendal er virkelig brutal. Hjelper jo ikke på at politimannen er tidligere bokser også. Politimannen slipper å sone, noe som er helt sykt. Det er jo et grovt overfall av en psykisk syk person, som i følge vitner ikke oppførte seg truende - heller fortvilet og syk.

Fant faktisk en video av hendelsen med batong også:
https://www.circusbazaar.com/norways...arlight-tours/
Sist endret av Filkor; 15. februar 2021 kl. 12:05.
Det at spesialenheten etterforsker politiet, blir ikke det litt det samme som om onkeln min hadde jobba som aktor i en sak jeg er tiltalt etc?
Kanskje satt litt på spissen, har ikke satt meg inn i den etaten men burde være en total ekstern enhet som etterforsker. Om vi sammenligner med politiet i USA (som alltid er morro) tror jeg vi skal være glad selv om det er noen som ikke har rent mel i posen.
Personlig er det andre offentlige etater i norge jeg er mere redd for skal utsette meg for overgrep enn politiet, men det er en annen sak.

Om dere har sett nattpatruljen osv så kan dere se hvor ivrig politiet er når de skal ta folk, uavhengig av hvilken forbrytelse som er begått. Og da er det om å gjøre å ha selvkontroll, de er like full av adrenalin som den kriminelle og vi er alle mennesker til syvende og sist.

Den saken over her fra Arendal var bare trist, men samtidig vet iallfall ikke jeg noe om tidligere historikk til han som fikk kjepp i kjeft.

"Nå er saken mot de to politibetjentene henlagt av Spesialenheten for politisaker. Oslo politidistrikt risikerer foretaksstraff på 80. 000 kroner. " Fantastisk.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Et selvstendig problem er foretaksstraff, spør du meg.
Bruken av dette pulveriserer erstatningsansvar på skattebetalernes regning, og legger til rette for mindre personlig ansvar, selv i grove saker med vold og skade på person
Ja han burde straffes mye hardere. Når de straffes så lavt så viser det bare at det er helt greit å banke folk fordi en får bare 1mnd betinget fengsel
Mtp politimannen i Arendal sin bakgrunn som bokser ville han fått strengere behandling enn andre. Husker Ole lukkøye Klemetsen kom i bråk med en matros en gang og fikk strengere behandling fordi han var trent bokser. Og skulle utvist mer disiplin/holdt igjen mer..

Enig med meaculpauio om pulverisering av ansvar

Sitat av Hjelm1 Vis innlegg
Mtp politimannen i Arendal sin bakgrunn som bokser ville han fått strengere behandling enn andre. Husker Ole lukkøye Klemetsen kom i bråk med en matros en gang og fikk strengere behandling fordi han var trent bokser. Og skulle utvist mer disiplin/holdt igjen mer..

Enig med meaculpauio om pulverisering av ansvar
Vis hele sitatet...
Burde også tas i betraktning at politiet er avhengig av tillit og at flest mulig forbinder uniformen med noe positivt.
Han i Arendal blir ikke mindre redd politiet nå
Sist endret av Hjelm1; 15. februar 2021 kl. 12:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Hjelm1 Vis innlegg
Mtp politimannen i Arendal sin bakgrunn som bokser ville han fått strengere behandling enn andre. Husker Ole lukkøye Klemetsen kom i bråk med en matros en gang og fikk strengere behandling fordi han var trent bokser. Og skulle utvist mer disiplin/holdt igjen mer..

Enig med meaculpauio om pulverisering av ansvar



Burde også tas i betraktning at politiet er avhengig av tillit og at flest mulig forbinder uniformen med noe positivt.
Han i Arendal blir ikke mindre redd politiet nå
Vis hele sitatet...
Men regner med politiet har trening i en form for kampsport mtp forsvar så kan han da bli straffet hardere om han bruker gamle bokseteknikker når de ellers lærer selvforsvar/kampsort?
Det er ett godt spørsmål. Og da tenker jeg at lista er høyere for politiet som utøver vold enn sivil. Som var det jeg ville frem til tidligere
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Men regner med politiet har trening i en form for kampsport mtp forsvar så kan han da bli straffet hardere om han bruker gamle bokseteknikker når de ellers lærer selvforsvar/kampsort?
Vis hele sitatet...
Om de ikke nødvendig vis lærer en bestemt kampsport, så lærer de
i hvert fall en del relevante grep og tekniker.

Mange som søker seg til den utdanningen er vel også glad i å trene i fra før, så sikkert
en del med kampsport erfaring i fra det sivile.
Her er et innlegg fra politiinspektør Kjell Johan Abrahamsen i Tønsbergs blad i fjor, som i offisiell kapasitet åpenbart ikke synes det er tilstrekkelig å henvise til loven og det arbeidet han som politimann er satt til å gjøre. Enkelte politimenn ser ut til å tro at "nåde" - og det motsatte - er juridiske begreper. Hva er det han truer med? Det er helt utrolig at en avis i det hele tatt bringer noe sånt, men det gir oss i det minste et visst innblikk i mentaliteten som rår.

"Det kriminelle sinnelag er iblant likevel egnet til å forundre de fleste av oss. Enkelte ser alltid en anledning til å utnytte situasjonen. Det finnes kriminelle som akkurat nå utnytter seg av den sårbarheten som har rammet oss alle, særlig våre eldre. Til disse kriminelle har jeg et utvetydig budskap: Dere tar en enorm risiko.

Det finnes intet formildende for den som svindler noen ved bruk av frykt for koronavirus eller ser det som risikofritt i begå kriminalitet i langtidstomme eiendommer. Vi skal gjøre alt vi kan for å ta dere og at reaksjonen vil bli helt nådeløs."

Link: Klar melding fra Kjell Johan i politiet
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Men regner med politiet har trening i en form for kampsport mtp forsvar så kan han da bli straffet hardere om han bruker gamle bokseteknikker når de ellers lærer selvforsvar/kampsort?
Vis hele sitatet...
En kjapp titt på hva som inngår i bacheloren på politihøgskolen viser at man lærer arrestasjonsteknikk, men sier ikke noe spesielt om kampsport. Det er garantert en del de lærer som faller inn under kategorien bryting/jiu-jitsu, om hvordan få kontroll på en person som gjør motstand.

At politiet legger en gjerningsperson i bakken og setter på håndjern er standard praksis. Selvfølgelig kan du få kontroll på gjerningspersonen hvis du grisebanker han, men det er overdreven bruk av vold. Enda verre er det at denne politimannen har erfaring som tidligere bokser, da man må anta at effekten av slagene er vesentlig større enn om det hadde vært en vilkårlig person som utførte volden. Så kan han være så skuffet og uenig som han bare vil. Hvis jeg hadde hørt en politimann si at han "måtte slå han for å roe han ned" så hadde jeg stilt spørsmål om hvor egnet de er til å utføre jobben sin.
Sitat av Bl4derunner Vis innlegg
En kjapp titt på hva som inngår i bacheloren på politihøgskolen viser at man lærer arrestasjonsteknikk, men sier ikke noe spesielt om kampsport. Det er garantert en del de lærer som faller inn under kategorien bryting/jiu-jitsu, om hvordan få kontroll på en person som gjør motstand.

At politiet legger en gjerningsperson i bakken og setter på håndjern er standard praksis. Selvfølgelig kan du få kontroll på gjerningspersonen hvis du grisebanker han, men det er overdreven bruk av vold. Enda verre er det at denne politimannen har erfaring som tidligere bokser, da man må anta at effekten av slagene er vesentlig større enn om det hadde vært en vilkårlig person som utførte volden. Så kan han være så skuffet og uenig som han bare vil. Hvis jeg hadde hørt en politimann si at han "måtte slå han for å roe han ned" så hadde jeg stilt spørsmål om hvor egnet de er til å utføre jobben sin.
Vis hele sitatet...
"Enda verre er det at denne politimannen har erfaring som tidligere bokser, da man må anta at effekten av slagene er vesentlig større enn om det hadde vært en vilkårlig person som utførte volden."

Ja der har du ett poeng.
Men at han skulle blitt straffet hardere fordi han har bakgrunn som bokser, blir ikke det bare en dråpe i havet for en som (mest sannsynlig) bærer skytevåpen på jobb?
Det at politiet har voldsmonopol tilsier selvsagt at det skal være ekstra skjerpende når de misbruker det. Stor makt, stort ansvar. Det er åpenbart mindre greit å grisebanke noen uten grunn når du går i politiuniform.
Sitat av HectorX Vis innlegg
Det er jo helt sykt at Spesialenheten henlegger en slik sak som det der! Dette sender jo helt feil signaler
Vis hele sitatet...
Neinei, du tar helt feil. Å legalisere cannabis er hva som sender feil signaler. Spesielt til de unge... Tenk om vi skulle tillat slik faenskap, da hadde verden blitt et farlig sted da! Det ville vært utilgivelig, tenk hvor mange flere purken måtte ha grisebanka for å ikke sende feil signaler da.

Dette som begynte å bli en bra og interessant debatt med mange interessante kilder, og her kommer jeg og blir usaklig...

Fikk litt oppheng i disse mystiske utenomjordiske signalene. Det er da ting i både debatten om politivold og legalisering(bare for å blande kort) som er mye viktigere? Liv som ødelegges, rettferdighet/urettferdighet, rettsprinsipper. Neida det er de signalene som trumfer ALT
Dagens RANT

Sitat av *pi Vis innlegg
Det at politiet har voldsmonopol tilsier selvsagt at det skal være ekstra skjerpende når de misbruker det. Stor makt, stort ansvar. Det er åpenbart mindre greit å grisebanke noen uten grunn når du går i politiuniform.
Vis hele sitatet...
I teorien ja.........
Sist endret av knert1; 15. februar 2021 kl. 16:58. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Hjelm1 Vis innlegg
Arex: jeg så ikke at han mistet jobben. Han er ihvertfall tilbake i sjefsjobb der nå.

Det var ikke snakk om at politifolk ikke har lov til å forsvare seg om de blir angrepet, det var snakk om overdreven maktbruk og mangel på konsekvenser i etterkant av situasjoner.

Når jeg skrev om forskjell på regler så kan det bety at det sees strengt på sivile som er i fysisk konfrontasjon med politiet mens om konfrontasjonen går andre veien har de større frihet i fysisk konfrontasjon uten evt straff.

Og en slik frihet må forvaltes av folk som er kursa i nødvendig maktbruk, symptomer på psykiske problemer/lidelser og større verktøykasse til å håndtere slike situasjoner uten å måtte ta i bruk unødvendig vold. I flere situasjoner har de vært flinke men det er mange situasjoner det ikke går veien.

Håper dette gjør det tydeligere for deg
Vis hele sitatet...
Er du sikker på at han er tilbake i sjefsjobb i politiet? I såfall er jo det en helt sinnsyk praksis.
Saker som dette gjør at jeg begynner å tenke på hva jeg ville ha foretatt meg som vitne i en tilsvarende situasjon.

Forbli passiv og satse på at verbale angrep mot politimannen skal virke?

Dokumentere med mobilkameraet og gå til media for å legge ekstra press på rettsapparatet - uten å aktivt gripe inn for å forhindre volden?

Løpe bort og stille seg mellom voldsmannen og offeret for så å bedrive aktiv obstruksjon og dermed risikere å bli straffeforfulgt for å hindre politiets arbeid?

Bruke håndmakt fordi man anser det som nødvendig å handle i nødverge?

Hva gjør man egentlig hvis man blir vitne til helt grunnløs og brutal politivold?
Mannen har uttalt seg i kraft av sitt embete i avisa en rekke ganger. Tror ikke det er helt kosher at jeg skriver hvem det er her.
Sitat av freak55 Vis innlegg
Er du sikker på at han er tilbake i sjefsjobb i politiet? I såfall er jo det en helt sinnsyk praksis.
Vis hele sitatet...
Han er operasjonsleder i Trondheim. Jeg har møtt han i en såkalt velferdsvisitt. Opplevde en sadistisk person med et ondt smil som nyter personlig lidelse. Den mannen er skadelig for politiets omdømme.
Sitat av Knask Vis innlegg
Saker som dette gjør at jeg begynner å tenke på hva jeg ville ha foretatt meg som vitne i en tilsvarende situasjon.
Vis hele sitatet...
Det er en ekstremt frustrerende problemstilling å tenke på.

Sitat av Knask Vis innlegg
Forbli passiv og satse på at verbale angrep mot politimannen skal virke?
Vis hele sitatet...
Det vil ikke hjelpe, men det er åpenbart det tryggeste, og det er neppe rimelig å forvente noe mer fra de rundt. For min egen del: Hvis jeg er i ferd med å drukne, så forventer jeg at folk på land forsøker å hjelpe meg, i det minste ved å kaste ut en redningsring til meg hvis den henger der. Men hvis jeg er i ferd med å bli kvalt til døde av politiet med trynet i asfalten? Nei, jeg forventer ikke hjelp og holder det ikke imot noen at de passivt bivåner drapet.

Sitat av Knask Vis innlegg
Dokumentere med mobilkameraet og gå til media for å legge ekstra press på rettsapparatet - uten å aktivt gripe inn for å forhindre volden?
Vis hele sitatet...
Trolig det beste, men er du nære nok til å virkelig vise hva som skjer på en måte de ikke kan vri seg unna, så kan de ta deg for å forstyrre de i sitt virke. Sannsynligheten for at det hjelper er liten, og sannsynligheten for at de går etter deg som hevn hvis du gjør det er... Antakelig en god del større enn null.

Sitat av Knask Vis innlegg
Løpe bort og stille seg mellom voldsmannen og offeret for så å bedrive aktiv obstruksjon og dermed risikere å bli straffeforfulgt for å hindre politiets arbeid?
Vis hele sitatet...
Da får du bank, blir lagt i jern og bøtelagt. De vil bli frikjent for hva enn som skjer med deg. Det vil neppe hjelpe offeret.

Sitat av Knask Vis innlegg
Bruke håndmakt fordi man anser det som nødvendig å handle i nødverge?
Vis hele sitatet...
I beste fall: Se forrige punkt. I verste fall blir du drept. De vil bli frikjent uansett hva utfallet blir for deg.

Sitat av Knask Vis innlegg
Hva gjør man egentlig hvis man blir vitne til helt grunnløs og brutal politivold?
Vis hele sitatet...
Jeg vet virkelig ikke. Det fremstår litt som å stille med to i promille, bind for øynene og halvparten av brikkene borte vekk til et parti hurtigsjakk mot Magnus Carlsen: Du kan ikke vinne. Vinner du slaget, så kommer forsterkningene. Om nødvendig fra forsvaret.

Den gjennomgripende følelsen av maktesløshet og impotens slike situasjoner fremprovoserer... Virkelig, dersom det mot formodning finnes et helvete vil slike scener være en langt mer effektiv tortur enn svovel og ild. Men hva faen skal man gjøre? Enhver handling vil bare gjøre deg til del av en deprimerende statistikk de færreste gidder å lese og knapt noen forstår.

Antakelig er det best å dokumentere det i den grad man kan, og deretter hjelpe ofrene hvis muligheten byr seg. Det er ikke veldig tilfredsstillende.
Sitat av Hjelm1 Vis innlegg
Mannen har uttalt seg i kraft av sitt embete i avisa en rekke ganger. Tror ikke det er helt kosher at jeg skriver hvem det er her.
Vis hele sitatet...
Helst ingen namedropping eller outing. Du vet, personopplysninger, GDPR og alle de greiene der. Du må gjerne henvise til konkrete nyhetssaker, og i de tilfeller hvor navnet er plastra over alle forsider er det selvsagt innafor å være åpen - men vi ser helst at "nye" opplysninger om enkeltpersoner ikke dumpes her: Avisene har generelt god forståelse av hvor formelle og mindre formelle grenser går, og de har både større muskler, interesse og glede av å ta de krangler som måtte oppstå i etterkant.
Sist endret av Myoxocephalus; 15. februar 2021 kl. 22:26.
Sitat av Knask Vis innlegg
Saker som dette gjør at jeg begynner å tenke på hva jeg ville ha foretatt meg som vitne i en tilsvarende situasjon.

Forbli passiv og satse på at verbale angrep mot politimannen skal virke?

Dokumentere med mobilkameraet og gå til media for å legge ekstra press på rettsapparatet - uten å aktivt gripe inn for å forhindre volden?

Løpe bort og stille seg mellom voldsmannen og offeret for så å bedrive aktiv obstruksjon og dermed risikere å bli straffeforfulgt for å hindre politiets arbeid?

Bruke håndmakt fordi man anser det som nødvendig å handle i nødverge?

Hva gjør man egentlig hvis man blir vitne til helt grunnløs og brutal politivold?
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke om det er innafor å skrive dette på et offentlig forum, men det er i allefall lov å håpe at denne politimannen (og andre som han) en vakker dag møter på en ordentlig psykopat som har ingenting å tape, er proppfull av steroider og metamfetamin, samt har praktisert MMA i 15 år. Tazeren er plutselig tom for strøm, pistolen har sviktet og forsterkninger er langt unna.
Sitat av Knask Vis innlegg
Saker som dette gjør at jeg begynner å tenke på hva jeg ville ha foretatt meg som vitne i en tilsvarende situasjon.

Forbli passiv og satse på at verbale angrep mot politimannen skal virke?

Dokumentere med mobilkameraet og gå til media for å legge ekstra press på rettsapparatet - uten å aktivt gripe inn for å forhindre volden?

Løpe bort og stille seg mellom voldsmannen og offeret for så å bedrive aktiv obstruksjon og dermed risikere å bli straffeforfulgt for å hindre politiets arbeid?

Bruke håndmakt fordi man anser det som nødvendig å handle i nødverge?

Hva gjør man egentlig hvis man blir vitne til helt grunnløs og brutal politivold?
Vis hele sitatet...
Jeg hadde dokumentert med kamera, aldri blanda meg inn da det hadde slått tilbake på meg.
Husker jeg gikk forbi nabohuset hvor jeg bor og hørte hyling som faen. Angra på at jeg ikke filma, men gubben sto over kona si og banka løs. Tenkte å gå inn men ga faen siden da hadde jeg grisebanka kisn.
Endte med å ringe politiet som kom å snakka med de og deretter dro videre. Null konsekvens. Gubben sa de bare leka seg, men det er bullshit. Husker de gikk forbi huset mitt da jeg satt ut å røyka. Hørte et skikkelig klask etterfulgt av et barn som gråt (ca 3-4 år tipper jeg). Så det ikke men umulig å ta feil av.
Sitat av Stray Wanderer Vis innlegg
Jeg vet ikke om det er innafor å skrive dette på et offentlig forum, men det er i allefall lov å håpe at denne politimannen (og andre som han) en vakker dag møter på en ordentlig psykopat som har ingenting å tape, er proppfull av steroider og metamfetamin, samt har praktisert MMA i 15 år. Tazeren er plutselig tom for strøm, pistolen har sviktet og forsterkninger er langt unna.
Vis hele sitatet...
Selv her vinner politiet. En voldelig sivil og en voldelig politimann blir fjernet fra samfunnet. I etterkant har alle politimenn våpen ladd i beltet og situasjoner som i USA er dømt til å skje. På lang sikt kan man anta at en slik handling tar livet av flere uskyldige borgere enn om en lar politimannen kverke den ene. Utrolig raserifremkallende.

Man må påvirke de øverste maktene i landet for å få en endring. I grunn så trenger man da å skape nok engasjement hos befolkningen og så går kanskje dette av seg selv. De som har kompetanse og vilje bør ta seg tid til å skrive et retorisk mesterverk som avisene ønsker å publisere. Det alene vil neppe duge, men det er det klart beste våpenet en sivil har å bidra med.
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Jeg hadde dokumentert med kamera, aldri blanda meg inn da det hadde slått tilbake på meg.
Husker jeg gikk forbi nabohuset hvor jeg bor og hørte hyling som faen. Angra på at jeg ikke filma, men gubben sto over kona si og banka løs. Tenkte å gå inn men ga faen siden da hadde jeg grisebanka kisn.
Endte med å ringe politiet som kom å snakka med de og deretter dro videre. Null konsekvens. Gubben sa de bare leka seg, men det er bullshit. Husker de gikk forbi huset mitt da jeg satt ut å røyka. Hørte et skikkelig klask etterfulgt av et barn som gråt (ca 3-4 år tipper jeg). Så det ikke men umulig å ta feil av.
Vis hele sitatet...
Har du sendt inn bekymringsmelding til barnevernet? Heller en gang for mye enn en gang for lite.
https://www.bufdir.no/Barnevern/Meld...l_barnevernet/. Det er jo sånne svin vi må jobbe sammen for å gi mest mulig pes. Det er forskjell på å sladre og å hjelpe voldsofre.
Sist endret av knert1; 15. februar 2021 kl. 20:56. Grunn: Skriveleif. Er analfabet med slag
Sitat av Hjelm1 Vis innlegg
Mannen har uttalt seg i kraft av sitt embete i avisa en rekke ganger. Tror ikke det er helt kosher at jeg skriver hvem det er her.
Vis hele sitatet...
Du kan henvise til avisartikkel dersom den er å finne på nett.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Sitat av Relevant Vis innlegg
Selv her vinner politiet. En voldelig sivil og en voldelig politimann blir fjernet fra samfunnet. I etterkant har alle politimenn våpen ladd i beltet og situasjoner som i USA er dømt til å skje. På lang sikt kan man anta at en slik handling tar livet av flere uskyldige borgere enn om en lar politimannen kverke den ene. Utrolig raserifremkallende.

Man må påvirke de øverste maktene i landet for å få en endring. I grunn så trenger man da å skape nok engasjement hos befolkningen og så går kanskje dette av seg selv. De som har kompetanse og vilje bør ta seg tid til å skrive et retorisk mesterverk som avisene ønsker å publisere. Det alene vil neppe duge, men det er det klart beste våpenet en sivil har å bidra med.
Vis hele sitatet...

Jeg nikket til dette innlegget, og legger til at de svakeste i samfunnet sin posisjon er i større grad bestemt av ledelse og middelklassens valg, enn hva de selv gjør i mange tilfeller. Det betyr videre for meg at det er folk vi alle gikk på videregående som er problemet.

Venner og familie sin grådighet som vi ikke tiltaler,
som er problemet

Da er det bedre å håpe på sin plass i køen, spille fasade og egentlig ha null sosial samvittighet.

Eller Grinde seg ut av det, selv bli en empatiløs, bitter kyniker etter ha gått gradene.

Det å stå opp for de svake er å politisk identifisere seg som en, for mange
Sist endret av meaculpaUIO; 15. februar 2021 kl. 21:10.
Sitat av knert1 Vis innlegg
Har du sendt inn bekymringsmelding til barnevernet? Heller en gang for mye enn en gang for lite.
https://www.bufdir.no/Barnevern/Meld...l_barnevernet/. Det er jo sånne svin vi må jobbe sammen for å gi mest mulig pes. Det er forskjell på å sladre og å hjelpe voldsofre.
Vis hele sitatet...
Det er desverre for sent, og virker som om BV griper inn der det ikke trengs, men der det blir sendt bekymringsmelding bryr de seg ikke.
Det første politiet spurte om når jeg ringte var om det var barn på adressen.
De flytta like etterpå så om det kanskje hadde skjedd noe vet jeg ikke.
Ikke for å stigmatisere noen men dette var muslimer og de er ikke helt fremmed får å heve flathanda både mot kone og barn. Men mistenker at det den gang var kona som slo barnet og det var litt av den grunnen at jeg også ikke gidda å gripe inn annet enn å ringe politiet da hun fikk en kakk.
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Det er desverre for sent, og virker som om BV griper inn der det ikke trengs, men der det blir sendt bekymringsmelding bryr de seg ikke.
Det første politiet spurte om når jeg ringte var om det var barn på adressen.
De flytta like etterpå så om det kanskje hadde skjedd noe vet jeg ikke.
Vis hele sitatet...
Barnevernet gjør mye bra, men man hører selvsagt en ganske ensidig historie i media. Oppfordrer til å rapportere til både politi og barnevern. Det kan være flere som rapporterer, og til sammen gir det et bilde, selv om den ene bekymringsmeldinger ikke er nok.

Det at de flytter når de begynner å få pes er dessverre ganske typisk. Virker som det tar tid å overføre saker mellom ulike avdelinger, hvis det skjer i det hele tatt. Men man kan egentlig ikke gjøre se å mye mer enn å rapportere.

Men mistenker at det den gang var kona som slo barnet og det var litt av den grunnen at jeg også ikke gidda å gripe inn annet enn å ringe politiet da hun fikk en kakk.
Vis hele sitatet...
Det er ikke noe mindre skadelig for et barn å bli slått av mor enn av far. Ekstra ille er det selvsagt om begge foreldrene er voldelige, som det virker som i dette tilfellet.
Sitat av Relevant Vis innlegg
Selv her vinner politiet. En voldelig sivil og en voldelig politimann blir fjernet fra samfunnet. I etterkant har alle politimenn våpen ladd i beltet og situasjoner som i USA er dømt til å skje. På lang sikt kan man anta at en slik handling tar livet av flere uskyldige borgere enn om en lar politimannen kverke den ene. Utrolig raserifremkallende.

Man må påvirke de øverste maktene i landet for å få en endring. I grunn så trenger man da å skape nok engasjement hos befolkningen og så går kanskje dette av seg selv. De som har kompetanse og vilje bør ta seg tid til å skrive et retorisk mesterverk som avisene ønsker å publisere. Det alene vil neppe duge, men det er det klart beste våpenet en sivil har å bidra med.
Vis hele sitatet...
Nja, jeg ser poenget ditt, men politiet benytter skytevåpen stadig oftere allerede.

Men for sikkerhetsskyld skal jeg heller satse på en kyllingbein fast i lufterøret til vedkommende. Håper ikke dette vil utløse en massiv hevnaksjon mot lokale hønsehus og ytterligere bevæpning.
Sitat av Stray Wanderer Vis innlegg
Nja, jeg ser poenget ditt, men politiet benytter skytevåpen stadig oftere allerede.

Men for sikkerhetsskyld skal jeg heller satse på en kyllingbein fast i lufterøret til vedkommende. Håper ikke dette vil utløse en massiv hevnaksjon mot lokale hønsehus og ytterligere bevæpning.
Vis hele sitatet...
Det ser ut som at politi med våpen er mest en fare for seg selv. De ble forøvrig jaga bort fra en skytebane i trondheim for ei stund tilbake pga farlig håndtering av våpen.
https://www.dagbladet.no/nyheter/pol...-faen/65742824

https://www.abcnyheter.no/nyheter/no...ag-i-trondheim

Her er ett par saker der han går igjen. Fant også noen blogger men de er ikke populært å linke til her.
Sitat av Hjelm1 Vis innlegg
Arex: jeg så ikke at han mistet jobben. Han er ihvertfall tilbake i sjefsjobb der nå.
Vis hele sitatet...
Du snakker vel om Obiora-saken?
Jeg tror Arex_x mente at politimannen i den ferske saken i Arendal mistet jobben.
Takk for oppklaringen. Da ga ting mer mening
Sitat av Hjelm1 Vis innlegg
https://www.dagbladet.no/nyheter/pol...-faen/65742824

https://www.abcnyheter.no/nyheter/no...ag-i-trondheim

Her er ett par saker der han går igjen. Fant også noen blogger men de er ikke populært å linke til her.
Vis hele sitatet...
Er det politmannen i Oboria-saken som ble skadd av et skytevåpen? I såfall fikk han som fortjent.
Nei. Se heller på hvem som er politiets kontakt med media
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Noen ganger funker det fett å bare la folk få rase fra seg i fred, så kan man heller forsøke å snakke de til fornuft når de har landa litt.
Vis hele sitatet...
Jeg forstår det du mener. Og for deg og meg kan det muligens gå an, i det konkrete eksempelet du nevnte. (Borgerarrest)
Men for politiet vil dette ikke være en løsning. Vi kan ikke la en mistenkt slippe unna fordi han bestemte seg for at han ikke ville bli arrestert i dag. Og satte seg litt i mot.
Hvis politiet har bestemt seg for at du skal inn skal ikke mistenkte kunne bestemme seg for at, nei jeg vil ikke.
For å sette det på spissen: (Men ikke så spisst at det ikke skjer jevnlig rundt omkring i verden. Hele tiden i USA foreksempel.)
Klart det er ubehagelig å se en politimann skyte en mann i ryggen. Som attpåtil løper vekk fra politimannen. Men det er alikevel veldig viktig i mange slike tilfeller at politimannen skyter. Hvis vedkommende er bevæpnet, og kan være tilbøylig til å ta gisler.
Det var en sak i USA der en mann med en brødkniv delvis gikk delvis løp fra politiet. Han fikk desverre tak i ei invalid dame som brukte gåstol. Han gikk bak henne og begynte å sage over halsen hennes. I det tilfellet klagde folk på at politiet ikke skjøt tidligere.
Langt fra alle orker å sette seg inn i de vansker politiet ofte står ovenfor.
Og for mindre alvorlige tilfelle bør vi ikke la folk velge å ikke bli med inn på kammerset når politiet vil arrestere dem heller. Fordi politiet må ha en viss autoritet. Man kan ikke bare velge å ikke bli arrestert. Da kan man i praksis planlegge og begå en kriminell handling man vet man ikke blir arrestert for. Så politiet må alltid ta oss.
Sitat av Arex_x Vis innlegg
Men for politiet vil dette ikke være en løsning.
Vi kan ikke la en mistenkt slippe unna fordi han bestemte seg for at han ikke ville bli arrestert i dag.
Vis hele sitatet...
"Men for politiet" og "Vi kan ikke"
Betyr dette at DU er snut?
Sitat av Knask Vis innlegg
Hva gjør man egentlig hvis man blir vitne til helt grunnløs og brutal politivold?
Vis hele sitatet...
Det mest moralske ville vært å ta det tyngste du finner fortløpende å slå det så hardt i hode på svinet du bare klarer, gjerne gjentatte ganger! Hvor godt man selv ville kommet ut av det er en annen sak tho...


Ææææææsj, vekk med dem!
Arex: jeg tror poenget til mysti var å bruke en passiv tilnærming heller enn aktiv tilnærming. Å la folk rase fra seg betyr ikke å la folk slippe unna.

Mange kan ha problemer med å lande/komme seg ned på jorda om de blir intenst sint men så snart situasjonen oppleves annerledes så roer ting seg.

Ett eksempel som har vært diskutert tidligere var han som forskanset seg i ett rødt hus og tilslutt ble drept av politiet. Da var det endel snakk om at politiet kunne holdt posisjonen og vært der istedenfor å presse mannen mest mulig.


Ja det er mye sivile ikke vet om prioriteringer og avgjørelser de uniformskledde må ta.

Men det fritar ikke de uniformerte fra noe som helst ansvar. Og mener de det så mener jeg at de er uskikket til uniform.
Politiet opererer alltid som to eller flere.
Derfor finnes det så og si alltid ett vitne for den siden.

Tror ikke veien tilbake på jobb er så lett
om du er snut og vitner negativt mot en annen pig.
Istedenfor at politiet har så høyt stillingsvern som de har nå så kan heller terskelen senkes. Det er mange som ikke får slippe til og de kunne evt trådd mer varsomt enn de med 14 voldsanmeldelser mot seg på kort tid(se linkene jeg posta tidligere, han som uttaler seg til media der er han jeg sikter til)